Nya SSD-enheter från Mach Xtreme

Permalänk
Melding Plague

Nya SSD-enheter från Mach Xtreme

Tillverkaren Mach Xtreme rullar ut nya SSD-enheter med JMicrons strykrets JMF616 under skalet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Man ska inte döma komponenten efter utsidan, men det var den fulaste disken jag någonsin sett.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Jo, jag håller med ovanstående inlägg.

Permalänk
Medlem

Tkr de var rätt festliga. Tänker på Japan av någon anledning

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Tkr de var rätt festliga. Tänker på Japan av någon anledning

Undersidan "Made in Japan" - haha

Permalänk
Skrivet av Sovereign:

Man ska inte döma komponenten efter utsidan, men det var den fulaste disken jag någonsin sett.

Håller med !

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Varför alla dessa fjantiga, överdrivna namn på komponenter "mach extreme mx jet pro" säg det högt och bara känn hur man rådnar över rena tanken att äga en ah, just det den är ju ganska horribel också, inte bara motivet men gul och lila ? wow, det skär sig hm, ser nästan ut som en gammal SNES kasset.....

Permalänk
Medlem

Tycker att den gråa påminner om ett kasettspel till nintendo 64 xD

Permalänk
Medlem

När skall dom börja göra diskar med stöd för SATA6? Skit samma om alla datorer inte ha det men idag känns det idiotiskt att släppa diskar med SATA2 då det är gränssnittet som hastighetsgränsen, inte själva diskarna.

Jag vet att det finns någon ynka disk ute med SATA3.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en halv Nintendo DS..

Permalänk
Skrivet av Fluffy:

När skall dom börja göra diskar med stöd för SATA6? Skit samma om alla datorer inte ha det men idag känns det idiotiskt att släppa diskar med SATA2 då det är gränssnittet som hastighetsgränsen, inte själva diskarna.

Jag vet att det finns någon ynka disk ute med SATA3.

Komplett.se - Intern 3.5". mekaniska
Komplett.se - Crucial RealSSD C300 2,5" 128GB ssd (finns fler)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffy:

När skall dom börja göra diskar med stöd för SATA6? Skit samma om alla datorer inte ha det men idag känns det idiotiskt att släppa diskar med SATA2 då det är gränssnittet som hastighetsgränsen, inte själva diskarna.

Jag vet att det finns någon ynka disk ute med SATA3.

Tjaa.. Dels precis som du säger för att tekniken knappt stödjs av någon tillverkare på moderkortsfronten (High-end system har i princip ingen impact alls på marknaden när sådana beslut ska tas och i det segment som säljer mest, dvs mid- och lowend är utbudet av SATA-6 obefintligt) och dels för att de mekaniska diskarna (som står för i princip hela marknaden idag så vitt jag vet, även om ssd:er är på frammarch har de minst sagt lång väg att gå innan deras existens kan vägas in som en anledning för SATA-6 i konsumentdatorer, för vanliga mekaniska diskar lär inte ta sig över den begränsning som SATA 2 innebär på ett bra tag än..

Permalänk
Medlem

Jag citarar mig själv:
"Jag vet att det finns någon ynka disk ute med SATA3."
Enligt prisjakt så är det 64, 128 och 256GB-modellerna från Crucial som finns. 1,8" och 2,5". Det är totalt sex diskar.

Jag syftade på att det är idioti att släppa diskar med SATA2 när det finns nyare version av gränssnittet som inte begränsar överföringshastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffy:

Jag citarar mig själv:
"Jag vet att det finns någon ynka disk ute med SATA3."
Enligt prisjakt så är det 64, 128 och 256GB-modellerna från Crucial som finns. 1,8" och 2,5". Det är totalt sex diskar.

Jag syftade på att det är idioti att släppa diskar med SATA2 när det finns nyare version av gränssnittet som inte begränsar överföringshastigheten.

Jag antar att tillverkarna resonerar, klokt, att om inte standarden sätter gränsen, behövs inte den nya användas. Därigenom sänks priset och konsumenterna blir glada. Men visst, snart behövs Sata6gb, men inte just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Jag antar att tillverkarna resonerar, klokt, att om inte standarden sätter gränsen, behövs inte den nya användas. Därigenom sänks priset och konsumenterna blir glada. Men visst, snart behövs Sata6gb, men inte just nu.

Vadå behövs inte? Diskarna begränsas ju av gränssnittet, tycker du inte att man ska använda ett snabbare då när det finns?

SATA 2 klarar i praktiken max ca 250 MB/s, med AHCI något högre (ca 260). Hur de tror att nån ska få ut 270 MB/s vet jag inte, den här använder väl inte komprimering.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

Vadå behövs inte? Diskarna begränsas ju av gränssnittet, tycker du inte att man ska använda ett snabbare då när det finns?

SATA 2 klarar i praktiken max ca 250 MB/s, med AHCI något högre (ca 260). Hur de tror att nån ska få ut 270 MB/s vet jag inte, den här använder väl inte komprimering.

SATA2 begränsar knappt något, SATA 3 är väl mer för framtiden så att säga. Läste någon artikel om detta för någon månad sedan. Dessutom behöver du ingen skriv/läs hastigheter på 800MB/s på en SSD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffy:

Jag citarar mig själv:
"Jag vet att det finns någon ynka disk ute med SATA3."
Enligt prisjakt så är det 64, 128 och 256GB-modellerna från Crucial som finns. 1,8" och 2,5". Det är totalt sex diskar.

Jag syftade på att det är idioti att släppa diskar med SATA2 när det finns nyare version av gränssnittet som inte begränsar överföringshastigheten.

Då har du säkert lista ut att det än så länge finns 1 st kontroller med sata 6.0. En tillverkare betyder att det inte finns någon konkurrens.

Disken i nyheten ser vid en första anblick ut att vara en lågprisdisk. Jmicron kontroller bekräftar att det är SSD i budgetsegmentet. Swecs genomgång av SSD visar att Jmicrons senaste kontroller inte har några prestandaproblem, men med ryktet från de tidigare är de dömda till att sälja dem billigt.

Budgetsegmentet brukar inte vara de första som anammar ny teknik.

Inser du nu varför det är sata 3.0?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

2 SSD i raid0 blir begränsat av Sata 3 Gbs :<

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsson89:

2 SSD i raid0 blir begränsat av Sata 3 Gbs :<

Nope, det är 3Gbit/s PER KABEL.
Är väl RAID-kontrollern/sydbryggan som begränsar.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

SATA2 begränsar knappt något, SATA 3 är väl mer för framtiden så att säga. Läste någon artikel om detta för någon månad sedan. Dessutom behöver du ingen skriv/läs hastigheter på 800MB/s på en SSD.

Det begränsar visst, och det begränsar MYCKET, iaf för intel SSD.

X-25 V är ju en halv X-25 M, med halva prestandan. Den skriver i princip exakt hälften så snabbt, men på läsningar är det 194 MB/s, jämfört med 260 för X-25 M, enligt swecs senaste test (se bilden). Om inte gränssnittet hade begränsat hade X-25 M kunnat läsa i iaf 380 MB/s i det testet.

Andra SSD'er vet jag inte, eftersom de andra inte har några "halva" modeller.

Tror du fortfarande att det inte begränsar?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S