Intel: Celeron lever vidare

Permalänk
Melding Plague

Intel: Celeron lever vidare

Stick i stäv med tidigare uppgifter meddelar Intel att företaget inte har några planer på att avveckla Celeron-serien av processorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha, Celeron ftw xD

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Avstängd

Celeron will never DIE!

Permalänk

Haha där ser man.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Inaktiv

Usch, Celeron ger mig rysningar.

Kommer aldrig glömma min gamla Celeron D, vill aldrig mer ha med en Celeron att göra

Permalänk
Medlem

Socket 775 är föråldrat, det är dags att pensionera dessa ju!

Permalänk
Medlem

Är lite delat om vad som gäller
Intel May Soon Abandon Celeron Microprocessors

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Socket 775 är föråldrat, det är dags att pensionera dessa ju!

Celeron är inte socket 775, det är ett märke som har hängt med sen 1998.

List of Intel Celeron microprocessors - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Celeron är inte socket 775, det är ett märke som har hängt med sen 1998.

List of Intel Celeron microprocessors - Wikipedia, the free encyclopedia

Celeron finns till både socket 478 och 775. Namnet celeron ger även mig rysningar glömmer aldrig när jag bytte till en Intel Pentium 4 HT 630 på 3.0GHz, CS hade aldrig flytit på bättre.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Usch då. Nu hoppade man ju på att de skulle sluta tillverka detta skräp. Min laptop har en, aldrig igen säger jag.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Vad har alla emot celeron processorer? Jag har fortfarande en dator med en gammal 1,7 ghz celeron processor i och den funkar utmärkt som tex webbserver. Det är väl bra att Intel erbjuder riktigt billiga processorer till de som inte vill lägga så mycket pengar på sin dator och inte behöver så mycket prestanda.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eltarion:

Usch då. Nu hoppade man ju på att de skulle sluta tillverka detta skräp. Min laptop har en, aldrig igen säger jag.

Tjejens laptop har en celeron, 2GB minne och det funkar hur bra som helst tillsamans med W7, en riktigt trevlig combo, sen är ju frågan om du har en gammal eller nhy Celeron...

dom nya funkar ju ok, inget för spel direkt med för pluggande och kontor är det klockrent!

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Tjejens laptop har en celeron, 2GB minne och det funkar hur bra som helst tillsamans med W7, en riktigt trevlig combo, sen är ju frågan om du har en gammal eller nhy Celeron...

dom nya funkar ju ok, inget för spel direkt med för pluggande och kontor är det klockrent!

MVH

Jag har en HP laptop med en 2Ghz Singel Core Celeron, 2GB ram, och Windows Vista Basic, vilket den kom med. Den funkar sådär. Dock mycket bättre med Ubuntu.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Skumt, jag tyckte att jag skrev ett inlägg tidigare idag i den här tråden (tråden dök i alla fall upp bland "Mina trådar", men det verkar ha försvunnit. Vad jag sa var att jag tyckte att det var konstigt att Sweclockers publicerar rykten om Celerons nerläggning från första början utan att ha fått det bekräftat från Intel.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eltarion:

Jag har en HP laptop med en 2Ghz Singel Core Celeron, 2GB ram, och Windows Vista Basic, vilket den kom med. Den funkar sådär. Dock mycket bättre med Ubuntu.

Jag hade fel, var Vista i tjejens med, tror det är en 2GHz Singel Core i den med, en MSI Wind 10.1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

Celeron finns till både socket 478 och 775.

Celeron har funnits till alla socklar sedan introduktionen av Slot1, (P2, Covington) och fram till LGA 1366, (Intel® Celeron® Processor P1053 2M Cache, 1.30 GHz, (Nehalem, tror jag))
Celeron har blivit mer eller mindre exklusiv för OEM tillverkare dock, så man ser dem sällan, eller aldrig i handeln för delar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

Celeron finns till både socket 478 och 775. Namnet celeron ger även mig rysningar glömmer aldrig när jag bytte till en Intel Pentium 4 HT 630 på 3.0GHz, CS hade aldrig flytit på bättre.

Celeron finns i olika hastigheter. Det finns bra många som äter upp din gamla pentium 4a idag... Lite som att säga att mercedes benz gör söliga bilar bara för att deras första toppade på ~20 km/h.

För övrigt borde celeron hyllas här på sweclockers. Celeron är nämligen intels mest klockvänliga serie.

Permalänk

Celeron klockar ju extremt bra som sagt, har en celeron D 2,93ghz och den går 100% stabilt i 3,7ghz på stock volt.(det var dock väldigt längesedan den datorn var igång, samlar mest damm fn. )

Permalänk
Skrivet av heande:

Skumt, jag tyckte att jag skrev ett inlägg tidigare idag i den här tråden (tråden dök i alla fall upp bland "Mina trådar", men det verkar ha försvunnit. Vad jag sa var att jag tyckte att det var konstigt att Sweclockers publicerar rykten om Celerons nerläggning från första början utan att ha fått det bekräftat från Intel.

Jag såg det inlägget iaf..

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av MooDHooDs:

Celeron finns i olika hastigheter. Det finns bra många som äter upp din gamla pentium 4a idag... Lite som att säga att mercedes benz gör söliga bilar bara för att deras första toppade på ~20 km/h.

För övrigt borde celeron hyllas här på sweclockers. Celeron är nämligen intels mest klockvänliga serie.

Yes, det var Celeron 400 som var anledningen till att SweClockers startades från början.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heande:

Skumt, jag tyckte att jag skrev ett inlägg tidigare idag i den här tråden (tråden dök i alla fall upp bland "Mina trådar", men det verkar ha försvunnit. Vad jag sa var att jag tyckte att det var konstigt att Sweclockers publicerar rykten om Celerons nerläggning från första början utan att ha fått det bekräftat från Intel.

Inga nyheter är källgranskade nu för tiden, för övrigt anar jag att det var nämnt i artikeln att det var rykten, men inte helt hundra så ska inte säga något säkert.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av RazerBlader:

Inga nyheter är källgranskade nu för tiden, för övrigt anar jag att det var nämnt i artikeln att det var rykten, men inte helt hundra så ska inte säga något säkert.

Intel, AMD, Nvidia m.fl. kommenterar i regel inte förändringar i sortimenten i förväg. Skulle vi inte publicera nyheter som inte är 100 procent bekräftade så skulle vi endast få rapa pressreleaser, och det tror jag nog ingen tycker är särskilt kul.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Inga problem så länge man uppger källa och att det är ett rykte. Och sedan publicerar en rättelse om det skulle visa sig vara fel, swec håller mkt hög kvalité jämfört med dom allra flesta andra i mitt tycke.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av thereal_twisted:

Inga problem så länge man uppger källa och att det är ett rykte. Och sedan publicerar en rättelse om det skulle visa sig vara fel, swec håller mkt hög kvalité jämfört med dom allra flesta andra i mitt tycke.

Vi är normalt sett ganska träffsäkra tack vare mycket goda kontakter i branschen. Ibland hittar felaktiga uppgifter ut och då publicerar vi givetvis en dementi. Tack för berömmet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Har en gammal Celeron på 2.4GHz socket 478 som lever än idag

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Celeron finns i olika hastigheter. Det finns bra många som äter upp din gamla pentium 4a idag... Lite som att säga att mercedes benz gör söliga bilar bara för att deras första toppade på ~20 km/h.

För övrigt borde celeron hyllas här på sweclockers. Celeron är nämligen intels mest klockvänliga serie.

Ja det gör det? Det jag jämförde med var min gamla celeron mot en Pentium 4 HT 3,0Ghz vilket blev en enorm skillnad, årtalet var väl runt 2005/2006. Har man dåliga erfarenheter av ett märke så skyr man det som pesten.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Intels talesman säger att ryktena om nedläggning inte stämmer :). Swec va ett steg före toms ;).

Intel Says That Celeron Will Continue to Live On

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

Celeron finns till både socket 478 och 775. Namnet celeron ger även mig rysningar glömmer aldrig när jag bytte till en Intel Pentium 4 HT 630 på 3.0GHz, CS hade aldrig flytit på bättre.

Ja, och alla andra sockets också... Finns ju Celeron till 1366, till och med. Jag gillar också Celeron, har en 430 singlecore som går att klocka 100%, alternativt underklocka så att den knappt drar ngn ström alls. Sjukt bra, ju

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Ja, och alla andra sockets också... Finns ju Celeron till 1366, till och med. Jag gillar också Celeron, har en 430 singlecore som går att klocka 100%, alternativt underklocka så att den knappt drar ngn ström alls. Sjukt bra, ju

Hehe uppfattade "-Celeron är inte socket 775, det är ett märke som har hängt med sen 1998." som att du ville säga att celeron inte fanns tiill Socket 775.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX