Macbook pro 13" eller Hp envy 14 ?

Permalänk
Medlem

Macbook pro 13" eller Hp envy 14 ?

Hej!

Jag behöver en bärbar dator till studier + fritid men vet inte riktigt vilken jag ska köpa . Funderar mellan macbook pro 13" och den nya HP envy 14" som snart kommer ut. Är redo att lägga ut runt 11 000 kr

Länkar:
Macbook pro: Apple - MacBook Pro - Den nya MacBook Pro-familjen är här.
Hp Envy 14: HP Envy 14, Envy 17 Hands-on: MacBook Pro Wannabes No More

Jag är som sagt ute efter en framtidssäker dator som måste hålla minst 4år då min utbildning slutar.
Jag kommer ej spela så mycket utan vill bara att allt ska gå snabbt när man exempelvis startar program, kollar på full hd filmer, surfar osv.

Har också funderat på att köpa en intel ssd 80gb i samband med mbp men är osäker då jag hörde att mbp endast har 150 sata anslutning istället för nya 300 sata, vilket skulle medföra att man ej kan utnyttja 100% av prestandan på ssd. Någon som vet vilken Sata version nya macbook pro har?

Om man exempelvis köper en begagnad dator som tex är köpt från siba eller Elgiganten med deras extra försäkring som gäller i 2-3 år. Kommer den extra försäkringen gälla för andra ägaren också eller gäller det bara för första köparen?

Jag har för övrigt har jag aldrig haft en mac tidigare men är redo att ta det steget till andra världen.

Hälsningar UQK

Permalänk
Medlem

Ska inte gå in för mycket på Mac och "PC" debatten men ärligt talat så är ju HP'n mycket mer prisvärd det sitter ju gamla Core 2 Duo i Macen. 256 mb delat grafikminne för det priset ger mig rysningar. Datorer går ju också sönder och självklart finns ingen garanti för att datorn håller i 4 år. Med en HP är delarna billigare. Beställde ett tangentbord till en 3 år gammal HP och fick ett nytt på 24h och för under 300 kr Vad gäller försäkring så är det nog väldigt olika vissa tillverkare kör ju till och med med "personlig garanti".

Permalänk
Medlem

Hade du frågat samma fråga i Mac delen av forumet så hade svaret blivit Mac:en såklart
Jag köpte själv nyss en MBP 13" och är supernöjd. Ångrar inte en sekund att jag köpte den, även om den är dyrare än många PC laptops. Prestandan är riktigt rapp. Känns som att en PC med samma prestanda elller bättre känns trögare vid vardaglig användning. Dettta måste ha att göra med operativsystemet OSX som jag anser fungerar så otroligt bra.

Jag är van Windows användare sedan jag var liten, men har redan på så kort tid börjat gilla OSX skarpt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag tror macen blir bäst för dej. Även om du inte är van mac användare kommer du gilla det. Med tanke på HP:s kvalité på sina datorer och inte minst envy där jag har hört att många har haft problem så välj mac om du vill ha en problemfri dator.

Visa signatur

Cuisvis homine est errare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronking:

Jag tror macen blir bäst för dej. Även om du inte är van mac användare kommer du gilla det. Med tanke på HP:s kvalité på sina datorer och inte minst envy där jag har hört att många har haft problem så välj mac om du vill ha en problemfri dator.

Problemfri är väldigt överdrivet, men mindre problem troligtvis ja.