Permalänk
Medlem

Vart tar 10-öringarna vägen

En liten fundering jag hade.

Man handlar ju rätt ofta för te.x 19.90, men betalar ju 20kr jämnt.
Vart tar dom 10 ören vägen då? Blir det pengar butiken inte behöver redovisa eller räknar kassorna om det till 20kr ändå?

Dum fråga kanske

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

En liten fundering jag hade.

Man handlar ju rätt ofta för te.x 19.90, men betalar ju 20kr jämnt.
Vart tar dom 10 ören vägen då? Blir det pengar butiken inte behöver redovisa eller räknar kassorna om det till 20kr ändå?

Dum fråga kanske

Betalar du kontant så räknar kassan upp det. Om du betalar med kort så ska du betala den exakta summan, afaik.

Vår kassa rundar av automatiskt, så här betalar du aldrig med ören

Permalänk
Medlem

Det jämnar nog ut sig hyfsat.
Blir summan 20.20 betalar du bara 20kr osv.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Var det inte i filmen Office Space där dom lyckades ta den lila biten som alltid avrundas och föra in det på ett annat konto så nånstans hamnar den väll

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Det jämnar nog ut sig hyfsat.
Blir summan 20.20 betalar du bara 20kr osv.

*MEEEEEP*
Fel, de rundar uppåt till närmsta 50 ören.
De skulle ju aldrig runda så att de "förlorar".

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anton_mjor:

*MEEEEEP*
Fel, de rundar uppåt till närmsta 50 ören.
De skulle ju aldrig runda så att de "förlorar".

Där har du fel, mellan 25 öre och 74 öre så betalar man 20 kr och 50 öre allt över eller under de summorna avrundas till närmaste hel krona. (förutsatt att 50-öringar finns)

Permalänk
Skrivet av anon34061:

Där har du fel, mellan 25 öre och 74 öre så betalar man 20 kr och 50 öre allt över eller under de summorna avrundas till närmaste hel krona. (förutsatt att 50-öringar finns)

Det där är rätt.. som sagt så så rundar butiler upp och ner,,

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hur man rundar av i affären borde man lärt sig under lågstadiet

Ibland har jag sett att man betalar "öresavrundning", fast det kanske rundas av till ens fördel också.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ja precis som glemmy skrev borde man lärt sig redan i grundskolan att man rundar av.

Ibland till ens fördel (hur det nu kan vara fördel att "få" 10 öre) och ibland inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ja precis som glemmy skrev borde man lärt sig redan i grundskolan att man rundar av.

Ibland till ens fördel (hur det nu kan vara fördel att "få" 10 öre) och ibland inte.

I längden blir det lite iaf

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av HoBb3:

I längden blir det lite iaf

Väldigt långa längden isf.

Inget man lär märka av heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Väldigt långa längden isf.

Inget man lär märka av heller

En extra glass i månaden är väll inte helt fel

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

Kanske lite farfetched men kom o tänka på detta klippet

Ass Pennies | Upright Citizens Brigade | Comedy Central

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

En extra glass i månaden är väll inte helt fel

Du måste handla extremt mycket för att komma upp i en glass i månaden?

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sayn:

Du måste handla extremt mycket för att komma upp i en glass i månaden?

Han kanske delar upp sina inköp till flera transaktioner för att optimera öresavrundningen. Storhandla på Ica innebär 50 köp kanske?

Undra vad de skulle göra om man började göra det, man borde ju kunna göra det lite snyggt och splitta 3 gånger kanske för att optimera avrundningen. Man kan säkert tjäna 1 krona per tillfälle. Handlar man då tio gånger i månaden har man nog tjänat in en glass (visst kan man köpa någon glass för en tia?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sayn:

Du måste handla extremt mycket för att komma upp i en glass i månaden?

måste man? nästan alla varor kostar väll tex 19."90"
Okej men en glass varannan månad då.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Han kanske delar upp sina inköp till flera transaktioner för att optimera öresavrundningen. Storhandla på Ica innebär 50 köp kanske?

Undra vad de skulle göra om man började göra det, man borde ju kunna göra det lite snyggt och splitta 3 gånger kanske för att optimera avrundningen. Man kan säkert tjäna 1 krona per tillfälle. Handlar man då tio gånger i månaden har man nog tjänat in en glass (visst kan man köpa någon glass för en tia?)

Absolut, om man verkligen går in stenhårt för att spara pengar på öresavrundningen så går det säkert jättebra. Men har du hört talas om någon som har satt detta i system? Känns som man förlorar mer tid och möda på det, och som vi alla vet är tid pengar. En tia får du för övrigt inte någon glass för ur GB eller Triumfs sortiment för vad jag känner till.. i sådana fall har du ett mycket begränsat val.

Nu vet jag att uttalandet var med glimtet i ögat, men vad jag menar är att det är fööör långsökt för att faktiskt löna sig. En vanlig människa skulle aldrig spara ihop pengarna till den där glassen.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sayn:

Absolut, om man verkligen går in stenhårt för att spara pengar på öresavrundningen så går det säkert jättebra. Men har du hört talas om någon som har satt detta i system? Känns som man förlorar mer tid och möda på det, och som vi alla vet är tid pengar. En tia får du för övrigt inte någon glass för ur GB eller Triumfs sortiment för vad jag känner till.. i sådana fall har du ett mycket begränsat val.

Nu vet jag att uttalandet var med glimtet i ögat, men vad jag menar är att det är fööör långsökt för att faktiskt löna sig. En vanlig människa skulle aldrig spara ihop pengarna till den där glassen.

Underskatta inte Piggelin

Permalänk
Testpilot

Betalar man med kort betalar man dock den exakta summan, öresavrundning är bara vid kontantbetalning. Sist jag handlade på Coop betalade jag exempelvis 215,16 som drogs utan avrundning från mitt konto.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Underskatta inte Piggelin

Jo, det gör jag.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Det bästa är när dom avrundar på varje vara.
Ex:

19:90 blir 20 kr
8:90 blir 9 kr
15:80 blir 16 kr

Osv. kan bli "stor" skillnad i slutpriset

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Agonotheta:

Det bästa är när dom avrundar på varje vara.
Ex:

19:90 blir 20 kr
8:90 blir 9 kr
15:80 blir 16 kr

Osv. kan bli "stor" skillnad i slutpriset

Finns det butiker som gör så?

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Denniz PoP:

Finns det butiker som gör så?

Ja, självklart? Trodde du att 19:90 skulle avrundas till 19:50?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Skrivet av Random-person:

Ja, självklart? Trodde du att 19:90 skulle avrundas till 19:50?

Han menar väl "finns det butiker som avrundar på varje vara" skulle jag tro

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Skrivet av Random-person:

Ja, självklart? Trodde du att 19:90 skulle avrundas till 19:50?

Tror nog inte många butiker gör så, utan det är nästan alltid en avrundning på slutet av totala summan.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Efter att ha gått igenom en del kvitton så tror jag det blir svårt att tjäna några summor alls nästan. Det är i stort sett bara varor som man betalar för vikten som det kan bli avrundning till ens fördel. Alla andra varor brukar vara X.90 eller heltal. Så det man kan göra är ju att dela upp all frukt man handlar om de har en våg så man kan få ut priset innan kassan. Men det rör sig nog om 50 öre per köp. Kanske något för en smålänning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Efter att ha gått igenom en del kvitton så tror jag det blir svårt att tjäna några summor alls nästan. Det är i stort sett bara varor som man betalar för vikten som det kan bli avrundning till ens fördel. Alla andra varor brukar vara X.90 eller heltal. Så det man kan göra är ju att dela upp all frukt man handlar om de har en våg så man kan få ut priset innan kassan. Men det rör sig nog om 50 öre per köp. Kanske något för en smålänning?

Om man köper 3 varor för 9,90 blir totalsumman 29,70 kr som avrundas till 29,50.
Där sparar man 20 öre om man skulle betala det kontant.

När 50-öringen försvinner finns ännu mer pengar att spara, men man måste klumpa ihop fler varor (6 st om alla kostar något med 90 öre).

Några stora pengar blir det ju dock inte.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denniz PoP:

Finns det butiker som gör så?

Ja, försökte påpeka att det var fel det han gjorde men antingen förstod han inte eller så *förstod han*.

Är inte stamkund där....