Toshiba bygger fabrik för 20 nm

Permalänk
Melding Plague

Toshiba bygger fabrik för 20 nm

Toshiba påbörjar bygget av en ny fabrik för tillverkning av kretsar i 20 nm-klassen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fab 5 var juh ett intressant val som namn på fabriken:P fast kanske bara för oss svenskar.

Visa signatur

MSI X370 GAMING PRO CARBON | AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz | MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X | Corsair Vengeance C70 Military Green | Samsung 960 EVO 250GB | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Windows 10 64 |
CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Fab 5? wtf Påminner mig om nåt helt annat

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som brukar kolla på Kanal 6 här verkar det som
Riktigt bra att andar aktörer också går in i minnesleken, rätta mig om jag har fel, men det flesta SSD'er får väl minnet från Intel's 32nm fabriker.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Fabulous 5 !

Härligt med en till fabrik av den här sorten! Hoppas det skillnad för SSD-priserna i framtiden

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

H1 av 2011 verkar bli en spännande säsong för SSDs. Ser fram emot det!

Permalänk
Medlem

Maskinen jag kör på jobbet är en Toshiba (CNC) de' ni

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

Minnesmarknaden går en lite annorlunda väg än processor marknaden, där är 22 nm näst på tur.
I vilket fall som helst, vad händer när vi byter till låt säg 16 nm, byggs en helt ny fabrik eller är det verktygen i fabriken som ersätts eller byggs om? Känner inte till så mycket om denna "mystiska" nm industrin.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker de här chip-fabrikerna byggs rasande snabbt.

Permalänk
Medlem

Fabrikerna blir större och fler, kretsarna mindre och snabbare men min plånbok blir då fan inte större så jag kommer ha råd med skiten
Skämt å sido så hoppas jag utökningar som dessa leder till lägre priser!

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem

mindre kretsar = mindre priser

Permalänk
Medlem

Inte en sekund för tidigt, kommer ändå ta ett bra tag innan 20 nm är standard.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

mindre kretsar = mindre priser

= Mer "rena pengar" för företagen!;)

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Någon som brukar kolla på Kanal 6 här verkar det som
Riktigt bra att andar aktörer också går in i minnesleken, rätta mig om jag har fel, men det flesta SSD'er får väl minnet från Intel's 32nm fabriker.

Toshiba är en av de riktigt stora NAND-tillverkarna enligt (Samsung and Toshiba squeeze NAND market ? Channel Register), NAND används i så mkt mer än SSD (mobiltelefoner, minneskort, USB-minnen mm). Du har annars helt rätt att Intel är stora när det gäller att förse SSD-tillverkarna med NAND.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

I vilket fall som helst, vad händer när vi byter till låt säg 16 nm, byggs en helt ny fabrik eller är det verktygen i fabriken som ersätts eller byggs om? Känner inte till så mycket om denna "mystiska" nm industrin.

Om inte produktionen kommer ökas så antar jag att dom, när det är dags för 16 nm, bygger om tex 32 nm fabriken för det. Så att dom alltid har en (eller flera) fabriker som producerar den storleken som används just då. Brukar ju rätt ofta vara 2 olika storlekar som produceras samtidigt. Prestanda vs budget segmentet osv.

Lite luddigt förklarat kanske, men dom vill väl aldrig ha produktionsstopp om man säger så.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Haha, Fabric 5 eller vad är det frågan om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Om inte produktionen kommer ökas så antar jag att dom, när det är dags för 16 nm, bygger om tex 32 nm fabriken för det. Så att dom alltid har en (eller flera) fabriker som producerar den storleken som används just då. Brukar ju rätt ofta vara 2 olika storlekar som produceras samtidigt. Prestanda vs budget segmentet osv.

Lite luddigt förklarat kanske, men dom vill väl aldrig ha produktionsstopp om man säger så.

Ja, ett bra exempel man kan ta är ju Intels "gamla" 45nm fabriker som tillverkar den integrerade GPU-delen till deras 32nms processorer med den överblivna kapaciteten.
Det är ett bra exempel tycker jag på hur man försöker hålla tillverkningen i alla fabriker så hög som möjligt samtidigt som man använder dom bästa fabrikerna till att tillverka saker i dom mest konkurrensutsatta marknaderna.

Permalänk
Medlem

Fab 5? Men kom igen ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

= Mer "rena pengar" för företagen!;)

Dagens einstein-citat!

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz