Permalänk
Medlem

Defekt styrled

Tjo!
Märkte idag att bilen klonkade, och vi stannade till.
Drog lite i höger framhjul och den "klickade" inte ljudmässigt, men den rubbades lite fram och tillbaka.
Gjorde samma test på vänster, inget hände.

Drog då in på Volvo och dom kom fram till att den börjar paja.
Så min fråga, är det farligt att rulla omkring med kärran?

Ring till Volvo i karlskoga,mariestad och svenljunga.
Ingen har tid för byte föräns om 10-15 dagar.
Ska kolla med Borås sen med.

Men som sagt, är det risk fritt att köra med den dessa dagar tills man får den bytt?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Ja du ska inte köra med en glapp styrled. Går den sönder i 110 kan det vara tack och godnatt. Är det säkert att det är styrleden och inte hjullager glapp?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Kan zip om diverse bilar och dess delar.
Men dom på volvo rykte och slet i den och nämde att det är styrleden som börjat.

Men det inte var någon fara att köra vidare, men då var ju frågan om det var farligt i dessa 2 veckor då vi ej får någon tid nånstans i sverige.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Är det verkligen styrleden (eller rättare sagt en av) som klonkar?

Om det bara är liiite glapp så är det ingen större fara. Är det tillräckligt lite så går den förmodligen igenom besiktningen också, men självklart måste man byta för har det väl börjat glappa så kan det bara gå åt ett håll. Är det mycket glapp så är det ingen höjdare att åka runt med, nej.

Min första gissning om det är något i stil med 850/S/V70/S60/S80 är staget som sitter mellan krängningshämmaren och fjäderbenet. Aptiten på dessa brukar vara mycket god och resultatet brukar bli klonkade oljud vid ojämnheter, fartgupp etc.

Permalänk
Medlem

Det hämskaste var ju att hjulbultarna satt fan inte hårt, kunde dra åt dom för hand innan jag satte foten och drog åt dom extra.
Har en känsla att snorungar här på gatan har varit och lossa på dom,då det har skett tidigare fast på andras bilar

Efter jag drog åt försvann klonkande, men man kunde fortfarande "vicka" lite på hjulet fram och tillbaka.
Det handlar dock inte alls om mycket, just därför dom sa på volvo att det är ingen fara att köra.

Men hjärnan säger ju helt annat "nu är det fel...mer fel..mer fel osv"
Det är en V70 - 06

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Styrleder är ett fullständigt normalt fel på Volvo, liksom kränghämmarstaget som ztenlund föreslog för den delen. Om den precis börjat glappa kan du ju köra, men om du redan kört länge på den så den är fem före att hoppa ur ska du ju helst inte fortsätta. Det är relativt.

Jag tolkar ditt inlägg som att du bara ringt runt till Volvos egna glaspalats och kollat om dom har tid. Du är väl medveten om att landet är fullt av små och medelstora allbilsverkstäder också, och det finns säkert nån som har tid. Vem som helst kan byta en styrled. Vill du vara noga (och det skulle jag vara på en -06) kan du ju välja en verkstad med modern utrustning för fyrhjulsinställning så dom säkert får styrgeometrin rätt efteråt. Det handlar om väldigt små toleranser. Själv lät jag en mindre verkstad utan dylik utrustning byta sist, och det går det också om man vet vad man gör. Bilen går rakt och sliter inte däck.

Det är för övrigt inte helt ovanligt att hjulbultar kan sitta lite löst om man har aluminiumfälgar, vilket jag antar du har. En gammaldags plåtfälg ger efter lite och fungerar som en låsbricka när man drar åt bulten. En alufälg å andra sidan är helt stum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Visst kan jag droppa in den vart som helst generellt.
Men det är så att det är päronens bil och tänkte använda deras volvokort.
Det är det som är kruxet.

Ska kolla med Borås & örebro imorgon.

Vet ej hur länge det varit så, upptäckte klonket idag och drog åt.
Ljudet tystnade.
Bara haft kärran i ca 3v, så hur länge päronen körde innan dom drog på semester har jag inte en blekaste om.

Ren "tur" att man provade att dra i däcket så man upptäckte krängandet, för ljudet försvann som sagt så hade man ju kört vidare som inget hade hänt.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Det är ingen fara att köra med i ett par veckor. Nu vet ja inte hur dålig den är men om den nyligen började föra oväsen så e de nog ingen fara men kör försiktigt sålänge. Att du inte byter den själv det är fixat på en kvart, sitter i två muttrar så åker du bara in till någon bilverkstad så fixar dom hjulinställningen så sparat du några sedlar

Permalänk

som tidigare nämt så är det ingen fara att köra med lite.. märks rätt snabbt när det blir för mycket och bilen blir jobbig att hålla på vägen.

när man bytt hjul så ska man efterdra. väldigt viktigt på alu fälgar och att dra med moment. plåtfälg drar man bara jämnt och hårt så sitter det oftast.

kom ihåg att korsdra hjulmuttrarna!! även efterdra om man haft borta hjulen så efter ett par mil ska man dit och känna så de sitter kvar.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

lämnade in bilen idag, fick ut den efter lunch då dom fick in den i en liten lucka.
Nu sitter hjulet som gjutet.

Vet att man ska efterdra, men lite svårt att veta när folk knycker hjul eller lossar på andras.
Pratade med päronen härom dagen, tydligen hade det skett nyligen utanför Borås.
Så dom vart inte direkt förvånade ifall dom blev avbrutna när dom höll på.

Sen att jag inte byter själv, ja du..kan lika mycket om bilar som raketforskning...dvs inget.
Lättare lyssna på farsans råd, kör in den, be dom skicka faktura så är saken biff.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |