Datormarknaden växer, Asus upp på femteplats

Permalänk
Melding Plague

Datormarknaden växer, Asus upp på femteplats

Det är gyllene tider för datortillverkarna. I årets andra kvartal levererades hela 81,5 miljoner datorer, en tillväxt på 22,4 procent.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken laptop är det på bilden? Den är grymt snygg!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Stealthbomb:

Vilken laptop är det på bilden? Den är grymt snygg!

Asus Eee PC 1008HA Seashell

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Själv köpte man en Asus laptop nyligen xD

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Jag blir lika irriterad varje j*vla gång jag ser HP i toppen på dessa listor! Jag förstår verkligen inte hur de kan ha ett bra rykte bland vanliga Svenssons som inte hänger på forum som SweC!!!! Min kompis som kan absolut inget om datorer, var helt säker på att HP var det bästa märket, och att de hade bäst kvalité. Någon, varför?

Permalänk
Medlem

Antagligen för att det just är ett stort märke, syns ofta och ofta inom företagsmiljöer.

Permalänk

Man undrar om det finns någon som granskar artiklarna här på Sweclockers, kanske är det dags att inse att Mac och allt som hör till med andra os än Windows också går under namnet PERSONAL COMPUTER dvs PC, och att visa hur många MBs och MBPs som sålts går ju inte att göra? Skärpning Sweclockers skribenter, sluta att Copy/Pasta utlänska artiklar som kanske inte går att direktöversätta och kanske granska vad ni skriver? (PC (dator) - Wikipedia)

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av krippe91:

Jag blir lika irriterad varje j*vla gång jag ser HP i toppen på dessa listor! Jag förstår verkligen inte hur de kan ha ett bra rykte bland vanliga Svenssons som inte hänger på forum som SweC!!!! Min kompis som kan absolut inget om datorer, var helt säker på att HP var det bästa märket, och att de hade bäst kvalité. Någon, varför?

Inte så konstigt, HP är stort bland företag och erbjuder bra med mängdrabatt. T.ex. får vi en EliteBook 2530p för ~9tkr när de annars kostar ~18,5tkr ut till konsumenter. Deras support och garantiprogram är pålitligt och på serversidan har de ett ben i alla segment. Eftersom man vill hålla sig till en enda leverantör så gott det går är HP givet.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Smogard49:

Man undrar om det finns någon som granskar artiklarna här på Sweclockers, kanske är det dags att inse att Mac och allt som hör till med andra os än Windows också går under namnet PERSONAL COMPUTER dvs PC, och att visa hur många MBs och MBPs som sålts går ju inte att göra? Skärpning Sweclockers skribenter, sluta att Copy/Pasta utlänska artiklar som kanske inte går att direktöversätta och kanske granska vad ni skriver? (PC (dator) - Wikipedia)

http://www.sweclockers.com/forum/feedback Jag diskuterar mer än gärna saken med dig, men håll det i rätt forum.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Som jag tolkar artiklen har HP gjort ganska dåligt ifrån sig när man ökat med 12% vilket är klart mindre än alla andra?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur Dell kan "återta" en andraplats när nuvarande trean Acer enligt tabellen har haft en större ökning senaste kvartalet känns matematiskt underligt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av phz:

Hur Dell kan "återta" en andraplats när nuvarande trean Acer enligt tabellen har haft en större ökning senaste kvartalet känns matematiskt underligt.

Från Q1 2010, förtydligar. Använd rättafunktionen i fortsättningen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krippe91:

Jag blir lika irriterad varje j*vla gång jag ser HP i toppen på dessa listor! Jag förstår verkligen inte hur de kan ha ett bra rykte bland vanliga Svenssons som inte hänger på forum som SweC!!!! Min kompis som kan absolut inget om datorer, var helt säker på att HP var det bästa märket, och att de hade bäst kvalité. Någon, varför?

Well, även om man kan en del om datorer kan märkesdatorer som HP, Dell och dylikt vara en trygghet. Det tillkommer oftast välutvecklade garantier med datorerna och ordentligt testade system innan slutkunden får produkten. Jag besitter själv kunskapen att bygga datorer från grunden och hitta det bästa för en billig peng, men senast införskaffade jag mig en Dell XPS stationär och skulle aldrig få för mig att snåla på garantin som Dell idag erbjuder.

Men det är såklart ett aktivt val man gör; jag älskade att bygga förr...nu är jag för bekväm av mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zelxi:

Själv köpte man en Asus laptop nyligen xD

Jag med. Mycket nöjd med min UL30A! Kunde haft blåtand, men, big deal ;P

Permalänk
Skrivet av krippe91:

Jag blir lika irriterad varje j*vla gång jag ser HP i toppen på dessa listor! Jag förstår verkligen inte hur de kan ha ett bra rykte bland vanliga Svenssons som inte hänger på forum som SweC!!!! Min kompis som kan absolut inget om datorer, var helt säker på att HP var det bästa märket, och att de hade bäst kvalité. Någon, varför?

Om du syftar på Pavilion dv6000, dv9000 etc så deras fel berodde oftast på nVidias sunkiga chipset/grafiklösningar. (Har själv en dv6000 som nu drabbats av svart skärm, pga av GeForce 6150 som sitter i den.)

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk

Hp dell

Är väl inte överraskande siffror...

PC är ju från början en öppen standard baserade på komponenter från många olika tillverkare.

HP må ha samma skruvavstånd som ATX-standard men ska man byta moderkort kan man stöta på patrull i form av fasta frontpanel-kontakter som sitter ihop och måste göras om. Man modifierar standarddelar för att göra det struligt att byta till annat märke.

Dell är helt annat, bara deras grejer funkar förutom hd, cd, minne etc... och det kostar multum när något går sönder.

Jag rekommenderar mina kunder öppna standarder dvs byggd dator, priset kan hamna något högre men tänk vad skönt att slippa alla provversioner av antivirus och hela skrivbordet nerlusat med diverse kommersiella erbjudanden.

Laptops är ju naturligtvis annorlunda, bara att gilla läget och märke är ointressant.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av SpammerN^:

Om du syftar på Pavilion dv6000, dv9000 etc så deras fel berodde oftast på nVidias sunkiga chipset/grafiklösningar. (Har själv en dv6000 som nu drabbats av svart skärm, pga av GeForce 6150 som sitter i den.)

haha, jaa, jag har två stycken dv9000 liggandes med trasiga nvidia chip : D

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

Asus lyckades verkligen på notebook fronten det är en sak som är klar.

Permalänk

Misstänker att UL30VT har gett Asus en rejäl boost.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Misstänker att UL30VT har gett Asus en rejäl boost.

Misstänker själv att netbook delen har de helt enkelt nästan dominerat genom att vara steget före hela vägen fram tills nu.

Permalänk
Medlem

asus är fina grejor, men lenovos (jag menar ibms egentligen) datorer är superb. de håller iaf inte prismåttet som asus.

klart man betalar för kvalité men man har inte råd med allt som ska va robust

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Smogard49:

Man undrar om det finns någon som granskar artiklarna här på Sweclockers, kanske är det dags att inse att Mac och allt som hör till med andra os än Windows också går under namnet PERSONAL COMPUTER dvs PC, och att visa hur många MBs och MBPs som sålts går ju inte att göra? Skärpning Sweclockers skribenter, sluta att Copy/Pasta utlänska artiklar som kanske inte går att direktöversätta och kanske granska vad ni skriver? (PC (dator) - Wikipedia)

Jag fattar inte ditt inlägg.
Är du sur för att apple inte inte kommit över 5.3 %, så dom är med på listan ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Jag fattar inte ditt inlägg.
Är du sur för att apple inte inte kommit över 5.3 %, så dom är med på listan ?

Han menar att apple har ignorerats på listan, och att de egentligen tydligen har över 5.3% men ändå inte visas, för att de gör "mac" medan den här listan visar "pc". Smogard menar att alla apples datorer också är PCs enligt dess definition.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Linksi:

Han menar att apple har ignorerats på listan, och att de egentligen tydligen har över 5.3% men ändå inte visas, för att de gör "mac" medan den här listan visar "pc". Smogard menar att alla apples datorer också är PCs enligt dess definition.

Jag är inte så säker att mac ligger över 5% (jag skulle säga att chansen de ligger under är större)

1. Apple hemlighets makeri gör att jag inte litar på deras siffror.

2. Sidor som kollar webbläsare i USA säger att mac har 5-10%.

3. Eftersom mac användarna är fanatiker så har de troligen script som ladda dessa sidor för att bättre på statistiken.

4. Siffror är från USA och mac har alltid sålt mycket bättre i USA än resten av värden.

Så även om vi räknar högt med att apple har 10% i usa, är det inte säkert det blir över 5.3% i världen. Skulle det vara som att de har 5% USA så kommer det på världsbasis bli 2-3%.

Dock är jag förvånad att "Smogard49" inte började snacka om premium och antal inte spelar någon roll, detta brukar mac fanatiker falla tillbaka till ganska snart.

Permalänk
Avstängd

Enligt denna artikel
http://www.sweclockers.com/nyhet/12396-ny-rekordomsattning-fo...

Sålde apple bara 3,47 miljoner Mac-datorer under Q3, om man gissar de hade samma siffror under Q2 så motsvarar det bara 4.2 %, men andra ord långt från listan.