Intel tror på tablets med Atom

Permalänk
Melding Plague

Intel tror på tablets med Atom

Intel tror på en ljus framtid för surfplattor med Atom under skalet. Processorjätten förutspår en fredlig samexistens med traditionella bärbara datorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Finns det en så stor efterfrågan på surfplattor? Tja, Ipad har väl sålt bra men jag fattar det inte. Alla är ju naturligtvis inte som jag, men jag brukar gilla de flesta tekniknyheter... men surfplattor? Jag kan inte hitta något direkt användningsområde, i synnerhet inte om man har en stationär dator med stor skärm, en laptop och en schysst mobil att surfa på.

Märkligt mellanting tycker jag!

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Tyckte samma sak tills jag fick min iPAD. Nu kan jag inte vara utan den, roligaste underhållningsmaskinen jag provat. Den ersätter inte en bärbar dator om man behöver den till jobb och sådant, men om det man behöver är att kunna surfa, läsa e-böcker, se film, lyssna på musik och lite annat i samma stil så är den oslagbar. Visserligen är man lite begränsad av operativsystemet, men en jailbreak löser en del bekymmer och nya iOS 4 kommer med multitasking.

Ser inte längre något behov av en bärbar dator om man nu inte behöver skriva mycket via jobb och liknande då är det mycket trevligare med ett riktigt tangentbord. Men iPaden klarar allt jag behöver av en dator jag tar med på resor och liknande.

Tror lätt att inom 2 år kommer de flesta att ha en surfplatta, antingen som komplement till en bärbar eller så ersätter den helt enkelt de behov de flesta har av en bärbar dator och gör den överflödig och klumpig i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Finns det en så stor efterfrågan på surfplattor? Tja, Ipad har väl sålt bra men jag fattar det inte. Alla är ju naturligtvis inte som jag, men jag brukar gilla de flesta tekniknyheter... men surfplattor? Jag kan inte hitta något direkt användningsområde, i synnerhet inte om man har en stationär dator med stor skärm, en laptop och en schysst mobil att surfa på.

Märkligt mellanting tycker jag!

Jag var också lite skeptisk till surfplattor först, men inser faktiskt att det är ett väldigt bra mellanting, i alla fall om man/någon lägger ner lite krut på applikationer.

Användningsområden jag ser är multifjärrkontroller för hembion, styrningar av lampor och annat tuff. Visst skulle det gå att göra på en telefon eller netbook, men jag ogillar att surfa på telefoner och surfplattor känns lite smidigare än netbooks

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Finns det en så stor efterfrågan på surfplattor? Tja, Ipad har väl sålt bra men jag fattar det inte. Alla är ju naturligtvis inte som jag, men jag brukar gilla de flesta tekniknyheter... men surfplattor? Jag kan inte hitta något direkt användningsområde, i synnerhet inte om man har en stationär dator med stor skärm, en laptop och en schysst mobil att surfa på.

Märkligt mellanting tycker jag!

En skärm på ~10" och ett operativsystem som stödjer multitiouch är oerhört lättanvänt. Det är svårt att misslyckas med att göra en surfplatta med dessa två ingredienser. Det fnns ingenting du kan göra på en surfplatta som du inte kan göra på en dator, men det finns saker du kan göra på en dator men inte på en surfplatta. Det innebär inte att surfplattor som produktkategori är värdelösa.

Jag använder till exempel min iPad varje dag. Istället för att släpa runt min bärbara i huset tar jag min iPad istället. Samma sak när jag ligger i sängen, iPaden är lättare och svalare nu i sommarvärmen. Sen är den utomordentligt perfekt att se på film under långa tåg-/flygresor eller bara när du åker kommunalt till jobbet/skolan. Sen i egenskap av 20-åring med perfekt syn så tycker jag verkligen om att läsa på den också. Tänk serietidningar och olika magasin som tex Wired.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Längtar lite till den dagen det är en självklarhet att man traskar ner i köket på morgonen och istället för att gå ut till brevlådan och hämta tidningen så startar man sin läsplatta som har dagens SvD nerladdad i sig.

Permalänk
Medlem

Om det kom en skriv/surfplatta som faktiskt stödjer skrift på skärmen bra med penna, skulle jag absolut skaffa en för skolan.

Permalänk

Jag kan själv helt klart tänka mig en kombinerad pdf/e-boksläsare och surfplatta och kanske med annan närliggande funktionalitet (musik, film, anteckningsblock). Som andra redan konstaterat, det är ju endast en nödlösning att surfa eller lösa en pdf på en mobiltelefon (har själv en Desire) och att slappa i soffan eller sängen med en laptop är ju lagom kul.
Så jag tror det finns en rätt stor potentiell marknad för det här.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

Personligen hoppas jag på nvidia Tegra.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

en fett arm med saftig grafx del kommer nog altid slå x86 på bateritid pga junk code?
eller har jag fel?
blir gärna överbevisad

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Hedersmedlem

"Prestandainriktade surfplattor" låter mest som ursäkt för att kunna knöka in ett klumpedunssystem, som i slutändan ändå upphäver alla prestanda fördelar.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av fluffmajster:

en fett arm med saftig grafx del kommer nog altid slå x86 på bateritid pga junk code?
eller har jag fel?
blir gärna överbevisad

Hja, nackdelen med x86 är att folk kan använda samma mjukvara från sin stationära dator även i den bärbara datorn, mjukvara som kanske inte är optimerad för enklare processorer, fördelen med x86 är att folk kan använda samma mjukvara de använder i sin stationära dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av altair4:

Tyckte samma sak tills jag fick min iPAD. Nu kan jag inte vara utan den, roligaste underhållningsmaskinen jag provat. Den ersätter inte en bärbar dator om man behöver den till jobb och sådant, men om det man behöver är att kunna surfa, läsa e-böcker, se film, lyssna på musik och lite annat i samma stil så är den oslagbar.

Håller med till 100%, absolut.

Permalänk
Medlem

det hade ju vatt gutt om man kunde ha ett redigt os på en sådan eller det går synca skiten kanske för filer. jag tror på tablets som workstation. hade ju varit perfekt för föreläsare om man kunde koppla in via vga så har man sin presentation framför sig med( jo det har man med laptop också men en tablet är ju knäpptyst??)

eller ja vga modul via trådlöst hade ju varit bättre då är allt trådlöst.

i köket hänger man upp en tablet för recept och i garaget för msn (matdags) fast telefonen är svår att slå där, men men jooo ständigt uppkopplad skype från köket till garaget. låter niice, problemet ligger i priserna så det är väl om 8-10 år isf.

men jag avundas er som har en tablet, det finns inget goare att glo film i sängen, och laptopen är bra men bara en bricka med skärm gör det ju mkt bättre. dock så blir det ju oftast tv då man har en respektive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeta Two:

Längtar lite till den dagen det är en självklarhet att man traskar ner i köket på morgonen och istället för att gå ut till brevlådan och hämta tidningen så startar man sin läsplatta som har dagens SvD nerladdad i sig.

Jag kan ju meddela att både Wired och NY Times är långt bättre än motsvarande pappersvarianter. NY Times laddas ju ner automagiskt när du startar applikationen, enda problemet är att det är lite få nyheter enligt mig, känns som att det är färre än i iPhoneappen.

Jag längtar verkligen tills SvD släpper en applikation där man bara kan knappa in sitt prenumerationsnummer och få alla tidningar nedladdade direkt när man öppnar dem. Det är det enda jag saknar på min iPad tror jag..

Visa signatur

En potatis