Första bilderna på Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Är lite osäker på vad du menar, men den övre hårddiskburen går att plocka ur helt och hållet, de undre hårddiskburarna är fasta, men de enskilda hårddiskvaggorna går att plocka ur.

Jo jag undrade om det gick att ta bort hela hållaren. De undre sitter fast med nitar alltså? Kanske går att borra bort om man nu vill det.

Ser iaf väldigt bra ut. Jag är trött på mitt gamla p180 utan några som helst kabeldragningshål mm, så det är mycket möjligt att det blir ett köp av detta chassi.
Släpps den tidigt i september?

Permalänk
Fractal Design

Vi hoppas att den ska ha nått ut till svenska ÅF i början av september, ja.

Permalänk
Medlem

Snälla fractal design.. Gör det möjligt att montera en 360 radiator längs fram i lådan utan modd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Det är tyvärr inte helt lätt att se på bilderna. Du har som användare två alternativ här; antingen har du det täckande plastlocket monterat (som det är vid leverans) och låter luftflödet från 140mm-fläkten i fronten gå över diskarna och sedan ut bakom moderkortsplåten och genom ventilationshålen som finns på baksidan. Det låter kanske som en lite krånglig väg för luften att gå, men det fungerar bra i våra tester.

Ah, det är därför det är perforerat längs kanten... Men jo, det känns lite tillkrånglat. Det är ju trots allt rätt så restriktivt redan med dubbla "burar/väggar", som inte heller går att ta bort... Plus att man ju fyller utrymmet där bak med alla nätaggskablar.

Skrivet av Fractal Design:

Alternativ två är att du tar bort plastluckan och luften blåser rätt fram och ut i de ventilationshål som finns över nätdelen. Luftflödet blir då "rakare" men med nackdelen att nätdelen kan värmas upp något.

Men tror ni verkligen nätdelen värms upp mätbart av att det passerar nåra grader varmare luft runt den?
Så länge nätdelen är en "bottensugare" och ligger tätt mot botten av chassit, så suger den ju sval luft utifrån. (Fast det kanske den inte ligger tätt?)

...

Ryms det en 5.25 enhet ovan för den optionella 120mm fläkten i fronten förresten? Ser nästan trångt ut på bilden, men man kanske lurar sig på storleken.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Roger W:

Men tror ni verkligen nätdelen värms upp mätbart av att det passerar nåra grader varmare luft runt den?
Så länge nätdelen är en "bottensugare" och ligger tätt mot botten av chassit, så suger den ju sval luft utifrån. (Fast det kanske den inte ligger tätt?)

Uppvärmningen blir nog marginell, men det är upp till användaren att avgöra vilken lösning som han/hon föredrar. Nätdelen ligger relativt tätt mot bottenplåten, det finns dock en liten luftspalt.

Skrivet av Roger W:

Ryms det en 5.25 enhet ovan för den optionella 120mm fläkten i fronten förresten? Ser nästan trångt ut på bilden, men man kanske lurar sig på storleken.

Det ryms en ODD ovan den fläkten ja.

Permalänk

Jahaja, ett Antec "P184".

Permalänk
Medlem

När kan R3 tänkas börja säljas i Sverige? Gäller fortfarande mitten av Augusti?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Stiga:

När kan R3 tänkas börja säljas i Sverige? Gäller fortfarande mitten av Augusti?

Ja, det är fortfarande realistiskt.

Permalänk
Medlem

Lite fler bilder finns här, Fractal Design: Less Ape, more HTPC | bit-tech.net

Fractal design: Så ni kommer finnas på vattenkylningsfronten i framtiden(hänvisar till intervjun i ovanstående länk)?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är synd att det inte är dubbla fläktplatser på toppen så man kan skaffa en dubbelradiator och sätta där.
kanske att man skulle kunna ha 2x 180mm eller 3x 140mm eller något.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av jake93:

Jag tycker det är synd att det inte är dubbla fläktplatser på toppen så man kan skaffa en dubbelradiator och sätta där.
kanske att man skulle kunna ha 2x 180mm eller 3x 140mm eller något.

Vi har testat olika varianter, men med täckt topp-plåt når vi absolut lägst ljudnivå. Och ljudnivån är det vi sätter främst i Define-serien. Möjlighet för mer ventilation och stöd för vattenkylning kommer finnas i kommande Arc-serien.

Permalänk
Inaktiv

ANTEC here we come

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isengrim:

Förstår din poäng, men å andra sidan kostar lådan bara 790:- då får man nog stå ut med lite nitar

Jag tycker faktiskt XL versionen verkar riktigt trevlig och ser fram emot lansering snart! Hade hellre sett att det låg runt 1000:- men oavsett är det mycket låda för pengarna!

Jo jo, men på ett billigt chassi så kan man ju tänka sig att det används mindre nitar. Det borde ju bli billigare för tillverkaren även om det inte är mycket.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Jo jo, men på ett billigt chassi så kan man ju tänka sig att det används mindre nitar. Det borde ju bli billigare för tillverkaren även om det inte är mycket.

Ett billigt chassi kanske inte är lika tilltänkt som ett dyrare därför behövs fler nitar för att hålla ihop konstruktionen?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

älskar mitt svarta r2 black pearl chassi

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Vi har testat olika varianter, men med täckt topp-plåt når vi absolut lägst ljudnivå. Och ljudnivån är det vi sätter främst i Define-serien. Möjlighet för mer ventilation och stöd för vattenkylning kommer finnas i kommande Arc-serien.

Tycker det är en väldigt bra idé, alternativet vore två fläktar i bakre delen som Twelvehundred men då blir lådan lite för stor. Just ventilationshål i taket förstör mycket för oss hardcore-silencers och jag tror inte kylningen blir så mycket lidande.

Vad är det för specs på 180 mm fläkten?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut.

Permalänk

Define XL is the new P180.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Oj, varför har jag inte hört talas om Arc-serien förut?
Kan ni berätta lite mer?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Fractal, ni har er en ny kund

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut. Är nöjd med mitt r2 så det kan ju knappast vara värre

Visa signatur

Core i5 750 2.66@3.33 ghz, 4 gb ddr3 pc3-10700, Sapphire Toxic Radeon hd 5850 1 gb vapor-x, Stockkylare, Fractal design r2
Core 2 Quad Q9400 2.66@3.44 ghz, 6 gb ddr2 pc2-6400, Powercolor Radeon hd 5770 1 gb, Corsair H50, Fractal design r2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Jahaja, ett Antec "P184".

Skrivet av ManBearPig:

Define XL is the new P180.

Snarare P19x som sagt! Alla verkar glömma att XL är fulltower...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Ser bra ut, och bra pris. n1

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är väldigt fint,
Och om ni tar iden från antecs lådor skitsamma, gör en mycket bra produkt till ett lägre pris, samt har ni eran egna design.
Somliga här verkar inte gilla det men på de amerikanska / kanadensiska forumen jag har läst på verkar folk älska det
Jag undrar bara varför en 180mm fläkt? dessa är så svåra att få tag på och det är inte många som säljer dom, frågan är då också
kommer ni att släppa eran egna 180mm fläkt att köpa hos tillexempel inet eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Jag undrar bara varför en 180mm fläkt? dessa är så svåra att få tag på och det är inte många som säljer dom, frågan är då också
kommer ni att släppa eran egna 180mm fläkt att köpa hos tillexempel inet eller liknande

Jag håller med, framförallt när vi snackar ett "sekondärt" utblås - det finns ju en 140mm fläkt typ 10cm bredvid. Stoppar man en 140mm i sidan så hade man ju ändå haft massivt negativt tryck i moderkorts delen med 3x140mm som utblås!

Blev det verkligen så mycket bättre med en 180mm, Fractal?

MEN som tur är finns iallafall några 180mm fläktar och man kan ju hoppas att det bara blir fler. Värre hade det varit om Fractal hittat på en ny fläkt, eller tagit 230mm, urk. Silverstones Air Penetrators ska ju komma ut...

Permalänk
Avstängd

Nej nej!

Synd med hål i sidan, LianLI har bättre lösningar men till trippla priset dock. Iofs detta skulle bli ett fiint serverchassi o ha i skrubben

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Ser ut som Antec utanpå och Corsair innanför

Permalänk
Musikälskare

Galet snyggt!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Synd att det inte följer med något dammfilter för fläktplatsen på vänstra sidoplåten. Alltså den som kyler grafikkortet. Känns lite tveksamt att sätta in en fläkt där som kommer dra in damm när det är dammfilter på alla andra insugsplatser.

Visa signatur

Core i5 750 2.66@3.33 ghz, 4 gb ddr3 pc3-10700, Sapphire Toxic Radeon hd 5850 1 gb vapor-x, Stockkylare, Fractal design r2
Core 2 Quad Q9400 2.66@3.44 ghz, 6 gb ddr2 pc2-6400, Powercolor Radeon hd 5770 1 gb, Corsair H50, Fractal design r2

Permalänk
Medlem

ser ut som ett p182. dock väldigt snyggt och kommer antagligen sälja mitt cosmos och köpa detta istället.