Intel Core i7 970 till försäljning

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7 970 till försäljning

En ny sexkärnig processor från Intel börjar sakta men säkert dyka upp i svenska butikers sortiment.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Coolt. Men på tok för dyrt. Storebrodern 980x kostar ju bara 1300kr mer. Lägg till en tusenlapp så får du en processor med högre frekvens (3.33 ghz) och upplåst multiplikator...

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk
Medlem

Nah, 6500 skulle vara ett mer berättigat pris (om man räknar med intels enorma överpris på övre high-end-processorer).

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Tycker att intel borde gå ner i AMD's priser för 6 kärniga

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

vem är så dum att köper denna?
ät gröt och skorpor ett par veckor och köp 980x annars så är du aningens dun om man frågar mig...
men det går man ju inte..

*stavar som en gassig ko

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Mmm, den här måste väl rimligen falla en bit i pris ganska så snart?

Recension bland annat här förresten:
Intel Core i7-970 CPU Review | bit-tech.net

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Antigen köper man det dyraste eller så gör man inte det. I andra fallet skaffar man en Amd 1090T eftersom man är smart och inte behöver det alla dyraste/bästa.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Antigen köper man det dyraste eller så gör man inte det. I andra fallet skaffar man en Amd 1090T eftersom man är smart och inte behöver det alla dyraste/bästa.

teh man speaks the truth!!
lägger man 8500kr på en prolle kan men lika gärna lägga till resterade och "go for broke"
runt 1k-2k mer än amd's alternativ hade nog varit rimligt.
ser inget som berättiga den här prollens existens!
men nu spyr jag nog bara galla!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Tror Intel att den kommer att sälja eller? :S

Dra ner priset till kanske 5k så kanske nån köper. Dock INTE jag.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

som sagt, denna är tänkt för extrema nördar (inget illa menat om ni få där uite tar illa upp:P). Eller, för dom med tjock plånbok, inget för den vanlige pc-användaren kommer köpa, men det är inte heller den gruppen som dom har tänkt rikta in sig på, utan det är just dom som kan tänkas betala mycket pengar för en processor som utan tvekan sopar banan med allting annat.

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

som sagt, denna är tänkt för extrema nördar (inget illa menat om ni få där uite tar illa upp:P). Eller, för dom med tjock plånbok, inget för den vanlige pc-användaren kommer köpa, men det är inte heller den gruppen som dom har tänkt rikta in sig på, utan det är just dom som kan tänkas betala mycket pengar för en processor som utan tvekan sopar banan med allting annat.

Är det inte lika bra för dom att köpa i7 980x då? När man ändå är uppe i den prisklassen menar jag.. Är själv skeptisk till hur den kommer att sälja.

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem

då kan man ju lika gärna lägga till en tusing för 980x

dåligt prissatt tycker jag, men jag antar att intel inte tycker att det är dags för 6core mainstream än.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galna_Dvärgen:

Är det inte lika bra för dom att köpa i7 980x då? När man ändå är uppe i den prisklassen menar jag.. Är själv skeptisk till hur den kommer att sälja.

Jojo, det är iofs sant ... hehe, tänkte inte så långt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

då kan man ju lika gärna lägga till en tusing för 980x

dåligt prissatt tycker jag, men jag antar att intel inte tycker att det är dags för 6core mainstream än.

Håller med om att den borde ha sänkts, iaf till 5 000

Permalänk

Allt över 5k är fail för detta som flera redan pekat på så varför inte lägga på nån tusing och köpa 980x när man ändå har 8k att lägga på en propp ?

Permalänk
Medlem

De skäms inte för att ta bra betalt i alla fall.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Inaktiv

Meningslös produkt för det där priset, ska man ändå slänga ut knappt 9000kr på en CPU kan man gott slänga ut en lapp tilll och få den upplåsta processorn. 6000-7000kr känns betydligt mer rimligt. Sedan vill jag se en billigare modell kring 4000-5000kr.

Permalänk
Medlem

Varför lägga 8k på en CPU anyways? Känns så pointless speciellt när det inom en kort tid kommer bättre modeller till en marginal av priset, hade varit skillnad om man behövt kraften men jag tvekar starkt på att de flesta som köper den använder den fullt ut.

Permalänk
Avstängd

Fyfan nästan så att man borde skjuta INTELs chefer i huvudet för att dom kommer med så höga priser, men som det sades tidigare så tycker dom välle inte att det ska vara Mainstream med HexaCore ännu, nej lätte hellre en 1090T som kostar runt 3K och sparar 5.5K då har man ju råd med typ GTX480 (Nästan kanske, har inte koll på dess pris)

Nej fyfan INTEL nu blev jag riktigt ledsen, ville ju se vad deras nästa HexaCore skulle kosta, men nu blir det AMD ist

Permalänk
Medlem

5000 så hade jag köpt en. Har lite svårt att motivera 8+ för en cpu, än iaf