HD5650 och i7 eller HD5850 och i5, vilket är bäst?

Permalänk
Medlem

HD5650 och i7 eller HD5850 och i5, vilket är bäst?

Tittar på Acer 5943G och har hittat två versioner som verkar intressanta. Den ena har i7 720QM-processor, men endast HD5650 som grafikkort. Den andra har endast i5 450-processor men istället HD5850-grafikkort. Nu är frågan vilken av dessa som är vettigast till en HTPC / Foto och film-redigering /Spel (på 1080p-projektor) dator. Spelen i fråga är inga FPS utan mer Monkey Island, Diablo 3 mm.

Acer Aspire AS5943G-724G50Mnss 15,6-tums laptop med Core i7 och snabbt grafikkort! - Dator - Laptop - Laptop 15 - 16 tum
Acer Aspire 5943G - Inet.se

Vilken är bäst för mina behov?

/Ash

Permalänk
Medlem

Jag hade sagt i5 om du kunnat stänga av grafikkortet och köra på det inbyggda
- men det kan du inte och 5850 rekommenderas inte i bärbara datorer av notebookcheck...

i7 har motsatt förhållande och där är det processorn som drar 10W mer än i5
men grafikkortet håller sig nog förhållandevis svalt och du har mer nytta av processorn än grafikkortet
om du kör vissa effekter i photoshop.

Jag har köpt en dell studio 15 med högre upplösning än din, men kör du på Acer kanske du får bättre hantering av fläktarna vid hög belastning än Dell lyckats med - tyvärr kan jag inte recensera den förrän på fredag.

Permalänk
Avstängd

Ska du spela så är den med bäst grafikkort det självklara valet, alla som säger annat är okunniga eller ljuger. Jag gissar D3 kommer vara lagom krävande också.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem

Jo, men han skriver även att han ska ha den HTPC, foto & filmredigering. Där är det processorn som avgör, grafikkortet duger till filmvisning med.
Det enda som yrkar för 5850 är om han spelar spel och har krav på bra prestanda. (i spel)

Permalänk
Medlem

I5-450 har i en annan acer laptop klockats till över 3ghz med
Setfsb.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

I5-450 har i en annan acer laptop klockats till över 3ghz med
Setfsb.

Så han ska klocka en processor i en laptop med 600Mhz?
Vad tror du händer med värmen?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nöja mig med en i5 och hd5650 istället och spara 2k. Känns mer prisvärt (kanske tom en i3) om du inte ska redigera mängder med film? Men är det bara semesterresan o dyl så skulle jag inte lägga ut pengar på en i7. Och skulle du jobba väldigt mycket med bild och film skulle en stationär vara betydligt mer lämpad. Skulle känna mig mer hindrad av en liten 15-tummare med låg upplösning än en i3-processor vid exempelvis bildbehandling.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk

i7 quad är bara overkill om du inte ska pyssla med extrem film/foto redigering.

Acern har ett 5850m men tyvärr med gddr3 minne, vilket begränsar prestandan ganska så ordentligt.

Du kan få en msi gx640 under 11k, med i5 450m och 5850m med gddr5(som presterar på en helt annan nivå)

Ska du ha 5650m så finns ju alltid acer timelineX i 13"(liten och smidig) med i5 450m och grym batteritid för ca 9k.

Permalänk
Medlem

Datorn kommer alltid ha nätanslutning och kommer sällan transporteras, så större skärm är nog att föredra och batteritid är oviktigt.

Hmm, MSI GX640 var ju grymt ful, men med bättre prestanda och högra skärmupplösning kan den ju vara intressant. Känns som att jag måste läsa på mer innan jag bestämmer mig. Kanske värt att lägga lite extra pengar och få både i7 och 5850? Nån som har några förslag för mina behov?

/Ash

Permalänk
Medlem

Om du ska köra spel på 1080p projektor är jag tveksam till att 5650 kommer att kunna tillfredsställa dig :).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Skrivet av AshtrayY:

Datorn kommer alltid ha nätanslutning och kommer sällan transporteras, så större skärm är nog att föredra och batteritid är oviktigt.

Hmm, MSI GX640 var ju grymt ful, men med bättre prestanda och högra skärmupplösning kan den ju vara intressant. Känns som att jag måste läsa på mer innan jag bestämmer mig. Kanske värt att lägga lite extra pengar och få både i7 och 5850? Nån som har några förslag för mina behov?

/Ash

Japp, i7, 8gb ram och 5870,

Asus G73JH-TY134V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Så han ska klocka en processor i en laptop med 600Mhz?
Vad tror du händer med värmen?

Vet inte hur du syftar att uttrycka dig. men jag tar det som att du idiotförklarar mig med "Vad tror du händer med värmen?". Jag tycker själv att många idag utgår från vad de kan och vet för att sedan totalt såga någonting de inte finner vettigt...
Men men, jorden var ju platt och folk fick sitta i "domstol" mot kyrkan med risken att dödas som straff när de sa att jorden var rund.

Acer Aspire TimelineX 3820TG :

"Over-clocking the i5/i7 CPU

Yes its possible. Using SetFsb newest version and selecting the AsusG73jh clockgen. You can reach speeds of around 3.3+ Ghz.
First 3820TG-4xxxx models use a different PLL anda locked speed bus that can not be overclocked."

Denna dator samt HP Envy 14" (tror 14") har en kylningslösning med dubbla fläktar jämfört med 1 fläkt i andra "vanliga laptops". Dessutom så utvecklar inte alltid en överklockning så mkt värme, det har helt och göra med i vilket läge processorn originellt är på. Säg att processor 1 körs i 2ghz i sitt standard utförande och att processor 2 körs i 3ghz, båda har samma specifikation om man bortser från "ghz". Dock är de samma processor, bara att det är billigare att tillverka mer av samma modell och att sälja en del som en "sämre" till tex mindre datorer med mindre kylningsmöjliheter och för att kunna ha ett utbud ekonomiskt anpassat till flera segment. Den långsammare säljs självklart till ett lägre pris. Ett praktexempel på detta scenario är AMD när vissa 2-kärniga är 3-kärniga med en avaktiverad kärna. Ibland är den avaktiverade kärnan avaktiverad pga en felaktig kärna eller andra tekniska defekter men de som fungerar perfekt är sannolikt sålda som 2-kärniga av det jag tidigare skrev.

Hämtat från : Acer TimelineX 3820TG Owners Lounge. Info, benchmarks, tweaks, mods and upgrades

Jag har läst igenom de ~170sidor som denna tråd utgör under en veckas tid, den växer med ~5sidor varje dag så inte helt enkelt att vara ikapp hela tiden :P. Ska beställa en till mig själv ikväll. CPU och GPU kan överklockas 25%. Dock har "mac" (i det länkade forumet) upplevt problem efter överklockning.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

Intressant, har lekt endel med setfsb men det var längesedan nu, brukar inte vara helt enkelt på laptops. Det är helt korrekt 3820TG har dubbla fläktar, och tex. en G73 lär ju gå att klocka massor.

Det är inte farligare att oc en modern laptop än en stationär, det är samma regler dvs. håll koll på temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Intressant, har lekt endel med setfsb men det var längesedan nu, brukar inte vara helt enkelt på laptops. Det är helt korrekt 3820TG har dubbla fläktar, och tex. en G73 lär ju gå att klocka massor.

Det är inte farligare att oc en modern laptop än en stationär, det är samma regler dvs. håll koll på temps.

Är svårare att komma till temp-taket ifall man inte kan ändra på spänningen vilket man sällan (om alls?) kan göra utan att hårdvarumodda den bärbara datorn. Dock så kan kylningen vara så i det sista laget in på vad hårdvaran behöver från böjan vilket hindrar en, 3820TG är inte det fallet

EDIT: btw så borde jag få min imorn

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

Lånar tråden lite om det är okej Då jag funderar på exakt dessa två datorer/konfigurationer. Har även funderat lite på TimelineX p.g.a bättre batteritid och smidigare format. (Acer Aspire TimelineX 3820TG - Inet.se) Vilken bör jag välja, och varför? Både 5650 och 5850 verkar vara två bra grafikkort som verkar kunna ge en godkänd spelupplevelse i spel som SC2, BC2 samt MW2 på high-settings. Sitter och lusläser kring dessa tre just nu, men skulle vara roligt att höra lite åsikter från er andra Inet har också kampanj på 5943an med i5 och 5850 just nu (https://www.inet.se/artikel/1969188/acer-aspire-5943g) vilket gör den ännu mer intressant, men är lite rädd för strömförbrukningen dock ;O Gaah vet inte vilken jag ska välja.. Hjälp!

Mvh

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666mhz | KFA2 GTX 1070 Ti 8GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk
Medlem

Samma problem häär GAAAH VILKEN SKA MAN VÄLJA!!!

Permalänk
Skrivet av $en$eLes$:

Lånar tråden lite om det är okej Då jag funderar på exakt dessa två datorer/konfigurationer. Har även funderat lite på TimelineX p.g.a bättre batteritid och smidigare format. (Acer Aspire TimelineX 3820TG - Inet.se) Vilken bör jag välja, och varför? Både 5650 och 5850 verkar vara två bra grafikkort som verkar kunna ge en godkänd spelupplevelse i spel som SC2, BC2 samt MW2 på high-settings. Sitter och lusläser kring dessa tre just nu, men skulle vara roligt att höra lite åsikter från er andra Inet har också kampanj på 5943an med i5 och 5850 just nu (https://www.inet.se/artikel/1969188/acer-aspire-5943g) vilket gör den ännu mer intressant, men är lite rädd för strömförbrukningen dock ;O Gaah vet inte vilken jag ska välja.. Hjälp!

Mvh

Ska du spela dessa spel så ska du absolut välja 5850, inget snack om saken.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ska du spela dessa spel så ska du absolut välja 5850, inget snack om saken.

Jo, har kollat runt lite på Notebookcheck och diverse andra sajter och det är ju en viss prestandaskillnad emellan 5850 och 5650. Batteritiden är inte extremt viktig för mig, då jag mestadels kommer köra med nätadaptern ikopplad, men det är ju fortfarande ett plus om den är hyfsad. Men är som sagt villig att offra den för den bättre spelprestandan. Det enda jag är lite skeptisk till är värmeutvecklingen. Men bör väl inte vara något problem tycker jag. Och personligen så tycker jag ju att 5943an har en mer tilltalande design än TimelineX, så det lutar nog åt 5943 ändå

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666mhz | KFA2 GTX 1070 Ti 8GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av $en$eLes$:

Jo, har kollat runt lite på Notebookcheck och diverse andra sajter och det är ju en viss prestandaskillnad emellan 5850 och 5650. Batteritiden är inte extremt viktig för mig, då jag mestadels kommer köra med nätadaptern ikopplad, men det är ju fortfarande ett plus om den är hyfsad. Men är som sagt villig att offra den för den bättre spelprestandan. Det enda jag är lite skeptisk till är värmeutvecklingen. Men bör väl inte vara något problem tycker jag. Och personligen så tycker jag ju att 5943an har en mer tilltalande design än TimelineX, så det lutar nog åt 5943 ändå

Så om jag har förstått detta rätt! även om 5850 använder ddr3 så är den betydligt bätttren 5650.
På Twisted reviews total sågar dom grafik kortet ddr3 till laptops!
ATI Mobility Radeon HD5850 1 GB DDR3 first benchmarks at Twisted-Reviews.com

GAAH blir än mer förvirrad!

Permalänk
Skrivet av danny22:

Så om jag har förstått detta rätt! även om 5850 använder ddr3 så är den betydligt bätttren 5650.
På Twisted reviews total sågar dom grafik kortet ddr3 till laptops!
ATI Mobility Radeon HD5850 1 GB DDR3 first benchmarks at Twisted-Reviews.com

GAAH blir än mer förvirrad!

Vissa tillverkare har DDR3 på sina 5850kort konstigt nog, om det har DDR5 (som MSI har) så är i alla fall 5850 det självklara valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Vissa tillverkare har DDR3 på sina 5850kort konstigt nog, om det har DDR5 (som MSI har) så är i alla fall 5850 det självklara valet.

men nu är de så att den är en 5850 ddr3 vilken skall man välja då!
i5 5850 ddr3 lr i7 5650??? spelandet står på spel

Permalänk
Skrivet av danny22:

men nu är de så att den är en 5850 ddr3 vilken skall man välja då!
i5 5850 ddr3 lr i7 5650??? spelandet står på spel

5850 är nog fortfarande ett ganska mycket bättre val för spelade.

Permalänk

Det är två väldigt olika datorer du kollar på, den ena ultraportabel 13" och den andra en vanlig 15". Med överklock så presterar 3820TG bättre än acern, då det går att överklocka cpu på acern riktigt ordentligt. Ett 5850m Gddr3 presterar inte mycket bättre än ett 5650m, och med överklock så presterar dom lika. GDDR3 minnet flaskar och sätter stopp helt enkelt, så det hjälper inte att 5850 Gddr3 har en mkt bättre gpu, det begränsas av minnesbandbredden.

Men vill du ha en riktigt speldator så ta en titt på MSI gx640, den har också 5850 fast med Gddr5. Presterar nästan dubbelt så bra som gddr3 varianten i spel. Och kostar strax över 10k.

Men av dom du länkat så skulle jag ta 3820tg alla dagar i veckan, vill du ha 15" så finns ju även 5820TG.

Permalänk

Har nu bestämt mig för TimelineX serien, var ner på mediamarkt idag såg att 3820n fanns där, så jag passade på att klämma och känna lite på den, och den såg ju riktigt fin ut faktiskt! Så nu står det emellan 3820TG och 5820TG (modellen med det större 9-cells batteriet). Men har hört att kylningen ska vara lite sämre i dom större modellerna, stämmer det? Vill ju gärna som så många andra överklocka åtminstone GPU litegrann, så att man får liite mer spelprestanda. Men ni som har bärbara på 13-14 tum, hur är dom att spela på under en lite längre tid? Och nej, jag tänker inte koppla en större skärm/tangentbord osv till den, eftersom jag har en stationär dator så känns det helt enkelt bara onödigt, eftersom jag lika gärna kan ta den då (datorn i sign). Men tänkte mer på om man drar iväg till nån polare och lirar lite. Är ju som lite smidigare att plocka med sig bärbara och en mus då Så, bör man kanske skaffa sig en 5820TG isåfall? Är sugen på den, men är somsagt lite rädd för att den lätt ska bli överhettad om man klockar GPU'n lite. Gaah, att det ska vara så jävla svårt!

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666mhz | KFA2 GTX 1070 Ti 8GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av $en$eLes$:

Har nu bestämt mig för TimelineX serien, var ner på mediamarkt idag såg att 3820n fanns där, så jag passade på att klämma och känna lite på den, och den såg ju riktigt fin ut faktiskt! Så nu står det emellan 3820TG och 5820TG (modellen med det större 9-cells batteriet). Men har hört att kylningen ska vara lite sämre i dom större modellerna, stämmer det? Vill ju gärna som så många andra överklocka åtminstone GPU litegrann, så att man får liite mer spelprestanda. Men ni som har bärbara på 13-14 tum, hur är dom att spela på under en lite längre tid? Och nej, jag tänker inte koppla en större skärm/tangentbord osv till den, eftersom jag har en stationär dator så känns det helt enkelt bara onödigt, eftersom jag lika gärna kan ta den då (datorn i sign). Men tänkte mer på om man drar iväg till nån polare och lirar lite. Är ju som lite smidigare att plocka med sig bärbara och en mus då Så, bör man kanske skaffa sig en 5820TG isåfall? Är sugen på den, men är somsagt lite rädd för att den lätt ska bli överhettad om man klockar GPU'n lite. Gaah, att det ska vara så jävla svårt!

3820TG Har dubbla kylningsanordningar och därför bättre kylning jämfört med andra datorer i samma serie som har DVD-läsare. Det är på platsen DVD-läsaren skulle ha suttit ifall det var tex en 15" som den extra kylningen sitter. Grafikkortet blir varmare av överklockningen, inte dramatiskt mycket men varmare. Överklockar man cpu till 3.2ghz kräver det nyckeln från Setfsb's utvecklare som man får ifall man donerar motsvarande ~50kr till honom tex via paypal (jag har inte gjort detta än, men flera i tråden på notebookreview.com) så blir processorn ~95c i load vilket är väldigt varmt, det funkar men högre temp är inget att rekommendera. Det kanske är så att processorn som högst går till 85c vid 2.9ghz och endast presterar lite mindre bra jämfört med 3.2ghz, prestandan är inte alltid linjär med klockhastigheten.

3820TG alla dagar, lirar bc2 med allting på High förutom AA och MSAA (1x) på 1920x1080 skärm som i detta klipp
YouTube - Acer 3820TG / ATI 5650 BattleField Bad Company 2 1080p HDMI out test

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Ok, om jag nu tar bort kravet att kunna spela spel på datorn. Jag vill alltså ha en dator som kan användas som mediaspelare (inga problem där, räcker ju med en ion då) samt kunna redigera foton och konvertera och redigera filmer tagna med min Canon EOS 550d (foton 18MP, filmer i 1080p AVCHD).

Behöver jag (eller iaf ger det något mervärde) att ha en i7 istället för i5 i mitt fall? Gör inte grafikkortet någon skillnad vid foto- och filmredigering? Finns det något minimikrav på grafikkort i mitt fall, eller kan jag ta vad som?

/Ash

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshtrayY:

Ok, om jag nu tar bort kravet att kunna spela spel på datorn. Jag vill alltså ha en dator som kan användas som mediaspelare (inga problem där, räcker ju med en ion då) samt kunna redigera foton och konvertera och redigera filmer tagna med min Canon EOS 550d (foton 18MP, filmer i 1080p AVCHD).

Behöver jag (eller iaf ger det något mervärde) att ha en i7 istället för i5 i mitt fall? Gör inte grafikkortet någon skillnad vid foto- och filmredigering? Finns det något minimikrav på grafikkort i mitt fall, eller kan jag ta vad som?

/Ash

ytterst få grafikkort kan accelerera photoshop, tror att det är 5st nvidia kort. Har dock ingen koll på vilka eller ifall någon av dessa finns i det mobila utbudet.

Så antar att, nej.

Då är det cpu istället som ska jobba med det hela, ju bättre desto bättre :P. Det du ska fråga dig är vilka upplösningar och verktyg du använder då det är de faktorerna som mestadels ställer krav (?). Är ingen information jag sitter på men finns säkert tester som visar vad som är vettigt och inte. En Ion maskin jag fått ögon för är Asus Eee PC 1201N - 1,6GHz DC 2GB 250GB 12" - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer . Men vet dock inte hur denne är i Photoshop, dock ska den klara 1080p filmer utan problem

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb