Stora framgångar för elektroniska böcker

Permalänk
Melding Plague

Stora framgångar för elektroniska böcker

Internationella webbutiken Amazon rapporterar att företaget för första gången säljer fler elektroniska böcker än klassiska inbundna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar nog hellre en bok än en elektronisk läsplatta ?

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem

Hm, håller nog me faktiskt. Går ju inte komma ifrån att man lär ha plattan ganska nära ögonen, bör trötta ut ögonen mer än o läsa från ett hederligt papper.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av r:Grid:

Hm, håller nog me faktiskt. Går ju inte komma ifrån att man lär ha plattan ganska nära ögonen, bör trötta ut ögonen mer än o läsa från ett hederligt papper.

Det beror lite på, som jag förstått det. Kindle och andra dedikerade läsplattor har ju "elektroniskt papper" som display, i princip en skärm utan bakgrundsbelysning med enormt hög kontrast. Enligt vad jag förstått ska upplevelsen vara mycket lik att läsa vanliga böcker och inte direkt mer anstängande för ögonen.
Ipad och mer surfplatte-liknande saker har ju dock LCD/AMOLED-skärmar vilket är en helt annan femma.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det beror lite på, som jag förstått det. Kindle och andra dedikerade läsplattor har ju "elektroniskt papper" som display, i princip en skärm utan bakgrundsbelysning med enormt hög kontrast. Enligt vad jag förstått ska upplevelsen vara mycket lik att läsa vanliga böcker och inte direkt mer anstängande för ögonen.
Ipad och mer surfplatte-liknande saker har ju dock LCD/AMOLED-skärmar vilket är en helt annan femma.

Var tvungen att googla fram plattan så jag verkligen har koll på den^^ Den verkar ju definitivt inte ha samma sorts skärm som andra produkter med lite större skärmar nej, den verkar för det första vara monokrom, och det verkar nästan vara lite papperskänsla över skärmen.

Tror dock endå jag föredrar en vanlig bok, men alla är vi ju olika men ögontrötthet ska inte vara ett problem då

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av r:Grid:

Var tvungen att googla fram plattan så jag verkligen har koll på den^^ Den verkar ju definitivt inte ha samma sorts skärm som andra produkter med lite större skärmar nej, den verkar för det första vara monokrom, och det verkar nästan vara lite papperskänsla över skärmen.

Tror dock endå jag föredrar en vanlig bok, men alla är vi ju olika men ögontrötthet ska inte vara ett problem då

Ja, jag fördrar nog också böcker men skulle samtidigt vilja testa en platta. Väntar dock tills de sjunker i pris ytterligare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag väljer pappersboken. Inte ofta man måste ladda batteriet i den.

Kul att se att det fortfarande finns folk som läser böcker.

Permalänk
Medlem

Tycker vår skola ska köpa in läsplattor, jobbigt och ha massa böcker med sig.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

En bok är även vacker och är lätt att låna ut. Lätt att ta med sig. Är väldigt stryktålig.
Vad ska man ha i bokhyllan istället för böcker???

Nä, böcker kommer jag aldrig byta ut mot en läsplatta, aldrig.
Det handlar inte om att det är något annorlunda och nytt utan att det är inte samma känsla.

Däremot kan jag tänka mig att dessa plattor mer som ett uppslagsverk, bruksanvisningar, utbildningslitteratur mm.

Jämför lite med köpta DVD-skivor/Blu-Ray. Det är ändå något speciellt med att han ett original stående där i hyllan. Och tänk vad lätt det är att låna ut till en kompis, lätt att börja titta på mm.
Tryck på TV:n, sätt i filmen, titta. På datorn måste man först starta upp datorn, leta upp filmen någonstans på hårddisken, dra igång den. Oftast är det någon inställning man måste göra innan allt är färdigt. Och så kommer det någon jäkel via MSN som ska tjata mitt i också.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av brillorm:

Jag väljer pappersboken. Inte ofta man måste ladda batteriet i den.

Kul att se att det fortfarande finns folk som läser böcker.

Tror intresset för böcker växer p.g.a. allt digitalt media just nu. Skönt att kunna ta det lugnt med en bok och få använda sin EGEN fantasi tillsammans med en skriven handling.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

ännu en stenålders människa som vägra släppa taget om sina inbundna klenoder.
som tidigare nämde vad ska jag ha i min bokhyla om inte böker?

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Själv så kan jag rekommendera Hanlin V3 ,BeBook one eller Adlibris Letto som den kallas i Sverige.
En gammal, beprövad och billig läsplatta som stödjer flest format och som inte är låst till några tjänster...
Själv så fyndade jag min för ~1500 när Adlibris lanserade dom och det var ett kap.

MobileRead Wiki - Hanlin V3

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knashatt:

En bok är även vacker och är lätt att låna ut. Lätt att ta med sig. Är väldigt stryktålig.
Vad ska man ha i bokhyllan istället för böcker???

Nä, böcker kommer jag aldrig byta ut mot en läsplatta, aldrig.
Det handlar inte om att det är något annorlunda och nytt utan att det är inte samma känsla.

Däremot kan jag tänka mig att dessa plattor mer som ett uppslagsverk, bruksanvisningar, utbildningslitteratur mm.

Jämför lite med köpta DVD-skivor/Blu-Ray. Det är ändå något speciellt med att han ett original stående där i hyllan. Och tänk vad lätt det är att låna ut till en kompis, lätt att börja titta på mm.
Tryck på TV:n, sätt i filmen, titta. På datorn måste man först starta upp datorn, leta upp filmen någonstans på hårddisken, dra igång den. Oftast är det någon inställning man måste göra innan allt är färdigt. Och så kommer det någon jäkel via MSN som ska tjata mitt i också.

Håller med på allt förutom de tre sista meningarna
Dessutom så kommer vi väl aldrig kunna torka oss i rumpan med denna läsplatta om det är så att vi saknar papper.
Oj kom på en annan sak, om man sitter och läser med en läsplatta så är det ju bara att beställa nytt papper på nätet

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som blir aningens konfunderad av denna mening saxad från orginalartikeln? "Amazon does not specify how paperback sales compare with e-book sales, but paperback sales are thought to still outnumber e-books."

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r:Grid:

Hm, håller nog me faktiskt. Går ju inte komma ifrån att man lär ha plattan ganska nära ögonen, bör trötta ut ögonen mer än o läsa från ett hederligt papper.

Jag har själv en Sony PRS-900, och kan bekräfta att den inte tröttar ut ögonen mer än en vanlig bok. Den fungerar ju precis som en vanlig bok, dvs. den reflekterar ljus istället för att vara bakgrundsbelyst som vanliga LCD-skärmar.

Själv läser jag i alla fall böcker för deras innehåll och inte för böckernas egna skull, så jag hade inga problem att gå över till en läsplatta. För någon som mig som läser väldigt mycket böcker så är det en klar fördel med en läsplatta. Den är mycket mindre än en vanlig bok, och är extremt mycket smidigare att ta med sig på t.ex. semester istället för en hög med böcker. Jag har omedelbar tillgång till nya böcker, och även tillgång till fler gratis böcker än jag skulle kunna läsa i hela mitt liv. Batteriet räcker också i över två veckor mellan laddningarna, så det är inget större problem.

En annan fördel är också att digitala böcker inte tar upp någon plats. Jag har redan en 2mx2m Ikea-bokhylla full med böcker, och har ärligt talat inte plats för en till bokhylla. Mina nuvarande böcker fungerar dock bra som prydnad, men då jag redan har så många så behöver jag inga fler för det syftet.

Skrivet av Knashatt:

Jämför lite med köpta DVD-skivor/Blu-Ray. Det är ändå något speciellt med att han ett original stående där i hyllan. Och tänk vad lätt det är att låna ut till en kompis, lätt att börja titta på mm.
Tryck på TV:n, sätt i filmen, titta. På datorn måste man först starta upp datorn, leta upp filmen någonstans på hårddisken, dra igång den. Oftast är det någon inställning man måste göra innan allt är färdigt. Och så kommer det någon jäkel via MSN som ska tjata mitt i också.

Det är därför man har en HTPC, bara att trycka på den och välja film. Inget krångel med borttappade eller repade skivor

Skrivet av SAAB340:

Är det bara jag som blir aningens konfunderad av denna mening saxad från orginalartikeln? "Amazon does not specify how paperback sales compare with e-book sales, but paperback sales are thought to still outnumber e-books."

Nyheten handlar om att digitala böcker säljer bättre än hardbacks, dvs. inbundna böcker. Paperbacks, dvs. pockets och liknande, säljer förmodligen fortfarande bättre än digitala böcker.

Permalänk
Medlem

E-ink eller elektroniskt bläck som används i läsplattorna har inte uppdateringsfrekvens eller bakgrundsbelysning, dvs de tröttar inte ut ögonen mer än en vanlig bok (möjligen lite mer eftersom skärpan bara är nästan lika bra som papper). Det är inte många som tror att de kommer att ersätta tryckta böcker utan snarare kompletera, som studentliteratur och kanske konkurera rätt rejält med pocketböcker (som inte är lika snygga att ha i bokhyllan )

Hur som helst så tycker jag att det är roligt att det går bra för e-böcker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Nä, böcker kommer jag aldrig byta ut mot en läsplatta, aldrig.

I fall du läser ditt eget inlägg om några år tror jag du kommer skratta åt ditt eget uttalande

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av SAAB340:

Är det bara jag som blir aningens konfunderad av denna mening saxad från orginalartikeln? "Amazon does not specify how paperback sales compare with e-book sales, but paperback sales are thought to still outnumber e-books."

Det handlar om inbundna böcker, engelskans "hardcover", vilket även står i SweClockers-artikeln. Jag lade till ett extra stycke om pocketböcker (paperback) för att förtydliga.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det hade varit fint med en läsplatta. Då skulle man kunna slänga ut nån bokhylla och fria upp lite mer utrymmer.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Synd att det är så svårt att "rippa" alla böcker man har :/ Sen tycker jag man borde få med en elektronisk kopia när man köper böcker är ju som sagt en fin känsla att ha en välsorterad bokhylla. Samtidigt som det vore oerhört smidigt att ha hela bokhyllan i väskan när man är på resande fot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det handlar om inbundna böcker, engelskans "hardcover", vilket även står i SweClockers-artikeln. Jag lade till ett extra stycke om pocketböcker (paperback) för att förtydliga.

Tackar

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem

Finns ett bättre sätt...

E-böcker och pappersvolymer i all ära, men min nya favorit är i alla fall ljudböcker! Otroligt smidigt att lyssna på oavsett vad man gör, t.ex. medans man kör bil, städar, motionerar eller vad det nu kan vara. Har numera alltid ett par ljudböcker i telefonen, så fort man får en tråkig stund är det bara att slå på och njuta. Telefonen stänger jag aldrig av (förutom när man glömt ladda den...) så det är bara att fortsätta där man slutade lyssna sist. Kan få den mest trista uppgift att bli rolig.

Ännu finns inte "alla" böcker som ljudbok, nån stackare måste ju läsa den högt och spela in först. En e-bok är väll bara att kopiera rakt av, antar att alla nya böcker de senaste 20 åren finns i digitalt format redan. Men det blir fler och fler och jag hoppas det är en trend som håller i sig.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Hade gärna haft en E-bok när jag pluggade kemi och biologi på universitet. De flesta böcker som utgör kurslitteraturen inom naturvetenskapen tenderar att vara väldigt stora tex denna: The Cell som väger 2,7 kg i paperback...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk

Vet faktiskt inte om jag någonsin kommer kunna ersätta vanliga böcker med elektroniska varianter Det jag skulle kunna tänka mig använda plattformen till är isf, som någon tidigare påpekade, utbildningslitteratur. As drygt att gå runt med 5 feta böcker i väskan när man ska till plugget. Däremot är det mysigt med vanliga hederliga böcker i bokhyllan.

Ljudböcker som Cyne nämnde verkar däremot riktigt awesome. Har inte testat än men tänkte köpa en nu i veckan när jag avklarat några böcker först
Mikael Persbrandt läser Fursten ftw.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Medlem

Visst hade det varit skönt att kunna skippa tunga läroböcker men tror inte att det funkar riktigt bra på dagens läsplattor med alla bilder och diagram som finns i kemi- och biologi-inriktad kursliteratur. Man skall ju helst kunna se bilden samtidigt som man läser texten. Se'n är läsplattor monokroma också efter vad jag förstått.

Permalänk
Medlem

Jag har inte riktigt koll på priser när det gäller e-böcker men det verkar ju finnas mycket gratisböcker också.
Verkar rimligt att böcker som man själv laddar ner bör kunna bli betydligt billigare än tryckta böcker.
I så fall kan det ju vara värt att använda läsplatta om det blir billigare än pappersböcker.

Själv laddar jag ner och läser en del e-böcker i datorn och då typ läroböcker i programmering och sådant som man ändå läser framför datorn. Håller på lite med en bok om programmering i python för tillfället. Den boken var helt gratis.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar iaf att bläddra i en fysisk bok.
En av nackdelarna som jag ser det med digital distribution är att allt saknar värde...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd

Helvette vad bakåstrævare folk ær då. Inte konstigt saker tar tid o førbættra i samhællet.

Jag tar hæsten till jobbet istællet. Det ær ju inte alls samma kænsla o åka bil.

Pappersboken kommer førsvinna av den enkla anledningen att det ær ren o fullkomlig idioti på alla sætt o vis att idag trycka text på døda træd, førutom att vissa bara vant sig vid det. Vanans makt ær æckligt stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Synd att det är så svårt att "rippa" alla böcker man har :/ Sen tycker jag man borde få med en elektronisk kopia när man köper böcker är ju som sagt en fin känsla att ha en välsorterad bokhylla. Samtidigt som det vore oerhört smidigt att ha hela bokhyllan i väskan när man är på resande fot.

Det håller ju google redan på med Dom ska göra om alla skriva böcker till ett digitalt format.
Förövrigt så är batteritiden inget problem, de läsplattor jag har testat har en batteritid på 9000 sidor, så du hinner läsa bibeln två gånger på en laddning...

Läsplattor är awesome!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

En bok är även vacker och är lätt att låna ut. Lätt att ta med sig. Är väldigt stryktålig.
Vad ska man ha i bokhyllan istället för böcker???

Nä, böcker kommer jag aldrig byta ut mot en läsplatta, aldrig.
Det handlar inte om att det är något annorlunda och nytt utan att det är inte samma känsla.

Har du provat att läsa på e-papper? Du verkar så pass bestämd.

Jag har inte provat e-papper men om känslan i ögonen är den samma ser jag ingen anledning till att x-antal bokhyllor med böcker som tar upp stora delar av mitt rum/lägenhet. Jag ser hellre att jag använder utrymmet till förvaring av vettigare ting.
Skoltiden har för övrigt varit ett rent helvete ur det seendet att släpa fram och tillbaks kilotunga väskor med böcker.
Jag tror på idén men vill gärna prova innan köp.