Fractal Design Define R2

Permalänk

Menar du popnitarna? De får man borra bort och ersätta med nya om man vill ha lös dem
Personligen hade jag inga problem med det,men så kör jag med stock-kylning också

Permalänk
Medlem

Exakt popnitar. Önskar att jag hade kört med Intels stock kylare från början för att testa systemet. Kommer bli värsta tortyren att montera bort allting och montera in dom igen i chassit. Ifall jag behöver lämna in nån DOA komponent.

Jag menar jag har väldigt små tjejhänder ändå får jag problem att pilla i CPU området. Tänk på vad killar med grövre händer kommer att få gå igenom när dom kör Noctua.

Man måste nästan hitta en femåring med barnhänder för att kunna arbeta i utrymmet högst upp på chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffy811:

Man måste nästan hitta en femåring med barnhänder för att kunna arbeta i utrymmet högst upp på chassit.

Låter som det vore värt att testa få det gjort utanför lådan istället? (kanske värt det besväret?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

I moderkortets manual står det att man först måste se till att skruva fast moderkortet innan man ska skruva på prolle fläktens byglar. Sedan skruvar man på passiva kylaren och sist pillar på de två Noctua fläktarna på kylaren.

Bryter man inte mot moderkortets warranty om man ignorerar den instruktionen och bygger allting utanför lådan?

Sen vet jag inte riktigt hur jag ska skapa ett ESD säkert underlag för moderkortet utanför lådan att arbeta på?

Eller hur jag ska hålla moderkortet stabilt i 90 graders vinkel samtidigt som jag håller i en tung kylare och försöker skruva på den utan att tappa moderkortet mot underlaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffy811:

I moderkortets manual står det att man först måste se till att skruva fast moderkortet innan man ska skruva på prolle fläktens byglar. Sedan skruvar man på passiva kylaren och sist pillar på de två Noctua fläktarna på kylaren.

Eh, varför ska den detaljera hur man ska göra specifikt med byglar till en processorfläkt i moderkortsmanualen? Vore kul att se den

Antar att du menar Noctuamanualen? Du har rätt i att de tycker man ska sätta på fläkten efter man monterat CPU:n, men allt detta kan du göra utanför lådan om du vill... (se längre ner)

Jag kan inte se något problem med att montera fläkten först, så länge man håller kylaren på ett vettigt sätt vid monteringen sen så man inte klämmer sönder fläkten. (antar att det är därför de tycker man ska göra det efteråt)

Jag har precis kollat manualerna för Noctua U12P och U12P SE2, och båda tipsar att man sannolikt måste plocka ur moderkortet för att få dit backplaten, men sen säger de ingenting om när det är vettigt att plocka i allting igen. Dvs de lär inte anse det som speciellt viktigt.

Skrivet av biffy811:

Eller hur jag ska hålla moderkortet stabilt i 90 graders vinkel samtidigt som jag håller i en tung kylare och försöker skruva på den utan att tappa moderkortet mot underlaget?

Kör du verkligen efter Noctuamanualen??

Konceptet är att man först fäster backplaten mot ett par "byglar" på ovansidan av moderkortet. Därefter sätter man på ett par små "vingar" på basen av kylflänsen.
Slutligen kan du lägga moderkortet ned om du vill, och skruva fast kylarn uppifrån! ... eller montera in moderkortet i burken och sen montera dit kylaren utan att behöva pilla mer på baksidan.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

ESD säkert underlag?
I see. Men vad använder du för ESD säkert underlag när du jobbar med moderkortet utanför lådan? Jag förstår fortfarande inte hur folk gör, man får aldrig se bilder på sånt i moderkortsmanualer och datatidningar.

ASUS- vs. Noctua-manualerna
Jag kollade både i ASUS och Noctuamanualerna så här ligger det till.

ASUS, NOTE: Tips and additional information to help you complete a task.
Make sure that you have installed the motherboard to the chassis before you install the CPU fan and heatsink assembly.

Noctuas manual nämner däremot inget om att man måste jobba med moderkortet fastskruvat i lådan. Den visar bara en massa bilder på själva komponenterna men inte i relation till moderkortet eller lådan, vilket skapar osäkerhet i mitt huvud.

Poängen
Poängen är iallafall att eftersom PSU nu ligger längst ner och moderkortet flyttats uppåt nära ett takplåt som man inte kan plocka bort utan att borra bort skruvarna. Så blir arbetsutrymmet väldigt tight i Fractal Design R2 lådan.

Om man sätter ihop prolle fläkten enligt ASUS manualen dvs. i lådan då får man svårt med Noctua instruktionerna.

Men om man däremot sätter ihop prolle fläkten utanför lådan och sedan skruvar fast moderkortet. Ja, då får man problem med att arbeta i moderkortets ena hörn nära bakfläkten. För nu måste man stoppa in handen i blindo och sätta i ASUS LCD-POST'er-kontakt, CHA_FAN2, CHA_FAN3 samt vänstra hörnets moderkortsskruv.

Man kanske kan göra allt det där utanför lådan också innan man skruvar ner det. Men Fractal hade kunnat göra allt det här smidigare om man bara kunde lyfta bort takplåten utan att behöva borra bort nitbultarna.

Jag är nöjd med Fractal Design R2 överlag men missnöjd med just denna punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffy811:

ESD säkert underlag?
I see. Men vad använder du för ESD säkert underlag när du jobbar med moderkortet utanför lådan? Jag förstår fortfarande inte hur folk gör, man får aldrig se bilder på sånt i moderkortsmanualer och datatidningar.

Bra fråga
Jag brukar lägga moderkortets antistatpåse under, och koppla ESDbandet till elementet, och så tafsar jag på moderkortets backplate lite då och då, men vete 17 om det är så smart det heller egentligen.

Skrivet av biffy811:

ASUS, NOTE: Tips and additional information to help you complete a task.
Make sure that you have installed the motherboard to the chassis before you install the CPU fan and heatsink assembly.

Hmm, antar att de skriver så för att inte riskera att det händer något med moderkortet när man hanterar det med en tyng kylare monterad.
Men så länge man jobbar försiktigt så...

Skrivet av biffy811:

Poängen
Om man sätter ihop prolle fläkten enligt ASUS manualen dvs. i lådan då får man svårt med Noctua instruktionerna.

Fast om du fuskar lite med Noctua-instruktionerna och sätter på fläkten innan du monterar kylaren i lådan, så slipper du väl de mesta problemen?

Skrivet av biffy811:

Men om man däremot sätter ihop prolle fläkten utanför lådan och sedan skruvar fast moderkortet. Ja, då får man problem med att arbeta i moderkortets ena hörn nära bakfläkten. För nu måste man stoppa in handen i blindo och sätta i ASUS LCD-POST'er-kontakt, CHA_FAN2, CHA_FAN3 samt vänstra hörnets moderkortsskruv.

Man kanske kan göra allt det där utanför lådan också innan man skruvar ner det. Men Fractal hade kunnat göra allt det här smidigare om man bara kunde lyfta bort takplåten utan att behöva borra bort nitbultarna.

Jo, det har du en poäng i förstås!
Samtidigt är det alltid en avvägning: är plåten inte nitad är risken att den inte sitter lika stumt, vilket ger mindre stadga i chassiet samt större risk för vibrationer. (ett praktexempel på det är tex Antec NSK34xx där "takluckan" bara sitter med samma två skruvar som håller fast bakplåten)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag bytte ut mitt trasiga ASUS Extreme Maximus moderkort mot ASUS P5Q SE2.
Ni kan se storleksskillnaden nedan.

ASUS Extreme Maximus
ATX Form Factor - 12"x 10.6" (30.5cm x 26.9cm)

ASUS P5Q SE2
ATX Form Factor - 12 inch x 7.6 inch ( 30.5 cm x 19.3 cm )

Så när jag först försökte montera in de två fläktarna på Noctuas NH-U12P (Special Edition SE2) kylarfläns. På Extreme Maximus då var det mycket svårt att jobba på moderkortets ena hörn mot bakfläkten.

Men när jag senare bytte till P5Q SE2 moderkortet då blev svårt till mission impossible. Nu kan man inte ens stoppa in mina små tjejhänder vid takutrymmet. Man kan också glömma att montera i hela Noctuas prollefläkt innan man skruvar på moderkortet. För nu kan man inte stoppa in handen i ATX12V kontakten. Eller skruva fast moderkortets övre vänster skruv.

Har man köpt Fractal Design Newton R2 650W så måste man skruva fast moderkortet och stoppa i ATX12V kontakten först innan man kan montera i Noctuas prollefläkt. För sladden dit räcker precis och man behöver all utrymme man kan få för att få i den.

Jag börjar hata Noctua, jag hoppas att den är värd all möda...

Permalänk
Medlem

Får ett Radeon 5970 plats?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Får ett Radeon 5970 plats?

Ja men det är trångt, du måste modda lite först.
http://www.sweclockers.com/forum/4-grafikkort/928229-xfx-rade...

Permalänk
Medlem

jag har precis byggt ihop min nya dator i detta chassi.. jag måste säga att jag är hel nöjd med det!
Bättre chassi för de pengarna är nog svårt att få tag på.

* Lätt och behagligt att bygga i
* Ljudisoleringen fungerar bättre än vad jag förväntat mig (hör knappt att min burkar är på)
* Bra och behändigt med fläktar och kontroller.
* Gott om hårddisk platser
* BILLIGT

Sen att det är jäkligt stilrent och fint håller mig mer än nöjd!

Tänkte bara dela med mig av min lycka åtminstone =)..

I min burk sitter iaf ett Geforce 460 GTX och det är fortfarande plats för ett till! Vilket snart ska inhandlas )

Permalänk
Medlem

Ni som sitter med R2 chassi, hur är dämpmattorna för er?

Öppnade min låda idag (sker väl nångång per halvår)
Så märke jag att mattorna var som klister ytor.
Börjat bli gråa då dammet fastnar.

Gav inte ifrån sig något på fingrarna, men det går trycka fast grejer utan problem på ytan (ej tunga grejer).

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Ni som sitter med R2 chassi, hur är dämpmattorna för er?

Öppnade min låda idag (sker väl nångång per halvår)
Så märke jag att mattorna var som klister ytor.
Börjat bli gråa då dammet fastnar.

Gav inte ifrån sig något på fingrarna, men det går trycka fast grejer utan problem på ytan (ej tunga grejer).

Mina är på det sättet också...