Bärbar till syster, 4-5k, 14-16"

Permalänk
Medlem

Bärbar till syster, 4-5k, 14-16"

Tja!

Hon kommer använda datorn till surfa, lägga in lite bilder och allmänt vardagsbruk.
Den får gärna ha snygg design, men är väl inte jätteblodigt.
Givitvis inte en dator som segar ihop, men behöver inte ha något schysst grafikkort för hon kommer inte spela något, om ens kolla på film.

Suttit och kollat på de trådarna som finns här fram till sida 6 och hittar väl en del datorer runt den pengen men svårt att bara välja en. Så hjälp mig gärna med det.
Vet inte om det bara är att plocka en ifrån tex elgiganten/netonnet för den pengen eller kan det skilja så mkt åt inom den prisklassen?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

bra allternativ, men finns det någon motsvarande med 14-16"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MB:

bra allternativ, men finns det någon motsvarande med 14-16"?

varför mindre skärm? Vill du att hon ska bli närsynt? :S

Permalänk
Medlem
Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

jises, tjejer. Nu har hon ändrat sig, plötsligt har hon blivit intresserad av den här: VPCEB2M1E/WI (VPCEB2M1E/WI) : Tekniska specifikationer : Vaio och tillbehör : Sony

Va tror ni om den datorn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MB:

jises, tjejer. Nu har hon ändrat sig, plötsligt har hon blivit intresserad av den här: VPCEB2M1E/WI (VPCEB2M1E/WI) : Tekniska specifikationer : Vaio och tillbehör : Sony

Va tror ni om den datorn?

Hur gammal är din syster? Går hon möjligtvis i Gymnasiet/högskola/Universitet?

Det går nämligen att få tag på Windows 7 för 100kr som student.
Hon kan då inhandla laptop med Vista, som du sedan installerar Win 7 åt henne på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

jises, tjejer. Nu har hon ändrat sig, plötsligt har hon blivit intresserad av den här: VPCEB2M1E/WI (VPCEB2M1E/WI) : Tekniska specifikationer : Vaio och tillbehör : Sony

Va tror ni om den datorn?

Ja, det var ju en annan prisklass
Prestandan går att få för en billigare peng och den är förmodligen overkill för henne. Men en mycket bra dator, bra kvalitet, snygg design och bra garanti. Hon blir nog inte missnöjd. Men jag skulle nog hellre ta den mer högupplösta 14-tummaren, Sony Vaio VPCEA1S1E/G
Sony Vaio VPCEA1S1E/G Sonys senaste tillskott i giftigt grönt! - Dator - Laptop - Laptop 13 - 14 tum
(finns andra färger än grönt om den sticker i ögonen)

Edit
Vad sägs om Samsung R530 som alternativ. Har lite svårt att bestämma mig om jag tycker den är snygg eller ful, haha. Har för mig att de mörka toningarna mot kanten inte är lika markanta irl.
Samsung R530-JT50 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Hur gammal är din syster? Går hon möjligtvis i Gymnasiet/högskola/Universitet?

Det går nämligen att få tag på Windows 7 för 100kr som student.
Hon kan då inhandla laptop med Vista, som du sedan installerar Win 7 åt henne på.

Hon fyller 30 i år, men hon jobbar och vid sidan om går hon en heltids KY utbildning.
Ja win7 ska det va, fan inget vista. Trodde det va win7 som standard nu, men kanske det inte är på datorerna.

Skrivet av lungre:

Ja, det var ju en annan prisklass
Prestandan går att få för en billigare peng och den är förmodligen overkill för henne. Men en mycket bra dator, bra kvalitet, snygg design och bra garanti. Hon blir nog inte missnöjd. Men jag skulle nog hellre ta den mer högupplösta 14-tummaren, Sony Vaio VPCEA1S1E/G
Sony Vaio VPCEA1S1E/G Sonys senaste tillskott i giftigt grönt! - Dator - Laptop - Laptop 13 - 14 tum
(finns andra färger än grönt om den sticker i ögonen)

Edit
Vad sägs om Samsung R530 som alternativ. Har lite svårt att bestämma mig om jag tycker den är snygg eller ful, haha. Har för mig att de mörka toningarna mot kanten inte är lika markanta irl.
Samsung R530-JT50 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Tror vi börjar närma oss ett bra spår här nu, sony datorn är ju fräsh men som sagt det måste va lite väl overkill. Allternativt en lite billigare sony dator mellan 5-7k.

Samsungen kan nog va ett bra allternativ om hon vill lägga sig på 5k klassen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MB:

Hon fyller 30 i år, men hon jobbar och vid sidan om går hon en heltids KY utbildning.
Ja win7 ska det va, fan inget vista. Trodde det va win7 som standard nu, men kanske det inte är på datorerna.

Tror vi börjar närma oss ett bra spår här nu, sony datorn är ju fräsh men som sagt det måste va lite väl overkill. Allternativt en lite billigare sony dator mellan 5-7k.

Samsungen kan nog va ett bra allternativ om hon vill lägga sig på 5k klassen.

Samsungen är "6k klassen."

Kör en eMachine laptop.
Någon av de här 2:
Produktjämförelse hos Prisjakt

/r3mp

Permalänk
Medlem

En Hp G62 då? Lite "mac-ig" design, i3 processor för 5k på non, HP G62-117SO 15,6-tums laptop med bra inbyggt ljud! - Dator - Laptop - Laptop 15 - 16 tum

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Jättebra exempel, tackar vi för!

Men en liten till kompletering nu, hon vill ha en "num pad" eller vad heter det så man har en siffersats till höger på tangentbordet.

Tror de flesta datorerna inte har de i den storleken, kanske man behöver gå upp till 16-17"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MB:

Jättebra exempel, tackar vi för!

Men en liten till kompletering nu, hon vill ha en "num pad" eller vad heter det så man har en siffersats till höger på tangentbordet.

Tror de flesta datorerna inte har de i den storleken, kanske man behöver gå upp till 16-17"?

Jag säger fortfarande eMachine g725 som jag redan har länkat X antal gånger:
eMachines G725-442G25Mi (LX.N6302.059) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Köp på Audio Video eller Mobilgiganten.

/r3mp

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Jag säger fortfarande eMachine g725 som jag redan har länkat X antal gånger:
eMachines G725-442G25Mi (LX.N6302.059) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Köp på Audio Video eller Mobilgiganten.

/r3mp

Japp Den verkar vara bra för många ändamål! Vad är emachine för något märke?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MB:

Japp Den verkar vara bra för många ändamål! Vad är emachine för något märke?

Acer.
eMachines blev uppköpta av Gateway Computers som blev uppköpta av Acer.

Mvh r3mpuh

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Jättebra exempel, tackar vi för!

Men en liten till kompletering nu, hon vill ha en "num pad" eller vad heter det så man har en siffersats till höger på tangentbordet.

Tror de flesta datorerna inte har de i den storleken, kanske man behöver gå upp till 16-17"?

De flesta 15-tummare har num-pad, dock inte Hp:n jag länkade till men det hör till ovanligheterna.

Skrivet av r3mpuh:

Jag säger fortfarande eMachine g725 som jag redan har länkat X antal gånger:
eMachines G725-442G25Mi (LX.N6302.059) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Köp på Audio Video eller Mobilgiganten.

/r3mp

Ett mycket sämre köp än Hp G62 enligt mig om man inte absolut vill ha 17" men ett bra pris iaf. Dock kraftig budgetvarning på eMachine, svårt att hitta plastigare burkar och den vinner inga designpris
För 4,5k får du en Toshiba med liknande spec fast 15" (bättre märke, lite mer disk, något snabbare cpu, n-draft wifi) Komplett.se - Toshiba Satellite C650-15P 15.6" HD

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lungre:

De flesta 15-tummare har num-pad, dock inte Hp:n jag länkade till men det hör till ovanligheterna.

Ett mycket sämre köp än Hp G62 enligt mig om man inte absolut vill ha 17" men ett bra pris iaf. Dock kraftig budgetvarning på eMachine, svårt att hitta plastigare burkar och den vinner inga designpris
För 4,5k får du en Toshiba med liknande spec fast 15" (bättre märke, lite mer disk, något snabbare cpu, n-draft wifi) Komplett.se - Toshiba Satellite C650-15P 15.6" HD

24tum vore att föredra men 17,3tum får väll duga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lungre:

Ja den var fräsh men ingen num-pad. Finns det någon motsvarande med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Ja den var fräsh men ingen num-pad. Finns det någon motsvarande med det?

För en billig penning har jag en lösning: TARGUS NUMERIC KEYPAD USB - Produktinformation

Vad menar du med motsvarande? Att de släpper en med numpad eller?

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Medlem

Jo en bra komplement men det ska vara fast i tangentbordet. Ja exakt att de har en liknande fast inkl num-pad.

Permalänk
Medlem

Hp är inte bland de bästa märkena för konsumenter, vet inget om emachine. Är budgeten fortfarande på 4-6k. Skulle ta vaion om jag vore du om budgeten är högre.

http://www.squaretrade.com/htm/pdf/SquareTrade_laptop_reliabi...
http://www.sweclockers.com/nyhet/10145-asus-bast-hp-samst-i-k...