Större golfbollsfläktar från Sharkoon

Permalänk
Melding Plague

Större golfbollsfläktar från Sharkoon

Tillverkaren Sharkoon utökar sortimentet av golfbollsinspirerade Silent Eagle-fläktar med en ny modell.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha nej va ful xD Är den bra så kanske de blir 3st såna till min R2:a

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Är det inte lika troligt att den bara flyttar mindre luft pga lägre friktion och därmed mindre kraft överförd till luften? Jag kan ha gjort en tankevurpa, kanske inte.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyran26:

Haha nej va ful xD Är den bra så kanske de blir 3st såna till min R2:a

Ful? Den är ungefär 200% snyggare än Noctuas motsvarande... Riktigt nice med fler 140mm fläktar, finns få att välja mellan för tillfället och 140 verkar vara det nya 120 för chassitillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langos:

Är det inte lika troligt att den bara flyttar mindre luft pga lägre friktion och därmed mindre kraft överförd till luften? Jag kan ha gjort en tankevurpa, kanske inte.

jag tänkte i ungefär samma banor.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langos:

Är det inte lika troligt att den bara flyttar mindre luft pga lägre friktion och därmed mindre kraft överförd till luften? Jag kan ha gjort en tankevurpa, kanske inte.

Du har ju specifikationerna för luftflödet och kan kolla om det räcker för dina behöv och givetvis måste man offra något för att tystare fläktar men det går ju alltid att försöka optimera.

Permalänk
Medlem

Något för golfintresserade kanske?

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Glöm inte att skrika "FORE!" om datorn överhettas. ^^

Permalänk
Medlem

Finns det några testar med denna som mäter skillnad i dB ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Du har ju specifikationerna för luftflödet och kan kolla om det räcker för dina behöv och givetvis måste man offra något för att tystare fläktar men det går ju alltid att försöka optimera.

Tillverkarnas specifikationer är dock värdelösa. Olika tillverkare mäter luftflöde och ljudnivå på olika sätt, och det går därför inte att jämföra med andra tillverkares fläktar. T.ex. så säger de att den här fläkten har en ljudnivå på 12.4 dBA, men de anger inte hur långt ifrån fläkten det uppmättes, vilket gör siffran fullständigt värdelös. Det finns även olika sätt att mäta luftflöde, se t.ex. denna artikel av en av de mer seriösa fläkt-recensenterna.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Langos:

Är det inte lika troligt att den bara flyttar mindre luft pga lägre friktion och därmed mindre kraft överförd till luften? Jag kan ha gjort en tankevurpa, kanske inte.

Nej det borde inte vara något problem eftersom det är turbulensen bakom bladen man vill åt. Däremot har jag svårt att tänka mig att det gör någon som helst skillnad då en fläkt och en golfboll är två helt olika saker rent aerodynamiskt. Det groparna gör på en golfboll är att de förskjuter den turbulenta zonen så man får laminär strömning över större yta av bollen vilket ger mindre luftmotstånd. Det är alltså inte det som sker på själva ytan som är direkt intressant utan det som sker bakom. Ett fläktblad som har obetydlig tvärsnittsarea jämfört med sin yta fungerar på helt annat sätt. Det är mer likt en flygplansvinge där mycket av motståndet kommer från ytfriktion snarare än turbulens. Jag tror mer att detta är en plojgrej. Jag säger inte att fläkten inte är bra men jag tror inte att de där groparna påverkar prestandan något nämnvärt. Varken positivt eller negativt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Review - What's the best 120mm case fan? | bit-tech.net Silent eagle 100 120mm fick då inte så dåligt här iaf.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeKa6:

Glöm inte att skrika "FORE!" om datorn överhettas. ^^

Bra försök iaf

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av majtymicke:

Review - What's the best 120mm case fan? | bit-tech.net Silent eagle 100 120mm fick då inte så dåligt här iaf.

Den verkar ju blåsa dåligt om man jämför med GT fläkten dom testade...

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Jag läste 1200:-/st först

Aja presterar dom bra och inte låter spec. mkt kanske det kan bli intressant. Kul att se utvecklarna testar lite nya metoder.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Detta mönstret funkade ju på mythbusters när dom provade det på bilar
Riktigt intressant avsnitt kan jag tillägga

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezakimak:

Detta mönstret funkade ju på mythbusters när dom provade det på bilar
Riktigt intressant avsnitt kan jag tillägga

Mycket sant! Och, som någon sa ovan, det är ju inte mindre turbulens man är ute efter utan mer. Jag tror mycket väl den här principen skulle kunna fungera på fläktar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Jag vill som vanligt presentera en avvikande åsikt. Jag tror att man mycket gärna vill ha mindre turbulens bakom fläktbladen. Det minskar vibrationer, och luftbrus, två ljudkällor som står för det mesta av irritationen när man tittar på lågvarviga fläktar som den här.
Plus att mindre turbulens bakom fläktbladen även betyder lägre effekt för att driva skiten.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Om utseende etc. kan man diskutera om de här fläktarna från Sharkoon.

Jag har egen erfarenhet från deras 92 mm och 120 mm fläktar... och jag ser inget större fel på dem avseende funktion och egenskaper för vad de ska användas för inom sitt användningsområde.
Den person som istället önskar få "orkanvindar" i sin datorlåda får då välja andra typer av fläktar och sedan får personen räkna med mera oljud ut från lådan. Men det kanske är redan självklart för en del personer, att kraftfulla fläktar låter mera än tysta fläktar?

/Saint25