AMD gör nytt förlustkvartal

Permalänk
Medlem

Athlon å Phenom i ren surf miljö spelar ingen roll, men större minnes användning så springer PhII iväg från Athlon

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Athlon II x4 är en phenom II x4 med avstängd L3 cache. Vet inte hur mycket det påverkar prestandan men vad jag har hört så presterar athlon II x4 som intels s775 quads

Folk har en förmåga att undervärdera amds prestanda. De ligger inte så långt efter intel alla tror. Alla processor-köp under I7 borde uteslutande vara amd tycker man, med tanke på amds pris/prestanda.

Så sant, men varför köper folk Volvo när det finns BMW?
Amd har presterat mer per krona än vad Intel någonsin kommer att kunna göra. Men Sweclockers är en "gurusite" för max prestanda (och opartiskhet) så de kommer inte att bry sig.
De nämner gång på gång att AMD är mer värt pengarna, men folk som är på topp väljer Intel core 7 (s1366). Så vi är i fel forum om vi ska jämföra prestanda mellan de två företagen. Då den här sidan verkar gå åt mer extrem prestanda. Jag kan hålla med om att det är lite orättvist då Intels kostar 6-10kkr och vår dyraste kostar 3kkr.
*edit*
Sen att I5 är en dyr flopp för Intel kan vi bara hurra för.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

En dag kvar till semester så håll ut... nu såg jag hur osammanhängande jag var....
Förlåt

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Så sant, men varför köper folk Volvo när det finns BMW?
Amd har presterat mer per krona än vad Intel någonsin kommer att kunna göra. Men Sweclockers är en "gurusite" för max prestanda (och opartiskhet) så de kommer inte att bry sig.
De nämner gång på gång att AMD är mer värt pengarna, men folk som är på topp väljer Intel core 7 (s1366). Så vi är i fel forum om vi ska jämföra prestanda mellan de två företagen. Då den här sidan verkar gå åt mer extrem prestanda. Jag kan hålla med om att det är lite orättvist då Intels kostar 6-10kkr och vår dyraste kostar 3kkr.
*edit*
Sen att I5 är en dyr flopp för Intel kan vi bara hurra för.

nja, tycker I5 presterar rätt bra mot Phenom II även prismässigt så nån dyr flopp vet jag inte vad du menar med.

Permalänk
Avstängd

som det nämts innan så presterar athlon x4 i nivå med core2quad som är betydligt dyrare(finns det någon smart människa som i dagsläget väljer den processorn)

intel i5 750 är så grymt överreklamerad. på pappret har den mer cache än PHII men i realiteten har AMD 512 MB mer cache + 48 vägars l3 cache.

har läst komentarer som
"i5 drar mindre ström, presterar bättre samt klockar bättre"
"mindre ström"
beror på hur man räknar, om man räknar med att intel processorn alldrig behöver gå över 5 % användning och att amd processorn ligger på upp till 100% användning så vinner intel. om man räknar mer rättvist så tror jag nog AMD kan vinna
"presterar bättre"
igen beror på, utan klockning så presterar givetvis AMD processorn bättre, vid samma klockning så kan går ofta intel om men va inte allt för säker på att det är så enkelt
"klockar bättre"
procentuellt ja. annars beror det på

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

Tycker du har mycket "beror på" och i ena fallet så är den bättre än den andra. Då är den väl konkurrenskraftig och inte en dyr flopp?
Bara det jag ville få fram. Jag hävdade inte att I5 spöade skiten ur Phenom 2 i alla lägen(för det gör den inte).

Har själv Phenom 2 X3 och X4 samt en I5 och är lite sugen på en X6 nu när den är så billig (1055) men har personligen ingen nytta av 6 kärnor i dagsläget så det får vänta.
Tycker det slängs mycket skit åt båda hållen vilket är lite synd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devrer:

Athlon II x4 är en phenom II x4 med avstängd L3 cache. Vet inte hur mycket det påverkar prestandan men vad jag har hört så presterar athlon II x4 som intels s775 quads

avstängt l3 cache är väl ingen höjdare om man skall spela? visst, det går säkert att låsa upp på nått sätt om man har tur och idealt moderkort+ massa skit. men annars så är det PHII x4 C3 som gäller för gamers

att säga att en athlon x4 är jämlik med core2quad är väl bara att medge att athlon inte är någon höjdar-processor, å andra sidan så kostar den under tusenlappen också.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MB76:

Tycker du har mycket "beror på" och i ena fallet så är den bättre än den andra. Då är den väl konkurrenskraftig och inte en dyr flopp?
Bara det jag ville få fram. Jag hävdade inte att I5 spöade skiten ur Phenom 2 i alla lägen(för det gör den inte).

Har själv Phenom 2 X3 och X4 samt en I5 och är lite sugen på en X6 nu när den är så billig (1055) men har personligen ingen nytta av 6 kärnor i dagsläget så det får vänta.
Tycker det slängs mycket skit åt båda hållen vilket är lite synd.

komentaren jag citerade var inte från sweclockers utan från ett annat forum.
anledningarna till att jag valde PHII x4 c3
- upplåst multippel(annars kan man ju ta 945)
- utgick från att AMD skulle ge mer för pengarna
- orkade/hann inte sätta in mig i intel-moderkort
- lite nervöst att sitta på ett 1136 moderkort
latheten(och den tighta budgeten) lönade sig med tanke på att priserna steg 2 dagar efter köpet

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB76:

nja, tycker I5 presterar rätt bra mot Phenom II även prismässigt så nån dyr flopp vet jag inte vad du menar med.

I5 är väl den enda processorn från intel med någorlunda prisvärdhet. Den presterar bara något sämre än phenom II x4 per krona. Dock är ju intels moderkort betydligt dyrare så där skiter det ju sig ändå:P

Har man pengar och är datorintresserad, alternativt att man för ovanligheternas skull skulle arbeta professionellt i processorkrävande program (där är väl phenom II x6 ett bra alternativ annars), så köper man såklart I7. Det dumma är att bara för att intel är värst i de övre segmenten, så köper många intel även i budget-segmenten, där amd egentligen borde vara det självklara valet i 99% av fallen.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

avstängt l3 cache är väl ingen höjdare om man skall spela? visst, det går säkert att låsa upp på nått sätt om man har tur och idealt moderkort+ massa skit. men annars så är det PHII x4 C3 som gäller för gamers

att säga att en athlon x4 är jämlik med core2quad är väl bara att medge att athlon inte är någon höjdar-processor, å andra sidan så kostar den under tusenlappen också.

Ingen aning hur mycket spel använder L3-cache. core2quad är väl inte så jätte dåligt? Okej att de inte har en channs mot phenom II x4 / I5, men så långt efter är de väl inte? Men precis, för att kosta under 1000kr så är de sjukt underskattade.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg