Permalänk
Medlem

Köpråd 17" max 5000:-

Jag ska hjälpa min mamma att köpa en bärbar dator.
Hon har inte så mycket krav, mer än att det ska vara stor skärm (gärna 17") och inte kosta mer än runt 5000:-
Hon gör inte mycket på den mer än surfar och använder office. Alltså vanlig surf och skrivdator. Ett till önskemål är att den är silvrig, men det är inte lika viktigt som skärmstorleken.

Har kollat runt en del men just denna kategori av datorer är inte speciellt omskrivna. Det finns desto mer information om 15" datorer, men 17" datorer för ca 5 papp finns inte mycket info alls.

Vet att det inte är så mycket info men det är svårt att hitta. Många av datorerna säljs i typ 1 butik och det känns inte bra...
Är det dessutom något speciellt märke som man skall undvika respektive är att föredra?

Permalänk
Avstängd

Det finns inte så många val.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är inte exakt 5000:- Kan gå upp lite till också om man hittar en som är mer värd pengarna och där det finns lite mer utval.
Du har inget mer då?
e-machines, hur är de? Aldrig sett någon haft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emdemalm:

Det är inte exakt 5000:- Kan gå upp lite till också om man hittar en som är mer värd pengarna och där det finns lite mer utval.
Du har inget mer då?
e-machines, hur är de? Aldrig sett någon haft.

E-machines är Acer.

Permalänk
Avstängd

G725 är aningen svalare/bättre batteritid än G525, så jag skulle ha kört på G725 från AudioVideo.

Sedan när Intel lanserar sina SSD generation 3 serie(Höst/Vinter), så skulle jag köpt 80GB modellen och satt in i datorn+formaterat om, för en rejäl prestanda boost.
Skulle uppskatta att priset hamnar på strax ovanför 1200kr.

Mvh r3mpuh

EDIT:
Ifall du av någon anledning inte köper G725;an tänkte jag avråda dig att hålla dig undan från Dell/Alienware:
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/940510-dell-tar-nya-tag-i-kampen-mot-kunderna/

Permalänk
Medlem

Om man kan gå upp till 6000:- får man en mycket bättre dator då? Är det värt att lägga en tusenlapp till..? Har pratat med henne och om det är värt det så kan hon tänka sig det.
Då ökar väl antalet man kan välja mellan en del...?

Permalänk
Skrivet av emdemalm:

Om man kan gå upp till 6000:- får man en mycket bättre dator då? Är det värt att lägga en tusenlapp till..? Har pratat med henne och om det är värt det så kan hon tänka sig det.
Då ökar väl antalet man kan välja mellan en del...?

Endast intel processorer, alla har 17" skärm

Bärbara datorer - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emdemalm:

Om man kan gå upp till 6000:- får man en mycket bättre dator då? Är det värt att lägga en tusenlapp till..? Har pratat med henne och om det är värt det så kan hon tänka sig det.
Då ökar väl antalet man kan välja mellan en del...?

"mycket bättre"?

Alla laptops som finns idag funkar prima att surfa och skriva på.
Vill man ha 17 tum skärm får man lägga ut 5k+
18 tum skärm, 8k+
Vill man spela krävande spel på datorn får man betala mer för att få bättre grafikkort/procesor.

Ifall du har 6k att lägga ut så köp G725-an på audiovideo och sen i höst/vinter byter du ut hårddisken mod en 80gb gen3 ssd från intel, (kommer kosta runt 1300kr i think).

Mvh r3mpuh

Permalänk

Men om du tänkt att spela lite så då är detta ett alternativ.
Grafik, Radeon 4570

Egenskaper för Packard Bell EasyNote LJ65-CU-850NC

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonnyRocker:

Men om du tänkt att spela lite så då är detta ett alternativ.
Grafik, Radeon 4570[/url]

"Jag ska hjälpa min mamma att köpa en bärbar dator.
Hon gör inte mycket på den mer än surfar och använder office. Alltså vanlig surf och skrivdator."

Permalänk

Ok. så att lägga 5000:- och sen 1300:- extra på en ssd, det funkar bra, men att betala endast 4700:- på en laptop som har ett mycket bättre grafikkort men en minimalt sämre processor, dä går inte.
Har jag förståt det rätt ?

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonnyRocker:

Ok. så att lägga 5000:- och sen 1300:- extra på en ssd, det funkar bra, men att betala endast 4700:- på en laptop som har ett mycket bättre grafikkort men en minimalt sämre processor, dä går inte.
Har jag förståt det rätt ?

Den laptopen är infekterad av viruset Windows Vista vid leverans.

Mvh r3mpuh

Edit:

Förövrigt är uppgradering från HDD till SSD som ger den största skillnaden i upplevd prestanda vid normalt användande.
(Att gå från Singel core CPU till dual-core CPU är det andra stora prestanda lyftet.)

Permalänk

Och, håller med dej om vista.
Men att hans surfande mamma kommer att märka av en ssd i sin användning, så det motiverar en merkostnad på 1300:- kanske blir svårt att argumentera för honom.

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonnyRocker:

Och, håller med dej om vista.
Men att hans surfande mamma kommer att märka av en ssd i sin användning, så det motiverar en merkostnad på 1300:- kanske blir svårt att argumenter för honom.

Har man väl suttit vid en dator med SSD blir man helt sjukt irriterad ifall man ska arbeta med en dator med vanlig HDD.