Ny dator, 15" matt 1920x1200, SSD, 4GB

Permalänk

Ny dator, 15" matt 1920x1200, SSD, 4GB

Suck och åter suck, då var det dags att köpa ny bärbar dator. Har haft en Acer Ferrari 4000 i fyra år nu och bara uppdaterat den en gång -> 2 GB minne. Nu har jag tyvärr insett att den inte håller måttet längre

Vill köpa ny nu alltså och de viktigaste kraven skrev jag i titeln. Dvs jag vill ha 15" skärm matt 1920x1200, SSD-hårddisk som absolut inte behöver vara stor, har haft 120 GB i ferrarin och det klarar jag mig bra på och 4 GB minne. Helst inte en vikt över 3 kg.
I övrigt gärna inte alltför varm och helst relativt tyst (dessa två punkter är ferrarins svagheter). Jag vill att den ska hålla länge. Den används inte till spelande alls (jo mycket poker men det räknas väl inte till spelande i datorbranschen) så grafikkortet borde inte vara så noga?

Pris är inte så noga, gärna så billigt som möjligt såklart...Jag vill inte köpa de nyaste dyraste grejorna.

Finns det inte att hitta en matt skärm får jag väl ta det andra men vill verkligen inte det.

Har letat på internet men hittar inget vettigt. Alienware 15x verkar vara bra, men vill man ha SSD så verkar minsta vara 256 GB och då kostar det 6k extra :S
Hittade Fujitsu Celsius H270 också, men bara Fujitsu-namnet ger lite utslag och den är också 256 gb ssd.

Någon som har en idé?

Permalänk

Har provat konfigurera några på dell.se - kan de vara bra?

Dell Studio 15 verkar bra (står dock inget om skärmen är matt eller inte). Tyvärr verkar det inte heller gå att få med SSD-drive. Vad jag inte förstår är att processorn är Intel® Core™ i7-720QM Mobile Processor och om man väljer alienware 15x är std-processorn Intel® Core™ i3 Processor 330M(2.13GHz,3MB cache) och den är väl sämre? Trots att datorn kostar väldigt mycket mer för annars ungefär samma saker?

Permalänk

1900x1200 upplösning kanske var ett för högt krav. Men jag vill ha hög upplösning åtminstone.

Permalänk

Budget?

Annars tycker jag att en fullutrustad Dell Studio 15 med Full-HD skärmen osv, osv, är ett väldigt prisvärt (om inte det mest prisvärda på marknaden) alternativ. Menar, Full-HD 15,6" skärm och i7 för under 10k, vem kan begära mer?

Dell Studio XPS med den absolut bästa skärmen, 16" är också väldigt fin och om jag inte missminner mig har väl även den Full-HD och i7 fast för 2k mer...

Permalänk
Medlem

Guru FIRE - Notebookguru - High Performance Notebooks
P8700 2,53GHz Penryn
15,4" 1920x1200 matt skärm
GTX 260M grafikkort (gammalt men fortfarande high-end för bärbara)
3,2kg med batteri.
Med 160GB Intel X25-m SSD verkar priset bli runt 13200:- men då har jag inte räknat med Windows (antar att du inte är intresserad av tyskspråkigt Windows).

Permalänk

Oj, det verkar nästan för bra för att vara sant.

Aldrig hört talas om dem, duktiga? Några problem?

Permalänk
Medlem

Känner mig lite dum, men vad står SSD för?

Permalänk

SSD = Solid-state Drive. Mycket förenklat en hd med massa ramminnen i, extremt mycket snabbare än vanliga mekaniska diskar.

Dell studio med i7 har haft vissa problem med värmen, dom datorer som finns i 15" med fullHD(tyvärr så kör dom flesta med blanka skärmar numera) är i princip sony bara.. finns några hp envy 15 men dom lider av div. problem och det kommer nya modeller så en envy 15 skulle jag ej rekommendera.
Denna är fin fin..

Sony Vaio VPC-F12S1E - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

När det gäller SSD så skulle jag rekommendera att du köper en och sätter i själv, dom SSD som tex apple och dell har som tillval är inga direkt bra SSD(samsung tror jag), och dom kostar överdrivet mkt extra.

Permalänk
Medlem

Sitter just med Dell Studio 15 framför mig.
Skärm och bygge är bra.

Formfaktorn som tillåter exakt 3 usb-portar är under all kritik
det värsta verkar vara att skärmen täcker fläktutblåset och intaget ligger dolt under - resultatet blir ett extra vinande tinnitusframkallande ljud även när fläkten går på lågvarv utan last. hmmm.