Intel Core i3 330M eller AMD Phenom II X3 N830

Permalänk
Medlem

Intel Core i3 330M eller AMD Phenom II X3 N830

Tjenare. Har kollat runt lite efter en prisvärd bärbar dator som passar mina "mindre" spel och "många många .mkv" filmer.

Har hittat dessa 2:

Acer Aspire 5740G-334G50Mn (LX.PMB02.079)

OCH

Acer Aspire 5551G-N834G50Mn (LX.PUU02.021)

Den enda skillnaden som jag kan hitta är ju processorn!

Så Frågan lyder...

Är en i3 värd den extra tusenlappen som dom vill ha för den? För personligen tror jag mer på AMD Phenom II X3 men jag vill gärna ha några konkreta fall...

Permalänk
Medlem

Det du får med en i3 är troligtvis lite bättre batteritid. Om det är värt 1000kr är upp till dig.
I dagligt användande och spel kommer du inte märka någon större skillnad oavsett vilken du väljer.

Permalänk
Avstängd

i3 330m har hyperthreading. Du får bättre batteritid samt 4 kärnor jämfört med amd's x3. Dessutom har i3an större cache, och 700mhz mer busshastighet än x3an. Vilket kommer märkas av i spel bland annat.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cratzky:

i3 330m har hyperthreading. Du får bättre batteritid samt 4 kärnor jämfört med amd's x3. Dessutom har i3an större cache, och 700mhz mer busshastighet än x3an. Vilket kommer märkas av i spel bland annat.

4 kärnor?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Shit busshastigheten hade jag inte ens tänkt på

...

Har letat runt lite efter benchmarks men jag hittar inget direkt, mer på grafikkortet dock... hur stor är skillnaden prestandamässigt? O_o?

Permalänk
Skrivet av H3ml1s:

Shit busshastigheten hade jag inte ens tänkt på

...

Har letat runt lite efter benchmarks men jag hittar inget direkt, mer på grafikkortet dock... hur stor är skillnaden prestandamässigt? O_o?

Notebookcheck: Mobile Processors - Benchmarklist

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

i3 har 2 kärnor och 4 trådar. AMD har 3 kärnor. Som S1im säger ger i3 något längre batteritid för drygt en extra tusenlapp. Valet är upp till dig.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Det är absolut inte värt 1000kr, i praktiken är skillnaden minimal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonssown:

4 kärnor?

Hyperthreading (som finns på en stor del i3 processorer, i5 och i7) fungerar i praktiken som dubbelt så många kärnor än vad man har fysiskt, om du inte visste det därför intel 980x till exempel på 6kärnor visas som en 12kärnig cpu. Samma sak med i7 på 4kärnor visas som 8kärnor.
Vilket är i sin tur en väldigt smart lösning för att få ner effektförbrukningen när tex inte datorn behöver fler än ett visst antal kärnor än att ha flera stycken fysiska kärnor , m.m.... fördelarna är väldigt många.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Det är absolut inte värt 1000kr, i praktiken är skillnaden minimal.

summering: i3an ger han: En extra tråd/kärna via hyperthreading vilket i praktiken ger han 4 kärnor när det behövs, och bara 2 aktiva fysiska kärnor än 3 + vilket ger längre batteri tid och mer prestanda vid krävande applikationer eller spel + större cache, vilket är en viktig faktor vad gäller spel.
frågar man mig så är det ganska avgörande vad gäller spel iallafall.
Vid vanlig dator användning kommer han inte märka någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det är absolut inte värt 1000kr, i praktiken är skillnaden minimal.

Det var nästan det jag trodde.

men enligt den sidan någon postade så är fenomen bättre än i3 i iallafall 3dmark 06 CPU score...

Jag går nog på en phenom ändå faktiskt.
Ingen som vet ifall dom här mobila phenom x3 oxo har en "avstängd" fjärde core?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cratzky:

Hyperthreading (som finns på en stor del i3 processorer, i5 och i7) fungerar i praktiken som dubbelt så många kärnor än vad man har fysiskt, om du inte visste det därför intel 980x till exempel på 6kärnor visas som en 12kärnig cpu. Samma sak med i7 på 4kärnor visas som 8kärnor.
Vilket är i sin tur en väldigt smart lösning för att få ner effektförbrukningen när tex inte datorn behöver fler än ett visst antal kärnor än att ha flera stycken fysiska kärnor , m.m.... fördelarna är väldigt många.

okej.. Så alltså om ''Jag'' Ska köpa en laptop. och köper den där laptopen med en intel core i3 eller i5, så lirar jag wow, är i dalaran och processorn måste jobba som f*n. och då går den från 2 till 4 cores och så slutar det lagga lika mycket PGA att processorn helt plötsligt fick 4 cores?

Är det inte problem med temperaturen då?

Och vad är bäst för wow då? Nvidia's 330M GT eller 5650?
Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonssown:

okej.. Så alltså om ''Jag'' Ska köpa en laptop. och köper den där laptopen med en intel core i3 eller i5, så lirar jag wow, är i dalaran och processorn måste jobba som f*n. och då går den från 2 till 4 cores och så slutar det lagga lika mycket PGA att processorn helt plötsligt fick 4 cores?

Är det inte problem med temperaturen då?

Och vad är bäst för wow då? Nvidia's 330M GT eller 5650?
Mvh

Du behöver läsa på vad hyperthreading är.
Nvidia har alltid varit bättre till WoW än ATI . Det är allmänt känt.
Mitt gts250 får mer FPS i dalaran vid "peak hours" än vad ett 5970 får.

Permalänk

Det är absolut inte värt att pynta 1k extra för i3'an, hade det vart en i5 som har turbo så är det en annan historia. HT är bra men det är absolut ej att jämföra med en quad, varje kärna kan köra två trådar parallelt men det är fortfarande en kärna som gör jobbet. I nuläget så är det ytterst få spel som har stöd för mer än två trådar, kolla notebookcheck för benchmarks. Skillnaden i fps mellan två identiska system varav ena har i3 och andra i5 är ytterst liten. I rena bench program, och i synnerhet då 3dmark06 som är mkt cpu beroende så är det skillnad däremot. Men det känns inte så speciellt relevant.

gt330m tex. presterar 3dmark06 resultat som är helt ok, kollar man den praktiska spelprestandan så ger det dock inte alls den prestanda som 3dmark06 poängen indikerar.

5650m är betydligt mycket snabbare än gt 330m, stor skillnad. Ta acern med 5650m säger jag bara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonssown:

okej.. Så alltså om ''Jag'' Ska köpa en laptop. och köper den där laptopen med en intel core i3 eller i5, så lirar jag wow, är i dalaran och processorn måste jobba som f*n. och då går den från 2 till 4 cores och så slutar det lagga lika mycket PGA att processorn helt plötsligt fick 4 cores?

Är det inte problem med temperaturen då?

Och vad är bäst för wow då? Nvidia's 330M GT eller 5650?
Mvh

WoW använder inte 4 kärnor, tror det använder 2 iaf.
Mobility HD5650 är bättre än nvidia 330m.

Skrivet av H3ml1s:

Tjenare. Har kollat runt lite efter en prisvärd bärbar dator som passar mina "mindre" spel och "många många .mkv" filmer.

Har hittat dessa 2:

Acer Aspire 5740G-334G50Mn (LX.PMB02.079)

OCH

Acer Aspire 5551G-N834G50Mn (LX.PUU02.021)

Den enda skillnaden som jag kan hitta är ju processorn!

Så Frågan lyder...

Är en i3 värd den extra tusenlappen som dom vill ha för den? För personligen tror jag mer på AMD Phenom II X3 men jag vill gärna ha några konkreta fall...

Phenomen presterar bättre än I3-an.

/r3mpuh

Permalänk
Entusiast

Jo. World of warcraft använder 4 cores, Kommer 2 kärniga i3 processorn övergå till en quad om jag lirar wow på den?

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonssown:

Jo. World of warcraft använder 4 cores, Kommer 2 kärniga i3 processorn övergå till en quad om jag lirar wow på den?

Mvh

Nej, spelet wow "använder" 2 trådar.

Permalänk
Medlem

Här kan ni se att både Core i7 870 och Core i7 920 är sämre i spel med Hyperthreading http://www.sweclockers.com/recension/6193-intel-lynnfield-cor...

Visa signatur

janee

Permalänk

Hittar inte länken nu men i princip är det väl bara BC2 som kör fler än 2 trådar i nuläget, vill minnas att bc2 hade stöd för 3 trådar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Hittar inte länken nu men i princip är det väl bara BC2 som kör fler än 2 trådar i nuläget, vill minnas att bc2 hade stöd för 3 trådar.

GTA IV använder fler trådar än 2 också.

Permalänk

Det stämmer Kommande spel kommer förhoppningsvis kunna nyttja cpu bättre än i dagsläget.

Permalänk
Avstängd

Ni e ju helt ute och cyklar som tror att det är så få spel som inte stödjer fler än 2 kärnor i dagens läge... det va ett par år sen det faktiskt va så, men i dagens läge, är det INTE så.

Jag ber er läsa det här.

List of Quad Core optimized games. ~ Grand Theft PC - The PC Gaming Blog

Permalänk

Läste nåt liknande för inte så längesedan och då var det bc2 och gta iv som nyttjade 4 kärnor fullt ut. Om man har en quad och lirar nåt random spel så kommer ändå alla kärnorna belastas men det är skillnad på det och på att programmet är skrivet för 4 trådar.

Och notera..

"Note:It is important to note that these games offer a serious performance increase when upgrading to a quad core from a dual core, and not from a triple core."

Kolla notebookcheck tex, en laptop med i5 430 och 5870 vs en med i7 720qm och 5870 får oftast inte många fps mer än motsvarande med dual. Så länge inte cpu flaskar gpu så spelar det minimal roll.

Jämförelse:

http://www.notebookjournal.de/storage/show/image/image4b66ef2...

http://www.notebookjournal.de/storage/show/image/image4bfba5f...

Tests Berichte auf notebookjournal.de

Tests Berichte auf notebookjournal.de

Permalänk
Medlem

med den prisskillnaden hade jag satsat på amd'n utan tvekan, men är batteritid och ljudnivå viktiga faktorer så är nog den med intelprocessor ett säkrare val tills det dykt upp recensioner på datorn med amd-processorn...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Skrivet av cratzky:

Ni e ju helt ute och cyklar som tror att det är så få spel som inte stödjer fler än 2 kärnor i dagens läge... det va ett par år sen det faktiskt va så, men i dagens läge, är det INTE så.

Jag ber er läsa det här.

List of Quad Core optimized games. ~ Grand Theft PC - The PC Gaming Blog

Det är sant, de flesta spel stöder 4 kärnor någotsånär iallafall. Däremot så är hyperthreading mer eller mindre så långt bort du kan komma från 4 kärnor. Presterar bättre ibland, oftast värre.

Jag skulle köra på Phenomen, om inget annat för 5650.

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Skrivet av femkantig:

med den prisskillnaden hade jag satsat på amd'n utan tvekan, men är batteritid och ljudnivå viktiga faktorer så är nog den med intelprocessor ett säkrare val tills det dykt upp recensioner på datorn med amd-processorn...

I3'an och phenom X3 har båda tdp på 35w så dom lär vara ganska lika vad gäller batteritid/värme

Permalänk
Entusiast

Okej, Cratzy Vilket skulle du välja? 330GT eller 5650? eller I3'an eller Phenom2 processorn?

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Vet att du inte frågade mig men jag skulle ta den med 5650 oavsett vad jag ska ha datorn till

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

I3'an och phenom X3 har båda tdp på 35w så dom lär vara ganska lika vad gäller batteritid/värme

det där säger ingenting då de mäter det på olika sätt.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Säg att det diffar max 5-10min i batteritid då. Känns inte riktigt som det är värt 1000kr