17" med bra/bäst skärm, prestanda, tyst, bra batteritid under 13k Finns det?

Permalänk

17" med bra/bäst skärm, prestanda, tyst, bra batteritid under 13k Finns det?

Jag har ju varit inne på g73 och den uppfyller alla mina krav förutom batteritid och bra skärm (den billiga).
Kan köpa den med bra skärm från usa för runt 17 ink moms med SSD, men det är ändå mycket pengar.

Vad har jag för alternativ?

Jag ska igentligen inte spela på den förutom kanske lite diablo 3 eller så, men är otroligt prestandakåt.
Jag blir galen av tröga datorer och MÅSTE ha en SSD i den.
Jag ska primärt ha den till skolarbete med wmvserver osv men kraven är:
17" bra skärm (helst bland de bästa)
Tyst
Snabb (MÅSTE vara minst som en desktop c2d 2.6ghz)
2 diskplatser (en ssd och en ca 500gb)
Sval
Batteritid (inte så viktigt)

Finns det någon annan vettig maskin med bra skärm?

Batteritiden är inte så viktig men det känns också lite fel med en g73 att inte ens kunna glida till ett
fik en skoldag och plugga i mer än 1.5 timme innan man måste be om ett uttag när man ger så många tusen.

Jag har sett på studio 17 men den har haft massa strul och supporten kan vara dålig (enligt vissa här =p) hp envy är otroligt fin, tunn och har bra skärm men blir för varm. Har sett på andra asus modeller men jag återkommer helatiden till g73 pga att den är sval och tyst vilket känns skönt om man ska läsa avancerad datahantering på engelska =p

Dom enda jag hittar kostar nästan som den billigaste g73 och då känns det idiotiskt att inte ta den (trots den sämre skärmen och batteritiden) kan ju faktiskt köpa till ett eller två extra batterier att ta med till nåt fik.

Ge mig nåt alternativ =p

Permalänk
Avstängd

Prisvärd dell laptop, Studio 17.

Ett 9 cells batteri är valt istället för ett 6 cell batteri i systemet. (750kr)
Har även lagt till denna rabattkod: 2Z6TX7VC8HLB1F

4gb ram, i5 450: 2 kärnor med 4 trådar, 17 tum skärm, HD5650.
Dock endast med 1 hårddisk plats, du får betala 1800kr till för att få 2 st platser....
Bättre att använda extern hårddisk i sånnafall som du alternativt har hemma eller tar med ifall du vill de.
Det som behövs i datorn för att den ska bli ännu snabbare och bättre batteritid är att byta ut 7200rpm hårddisken mot en SSD. (Intel x25 80gb eller Corsair Force SSD.)
När du byter till SSD formaterar du även om med hjälp utav egen utbränd Win 7 HE skiva, och använder Nyckeln som för installerad på 7200rpm hddn. (På de viset slipper du alla skit program som dell lagt in från start)

Du kan även sedan följa ett antal av tipsen i denna guide för ännu snabbare OS:
Speed Up Windows 7 - Ultimate Guide To Make Windows 7 Blazing Fast!!!

Kom bara ihåg att man skall INTE defragmentera SSD diskar, de mår inte bra av de.

Mvh r3mpuh

Permalänk
Medlem

Enda felet med Speed Up Windows 7 - Ultimate Guide To Make Windows 7 Blazing Fast!!! är att man bör inte stänga av Aero. Varför flytta visuel grafik från gpu till cpu, gör jag det med dator i sign blir den långsam och fönsterna laggar. :/

Permalänk
Medlem

Angående Dell, kolla här efter problem
Dell Inspiron and Dell Studio

Dell studio 17 hade problem pga av en högpresterande cpu och gpu. Väljer man en långsammare cpu så bör det funka, t ex i5. Man behöver inte betala extra för en till HDD plats, den finns alltid där men tom. Bara att köpa en extra HDD och sedan stoppa in.

Envyn är fin, varm och kan dö spontant, troligen av brända komponenter. Alla Envys har problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lundstrom.emil:

Enda felet med Speed Up Windows 7 - Ultimate Guide To Make Windows 7 Blazing Fast!!! är att man bör inte stänga av Aero. Varför flytta visuel grafik från gpu till cpu, gör jag det med dator i sign blir den långsam och fönsterna laggar. :/

Hehe, börjar din dator hacka när du stänger av Aero, så har du dålig dator.
Men, Windows 7 Aero ser snyggt ut och fungerar bra imo, TS följ hellre denna guide än den förra jag länkade:
Super Tweaks for Windows 7 by Black Viper
Black Viper, han är awesome.

Jag tycker dock det är kul att stänga av vissa tjänster etc för att få t.ex endast lite mer ram osv,

Permalänk
Medlem

HAHA, den var bra ;P

Bättre att avlasta cpun från extra klockcykler

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lundstrom.emil:

Dell studio 17 hade problem pga av en högpresterande cpu och gpu. Väljer man en långsammare cpu så bör det funka, t ex i5. Man behöver inte betala extra för en till HDD plats, den finns alltid där men tom. Bara att köpa en extra HDD och sedan stoppa in.

Vad bra!
Studio 17 modellen jag menade att TS skulle köpa och konfiguera ett 9 cell batteri ist för ett 6 cell och lägga till rabattkoden är denna:
Dell Studio 1749 - 2,26GHz DC 4GB 320GB DVD±RW 17" - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Den har I5 450, endast 2 kärnor så det blir inte allt för varmt/eldragande samtidigt som han får 4 trådar för extrem multitasking(han gillade inte långsamma datorer som mig)

Samtidigt så löser ju sig Hårddisk problemet! Ifall han då ändå vill köra med en inbyggt lagringshårddisk kan han ju köpa en 5400rpm från någon annan butik sen:D 5400rpm drar mindre ström än 7200rpm och lämpar sig bättre till lagring.

Han måste ju även köpa en Intel 80gb SSD eller Corsair Force SSD också, att lägga in OS'et och program på. ofc.

Kanske köpa Laptopen nu innan 29 juli för att sedan i höst/vinter uppgradera System disken från 7200rpm till Intels Generation 3 SSD 80GB (chansar på att den går på 1400kr).

Permalänk
Avstängd

Som lagringsdisk (tydligen så hade Studie 17 2 diskplatser :D=SSD+5400rpm hdd) undrar jag ifall du inte skulle kunna tänka dig en 320gb-are?
- HD320GB Samsung M7 SATA 2.5 | Indomo Online AB
Köp något mer på Indomo för minst 74kr så kan du använda Gratis frakt rabatten:
"sweclockers_500"
Den har 1 platta(på 320gb) vilket ger lägre ljudnivå/mindre el dragande än hårddiskar med 2 plattor. (t.ex 2x250gb)

/r3mpuh

Permalänk
Medlem

Jag har inte sagt emot något angående ditt förslag, jag har varit på din sida sedan du gav förslaget.:P

EDIT: Sorry tror att jag missförstod dig. Ta Dellen TS. xD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lundstrom.emil:

Jag har inte sagt emot något angående ditt förslag, jag har varit på din sida sedan du gav förslaget.:P

EDIT: Sorry tror att jag missförstod dig. Ta Dellen TS. xD

Haha, det gjorde du nog. xD

Angående SSD och hårddisk till laptopen:
Bland de 3 nuvarande 2,5" 320gb 1platter 5400rpm diskarna så är Samsungs nyast så jag tycker TS skall köra på en sådan disk från indomo:
HD320GB Samsung M7 SATA 2.5 | Indomo Online AB

Köper du någon till produkt för 74kr eller mer så kan du använda "sweclockers_500" gratis frakt koden.
t.ex: Ryggsäck till laptop, böcker: Targus Laptop Backpack - XL 17 tum CN717 | Indomo Online AB

320GB disken är som sagt till för lagring av musik, filmer, bilder? etc.
Du skall ha en SSD till systemdisk(OS+program+Spel):
120GB 2.5" SSD Corsair Force Series - Inet.se

Fraktfritt på Inet

Mvh r3mpuh

EDIT:

Totalt blir det:
Laptop från dell, konfigurerat med 9cells batteri: 7 596 kr
Corsair Force 120gb SSD från Inet: 2 890 kr
320gb Lagrings disk+ryggsäck på Indomo: 770 kr
Sammangt exkl frakt: 11 256 kr
Frakt på Inet med fraktfritt produkten: 0 kr
Frakt på Indomo med fraktfritt koden: 0kr
Frakt på Dell: 300kr

Totalt: 11 556 kr inkl frakt.

Permalänk

Haha helsköna svar. Färdigt paket med ryggsäck och grejjer det var kul =D

Jo en studio17 har varit den jag mest seriöst har övervägt.
Jag undrar dock hur ljudnivån och värmen är på den.

Och är skärmen bra?

Permalänk
Medlem

Tyvärr vet jag inget om skärmen, men de skall duga till det mesta men inget en fotograf hurrar för. För fotografer gäller det RGB-LED från Dell XPS studio (3k+) eller en Sony vaio HD premium skärm som båda visar 100% Adobe RGB.

Permalänk

Tyvärr finns XPS bara i 16"
Hurrar fotografer verkligen för 16" ? =D

Kanske måste se flera datorer irl. Ska ta en sväng på stan.
Kompisen har en Vaio och den har också väldigt bra skärm. Förutom det verkar
dom inte som dom mest prisvärda datorerna.

Permalänk
Medlem

Om Dellen har RGB-LED som bakgrundsbelysning så ja, men det kostar 3k extra för en sådan skärm: Det är främst Vaio F12Z och F12S, som F11Z/S som har en underbara skärm, men vaio använder sig av CCFL som ger varmare och mer naturtrogna färger. LED ger lite kalla och blåaktiga fäger. . xD

Permalänk
Medlem

Det är lätt att hitta en extern skärm som återger bra färger, men det är svårt att hitta en bärbar som ger bra färger. Normalt återger en vanlig bärbar ca 40-50% av spektrat, Envys Retina skärmar ca 80%, Vaio Premium Screen och DELL RGB-LED screen återger 100%.

Permalänk
Medlem

ta en titt på
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/940510-dell...

innan du bestämmer dig för att köpa en dell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av woobiin:

ta en titt på
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/940510-dell...

innan du bestämmer dig för att köpa en dell

Det där var iofs inget garanti ärende utan en reparation som han skulle kunnat skicka in till valfri reparationsverkstad som mottar dell datorer.

Dock dålig stil ändå, men Acer, etc är inte så mycket bättre själva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kriistoffer:

Tyvärr finns XPS bara i 16"
Hurrar fotografer verkligen för 16" ? =D

Kanske måste se flera datorer irl. Ska ta en sväng på stan.
Kompisen har en Vaio och den har också väldigt bra skärm. Förutom det verkar
dom inte som dom mest prisvärda datorerna.

Är du "fotograf"?
Om inte, kanske du kan överleva med Studio 17 skärmen, prisvärd(7596) laptop konfiguration(9 cell batteri) och rabattkoden ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Tyvärr finns XPS bara i 16"
Hurrar fotografer verkligen för 16" ? =D

Kanske måste se flera datorer irl. Ska ta en sväng på stan.
Kompisen har en Vaio och den har också väldigt bra skärm. Förutom det verkar
dom inte som dom mest prisvärda datorerna.

Vet att F-serien inte har några allvarliga problem, de är tysta, svala och enligt statistik bättre hållbarhet en Mac ;P. Vaio F12 (i7 Quad core) är 20-30 grader svalare än MacBook Pro (i7 dual core), bättre skärm, uppgraderingsmöjligheter, tangentbordet är fullstort (ö-tangentbord som Sony var först med, dvs innan apple ) med numpad. Den är även bland de lättaste i sin prestandaklass. Sony Vaio F12 har en inre metallstruktur som skyddar och kyler datorn riktigt bra, det ser man inte ofta hos andra tillverkare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lundstrom.emil:

Vet att F-serien inte har några allvarliga problem, de är tysta, svala och enligt statistik bättre hållbarhet en Mac ;P. Vaio F12 (i7 Quad core) är 20-30 grader svalare än MacBook Pro (i7 dual core), bättre skärm, uppgraderingsmöjligheter, tangentbordet är fullstort (ö-tangentbord som Sony var först med, dvs innan apple ) med numpad. Den är även bland de lättaste i sin prestandaklass. Sony Vaio F12 har en inre metallstruktur som skyddar och kyler datorn riktigt bra, det ser man inte ofta hos andra tillverkare.

Sant.

Här har du F12-arn med dual core(4trådar):
WEBHALLEN.com - Sony Vaio VPC-F12M1E/H - Core i5-520M / 4GB / 500GB / 16.4" TFT / GF GT 330M / Bluray / Win 7 HP

Permalänk
Medlem

Problemet är att F12M inte har den bra skärmen utan det är F12Z och F12S som är något att ha. Men dessa två är dyra.:/

Sony Vaio VPC-F12S1E - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lundstrom.emil:

Problemet är att F12M inte har den bra skärmen utan det är F12Z och F12S som är något att ha. Men dessa två är dyra.:/

Sony Vaio VPC-F12S1E - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Jasså, det var ju mindre kul. :/ 14 000kr och 7 500kr laptop, är ju en del skillnad.

TS: Vet inte ifall det är viktigt att laptopen har bra black level etc när du är i skolan också men ifall det främst är hemma det är viktigt kan du ju koppla in laptopen till en skärm hemma? t.ex en IPS skärm:
DELL U2311H ULTRASHARP 23" WIDE TFT BLACK - Introduktionskampanj - endast begränsat antal! - Specifikationer
?
/r3mpuh

Permalänk
Medlem

TS
Ta en titt på denna hybrid HDD/SSD

Momentus XT | 7200 RPM | Seagate

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lundstrom.emil:

TS
Ta en titt på denna hybrid HDD/SSD

Momentus XT | 7200 RPM | Seagate

Hehe, den har en 4gb ssd disk inbyggd där den placerar de mest använda filerna.
Kanske den lägger in Chrome, windows startup filer där.
Större program, spel, alla delar i OS-et etc får dock inte plats på 4gb, så det är en rätt så halvdan komponent egentligen.

Permalänk
Medlem

Ja, men kolla prestandan, den är inte så mycket långsammare än en SSD och betydligt snabbare vanliga 7,2k och 10k diskar, till ett billigt pris.

Kolla videoklippet i länken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lundstrom.emil:

Ja, men kolla prestandan, den är inte så mycket långsammare än en SSD och betydligt snabbare vanliga 7,2k och 10k diskar, till ett billigt pris.

Kolla videoklippet i länken.

Usch säger jag bara.

Det är en fortfarande 4gb ssd tillsammans med en 7200rpm hårddisk och den väljer ut mest använda filer och lägger dem på SSDn.

Okej lösning för laptops med 1 hårddiskutrymme, men vill man använda större program som photoshop och kanske mer än 1 bana på ett spel eller vill ha ännu snabbare disk, är det bättre att köpa sig en Riktig SSD ifall man har plats för den+lagringsdisk.
Jag skulle säga att det är bättre att ha en SSD som hårddisk i laptopen även ifall det endast finns 1 hårddiskplats, då får man köra med extern hårddisk som lagring helt enkelt.

Tror inte ens man får veta vilken SSD de testat med, skummade igenom videon iofs men men.
Alla SSD-er presterar inte lika direkt, Corsair Force 120GB är en best t.ex

Permalänk
Medlem

Jo, okej då men funkar det med budgeten om man väljder något bättre än Dellen? xD

Lite drömmande: En laptop med 2 Hdd platser+esata. Man kör raid 0 med 3 st momentus. xD

Permalänk
Medlem

Finns inte så mycket bättre, men hittade denna. xD

Ett gammal men fortfarande skrytbygge med quad raid 0 SSD, byggd i Kolfiber och magnesium. xD

Sony Vaio VPC-Z12M9E - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lundstrom.emil:

Jo, okej då men funkar det med budgeten om man väljder något bättre än Dellen? xD

Smart tänkt! Vi får helt enkelt vänta på att TS svarar och ser ifall det är hemma han håller på med foton och skriver ut och har sig eller ifall det är i skolan han behöver mer korrek färgbild.

Permalänk