Permalänk
Keeper of Traditions

Köpa Macbook?

Hej hopp,

Hade lite frågor kring Macbook då man kan få den ganska mycket billigare när man är student, man sparar ett par tusen i alla fall.

Jag satt och jämförde macbooken med den billigaste MBP som kostar 1500 mer, och den enda skillnaden jag kunde hitta var att MBP'n hade 2GB extra ram-minne, finns det någon mer skillnad?
Bryter man garantin om man uppgraderar datorn själv, med mer ram-minne och kanske byta hårddisk? Är det krångligt?

Hur funkar det att spela på den?
Jag antar att det är ganska enkelt att slänga in en windows-installation, men hur är prestandan?
Det är väl inga tunga spel jag tänkte spela, men enkla spel som team fortress 2 borde ju fungera tycker jag.

Jag jämförde också MBP 13" med den MBP 13" med lite snabbare processor och lite lite större hårddisk, den kostar 3000 men det är ju ingen direkt skillnad mellan dem, hur har dem tänkt där?

När vi ändå är inne på snabbare processorer, hur är det att klocka en processor i en laptop, speciellt i en macbook/MBP?

Kommer nog på fler frågor snart!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det är lite annat som skiljer, tangentbordet har bakgrundsbelysning och så tror jag det är fler portar på MBP.
Och framför allt aluminium istället för plast.
Jag har precis skaffat en macbook, tyckte inte prisskillnaden var värt det.
WoW funkar bra på den, enda spelet jag testat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Även om det är möjligt att klocka en macbook så kommer inte inställningarna att sparas efter du har startat om datorn.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Screenwalk:

Även om det är möjligt att klocka en macbook så kommer inte inställningarna att sparas efter du har startat om datorn.

Hmm, är det så illa alltså? Det går inte att komma runt på nåt sätt?

Skrivet av Json_81:

Det är lite annat som skiljer, tangentbordet har bakgrundsbelysning och så tror jag det är fler portar på MBP.
Och framför allt aluminium istället för plast.
Jag har precis skaffat en macbook, tyckte inte prisskillnaden var värt det.
WoW funkar bra på den, enda spelet jag testat.

Jo bakgrundsbelyst tangentbord och aluminiumchassie hade väl varit trevligt, ganska stor prisskillnad dock.
Om WoW flyter på bra bör ju andra lite simplare spel också flyta på ganska bra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Vanliga MB har väl TN panel, och prestandan är ju inte mycket att hurra för direkt. C2d cpu och 320m :/

Permalänk
Medlem

Både MB och MBP har TN paneler, det är faktiskt väldigt få tillverkare som ens erbjuder andra lösningar. HP har sin Dreamcolour och Lenovo skeppar väl IPS paneler med sina dyrare workstations (osäker där).

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av thereal_twisted:

Vanliga MB har väl TN panel, och prestandan är ju inte mycket att hurra för direkt. C2d cpu och 320m :/

Nej, prestandan har jag inte så jättehöga krav på, jag förstår ju att det är en laptop och inte en stationär, men jag tycker ändå att det verkade ganska prisvärt med en Macbook för runt 7000kr, då många hyllar dem så.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Sheep:

Både MB och MBP har TN paneler, det är faktiskt väldigt få tillverkare som ens erbjuder andra lösningar. HP har sin Dreamcolour och Lenovo skeppar väl IPS paneler med sina dyrare workstations (osäker där).

Trodde det va bara de var MB'n. 15 och 17 varianterna då? Vill minnas att jag läst att det inte var tn i dom.

Newklear: Helt ok för 7k, vad går MBP 13 på för dig? Man kan ju naturligtvis få mer för pengarna med ngt annat märke. Har du bestämt dig för mac eller funkar nåt annat också?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newklear:

Nej, prestandan har jag inte så jättehöga krav på, jag förstår ju att det är en laptop och inte en stationär, men jag tycker ändå att det verkade ganska prisvärt med en Macbook för runt 7000kr, då många hyllar dem så.

Inte för att en macbook för 7000kr skulle vara prisvärt, men var ser du den rabatten?
"Mecenat Apple Store från: 9 175 kr" För macbook är vad jag ser.

Ifall du hittar en ny Macbook för runt 5000 kr så kan den vara värd att köpa, ifall du formaterar den och installerar något vettigt OS på den istället förstås.

Mvh r3mpuh

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Ifall du hittar en ny Macbook för runt 5000 kr så kan den vara värd att köpa, ifall du formaterar den och installerar något vettigt OS på den istället förstås.

Mac OS X är ett vettigt OS.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av thereal_twisted:

Newklear: Helt ok för 7k, vad går MBP 13 på för dig? Man kan ju naturligtvis få mer för pengarna med ngt annat märke. Har du bestämt dig för mac eller funkar nåt annat också?

MBP 13" går på en 1500 extra, och nej, jag har inte bestämt mig för mac men då jag hört mycket gott om dem så känns dem ganska intressanta. Det kommer bli en hel del skrivande, programmerande, mycket skolarbete, så kvalite för pengarna är något som känns viktigt.

Skrivet av r3mpuh:

Inte för att en macbook för 7000kr skulle vara prisvärt, men var ser du den rabatten?
"Mecenat Apple Store från: 9 175 kr" För macbook är vad jag ser.

Ifall du hittar en ny Macbook för runt 5000 kr så kan den vara värd att köpa, ifall du formaterar den och installerar något vettigt OS på den istället förstås.

Mvh r3mpuh

Jag räknade med att sälja den Ipod touch som man får med, man får den i princip gratis, så där får man tillbaks en del pengar.

Och varför är inte det ett vettigt OS?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av REALIN:

Mac OS X är ett vettigt OS.

Skrivet av Newklear:

Och varför är inte det ett vettigt OS?

Källa: [Phoronix] Mac OS X 10.6.3 vs. Windows 7 vs. Ubuntu 10.04 Benchmarks

Jag gillar badbollen i OSX. Den är fin. ☺

Mvh r3mpuh

Permalänk

OS spelar ju eg. inte så stor roll. Det går fint att köra OSX på typ alla datorer om man vill det.

Övriga datorer som jag kommer att tänka på är acer timelineX 3820 13,3" i5, 5650m, 8h batteritid. Går på runt 8-9k. Sen finns ju asus ul30jt i den storleksklassen också. Av vad jag har läst på div. forum så verkar 3820 vara en mycket lyckad konstruktion, det är alu. chassie och inte den gamla plast-acer känslan. Prestandan i en sån är ju smått fantastisk jämfört med en MB också.

Permalänk
Avstängd

Graferna var så pass fina att jag tror jag postar ett par till!

" With every OpenGL gaming test and at every tested resolution, Microsoft Windows 7 x64 was significantly faster than Mac OS X 10.6.3 on Apple's very own hardware"

Källa: [Phoronix] Mac OS X 10.6.3 vs. Windows 7 vs. Ubuntu 10.04 Benchmarks

Mvh r3mpuh

Permalänk

Att spel och osx inte lirar så bra ihop är väl ett känt faktum, men jag tror inte TS var så jätte inne på att spela på datorn

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av thereal_twisted:

OS spelar ju eg. inte så stor roll. Det går fint att köra OSX på typ alla datorer om man vill det.

Övriga datorer som jag kommer att tänka på är acer timelineX 3820 13,3" i5, 5650m, 8h batteritid. Går på runt 8-9k. Sen finns ju asus ul30jt i den storleksklassen också. Av vad jag har läst på div. forum så verkar 3820 vara en mycket lyckad konstruktion, det är alu. chassie och inte den gamla plast-acer känslan. Prestandan i en sån är ju smått fantastisk jämfört med en MB också.

Vet inte riktigt om jag vågar satsa på en Acer då jag hört så mycket illa om dem, Asus däremot har jag redan kollat på vid ett flertal tillfällen, dem ser riktigt fina ut.

Skrivet av r3mpuh:

Graferna var så pass fina att jag tror jag postar ett par till!

OS spelar ingen större roll egentligen, så du behöver inte slänga upp fler bilder, kom gärna med nyttiga förslag och svar på mina frågor istället.

Skrivet av thereal_twisted:

Att spel och osx inte lirar så bra ihop är väl ett känt faktum, men jag tror inte TS var så jätte inne på att spela på datorn

Spel är inte det primära nej, och om man vill spela nångång så är det säkert bara att slänga in en windowsinstallation.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Att spel och osx inte lirar så bra ihop är väl ett känt faktum, men jag tror inte TS var så jätte inne på att spela på datorn

Skrivet av Newklear:

Vet inte riktigt om jag vågar satsa på en Acer då jag hört så mycket illa om dem, Asus däremot har jag redan kollat på vid ett flertal tillfällen, dem ser riktigt fina ut.
OS spelar ingen större roll egentligen, så du behöver inte slänga upp fler bilder, kom gärna med nyttiga förslag och svar på mina frågor istället.
Spel är inte det primära nej, och om man vill spela nångång så är det säkert bara att slänga in en windowsinstallation.

Okej, för mig var det nytt iaf. Trodde inte det kunde vara så pass stor fps skillnad mellan Mac os x och Windows 7, särskilt inte på macs egna hårdvara. lol

Acer 5551g, är billig och bra:
Elgiganten - Acer Aspire 5551G

Mvh r3mpuh

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av r3mpuh:

Acer 5551g, är billig och bra:
Elgiganten - Acer Aspire 5551G

Mvh r3mpuh

Om du hade läst det jag skrev, speciellt den bit du citerade, så hade du sett att du inte behöver länka till Acer's laptops.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Ja acer har ju inte hållt den allra högsta kvalitén, dock bättre än HP men det säger ju inte så mycket

http://www.sweclockers.com/nyhet/10145-asus-bast-hp-samst-i-k...

Jag har läst en massa recensioner och mängder av trådar på olika forum om just timelineX 3820 och folk verkar ovanligt nöjda. Inga direkt problem alls som med många andra datorer(skärmen har dock inte fått så bra kritik, men den är väl normalbra för random laptop i den prisklassen vad jag har förstått), den kan vara värd att klämma på iallafall kan jag tycka. i5 450m och 5650m är ju inte helt fel

Tog mig en titt på prisjakt och såg X42JV, i5 430m, gt335m, 2,4kg, 14". Med andra ord samma hårdvara som en mbp 15" i princip fast för 7500kr. Enda frågetecknet kring är batteritiden som jag inte hittat ngn uppgift på..

Egenskaper för Asus X42JV-VX022V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newklear:

Om du hade läst det jag skrev, speciellt den bit du citerade, så hade du sett att du inte behöver länka till Acer's laptops.

Jag läste det du skrev, speciellt den biten jag citerade.

Dock tycker jag fortfarande Acer är prisvärda och du bör ta en titt på den modellen.

/r3mpuh

Permalänk
Antielefant
Skrivet av r3mpuh:

Okej, för mig var det nytt iaf. Trodde inte det kunde vara så pass stor fps skillnad mellan Mac os x och Windows 7, särskilt inte på macs egna hårdvara. lol

Mac's "egna" hårdvara är Intel Core2Duo och NVidia GT 320M på ett OEM Asus moderkort och med Micron eller Crucialminnen. Inte mycket "egen" hårdvara där.

Inte för att vara elak, men en internt identisk Windows-laptop är inte dyr, och Ubuntu är gratis.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av thereal_twisted:

Ja acer har ju inte hållt den allra högsta kvalitén, dock bättre än HP men det säger ju inte så mycket

http://www.sweclockers.com/nyhet/10145-asus-bast-hp-samst-i-k...

Jag har läst en massa recensioner och mängder av trådar på olika forum om just timelineX 3820 och folk verkar ovanligt nöjda. Inga direkt problem alls som med många andra datorer(skärmen har dock inte fått så bra kritik, men den är väl normalbra för random laptop i den prisklassen vad jag har förstått), den kan vara värd att klämma på iallafall kan jag tycka. i5 450m och 5650m är ju inte helt fel

Tog mig en titt på prisjakt och såg X42JV, i5 430m, gt335m, 2,4kg, 14". Med andra ord samma hårdvara som en mbp 15" i princip fast för 7500kr. Enda frågetecknet kring är batteritiden som jag inte hittat ngn uppgift på..

Egenskaper för Asus X42JV-VX022V

Kanske skulle ta mig en titt på timeline serien då

Skrivet av r3mpuh:

Jag läste det du skrev, speciellt den biten jag citerade.

Dock tycker jag fortfarande Acer är prisvärda och du bör ta en titt på den modellen.

/r3mpuh

Jo visst, prisvärda så länge dem inte går sönder

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Ja, det skadar ju aldrig att klämma lite på en timelineX iaf

Annars är ju Asus X42'an jag länkade inte alls fel, ligger mkt bra till i pris och Asus håller ju god kvalité samt 2års garanti. Prestandamässigt ligger den ju i nivå med timelineX bortsett från grafikkortet då som släpar lite.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zcenicx:

Inte för att vara elak, men en internt identisk Windows-laptop är inte dyr, och Ubuntu är gratis.

Kom gärna med förslag, för jag är som sagt inte låst till Mac, det var bara att jag tyckte det lät som en bra deal.

Skrivet av thereal_twisted:

Ja, det skadar ju aldrig att klämma lite på en timelineX iaf

Annars är ju Asus X42'an jag länkade inte alls fel, ligger mkt bra till i pris och Asus håller ju god kvalité samt 2års garanti. Prestandamässigt ligger den ju i nivå med timelineX bortsett från grafikkortet då som släpar lite.

Gäller bara att hitta nån som ställer ut dom också

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Onoff, elgiganten, expert och netonnet har timeline X iaf enligt prisjakt.

Asus X42 har siba ..

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Köpa Macbook?

Nej. Enkelt sagt.

Du kommer aldrig någonsin kunna hitta en Apple-produkt som kommer att vara lika prisvärd som konkurrenternas motsvarande. Oavsett pris så är MBs lurendrejeri. Satsa på Acers TimelineX-serie. Eller om du nu inte litar på Acer trots bra recensioner på just denna serie, och inte bryr dig så mycket om spelprestanda, så satsa på en av Asus ultralätta datorer:

Asus UL30JT-RX008V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

alternativt

Asus UL30VT-QX030V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Jag har sett gott om trasiga, långsamma eller surrande Macbooks. Kvaliteten är hype, i vilket fall är den inte värd att betala dubbelt så mycket för. Det som mest marknadsförs som "kvalitet" är ett aluminiumskal som kostade 20 kronor att tillverka. Yippee!

Har jag nämnt att du inte kan byta ut någonting i en MB (eller ja, det är jävligt jobbigt i alla fall)? Värt att veta. Hålla-handen dator för hålla-handen människor med haklapp.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av The Overseer:

Nej. Enkelt sagt.

Okaj, det känns som att du är väldigt anti-apple

Jag får väl ta en funderare kring timeline-serien, även om dem känns lite plastiga. Det är ju trots allt väldigt mycket dator för pengarna. Vet du eller någon annan hur mycket dem låter? Vill inte gärna sitta med en dator som låter för mycket i idle.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Jag har läst att TimelineX-datorerna är väldigt tysta. Sen gick jag till ONOFF och Elgiganten och lyssnade lite på datorer som stått på hela dan, bland annat Macbooks och TimelineX. Lite svårt att höra nåt när det var massa folk i butiken, men inte märkte jag nån skillnad... Det var ganska knäpptyst. Sen får man ju tänka på att dessa datorer står på 10 timmar om dagen, och nog har slitna, dammiga fläktar.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av The Overseer:

Det som mest marknadsförs som "kvalitet" är ett aluminiumskal som kostade 20 kronor att tillverka. Yippee!

Om det nu kostar så lite att tillverka så är det väldigt konstigt att inte fler gör samma sak, då det höjer kvalitetskänslan nåt så enormt, jämfört med dessa plastskapelser.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Snälla forumvänner, skippa mac vs. pc köret i denna tråden

3820tg är totalt sett både tystare och svalare än tex. MBP 15".

MBP var något tystare i idle men båda ansågs som "ohörbara"

Tests - Acer Aspire 3820TG-434G64n (TimelineX) - 13-Zoll Timeline noch Xtremer auf notebookjournal.de

Tests - Apple Macbook Pro 15,4 MC373D/A - Core i7 Notebook nun auch mit Apple-Logo auf notebookjournal.de