Acer Aspire TimelineX 5820TG, någon som har en?

Permalänk
Medlem

Acer Aspire TimelineX 5820TG, någon som har en?

Hej hej hallå!

Jag hade tänkt att köpa en bärbar dator för runt 8k som jag ska ha som speldator. Jag har kollat runt en hel del och denna dator verkar vara den som är bäst när det gäller prestanda och dylikt för det priset.

Därför undrar jag om det är någon som har denna dator som skulle kunna berätta lite om den. Hur prestandan och kylningen och så är. Tycker den ser att ha hög kvalitet och så är den rätt så snygg.

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av bailer:

Hej hej hallå!

Jag hade tänkt att köpa en bärbar dator för runt 8k som jag ska ha som speldator. Jag har kollat runt en hel del och denna dator verkar vara den som är bäst när det gäller prestanda och dylikt för det priset.

Därför undrar jag om det är någon som har denna dator som skulle kunna berätta lite om den. Hur prestandan och kylningen och så är. Tycker den ser att ha hög kvalitet och så är den rätt så snygg.

Tack på förhand!

Köpte den i fredags på komplett och räknar med att den kommer tidigt nästa vecka! Kan återkomma med en minirecension av den !

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

Vad är fördelen jämfört med 3820TG alternativt 4820TG? Det är samma skärmupplösning, såvida man inte ser extremt dåligt får man bara samma skärmyta på en tyngre dator. Möjligen bättre kylning, då, men det är ju inte säkert. Det är i alla fall ingen enorm prisökning till en lättare dator med samma prestanda:

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Inet.se

Jag är bara nyfiken varför man skulle vilja ha den med större skärm. I och för sig får man en optisk enhet och lite större HDD med 15-tummaren, men det får man med 14-tummaren också.

Permalänk

4820tg bör undvikas då den bara har en fläkt, och pga. detta har den vissa värmeproblem.

5820tg verkar inte ha några problem med värme i dom tester jag sett iaf

Det är ju inte heller en "vanlig" 15" att likställa med random 15" laptop. 2,4kg och 8h batteritid, inte så många andra 15" som matchar den vad gäller prestanda/pris.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

4820tg bör undvikas då den bara har en fläkt, och pga. detta har den vissa värmeproblem.

5820tg verkar inte ha några problem med värme i dom tester jag sett iaf

Det är ju inte heller en "vanlig" 15" att likställa med random 15" laptop. 2,4kg och 8h batteritid, inte så många andra 15" som matchar den vad gäller prestanda/pris.

Vad jag har förstått så är 4820 och 5820 väldigt lika varandra vad gäller konstruktionen. Kylning till båda är likadan och är även den största skillnaden mot 3820 där man ersatt den optiska enheten med ytterligare en fläkt och mer kylflänsar. Därför blir 3820 mycket svalare och tystare fast med samma prestanda, detta i ett mindre och lika kraftfullt paket.

Sedan vad jag har sett så verkar 3820 även vara billigare än 4820 och 5820, vilket är lite märkligt... då den verkar vara den bästa av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Köpte den i fredags på komplett och räknar med att den kommer tidigt nästa vecka! Kan återkomma med en minirecension av den !

Funderar också på att köpa den, känns väldigt prisvärd.

Visa signatur

ooo|:::::::::::::>

Permalänk
Skrivet av sterben:

Funderar också på att köpa den, känns väldigt prisvärd.

Joo precis vad ja föll för! Får troligtvis den imorgon så kan slänga upp lite bilder och åsikter och sånt

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Hade planerat att beställa just den datorn från komplett idag men såg då till min förvåning att priset hade stigit med 500 kr, är nästan helt säker på att den gick på 7990kr tidigare.

Tror dock inte detta hindrar mig från att köpa den, 8,5k är ändå ett schyst pris på en sådan reko datorn.

Och på tal om kylningen så läste jag att den kan bli rätt så varm efter några timmars spelande, men det ska tydligen inte vara nån ovanlighet när det gäller laptops?

Edit: såg nu att priset ligger på 7990:- igen

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har någon fått sin 5820TG än?

Permalänk

Får min idag, trodde ja skulle få den igår men den fastnade i Stockholm. Köpte den på komplett Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 5820TG 15.6"HD LED och det är den billigaste versionen av 5820TG. Återkommer!

Edit : Har fått datorn nu
Väldigt fin och stilren. Dock känns den lite plastig i mitt tycke men det är nog bara för att den är så tunn och att ja vant mig vid en Macbook Pro innan.
Har inte hunnit prova den så mycket då jag ska iväg nu men första intrycket är ändå att den är snabb och bra. Fick 5,6 i Windows egna prestanda mätningsverktyg främst på grund av hårddisken. De andra låg väll runt 6.0-6.5

Blir så jäkla trött bara på allt skit som redan är installerat på datorn. Macfee, toolbars, massa skitspel m.m. Segar ner datorn bara. Blir till en rejäl rensning!

Tog en bild med mobilen på den iafl :

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Får min idag, trodde ja skulle få den igår men den fastnade i Stockholm. Köpte den på komplett Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 5820TG 15.6"HD LED och det är den billigaste versionen av 5820TG. Återkommer!

Edit : Har fått datorn nu
Väldigt fin och stilren. Dock känns den lite plastig i mitt tycke men det är nog bara för att den är så tunn och att ja vant mig vid en Macbook Pro innan.
Har inte hunnit prova den så mycket då jag ska iväg nu men första intrycket är ändå att den är snabb och bra. Fick 5,6 i Windows egna prestanda mätningsverktyg främst på grund av hårddisken. De andra låg väll runt 6.0-6.5

Blir så jäkla trött bara på allt skit som redan är installerat på datorn. Macfee, toolbars, massa skitspel m.m. Segar ner datorn bara. Blir till en rejäl rensning!

Tog en bild med mobilen på den iafl :

http://img809.imageshack.us/img809/1566/mobilephoto27jul20101...

Meh, satt ju och vänta på att tråden skulle bli uppbumpad av dig men kom sedan på att det kanske inte är så "lagligt" att dubbelposta. Tack för uppdateringen. Har några frågor om du kan svara på dom;

1. Är den man köper från Komplett silvrig eller svart? Hört att en del som köpte 3820TG fick silver när dom visar en svart.

2. Viktigast; hur låter den när du spelar?

Lämnade precis tillbaka min HP Dv6-3045eo för att det var något fel på fläktkontrollen, orkade inte handskas med OnOff's jävla tekniker som säkert bara skulle dammsugit den och skickat tillbaka. Betalade 995 kr i återställningsavgift men det var det värt för att slippa magsår.

Antingen denna eller vänta på något nytt, hade köpt denna direkt ifall den haft haft två fläktar som sin lillebrorsa.

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen köpt en 4820TG, och har inte märkt några problem med den angående värme eller ljudnivå. Prestandan är bättre än jag väntat mig, har kört DiRT 2 på high settings med stabila 25fps vilket jag ser som helt spelbart. kräsna kanske vill sätta ner grafiken lite.

När man spelar på datorn så visst, det kommer varm luft från utblåset, men datorn har aldrig lagt av pga. värmen. fläkten matar på för fullt, men jag tycker den är relativt tyst ändå (har förvisso på mig headset hela tiden, och DiRT2 = massa vrål och skrammel från bilen)

det man kan klaga på är:

Skärmen: kass betraktningsvinkel, massa ljus genomsläpp vid på svarta föremål och en hel del flex i hela skärmen för den är så tunn, är nästan rädd för att paja den.

Aningen seg HDD ibland, men är van vid 7200rpm + XP så 5400 + Win7 är lite segare.

har upptäckt ett märkligt ljud inifrån datorn, nedre högra hörnan, ett slags klickljud. låter som att nåt rör sig och trillar tillbaka igen... hörs lite då och då, men hörs inget om man skakar datorn.

pga Intels "switchable graphics" kan jag inte uppdatera till ATi:s 10.6 drivrutin.

Annars en väldigt stabil och skön dator, ångrar inte att jag köpte den.

EDIT: efter 30min Dirt2 såg mina temps ut såhhär:

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!! Det jag är rädd för när det kommer till bärbara är just kylningen. Laptopen jag har nu är egentligen relativt bra men när man spelat i kanske en kvart så börjar datorn att lagga bara för att den är för varm. Den har aldrig lagt av men prestandan sjunker rejält när den blir varm. Jag vet inte om det är ovanligt eller någonting men jag är då helt säker på att det har med kylningen att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bailer:

Tack för alla svar!! Det jag är rädd för när det kommer till bärbara är just kylningen. Laptopen jag har nu är egentligen relativt bra men när man spelat i kanske en kvart så börjar datorn att lagga bara för att den är för varm. Den har aldrig lagt av men prestandan sjunker rejält när den blir varm. Jag vet inte om det är ovanligt eller någonting men jag är då helt säker på att det har med kylningen att göra.

Kan väl inte direkt säga att det är ovanligt att det händer på laptops som har några år på nacken, oftast är det damm som har gjort att den inte klarar flytta ut luften och då blir processorn varm och throttlar ner (sänker hastigheten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Jag har nyligen köpt en 4820TG, och har inte märkt några problem med den angående värme eller ljudnivå. Prestandan är bättre än jag väntat mig, har kört DiRT 2 på high settings med stabila 25fps vilket jag ser som helt spelbart. kräsna kanske vill sätta ner grafiken lite.

När man spelar på datorn så visst, det kommer varm luft från utblåset, men datorn har aldrig lagt av pga. värmen. fläkten matar på för fullt, men jag tycker den är relativt tyst ändå (har förvisso på mig headset hela tiden, och DiRT2 = massa vrål och skrammel från bilen)

det man kan klaga på är:

Skärmen: kass betraktningsvinkel, massa ljus genomsläpp vid på svarta föremål och en hel del flex i hela skärmen för den är så tunn, är nästan rädd för att paja den.

Aningen seg HDD ibland, men är van vid 7200rpm + XP så 5400 + Win7 är lite segare.

har upptäckt ett märkligt ljud inifrån datorn, nedre högra hörnan, ett slags klickljud. låter som att nåt rör sig och trillar tillbaka igen... hörs lite då och då, men hörs inget om man skakar datorn.

pga Intels "switchable graphics" kan jag inte uppdatera till ATi:s 10.6 drivrutin.

Annars en väldigt stabil och skön dator, ångrar inte att jag köpte den.

EDIT: efter 30min Dirt2 såg mina temps ut såhhär:

http://img72.imageshack.us/img72/716/tempsb.th.png

Jag har uppdaterat mina grafikdrivrutiner till 10.6 på min 3820tg. Bör fungera att göra samma sak för dig. Nu finns dock 10.7 så jag rekommenderar att du tar den :). Detta gör du genom att först installera de drivrutiner som fanns med när datorn kom (har du inte gjort en ren installation behöver du inte installera om dom ). Sedan går du in i BIOS och under "flik" 2 tror jag det finns ett alternativ som heter antingen Switchable eller Graphics. Ändra det alternativet till Discrete. Boota om datorn och installera 10.7. Sedan startar du om igen och går in i Windows och ändrar tillbaka till Switchable och startar om och sedan är det klart. Då har du switchable kvar fast nyare ati grafikdrivrutiner. Prövas på egen risk men för mig har det fungerat på min 3820tg.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk

Tror det blir denna datorn till mitt studerande nu!

Den eller 3820, får se hur jag känner för storleken när jag ska plugga, men jag är lite anti på mindre än 15 rent generellt!

Tack för hjälp, har gett mer insikt till mitt köpande även om jag inte köper just denna, vi får se

(obs, jag är inte TS)

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Skrivet av Handa:

Meh, satt ju och vänta på att tråden skulle bli uppbumpad av dig men kom sedan på att det kanske inte är så "lagligt" att dubbelposta. Tack för uppdateringen. Har några frågor om du kan svara på dom;

1. Är den man köper från Komplett silvrig eller svart? Hört att en del som köpte 3820TG fick silver när dom visar en svart.

2. Viktigast; hur låter den när du spelar?

Lämnade precis tillbaka min HP Dv6-3045eo för att det var något fel på fläktkontrollen, orkade inte handskas med OnOff's jävla tekniker som säkert bara skulle dammsugit den och skickat tillbaka. Betalade 995 kr i återställningsavgift men det var det värt för att slippa magsår.

Antingen denna eller vänta på något nytt, hade köpt denna direkt ifall den haft haft två fläktar som sin lillebrorsa.

Hahah nee tänkte att jag uppdaterar istället för att dubbelposta!
Ska svara på dina frågor nu

1. Datorn jag fick var svart (med repdetaljer i) med gråa detaljer tex runt tangentbordet.

2. Den låter inte så mycket under spel men klart att man hör den. Fläktarna susar mer än låter som en jet motor.

Temps efter ca 15 min HoN spelande i practice mode :

Lite mer åsikter om datorn:
- Musplattan sitter inte centrerad utan mer till vänster vilket är konstigt och lite irriterande men man vänjer sig säkert och ska man spela är det ju mus som gäller
- Skärmen blir väldigt ljus om man inte kollar rakt in i den. Man måste nästan kolla lite snett underifrån för att bilden ska bli bra.
- Webbkameran suger använder den dock inte så det är inga problem för min del.
+ Skönt tangentbord
+ Snabb ( speciellt efter att McAffe blev avinstallerat)

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Har du testat några mer spel än HoN? Är väldigt nyfiken på hur World of Warcraft flyter på denna.

Visa signatur

ooo|:::::::::::::>

Permalänk
Skrivet av sterben:

Har du testat några mer spel än HoN? Är väldigt nyfiken på hur World of Warcraft flyter på denna.

Tyvärr har jag inte WoW. Ska prova något mer prestandakrävande spel och se hur det går!
Återkommer med en uppdate!

Update :

Installerade och provade Battlefield Bad company 2 och becnhade med Fraps!
drog upp skärmupplösningen till max ala 60hz (1380x768 nånting)
Spelade första delen i campainen, den med gummibåtarna och fram tills man kommer till garagen/flygplats? och en cutscene kommer!

Provade först med High

Snitt - ca 20 fps
lägst - ca 10 fps ( explosioner)

Sedan medium

Snitt - ca 30 fps
lägst - ca 20 fps (explosioner)

Och sist low
Snitt - ca 45 fps
lägst - ca 30 fps

Obs använde som sagt Fraps och kollade fps:n med så det stämmer inte helt!
Jag själv är inte alls så känslig för låg FPS och skulle lätt kunna spela igenom spelet på medium/high
Går säkert att fixa till det lite med custom settings men inget som ja provade.

Fläkten är faktiskt relativt tyst vid hög belastning. Den susar mer än låter högt och är helt acceptabel. Har dock inte belastat datorn under en längre tid utan endast ungefär 15 minuter vilket kanske inte räcker.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
CS-mästare

Hur är batteritiden på den Evilmonkey? Är den på 8h som utlovat? Och hur nöjd är du med den på 1-10? Och skulle du kunna utveckla ditt minus angående skärmen? Funderar på denna och tänkte ha den till bland annat bild redigering så blev lite fundersam om skärmen är knasig.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Skrivet av Evilmonkey:

Tyvärr har jag inte WoW. Ska prova något mer prestandakrävande spel och se hur det går!
Återkommer med en uppdate!

Update :

Installerade och provade Battlefield Bad company 2 och becnhade med Fraps!
drog upp skärmupplösningen till max ala 60hz (1380x768 nånting)
Spelade första delen i campainen, den med gummibåtarna och fram tills man kommer till garagen/flygplats? och en cutscene kommer!

Provade först med High

Snitt - ca 20 fps
lägst - ca 10 fps ( explosioner)

Sedan medium

Snitt - ca 30 fps
lägst - ca 20 fps (explosioner)

Och sist low
Snitt - ca 45 fps
lägst - ca 30 fps

Obs använde som sagt Fraps och kollade fps:n med så det stämmer inte helt!
Jag själv är inte alls så känslig för låg FPS och skulle lätt kunna spela igenom spelet på medium/high
Går säkert att fixa till det lite med custom settings men inget som ja provade.

Fläkten är faktiskt relativt tyst vid hög belastning. Den susar mer än låter högt och är helt acceptabel. Har dock inte belastat datorn under en längre tid utan endast ungefär 15 minuter vilket kanske inte räcker.

När du kör fraps i benchmark läge så loggar den väl till en txt fil där du kan få ut väldigt exakta siffror. Tycker nästan att det lät som lite väl låg fps faktiskt, men det är standard klock på gpu väl? Klocka!!

Permalänk
Skrivet av Rajmo:

Hur är batteritiden på den Evilmonkey? Är den på 8h som utlovat? Och hur nöjd är du med den på 1-10? Och skulle du kunna utveckla ditt minus angående skärmen? Funderar på denna och tänkte ha den till bland annat bild redigering så blev lite fundersam om skärmen är knasig.

Måste säga att batteritiden är hyffsad! Har inte riktigt provat den så mycket så att batteriet har tagit slut men vid full laddning står det på batteristatusen att det håller i ca 4 timmar. Tror dock inte den stämmer då den åker upp och ner hela tiden. Finns massor med Energisparningsfunktioner som man enkelt aktiverar genom ett knapptryck.

Skulle nog ge datorn 9 av 10 då den ändå till det priset är snabb och snygg. Datorn är jäkligt tunn och i mitt tycke även tystgående Det är ju dock en bedömningsfråga från person till person. Tangentbordet är faktiskt riktigt skönt i mitt tycke och datorn känns bra. Datorn känns kanske lite plastig i mitt tycke men det beror på att ja endast haft en Macbook Pro i borstat aluminium innan som jag fick låna av skolan och den är ju en klass för sig när det gäller design.

Minuset angående skärmen är att man måste sitta med skärmen helt rak mot sig för att få bra bild. Sitter skärmen lite vinklad neråt blir bilden vitare och vitare ju mer du har den vinklad. Är egentligen inga problem.

Skrivet av thereal_twisted:

När du kör fraps i benchmark läge så loggar den väl till en txt fil där du kan få ut väldigt exakta siffror. Tycker nästan att det lät som lite väl låg fps faktiskt, men det är standard klock på gpu väl? Klocka!!

Där lärde man sig något nytt Tackar
Som sagt så kollade jag själv på fps:n och såg kanske inte helt exakt
Japp, standardklock kan ha varit nån form av energisparningsfunktion som varit påslagen och på så sätt minskat fps:n. Njae, ska ha den till skolarbete så låter klockfrekvensen vara

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Mitt trådlösa nätverkskort började krångla efter 1 dag så jag kommer skicka in min på reklamation.
Någon fler som haft problem med nätverkskortet? Ibland går det inte ens att hitta enheten under enhetshanteraren.. Såg att komplett tagit bort den från hemsidan också, återkallat alla kanske?

Visa signatur

Core 2 Duo E6600/Asus P5BDLXWIFI-AP/Corsair TWIN2X 6400 4096MB
Radeon 4850/Samsung SpinPoint T166 500GB/Creative SB X-Fi XtremeGamer

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Shuz:

Mitt trådlösa nätverkskort började krångla efter 1 dag så jag kommer skicka in min på reklamation.
Någon fler som haft problem med nätverkskortet? Ibland går det inte ens att hitta enheten under enhetshanteraren.. Såg att komplett tagit bort den från hemsidan också, återkallat alla kanske?

Är slutsåld tror jag, var 10 kvar imorse när jag beställde min och när jag tittade på den igår kväll va de 26 kvar i lager. De säljer ju fortfarande samma modell fast med större batteri så du fick nog bara ett måndags ex så att säga.

Tack för din fina utvärdering Evilmonkey!

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Skrivet av Rajmo:

Tack för din fina utvärdering Evilmonkey!

Var så lite så kom gärna med synpunkter när du får din! Vore kul att höra åsikter om den från någon annan med!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Skrivet av Evilmonkey:

Där lärde man sig något nytt Tackar
Som sagt så kollade jag själv på fps:n och såg kanske inte helt exakt
Japp, standardklock kan ha varit nån form av energisparningsfunktion som varit påslagen och på så sätt minskat fps:n. Njae, ska ha den till skolarbete så låter klockfrekvensen vara

Kikar man på notebookchecks siffror på 5650m så liggern snitt för bc2 på
low 53
medium 42
high(4xAA/AF) 29

Så sannolikt har du högre fps än du tror, helt enkelt Kul att du är nöjd med datorn.

Permalänk
Medlem

Ja, ungefär 40 på medium stämmer bra. Funderade länge på att köpa en 5820TG men ser ut som jag funderade för länge, Misco som sålde sin för 8.3k höjde sitt pris efter att komplett sålt slut på sina.

Funderar på en 4820TG istället och byta ut dvd-läsaren med en 80 GB SSD, blir klart billigare än att köpa en 3820TG och behöva slänga in en 160 GB+ SSD för att klara sig.

Permalänk
Skrivet av Handa:

Ja, ungefär 40 på medium stämmer bra. Funderade länge på att köpa en 5820TG men ser ut som jag funderade för länge, Misco som sålde sin för 8.3k höjde sitt pris efter att komplett sålt slut på sina.

Funderar på en 4820TG istället och byta ut dvd-läsaren med en 80 GB SSD, blir klart billigare än att köpa en 3820TG och behöva slänga in en 160 GB+ SSD för att klara sig.

Hmm mjaa, grejen med 4820 är ju att dom tenderar att bli rätt så mkt varmare än 3820. Inet verkar ha 5820tg i lager, borde väl funka med en SSD i den också, eller?

Acer Aspire TimelineX 5820TG-5454G50Mn (LX.PTN02.187) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Permalänk

Köpte min i söndags för 7.990 kr på komplett.se men ser nu att priset har ökat till 8.990 kr. Antingen hade jag ren röta eller så är det en annan modell?