Mönsterkort för Geforce GTS 450 på bild

Permalänk
Melding Plague

Mönsterkort för Geforce GTS 450 på bild

Nvidia jobbar vidare med att bredda Fermi-sortimentet. Nu har ritningar för vad som sägs vara företagets nästa grafikkort dykt upp på internet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nu kanske dom äntligen släpper g92b när g106 är släppt

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av al0be:

nu kanske dom äntligen släpper g92b när g106 är släppt

Jag skulle tro det.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Avstängd

Suvve att nvidia släpper kort efter kort då amd/ati har haft skyhöga prishöjjningar på korten dom sa att alla skulle ha råd med....

Great nvidia great... tummen upp

Permalänk

tänker dom göra någon version till bärbara datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffen_OC:

Suvve att nvidia släpper kort efter kort då amd/ati har haft skyhöga prishöjjningar på korten dom sa att alla skulle ha råd med....

Great nvidia great... tummen upp

Jo men AMD vill ju tjäna pengar och när Nvidia inte hade något jämförbart mot deras HD5xxx serie så höjer man priserna sen har korten inte gått upp allt för mycket heller i pris.

Permalänk
Hedersmedlem

Om bilden stämmer borde det vara 192-bitars minnesbuss. 6 chip á 32 bit styck = 192 bit.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Nice, hoppas den likt 460 blir sjukt bra på att klocka ach att skala i SLI !

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Avstängd

Har precis köpt ett GTX 460. Sjukt nöjd.

Permalänk

Skulle vara skoj med ett GTX 460 men med Southern Islands runt hörnet kommer iallafall jag att avvakta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

snygg stavning på Nvidia i början av artikeln

Permalänk
Skrivet av biffen_OC:

Suvve att nvidia släpper kort efter kort då amd/ati har haft skyhöga prishöjjningar på korten dom sa att alla skulle ha råd med....

Great nvidia great... tummen upp

De har inte höjt prisen på sina kort. Dollarkursen har gått upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donan Fear:

Om bilden stämmer borde det vara 192-bitars minnesbuss. 6 chip á 32 bit styck = 192 bit.

Reagerade också på det, men det kan ju bli två modeller som på GTX460, 768MB/192bitars buss/6 minneschip för den kraftfullare och 512MB/128bitars buss/4 minneschip för den billigare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av s0sdaf:

snygg stavning på Nvidia i början av artikeln

Det finns en funktion för att anmäla rättning av artiklar man gärna kan använda.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Nice.
Tänker skaffa ett utav 1600kronors korten.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Woodlauncher:

De har inte höjt prisen på sina kort. Dollarkursen har gått upp.

PUST!

HD5850 kostade 2100kr vid release för AMD/ATI trodde att nvidia skulle släppa kort att kontra med.. MEN!

Så blev icke fallet! och då höjdes priserna ifrån HD5770 995kr till 17-2000kr...HD5850 2100kr till 3000kr+
HD5870 3100 till 4000kr+ liksom snacka dollarkurs då? haha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffen_OC:

PUST!

HD5850 kostade 2100kr vid release för AMD/ATI trodde att nvidia skulle släppa kort att kontra med.. MEN!

Så blev icke fallet! och då höjdes priserna ifrån HD5770 995kr till 17-2000kr...HD5850 2100kr till 3000kr+
HD5870 3100 till 4000kr+ liksom snacka dollarkurs då? haha...

De var aldrig så låga men jo dollar kursen ha höjts enormt mycket. låg på 5-6 och nu vid 7.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

De har inte höjt prisen på sina kort. Dollarkursen har gått upp.

Skrivet av Humper:

De var aldrig så låga men jo dollar kursen ha höjts enormt mycket. låg på 5-6 och nu vid 7.3

Enormt mycket? Varför inte ta och kolla upp lite fakta innan du använder ord som "enormt" Humper.

Dollarn låg som lägst på 6.75 i slutet på October förra året, idag ligger den på 7.35. En ökning på ca 8.5% om jag räknat rätt. Undantaget var i slutet på Maj i år då kursen låg kring 8 spänn. 7,26 i snitt de senaste 10 månaderna.

Skulle inte tro att det bara är en starkare dollar som ligger bakom ATI:s prisökning (40-50% på vissa modeller) sedan relise, Woodlauncher. Utan helt klart utebliven konkurrens från NVidia. Alla vill få ut det mesta på sin produkt, till och med jag, så är det bara. Inget nytt på den fronten.

Måste bara tillägga att jag blir fan uppriktigt förbannad när jag läser vissa inlägg från inbitna fanboyz, (inget ont om er, mates) som hoppas att det ska gå åt helvete med det ena eller andra företaget. Resultatet blir just detta, man får betala överpriser för sin egna älskade produkt.

Ber om ursäkt för mycket offtopic, var bara tvungen att skriva av mig lite innan jag hoppar tillbaka i bingen.

OnT:
Bra där NVidia. Billigare och bra kort "for the horde".

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffen_OC:

PUST!

HD5850 kostade 2100kr vid release för AMD/ATI trodde att nvidia skulle släppa kort att kontra med.. MEN!

Så blev icke fallet! och då höjdes priserna ifrån HD5770 995kr till 17-2000kr...HD5850 2100kr till 3000kr+
HD5870 3100 till 4000kr+ liksom snacka dollarkurs då? haha...

HD5850 har fått riktpriset höjt med 20 dollar någon månad efter lansering. Från $259 till $279, de övriga korten har inte fått någon prishöjning av AMD. HD5870 $379 hela tiden. Den enda prisökningen är dollarkursen och handlarnas egna prishöjningar. Dollarn stod som lägst i ~6,90 i höstas och har varit uppe på ~8,10 under försommaren och nu vänt neråt igen.

HD5770 för 995:-. Fantasier.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Go nvidia!

Visa signatur

Alienware Aurora ALX: Core i7 960 , 12 GB DDR3 2, ATI 5870 CF , 2 TB Raid 0

Permalänk
Medlem

Det finns som jag ser det flera möjliga orsaker till att AMD höjde priserna på Cypress efter lanseringen, dom var ensamma på täppan eftersom Nvidia missat sitt lanseringsmål med ett halvår vilket gjorde det lättare för AMD att ta ut ett högre pris iom att kunderna ändå skulle köpa produkterna pga bristande konkurrens.
Sen hade AMD lika lite som Nvidia räknat med att TMSC skulle ha så stora problem med sin 40nm nod (förmodligen tom mindre iom att AMD faktiskt redan hade erfarenhet av 40nm tillverkning hos TSMC), i AMD's fall handlade det dock om att TSMC inte bara kunde producera tillräckligt för att stilla marknadens krav utan det dom tillverkade hade så dåligt utbyte att många kretsar helt enkelt fick kasseras. I Nvidias fall handlar det mer om att de helt enkelt inte hade gjort sin hemläxa och i GF100 designat en krets som var i stort sett omöjlig att tillverka på TSMC's omogna 40nm nod.

Så initialt lutar jag nog personligen åt att AMD var tvungna att höja priserna pga det dåliga utbytet från kretstillverkningen hos TSMC men att de senare legat kvar på ett lite högre pris pga bristande konkurrens.

Nu över till saken skall bli intressant att jämföra hur man från Nvidias sida lyckats med transistor-densiteten i GF106, GF104 ser ut att vara en trevlig krets som dock lider en del av att den till ytan är större än Cypress/58xx vilket givetvis gör den dyrare för Nvidia att tillverka än vad Cypress är för AMD.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Det finns som jag ser det flera möjliga orsaker till att AMD höjde priserna på Cypress efter lanseringen

Fast enligt Hardware guy ovan så är det bara 5850 som fått höjt riktpris. AMD har generellt inte höjt priserna, de har bara inte sänkt dem (för det har inte behövts).

Men fler kort från Nvidia som presterar bra relativt pris är önskvärt, så hoppas GF106-baserade kort kan konkurrera med HD 5770 och neråt i augusti.

Permalänk
Avstängd

HD5770 för 995:-. Fantasier.

nej INET! sålde XFX HD5770 kort för 995kr när det släpptes

Så nej det är inga fantasier!

Några andra affärer hade priser runt där med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffen_OC:

HD5770 för 995:-. Fantasier.

nej INET! sålde XFX HD5770 kort för 995kr när det släpptes

Så nej det är inga fantasier!

Några andra affärer hade priser runt där med..

Men det var väl 512mb versionen?

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.