Apple lanserar ny Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Min Windowsburk står och samlar damm. De enda gånger jag bootar upp den är när jag känner för att spela nåt men den rollen börjar mer och mer gå över till PS3:an så jag kommer definitivt inte köpa någon ny.

Visst är PS3 och XBOX360 bra spelmaskiner med fördelen att det är enkelt att komma igång, men de har ju ingen chans mot en dator om man vill köra hög grafik och framförallt inte om man ska spela strategi spel i stil med starcraft o liknande. First Person shooter funkar väll men det kräver en hel del övning för att få till det, dock vill jag nog påstå att man får aldrig upp hastigheten som man kan ha med en mus och tangentbord. Det handlar åter igen om vilka krav man har.

Skrivet av S_Z:

Din länk till prisjakt handlar om multitouch-skärm, inte trackpad. Men visst, det finns de windowsburkar som har det men jag har testat massor och inga har varit i närheten av macbookens. För mig som ofta flyttar runt på min burk på jobbet så är det ett starkt argument eftersom jag slipper släppa med mig en mus vilket jag hel tiden fick göra på när vi hade windowsmaksiner. Hemma använder jag endast trackpaden, den är helt suverän i mina ögon.

Jag har inte provat macbooks trackpad, det jag stör mig på touchpads är att det är grymt lätt att man råkar komma åt padden när man skriver och helt plötsligt befinner man sig på annat ställe o skriver i texten, grymt störande. har touchpaden samma problem? Jag föredrar helt klart mus även om man får bära med den, men en liten joystick är helt klart mest uppskattat av mig men de e jag kanske relativt ensam om?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Visst är det subjektivt, men inte har jag tagit på mig rollen att argumentera för hela världens befolkning heller utan snarare lyft fram hur jag ser på saker och ting och samtidigt lagt fram hårda fakta på att vissa saker är på ett visst sätt. Jag argumenterar för mitt behov och för mitt synsätt. Många brukar ju säga att en del Windows- människor bara ser hårdvara medan Macfolk kan se något annat - för min del är det nog lite så, men med variationen att när jag har helheten klar så är det bara prestanda kvar. För några sidor sedan påvisade jag vad jag tyckte var bra design och star-affinity tog det som en garderobs-dator och visst är det så, datorn ska inte synas och den ska inte vara en möbel eller en pryl utan den ska bara finnas där. Och det är väl det jag i grunden har argumenterat för

hehe, fellänkat... det var ju lite pinsamt. Men poängen verkar ha framgått iaf Visst är trackpaden bra, dock väger den inte så tungt i min värdering då jag föredrar stationärt. Bärbart ser jag som en slit-och-släng- vara.

Felet är väl att du argumenterar som om dina åsikter även gäller för majoriteten av datoranvändarna, vilket jag inte tror stämmer.

Menar inte att du skulle behöva hjälpa henne mer för att hon är tjej, utan för att en med mindre datorintresse oftast har lättare att ”hitta rätt” med Mac OS X.

Skrivet av Damodred:

Mer och mer avancerat arbete = OS X dög inte längre

Snarare var det bekymmer med Macen, där vare sig hon eller jag visste vilka substitut hon skulle använda.

Låter också märkligt – mer avancerat inom vad?
Vad är hon vill göra?
Som S_Z skriver så är det även för mig sällan man har behov av Windows. Det skulle vara något specifikt spel som man vil spela, men inte ens det är särkilt ofta nuförtiden.
Men har man som ni verkar tycka är viktigt mycket med ekonomi och bokföring att göra (business liksom) så förstår jag att Windows är mer lämpligt och att det ibland kanske inte finns något substitut på Mac (du får ändå gärna berätta vad det är ni saknar).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd

Ska jag vara ärlig vet jag knappt vad det är hon gör, mer än att hon är egen företagare där hon sköter andra företags ekonomi och redovisning. Det är något hon gjort de senaste fem-sex åren men under de senaste tre åren har hon även gått en utbildning för det (...) och speciellt då var det ett hinder med OS X.

Däremot vill jag inte hålla med om sättet att argumentera, jag har påvisat att Apples lösningar inte är 100% tillfredsställande för en mer avancerad målgrupp (och med det menar jag de som använder en dator på väldigt många sätt, bara ett par snabba exempel är spel och htpcn) och det är helt enkelt fakta för alla, däremot är det förstås så att om man inte använder en htpc eller använder en mindre välspeccad htpc så går det naturligtvis bra med mindre avancerade alternativ. Samtidigt så är det ju en diskussion/argumentation baserad på våra åsikter, så varför ska den inte vara stark? Du skriver ju som någon som representerar den grafiska branchen och medan jag inte ifrågasätter just det så finns det mycket annat att ifrågasätta.

Citat:

Menar inte att du skulle behöva hjälpa henne mer för att hon är tjej, utan för att en med mindre datorintresse oftast har lättare att ”hitta rätt” med Mac OS X.

Bara en sån grej är minst lika allvarligt om vi pratar om argumentationskvalitet, "argumenterar som om dina åsikter även gäller för majoriteten av datoranvändarna". Jag har svårt att se det, snarare handlar det om igenkänningsmetoden kontra inlärning.

Citat:

Jag har inte provat macbooks trackpad, det jag stör mig på touchpads är att det är grymt lätt att man råkar komma åt padden när man skriver och helt plötsligt befinner man sig på annat ställe o skriver i texten, grymt störande. har touchpaden samma problem? Jag föredrar helt klart mus även om man får bära med den, men en liten joystick är helt klart mest uppskattat av mig men de e jag kanske relativt ensam om?

Trackpaden är bra, ingen risk att komma åt den av misstag. Däremot upplever jag den som trög när det kommer till musklick. Föredrar helt klart en lättare touch istället för ett tryck för att aktivera musklick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Visst är PS3 och XBOX360 bra spelmaskiner med fördelen att det är enkelt att komma igång, men de har ju ingen chans mot en dator om man vill köra hög grafik och framförallt inte om man ska spela strategi spel i stil med starcraft o liknande. First Person shooter funkar väll men det kräver en hel del övning för att få till det, dock vill jag nog påstå att man får aldrig upp hastigheten som man kan ha med en mus och tangentbord. Det handlar åter igen om vilka krav man har.

Sant att vissa spel inte passar för konsol. Åandra sidan finns det många spel jag faktiskt föredrar att sitta i soffan och spela. Det krav jag har är att ha kul och det kravet klarar PS3 galant

Skrivet av SnowJim:

Jag har inte provat macbooks trackpad, det jag stör mig på touchpads är att det är grymt lätt att man råkar komma åt padden när man skriver och helt plötsligt befinner man sig på annat ställe o skriver i texten, grymt störande. har touchpaden samma problem? Jag föredrar helt klart mus även om man får bära med den, men en liten joystick är helt klart mest uppskattat av mig men de e jag kanske relativt ensam om?

Nej, det är inte något problem alls. Om man kommer åt den när man skriver är det med handflatan/nedre delen av tummen och det reagerar den inte på.

Själv avskydde jag verkligen trackpads och liknande innan jag testade macbooken. Oftast är de små och svårt att få den precision man önskar. Macbookens trackpad är verkligen underbar enligt mig, stor och gjord av glas med perfekt känsla och så multitouch-funktionen så klart. Jag känner absolut inget behov av mus.

Vad gäller att den skulle vara trög när det kommer till klick så kan man alltid välja att aktivera touchklick men personligen gillar jag lite motstånd bättre.

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Däremot vill jag inte hålla med om sättet att argumentera, jag har påvisat att Apples lösningar inte är 100% tillfredsställande för en mer avancerad målgrupp (och med det menar jag de som använder en dator på väldigt många sätt, bara ett par snabba exempel är spel och htpcn) och det är helt enkelt fakta för alla, däremot är det förstås så att om man inte använder en htpc eller använder en mindre välspeccad htpc så går det naturligtvis bra med mindre avancerade alternativ. Samtidigt så är det ju en diskussion/argumentation baserad på våra åsikter, så varför ska den inte vara stark? Du skriver ju som någon som representerar den grafiska branchen och medan jag inte ifrågasätter just det så finns det mycket annat att ifrågasätta.

Bara en sån grej är minst lika allvarligt om vi pratar om argumentationskvalitet, "argumenterar som om dina åsikter även gäller för majoriteten av datoranvändarna". Jag har svårt att se det, snarare handlar det om igenkänningsmetoden kontra inlärning.

Inte 100% tillfredsställande för en viss målgrupp, nej, men det är kanske inte Windows heller för en annan målgrupp – det har vi väll också kommit fram till? Annars hade väl den målgruppen också valt Windows?
Att välja Mac är ju ofta ett ganska aktivt val. kanske mer förr när Apple inte var så poppis, men ändå.

Ja, jag lägger i alla fall ned nu.
Men det är kul att du och din dam är nöjda i Windows.
Microsoft har gjort ett bra jobb med 7:an, det håller de flesta med om (även många på Mac-sidan).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd
Citat:

Inte 100% tillfredsställande för en viss målgrupp, nej, men det är kanske inte Windows heller för en annan målgrupp – det har vi väll också kommit fram till? Annars hade väl den målgruppen också valt Windows?

Det gjorde vi för länge sedan Vad som har varit kvar är det jag alltid hävdat - att OS X är vagt handikappat och inte passar i flertalet sammanhang medan i syftet med OS X så finns alltid ett alternativ på Windows- sidan oavsett av leverantör av själva hårdvaran.

OS X kanske är ditt eller mitt eller någon annans val av operativsystem, men arbetsuppgiften går alltså alltid att lösa på Windows- sidan, men inte tvärtom.

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Det gjorde vi för länge sedan Vad som har varit kvar är det jag alltid hävdat - att OS X är vagt handikappat och inte passar i flertalet sammanhang medan i syftet med OS X så finns alltid ett alternativ på Windows- sidan oavsett av leverantör av själva hårdvaran.

OS X kanske är ditt eller mitt eller någon annans val av operativsystem, men arbetsuppgiften går alltså alltid att lösa på Windows- sidan, men inte tvärtom.

OK, vagt handikappat (i några enstaka specialfall), men det är ett handikapp du nästan aldrig märker av för oftast är det som att vara en vältränad elitidrottare.

Arbetsuppgiften?
Vi har hittat några fall där det inte går att konsumera visa saker med Mac OS X (Blu-ray och vissa spel, men när det gäller spel så kan man också säga att det finns alternativ om man nu inte vill köra ett specifikt spel, men då får det ju gälla alla de program som bara finns för Mac OS X också, eller?).

Vad har vi mer kommit fram till att man inte kan göra med Mac OS X?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd

Tja, redovisningsprogrammet Visma SPCS har ingen jämförelse på Mac- sidan, det finns några stycken men de är som att jämföra Paint och Photoshop (antar att du inte vill höra mitt raljerande om nivån mer:)). Är virtualisering (vilket bara det är ganska avancerat, för att inte prata om kostsamt) eller dualboot inte ett alternativ så har man ej heller här inget val.

och även då riktiga filservrar- vilket alltså inte innefattar en svensson- NAS utan lite riktig oldschool med raid, kontrollerkort, hotswap osv. Visst kan det gå rent teoretiskt i OS X men sen ska det förankras i hårdvaran.

Däremot vill jag gärna tillägga att vi faktiskt funderar att köpa den nya Mac Minin och hänga på en NAS enligt ditt förslag tidigare. Den skulle sedan låsas in någonstans i huset för att agera backup-server till huvudservern. Backup dras redan på alla aktiva system två gånger i veckan som då läggs på servern men sedan vill vi spegla vissa mappar också till en annan plats. Det skulle dock bygga på att Time Machine kan fjärrstyras med i bästa fall med kommande Remote FX.

Vill du ha fler förslag så upprepar jag det jag skrev initialt, som dock ej gäller hemmamiljö men som kör Windows:

Bankomater
Micros- terminaler (världens största bong-system för restauranger)
Hotelldatasystem (länge leve bakåtkompatibiliteten i detta fall)

Permalänk
Medlem

Stackars konsumenter som inte kan köra bankomater, micros terminaler och hotelldatasystem, bäst som väljer Windows då.....

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Tja, redovisningsprogrammet Visma SPCS har ingen jämförelse på Mac- sidan, det finns några stycken men de är som att jämföra Paint och Photoshop (antar att du inte vill höra mitt raljerande om nivån mer:)). Är virtualisering (vilket bara det är ganska avancerat, för att inte prata om kostsamt) eller dualboot inte ett alternativ så har man ej heller här inget val.

och även då riktiga filservrar- vilket alltså inte innefattar en svensson- NAS utan lite riktig oldschool med raid, kontrollerkort, hotswap osv. Visst kan det gå rent teoretiskt i OS X men sen ska det förankras i hårdvaran.

Däremot vill jag gärna tillägga att vi faktiskt funderar att köpa den nya Mac Minin och hänga på en NAS enligt ditt förslag tidigare. Den skulle sedan låsas in någonstans i huset för att agera backup-server till huvudservern. Backup dras redan på alla aktiva system två gånger i veckan som då läggs på servern men sedan vill vi spegla vissa mappar också till en annan plats. Det skulle dock bygga på att Time Machine kan fjärrstyras med i bästa fall med kommande Remote FX.

Vill du ha fler förslag så upprepar jag det jag skrev initialt, som dock ej gäller hemmamiljö men som kör Windows:

Bankomater
Micros- terminaler (världens största bong-system för restauranger)
Hotelldatasystem (länge leve bakåtkompatibiliteten i detta fall)

Ursäkta, men det blir fyrdubbel facepalm på de exemplen.

Visma-programmen håller sig dock till mitt argument om att man kör vidare på Windows 95-look på programmen fastän man har ett ”modernt glas-fönster” runtomkring:

Lycka till med Mac minin (om det nu blir en).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Är virtualisering (vilket bara det är ganska avancerat, för att inte prata om kostsamt) eller dualboot inte ett alternativ så har man ej heller här inget val.

PARALLELS DESKTOP 5.0 kostar mellan 700 och 800kr (395 kr ifall du är student).... finns väl diverse gratis alternativ också.

Permalänk
Avstängd

Visst det ser inte jätteskoj ut men bevisligen fungerar det och det finns återigen ingen motsvarighet. Ska man då välja bort att inte kunna göra sitt jobb till fullo för att det kanske saknar stora färgglada ikoner och animeringar?

m0rk: Vi är så långt ifrån studenter man kan komma. Visst det kanske finns gratisalternativ men sedan tillkommer kostnaden av mjukvara, dvs i första hand operativsystemet. Ska man använda Windows på en Mac så är ju hela poängen med Mac bortkastad.

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Visst det ser inte jätteskoj ut men bevisligen fungerar det och det finns återigen ingen motsvarighet. Ska man då välja bort att inte kunna göra sitt jobb till fullo för att det kanske saknar stora färgglada ikoner och animeringar?

Menade inte att man ska välja bort det för den saken och jag tror dig när du säger att det inte finns någon motsvarighet (framförallt inte anpassad till den svenska marknaden), men det är ändå så typiskt Windows-program att se ut sådär. Samma gamla stuk sen mitten på 90-talet.

Skrivet av Damodred:

m0rk: Vi är så långt ifrån studenter man kan komma. Visst det kanske finns gratisalternativ men sedan tillkommer kostnaden av mjukvara, dvs i första hand operativsystemet. Ska man använda Windows på en Mac så är ju hela poängen med Mac bortkastad.

Varför är poängen bortkastad?
Man kanske tycker fördelarna med Mac överväger, men har behov av ett visst program (som de fantastiska ekonomiprogrammen du nämner).
Om man bara har behov av Windows ibland så är virtualisering ett utmärkt sätt.
VirtualBox är gratis: VirtualBox

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd

Det där är nog en balansfråga. Jag tycker personligen att åtminstone 70% av hela Mac- grejen är att köra själva operativsystemet. Ska man då behöva jobba mycket virtualiserat så försvinner hela poängen med Mac då det i stort blir en Windows-burk. Åtminstone för henne som jobbar så mycket i det så försvinner poängen. Jag tror inte hon tänker på det på samma vis som du och delvis jag tänker på det - alltså i dess beståndsdelar - utan hon tänker som jag försökt få fram här att det är en "dator" hon måste använda, och där med släppt (eller inte ens plockat upp) hela den här grejen med Windows vs OS X vs Linux. För henne finns inga fördelar med det ena eller det andra utan valet faller på det som fungerar för hennes syfte.

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Det där är nog en balansfråga. Jag tycker personligen att åtminstone 70% av hela Mac- grejen är att köra själva operativsystemet. Ska man då behöva jobba mycket virtualiserat så försvinner hela poängen med Mac då det i stort blir en Windows-burk. Åtminstone för henne som jobbar så mycket i det så försvinner poängen. Jag tror inte hon tänker på det på samma vis som du och delvis jag tänker på det - alltså i dess beståndsdelar - utan hon tänker som jag försökt få fram här att det är en "dator" hon måste använda, och där med släppt (eller inte ens plockat upp) hela den här grejen med Windows vs OS X vs Linux. För henne finns inga fördelar med det ena eller det andra utan valet faller på det som fungerar för hennes syfte.

Ja, sitter hon i det programmet och det bara finns för Windows så håller jag med dig – då blir det ju korkat att köra Mac.

Men på jobbet har två kollegor som jobbar med support för Windows gjort så – de kör varsin MacBook Pro och virtualiserar Widows 7. Varför vet jag inte, men jag tro de var lite nyfikna på Macen och företaget betalade ju.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Den är prissänkt nu till 6995:- men det kanske ni redan visste

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |