Khronos Group rullar ut OpenGL 4.1

Permalänk
Melding Plague

Khronos Group rullar ut OpenGL 4.1

Arbetgruppen Khronos Group har publicerat en uppdaterad version av OpenGL-standarden. Nytt är bland annat kompabilitet med OpenGL ES 2.0.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var mig inte någon stor uppdatering.
Hade hoppats på någon bättre, men men.
Bara att vänta vidare på en utmanare

Permalänk
Medlem

Fungerar det på windows?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Skrivet av Klimpen2:

Fungerar det på windows?

"Systemet anses allmänt vara den största utmanaren till Microsoft DirectX och fungerar på de flesta plattformar, till exempel under Windows, Mac OS X och Linux."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperChefen:

"Systemet anses allmänt vara den största utmanaren till Microsoft DirectX och fungerar på de flesta plattformar, till exempel under Windows, Mac OS X och Linux."

Haha, jag missade det. Jag läste: "på de flesta plattformar, till exempel under Mac OS X och Linux." och kollade ett par gånger extra för att vara säker på att jag läste rätt. xD Det var därför jag blev lite förvirrad.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nikwad:

Det var mig inte någon stor uppdatering.
Hade hoppats på någon bättre, men men.
Bara att vänta vidare på en utmanare

Vad exakt hade du hoppats på? Möjligheten att kompilera shaders offline och skeppa dem med spel har ju varit något utvecklare tjatat om så länge jag kan minnas.

Permalänk
Medlem

Mer polygoner åt folket! Jag hoppas denna öppna kod skulle kunna öppna en kompabilitet för tesselering (eller liknande) åt äldre kort som Nvidias 200 serie och ATIs 4000 Serie.

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga faktiskt... Jag är inte så jätte insatt i detta med OpenGL och DirectX. Förstår grunderna i det och vad man använder dem till men om jag förstått det rätt så är det mycket mer jobb att göra spel med OpenGL än till DirectX. Om detta nu stämmer vilket jag inte vet rakt upp och ner, vad är det som gör att OpenGL är så mycket svårare att arbeta med? Sedan en annan fråga som jag kom på nu. Är det inte värt den där lilla extra mödan i så fall med OpenGL för spelutvecklare för att kunna nå en större publik med sina spel, till de som exempel sitter på Mac och Linux?

Off topic: Ryktas ju om att Valve gör om HL2 till Linux plattformen och Mac.. Betyder det att dom gör om sin motor så den körs på OpenGL istället?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Jag har en fråga faktiskt... Jag är inte så jätte insatt i detta med OpenGL och DirectX. Förstår grunderna i det och vad man använder dem till men om jag förstått det rätt så är det mycket mer jobb att göra spel med OpenGL än till DirectX. Om detta nu stämmer vilket jag inte vet rakt upp och ner, vad är det som gör att OpenGL är så mycket svårare att arbeta med? Sedan en annan fråga som jag kom på nu. Är det inte värt den där lilla extra mödan i så fall med OpenGL för spelutvecklare för att kunna nå en större publik med sina spel, till de som exempel sitter på Mac och Linux?

Off topic: Ryktas ju om att Valve gör om HL2 till Linux plattformen och Mac.. Betyder det att dom gör om sin motor så den körs på OpenGL istället?

"OpenGL is managed by a non-profit technology consortium, the Khronos Group." - jämför detta med vad Microsoft har att tjäna på en vitt spredd användning av DirectX så behöver man inte vara så cynisk för att förstå varför DirectX är så populärt. Det handlar mycket om pengar.

Svårt och svårt, för personer som bara programmerat för DirectX är det svårt i början, men samma sak gäller vice versa. Det finns olika läger som tycker olika om OpenGL och DirectX.

Tidigare har OSX och Linux setts som ganska onödiga plattformar. Linux ses fortfarande som det i spelsammanhang (det finns fler komplikationer när det gäller att porta saker till Linux än att bara använda OpenGL), men OSX börjar bli väldigt intressant. Kan man få en 5% större marknad för sitt spel för mindre än 5% ökad total utvecklingskostnad så är det direkt intressant för bolagen. Mycket portas idag till Mac, och att redan från början använda OpenGL i utvecklingsarbetet skulle isf spara pengar åt utvecklarna. Stora spelprojekt dyker upp i handeln efter år av planering dock, så idag får titlar Mac-stöd genom att de konverteras i efterhand, men jag kan tro att nu när plattformen setts vara ekonomiskt gynnsam, att de projekt som börjar på planeringsstadiet idag i större utsträckning kommer utforska alternativet OpenGL.

(Om man vill ta indiemarknaden som en fingervisare, då deras utvecklingscykler är mycket kortare, så ser man redan idag att Mac-stöd är i stort sett standard. Det är ingen klockren indikator dock, mycket annat som spelar in.)

Source-motorn är redan portad till Mac, och PS3, där den använder OpenGL för rendering. Steget till Linux är inte oöverstigligt långt, men än har inget officiellt sagts.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Det görs redan en bunt Macspel som förstås kör OpenGL. Precis idag släpptes t.ex. Starcraft 2 och Blizzard har alltid släppt sina spel till båda PC och Mac. Men på Windows PC görs spelen med DirectX för att det är mer dedikerat/utvecklat och ofta ger bättre prestanda.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Det görs redan en bunt Macspel som förstås kör OpenGL. Precis idag släpptes t.ex. Starcraft 2 och Blizzard har alltid släppt sina spel till båda PC och Mac. Men på Windows PC görs spelen med DirectX för att det är mer dedikerat/utvecklat och ofta ger bättre prestanda.

Blizzards spel, så som Warcraft 3 och Diablo 2, går att rendera med OpelGL i Windows (vilket jag brukar föredra att köra).

Permalänk

OpenGL kryper sakta mot sin grav..
des största förkämpe mr John har nog gett upp med

men som sagt varpå min plattform(pc med win) så måste nått stort till för att det ska komma in från kylan igen..

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

OpenGL kryper sakta mot sin grav..

Knappast, det kommer alltid finnas i professionella tillämpningar. Om spel på Mac tar fart så kan det säkert få en liten knuff i populäritet på spelfronten också. Dessutom används OpenGL ES i Android för 3D som jag förstår det, och Androids populäritet verkar vara på väg uppåt med rakertfart just nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fluffmajster:

OpenGL kryper sakta mot sin grav..

Verkligen inte, en öppen standard kommer bli fundamental i utvecklingen när mobiler och annat nu börjar komma upp i hårdvara så att de klarar av 3D-rendering. Nya plattformar som iPad, Android-mobiler som nämndes, ökad marknadsandel för OSX, etc. DirectX peakar för tillfället men har inga direkta marknader att expandera till.

OpenGL äger redan marknadssegment som DirectX inte ens aspirerar att gå in på, t ex högprestandarendering på !=Windows-datorer, vilket är ett stort segment för professionell visualisering. Det finns inget som säger att OpenGL skulle bli mindre använt än vad det är. Det har en stabil bas utanför Windows/Xbox-spel.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Det här blir helgrymt tycker jag, speciellt som programmerare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phz:

Om man vill ta indiemarknaden som en fingervisare, då deras utvecklingscykler är mycket kortare, så ser man redan idag att Mac-stöd är i stort sett standard. Det är ingen klockren indikator dock, mycket annat som spelar in.

Indieutvecklarna har speciellt under det senaste året testat Linux marknaden. Flera har också presenterat kontinuerliga rapporter inklusive lönsamheten. Det tycks stå klart att det i förhållande lilla arbetet med att ifrån MacOS porta till Linux åtminstone går jämt upp eller med vinst. Eftersom marknaden hittills inte är riktigt testad tycker jag "jämt upp" är en bra investering som kan ge stort tillskott i kassan med tiden.

Den som tror att OpenGL är på väg att dö ut behöver nog ta lite fler promenader och se vad som händer i världen utanför, på företag, sjukhus, labratorier, och inte minst bland alla andra prylar för hemanvändare som inte bär en Windows logotyp. Jag har inte kollat upp det grundligt, men rakt av så tycks över 70% av smart-phones arbeta med OpenGL implementationer, nu eller kommande. Fast smart-phones är ju verkligen på väg att dö ut!

Permalänk
Inaktiv

Låter riktigt trevligt, OGL 4.0-lanseringen var ju heller inte så länge sedan? Bra att utvecklingen raskt fortsätter frammåt.

Om/när jag börjar programmera så är det OpenGL och inte DirectX jag skulle satsa på. Öppen lösning vilket varken låser in mig eller den tänka konsumenten, och jag får ett betydligt större marknad för min/mina produkter.