Permalänk

Bärbar gaminglaptop, ca 12000

Tjena, jag har kommit in på en spelutvecklingsutbildning och jag behöver en bärbar dator som kan spela de nyaste spelen. Jag kommer hålla på med programmering och vill ha en dator med åtminstone 4 gb ram och grafikkortet ska klara DirectX 10. Vill ju kunna spela med hyfsade inställningar också. Jag är inte så haj på vilken processor man ska ha i en bärbar nu, och inte grafikkort heller. Skärmen får gärna vara 15-17". Budgeten är väl runt 12k som sagt. Ge gärna lite förslag. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

MSI GX740
Den hade jag köpt.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Asus G73JH-TY171V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
dock ej quadcore, men tror inte man får det för 12k.

MSI GX740-238NE - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
nästan samma dator fast billigare och bättre skärm.

och till sist

Egenskaper för MSI GX640-265NE
samma som ovanstående fast 15 tum och lite sämre grafikkort

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

MSIn ser ju riktigt bra ut. Får ta en titt på den.

Permalänk
Medlem

Lägg märke till att bilden som kommer upp på länken till GX640:n inte stämmer, korrekta bilden är denna.
Vilket enligt mig är en mycket snyggare dator, än den design som länken visar. Rättare sagt GX740 versionen.

Permalänk

Ja, den är väl lite mindre skrikig, men jag tar hellre lite mer prestanda tror jag.

Permalänk
Avstängd

Sitter själv på gx740 och är grymt nöjd med dess prestanda, man kan även klocka grafikkortet en hel del fast inte på sommaren (hettan:P)

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk

kolla vad du får för 11900kr du hittar knappst en bättre kvalitets laptop med 1080p LED-skärm & i5 CPU

PROCESSOR Intel Core™ i5 processor 520M(2,40 GHz, 3 MB cache)
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® 7 Home Premium 64 Bit - svenska
SERVICE OCH SUPPORT Din dator omfattas av 1 års maskinvarusupport med hämta/lämna-service
LCD-SKÄRM Svart läderhölje: 15.6-tums 1 080p WLED-skärm utan ramar med full HD-upplösning och Truelife-teknik
MINNE 4 096 MB 1 067 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]
HÅRDDISK 500GB (7,200rpm) Free Fall Sensor Hard Drive
OPTISK(A) ENHET(ER) DVD +/- RW Drive (read/write CD & DVD) with Roxio Easy CD and DVD Burn software
BLUETOOTH Dell Wireless 370 Bluetooth-modul - Europa
TRÅDLÖS ANSLUTNING Dell Wireless 1397-minikort (802.11 b/g) - Europa
Tjänst och Programvara
GRAFIKKORT 1 GB ATI® Radeon™ HD 4670-grafikkort

ps....håll dig utanför laptops som börjar på A. (Acer, Asus o.s.v.)...tänk kvalitet, inte kvantitet.

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av laptop guy:

kolla vad du får för 11900kr du hittar knappst en bättre kvalitets laptop med 1080p LED-skärm & i5 CPU
http://img28.imageshack.us/img28/1089/namnlsu.jpg

PROCESSOR Intel Core™ i5 processor 520M(2,40 GHz, 3 MB cache)
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® 7 Home Premium 64 Bit - svenska
SERVICE OCH SUPPORT Din dator omfattas av 1 års maskinvarusupport med hämta/lämna-service
LCD-SKÄRM Svart läderhölje: 15.6-tums 1 080p WLED-skärm utan ramar med full HD-upplösning och Truelife-teknik
MINNE 4 096 MB 1 067 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]
HÅRDDISK 500GB (7,200rpm) Free Fall Sensor Hard Drive
OPTISK(A) ENHET(ER) DVD +/- RW Drive (read/write CD & DVD) with Roxio Easy CD and DVD Burn software
BLUETOOTH Dell Wireless 370 Bluetooth-modul - Europa
TRÅDLÖS ANSLUTNING Dell Wireless 1397-minikort (802.11 b/g) - Europa
Tjänst och Programvara
GRAFIKKORT 1 GB ATI® Radeon™ HD 4670-grafikkort

ps....håll dig utanför laptops som börjar på A. (Acer, Asus o.s.v.)...tänk kvalitet, inte kvantitet.

wtf?

Asus har bäst kvalité bland alla tillverkare av bärbara datorer.
Den där dell laptopen har ett 4670 graffe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

MSI GX740
Den hade jag köpt.

Jag hade nog också köpt den där, den verkar riktigt bra!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

wtf?

Asus har bäst kvalité bland alla tillverkare av bärbara datorer.
Den där dell laptopen har ett 4670 graffe...

Haha! tänkte precis samma sak när jag läste skiten laptop_guy skrev ^^

Ne satsa på MSI GX modellerna eller G73 modellerna

Kan även titta på:

Egenskaper för Asus G60JX-JX046V

Och kan du hitta 3 000:- till så:

Egenskaper för Asus G73JH-TY134V

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Även jag äger en GX740 och är riktigt nöjd! En polare blev så pass imponerad av min att han gick och köpte en han också. Så nu har vi båda en GX740 med en Zalman NC2000 och en 1.5TB Western Digital Hårddisk.

Nedan är en quote av mig själv (från denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/9...) som jag skrev lite drygt en vecka efter jag köpt den:

Skrivet av Gasol:

Efter att ha plöjt igenom hela denna tråd bestämde jag mig och beställde en GX740 som jag fick hem för en vecka sen. Avinstallerade självklart en del av de program som var för installerade (Norton, Office, m.m.).
Hitintills är jag kanon nöjd med laptopen! Stabil, presterar bra och är allmänt trevlig att ha att göra med.

Det enda jag stör mig på är:
- Att laptopen inte går ner i ryggsäcken med batteriet i, någon annan som stött på detta? Funderar nämligen på om jag fått en "defekt" ryggsäck.
- FN/Ctrl tangenterna (som omnämnts tidigare)
- Att pekplattan känns lite "sliten" i mitten redan efter en vecka, det är "glattare" där och glider inte lika bra när man drar fingret.
- Att det inte finns USB 3.0
- Tumknapparna på musen som man fick med var inget vidare

I övrigt känns den väldigt komplett, musen har skönt scrollhjul, 1080P inga problem, Blur med maxade settings funkar klockrent (FSAA on), Crysis med alla settings på High funka nästan perfekt (FSAA off), World of Warcraft med maxade settings var inte heller några som helst problem.

Förresten, torskar man inte garantin om man överklockar grafikkortet/CPU/RAM ? - Alltså även om det skulle bli fel på något annat som inte beror på överklockningen.

Visa signatur

- MSI GX740 + Zalman NC2000 + Samsung 24" T240 Rose Black + Logitech MX518 + Logitech Illuminated
- Sennheiser HD595
- Samsung Galaxy Note 3
- Samsung Galaxy Tab 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Gasol:

Även jag äger en GX740 och är riktigt nöjd! En polare blev så pass imponerad av min att han gick och köpte en han också. Så nu har vi båda en GX740 med en Zalman NC2000 och en 1.5TB Western Digital Hårddisk.

Nedan är en quote av mig själv (från denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/9...) som jag skrev lite drygt en vecka efter jag köpt den:

Vad är det med tangenterna? I övrigt låter den ju perfekt för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av laptop guy:

kolla vad du får för 11900kr du hittar knappst en bättre kvalitets laptop med 1080p LED-skärm & i5 CPU
http://img28.imageshack.us/img28/1089/namnlsu.jpg

PROCESSOR Intel Core™ i5 processor 520M(2,40 GHz, 3 MB cache)
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® 7 Home Premium 64 Bit - svenska
SERVICE OCH SUPPORT Din dator omfattas av 1 års maskinvarusupport med hämta/lämna-service
LCD-SKÄRM Svart läderhölje: 15.6-tums 1 080p WLED-skärm utan ramar med full HD-upplösning och Truelife-teknik
MINNE 4 096 MB 1 067 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]
HÅRDDISK 500GB (7,200rpm) Free Fall Sensor Hard Drive
OPTISK(A) ENHET(ER) DVD +/- RW Drive (read/write CD & DVD) with Roxio Easy CD and DVD Burn software
BLUETOOTH Dell Wireless 370 Bluetooth-modul - Europa
TRÅDLÖS ANSLUTNING Dell Wireless 1397-minikort (802.11 b/g) - Europa
Tjänst och Programvara
GRAFIKKORT 1 GB ATI® Radeon™ HD 4670-grafikkort

ps....håll dig utanför laptops som börjar på A. (Acer, Asus o.s.v.)...tänk kvalitet, inte kvantitet.

Det grafikkortet är uselt.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem

FN tangenten sitter där Ctrl tangenten normalt sitter. Vilket kan vara riktigt irriterande för gamers som är vana vid att Ctrl sitter där. Men man vänjer sig
Så FN|Ctrl|Windows|Alt
istället för Ctrl|FN|Windows|Alt

Hoppas du fattar vad jag menar

Visa signatur

- MSI GX740 + Zalman NC2000 + Samsung 24" T240 Rose Black + Logitech MX518 + Logitech Illuminated
- Sennheiser HD595
- Samsung Galaxy Note 3
- Samsung Galaxy Tab 10 Pro

Permalänk

Ok, det är väl lite minus, men ändå vanesak.

Permalänk
Skrivet av r3mpuh:

wtf?

Asus har bäst kvalité bland alla tillverkare av bärbara datorer.
Den där dell laptopen har ett 4670 graffe...

???
well, här är det verkligen befogat med what the fuck..........

Asus bäst kvalité på laptop sidan ????? hoppas du skämtar.

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av laptop guy:

???
well, här är det verkligen befogat med what the fuck..........

Asus bäst kvalité på laptop sidan ????? hoppas du skämtar.

Statistiken säger så. Vill du hävda motsatsen så tycker jag du ska referera till något som stödjer ditt påstående, detta då ditt omdöme redan är ifrågasatt efter ett ytterst dåligt köpråd i form av Dellen du visade.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av laptop guy:

???
well, här är det verkligen befogat med what the fuck..........

Asus bäst kvalité på laptop sidan ????? hoppas du skämtar.

Du har ingen aning om vad du pratar om va? Så varför ge tips?

Här har du en Källa på varför Asus leder kvalitéts ligan. Kan du visa din källa som visar annat?

Och varför länkar du en dator med ett 4670?

Jag personligen skulle valt denna Asus: Komplett.se - ASUS G73JH 17.3" HD+ Då jag gillar tangentbords layouten och designen bättre än på MSI:n. Samt att den har bättre kylning och något snabbare minnen.

Det som är bättre på MSI:n är högre upplösning på skärmen och att den är billigare.

Här är en liten recension om Asus:en: ASUS G73JH Performance, Battery Life and Conclusion

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem

Kvalité kan man inte räkna per tillverkare, om dom där siffrorna hade varit för speciella modeller så hade jag gärna följt dom men alla tillverkare har mindre bra datorer som har fler problem än andra, även Asus.

Dock har jag ingenting att klaga på hos just Asus, tänkte mest informera om att använda det som källa för varje bärbar man köper är ganska fel. Man bör alltid kolla upp den specifika modell man är intresserad av för att kolla av de vanligaste problemen.

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Handa:

Kvalité kan man inte räkna per tillverkare, om dom där siffrorna hade varit för speciella modeller så hade jag gärna följt dom men alla tillverkare har mindre bra datorer som har fler problem än andra, även Asus.

Dock har jag ingenting att klaga på hos just Asus, tänkte mest informera om att använda det som källa för varje bärbar man köper är ganska fel. Man bör alltid kolla upp den specifika modell man är intresserad av för att kolla av de vanligaste problemen.

Självklart ska man göra det! Men det var mer som ett svar i och med att han drog Asus direkt över en kant utan att nämna någon modell så Jo, då kan man använda det som källa.

Jag använde inte länken för att framhäva Asusen jag länkade. Utan då skulle jag även skrivit med det på fördelar för Asus del. Men eftersom jag inte vet hur just den modellen är i och med att den inte ens är släppt än, så nämnde jag inget om det.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Avstängd

Något som vore intressant är att se hur MSI står sig i en sån här graf:
http://www.sweclockers.com/nyhet/10145-asus-bast-hp-samst-i-k...

/r3mpuh

Permalänk
Medlem

Och innan man köper en Dell kan det vara intressant att först läsa den här tråden:

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/940510-dell...

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Jag undrar lite över MSIs support. Insåg ju att det inte går an att vänta i månader om min dator skulle paja då jag kommer behöva den dagligen. Kommer ha en stationär i lägenheten, men den kan jag ju inte släpa till skolan. Har någon haft problem med sin MSI-dator och varit i kontakt med support? Är det i klass med Dell så funkar det ju inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av r3mpuh:

Något som vore intressant är att se hur MSI står sig i en sån här graf:
http://www.sweclockers.com/nyhet/10145-asus-bast-hp-samst-i-k...

/r3mpuh

Undrar jag med, Hur som helst så fungerar då min MSI finfint och jag är mycket nöjd. Ser att HP ligger i topp på mest felande och det stämmer nog, har jobbat som partner till HP och reparerat div HP datorer och vet att de har stora problem, dock har de MYCKET bra kundservice och policy vad gäller utbyte av delar, felar en del så skickar de ny på en gång.

Skrivet av TheJerk:

Och innan man köper en Dell kan det vara intressant att först läsa den här tråden:

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/940510-dell...

Man blir fan mörkrädd när man läser detta.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk

En sak jag funderat på är att om datorn går sönder om jag köpt till exempel en GX740 på Inet, kontaktar jag då Inet eller MSI? Fulupprepar min fråga också, är det någon som varit i kontakt med MSIs support och vet om de är snabba?

Permalänk
Medlem

Är själv lite sugen på Acern som finns på El GIganten, trots att jag är lite tveksam till Acer . men dom har en QUadcore AMD x4 + ATI 5650 1GB + 6gb ram + 640gb hdd för 7990 .. Finns även med Triplecore x3, 500gb o 4gb ram med samma grafik för 5990 . verkar ju rätt prisvärd?

Edit: dessa

Elgiganten - Acer Aspire 5551G

Elgiganten - Acer Aspire 5553G

vad tror ni?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av laptop guy:

???
well, här är det verkligen befogat med what the fuck..........

Asus bäst kvalité på laptop sidan ????? hoppas du skämtar.

Sen skulle jag inte röra dell för fem öre efter Innan du handlar hos Dell

Och den datorn du visade uppriktigt sagt sög. Kollade du ens specsen eller postade du bara din egen dator och försöker övertyga dig själv om att du gjorde det bästa valet?

Dell är inte bäst i kvalité, varken på datorer eller på supporten (uppenbarligen) och ja, fallet ovan var ett av de värsta. Men att det ens sker är dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gasol:

Även jag äger en GX740 och är riktigt nöjd! En polare blev så pass imponerad av min att han gick och köpte en han också. Så nu har vi båda en GX740 med en Zalman NC2000 och en 1.5TB Western Digital Hårddisk.

Det är jag det, jag va inne och funderade på desktop vs laptop när man ändå slänger ut 10-15k på relativt nya prylar. Jag pendlar en del så för mig blev det en MSI GX740 när jag satt ner å testspelade på Gasols. Råkar man sitta på ett webhallen guld medlemskap så kostar den 10990kr där just nu. Kan inte säga något om MSI support då min inte haft minsta antydning till problem än

Starkt rekommenderat köp!

Permalänk
Skrivet av Arctic Eagle:

Tjena, jag har kommit in på en spelutvecklingsutbildning och jag behöver en bärbar dator som kan spela de nyaste spelen. Jag kommer hålla på med programmering och vill ha en dator med åtminstone 4 gb ram och grafikkortet ska klara DirectX 10. Vill ju kunna spela med hyfsade inställningar också. Jag är inte så haj på vilken processor man ska ha i en bärbar nu, och inte grafikkort heller. Skärmen får gärna vara 15-17". Budgeten är väl runt 12k som sagt. Ge gärna lite förslag. Tack på förhand!

Endera GX640/740 eller asus G73'an. Jag hade tagit asus g73'an med tanke på kylningen och möjligheten att överklocka även cpu ganska ordentligt.

Fö. finns det en ny variant av G73 med i7 quad och fullHD panel, under 15k

Asus G73JH-TZ127V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer