Ny standard ger energisnålt DDR3-minne

Permalänk
Melding Plague

Ny standard ger energisnålt DDR3-minne

Organisationen JEDEC lägger till DDR3-minnen med lägre spänning på listan över godkända standarder.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Aldrig fel med lägre strömförbukning!
Och om inte prestandan påverkas så blir det bägge tummarna upp!

Permalänk

Lägre spänning men sämre prestanda? iofs har jag aldrig kört värsting minnen så har väl inte märkt av det.. sen 15% på ett par minnen det kanske låter mycket men de tar inte så mycket kräm.. tror de flesta tillverkare räknar med runt 5W för 3-4minnen.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

De som har servrar blir nog rätt glada

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Skrivet av minibite3:

De som har servrar blir nog rätt glada

Visst det lam jag förstå att kan de hämta hem 5-10W mindre från varje dator och de har 100 eller fler datorer så blir det lite pengar i slutändan + mindre värme utveckling = mindre kyla på kylanläggning behövs = billigare (och lika dyrt att ha en server där ändå )

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Lägre spänning, samma prestanda. Dom har bättre tillverkningsteknik vilket gör att dom kan sänka volten till 1,35 V. Detta leder ju också till att Dom inte kommer att utveckla lika mycket värme som äldre minnen.

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Alltid bra när spänningen och värmeutvecklingen sänks men i en vanlig dator tror jag knappast att det har så stor betydelse.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberkyckling:

Alltid bra när spänningen och värmeutvecklingen sänks men i en vanlig dator tror jag knappast att det har så stor betydelse.

Många bäckar små...

Permalänk
Medlem

Fint att dom har med Danamics Superleggera LMX på bilden.

Den e ju inte den energisnålaste kylaren precis.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Fint att dom har med Danamics Superleggera LMX på bilden.

Den e ju inte den energisnålaste kylaren precis.

Bilden är tagen från Sweclockers recension av den kylaren. Var väl bara någon slumpmässig bild dom valde där man tydligt kan se RAM-minnet, och inte ett medvetet val för att visa ett energisnålt system.

Edit: Vad jag kan se så ska "pumpen" dra mindre än 1W i drift, så den drar ju inte direkt så mycket mer än en vanlig kylare, eller?

Tillbaka till ämnet, har någon info om vad en normal sticka DDR3 drar? Känns som att det inte alls kan vara mycket, då dom oftast inte ens blir ljumna även utan kylning. Men det skadar ju knappast med lägre effekter även om det inte påverkar så mycket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av treffin:

många bäckar små...

+1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Bilden är tagen från Sweclockers recension av den kylaren. Var väl bara någon slumpmässig bild dom valde där man tydligt kan se RAM-minnet, och inte ett medvetet val för att visa ett energisnålt system.

Edit: Vad jag kan se så ska "pumpen" dra mindre än 1W i drift, så den drar ju inte direkt så mycket mer än en vanlig kylare, eller?

Tillbaka till ämnet, har någon info om vad en normal sticka DDR3 drar? Känns som att det inte alls kan vara mycket, då dom oftast inte ens blir ljumna även utan kylning. Men det skadar ju knappast med lägre effekter även om det inte påverkar så mycket...

Ca 0,44W vid 1,5V enligt Micron: http://download.micron.com/pdf/technotes/ddr3/TN41_01DDR3%20P...

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Tackar för länken! En hel del matnyttigt i den.
Var lägre förbrukning än vad jag hade trott.
Känns inte som att till och med de mest extrema DDR3-minnen egentligen behöver sin heat spreader eller kylfläns...

Permalänk

old news btw...

Det har varit känt länge att JEDEC och dess partners arbetat på minnen med lägre spänning och resultatet av detta har redan börjat dyka upp i våras

TechSweden.org: Kingston lanserar minnen som endast kräver 1,25v vid 1600MHz
Komplett.se
Kingston HyperX LoVo 1866MHz DDR3 4GB Memory Kit Review - The Kingston LoVo Memory Kit - Legit Reviews

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller har priset på 4GB ram-minne sänkts med 300kr på några månader nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasona:

Är det bara jag eller har priset på 4GB ram-minne sänkts med 300kr på några månader nu?

Ja det är nog bara du. Jag köpte 4 gb Corsair Dominator 1600MHz för 1100:- för ett år sedan.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Men mitt Gigabyte BIOS har bara 1,3 Volt och 1,4 Volt. Inget däremellan, men det kan man komma runt med XMP?
För övrigt har jag lyckats köra mina minnen 1,65 Volt@1,5 Volt med original timings och frekvens.

Edit:
Har man låg Volt på minnet så kan man har lägre VTT på i7 systemen också enligt: Core i7 Vdimm/VTT Graveyard - XtremeSystems Forums

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Men mitt Gigabyte BIOS har bara 1,3 Volt och 1,4 Volt. Inget däremellan, men det kan man komma runt med XMP?
För övrigt har jag lyckats köra mina minnen 1,65 Volt@1,5 Volt med original timings och frekvens.

Edit:
Har man låg Volt på minnet så kan man har lägre VTT på i7 systemen också enligt: Core i7 Vdimm/VTT Graveyard - XtremeSystems Forums

Minnen har ju ofta en marginal om säg 0.075V eller liknande. Har sett kingston skriva ut det på en del stickor. Sedan generelt sett igen fara att köra lite mer.

hade kört 1.25V stickor med 1.3V eller 1.35V stickor med 1.4V helt enkelt. Jag brukar alltid ge några hundradelar extra ut i fall att. Aldrig vart ett problem. Speciellt om man har många stickor brukar det hjälpa mot eventuella stabilitsproblem ändå som kan uppstå om minnessystemet blir överlastat.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

plockar ändå på. Uppgraderade själv servrarna med nya komponenter och sänkte idle förbrukningen med ca 60W+. Fick räkningen i går och sparade 46Kwh på 30 dagar enligt räkningen jämfört med förra räkningen vilket blev 63W per timme. Gjorde inte mycket i pris en 57Kr så min uppgradering för 4.4K betalar av sig på 6 år ca då men har haft gammal mobosen från 2004 och 2005. Går priset upp på elen med så går det ju fortare. Sedan om man ändå ska köpa nytt varför inte köpa lite strömsnålare då. Har totalt sett sedan jag byggde mina filservers med totalt 30st diskar gått ner från 440W idle till 330W idle alltså totalt 110W genom fört nätagsbyte vilket sparade en 40W sedan genom några diskbyten för yterligare 10W sedan mobo, CPU och minnesbyte och mer optimering av OS så som CnQ för totalt 60W sparade watt idle.
Så visst den kanske inte betalar av sig att byta gammal skit om man förutsätter att 6 år gamla gejor håller 6 år till vilket är orimligt men det finns ju igen anledning att elda för kråkorna om man ksa köpa nytt utan ska man köpa nytt kan man lika väl lägga 4.4K istället för 3.7K på en energisnål CPU tex en 240E istället för en 240, 785G mobo med intergrerad grafik och låg idle förbrukning på under watten för chipset och köpa 1.5V eller lägre spänning på minnena för att spara några watt till istället för att köpa några som är 10-20Kr billigare och ska ha 1.65V tex och drar mer effekt. Kingston skriver tom ut typisk full laod förbrukning i sina datablad. Vist value minnena ligger på 1.1W ca för 1Gb DDR3 1333Mhz 1.5V medans HyperX 1600Mhz ligger på 0.95W med sina 1.7V vet dock inte om dom anger efekten vid 1600Mhz @ 1.7V eller 1333Mhz @ 1.5 som dom också är specade till men man kör ju trots allt 1333Mhz om man vill spara lite kräm så då bör man hamna på en lägre effekt än value minnena som troligen är gjorda på en större tillverkningsprocess. Vist nästan obetydligt men man har ju försluter genom hela systemet, mobo, nätag osv också.
Elpriserna går ju dessutom upp med tiden. Tror jag betalade 79Kr extra för HyperX minnena mot ett value kit så kanske inte betalar av sig direkt men alltid gött med lite extra kvalitet.

Som sagt minnena i sig gör ju inte märkvärdigt på förbrukningen men är man energimedveten genom hela bygget även om det är en i7 rigg så ser man ju till att ha Intel C-STATE på eller för amd ha på CnQ och liknande då i kombination med en effektiv nätdel, kanske SSD diskar istället eller 5400rpm energisnåla diskar osv och grafikkort med strömsnålt 2D läge.

Energisnålare minnen får ses som en pusselbit av många. Men det går definitivt att spara energi på en dator om man vill.

Tror personligen själv det kommer bli allt viktigare. För några år sedan låg jag på 1100-1200Kr i månaden i el nu är jag för första gången nere under 1000Kr i månaden och det är bara för datorerna drar massa kräm men jag har lyckats reducera detta utan att tumma på prestandan. Inte helt gratis men ska man laga eller uppgradera så är det allt viktigare i dag att tänka på energiförbrukningen.

Sparade ca 20W idle på min i7 genom att enabla intel C-STATE. 170W indel nu mot 190W innan. Kört så ett tag nu. Visst överklockad till 3.7Ghz men tror den drog ca 160W idle vid 2.66Ghz utan C-STATES som är av default på mitt mobo och många andras med skulle jag tro. Så som jag ser det så är det en bra balans mellan prestanda och driftskostnad.

Permalänk
Medlem

Förstår inte, varför finns det ett behov för ram minnen med lägre energiförbrukning när de redan idag bara drar några watt,
ram minnen är ju den energisnålaste delen i datorn.