Permalänk
Medlem

Ny kylning till i5:a

Hej!

Sitter idag med en i5:a i ett Antec Sonata III chassi. Chassit är ju inte känt för att vara svalt men tänkte försöka få det lite bättre i alla fall. Har tröttnat på den dåliga kylningen och oljudet från stockkylaren och den enda befintliga chassifläkten.

Tänkte sätta in 2 nya 120-fläktar i chassit. Vad är billigt och bra?
Har hört att GT 1450 rpm 120mm ska vara bra(?).

Sedan till CPU'n. Vad rekommenderas där? Den måste vara betydligt tystare än stockkylaren och helst mycket svalare också. Vill helst inte betala mer än 400. Jag har vid flera tillfällen varit uppe och nosat på 85 grader.

Har inte tänkt att överklocka något.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

H50! och sätt två Schyte GT 1850 i PnP på den.
Spränger dock din budget, men du får vad du betalar för

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

men det är just det. Den är ju hyfsat dyr. Vad finns det för alternativ?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

okej.

Fortfarande lite för dyrt, men det är kanske det man behöver betala? Det behöver inte vara någon extrem apparat.
Bör man köpa extra pasta vid montering eller duger den som följer med?

Permalänk
Medlem

Cooler Master Hyper 212 Plus - Inet.se

Det där är väl den bästa billigare kylaren. Finns dock inte i lager för närvarande.

Ska du inte klocka så duger pastan som följer med bra.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Okej tack! Den ser bra ut.

Tittade även på Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2, är den något att ha?

Vid montering av dessa, behöver man komma åt från baksidan av moderkortet då?

Tack för all hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saibot85:

Okej tack! Den ser bra ut.

Tittade även på Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2, är den något att ha?

Vid montering av dessa, behöver man komma åt från baksidan av moderkortet då?

Tack för all hjälp.

Ja, du behöver komma åt baksidan på moderkortet.

Thermal Testing Results : Overclocking On Air: 10 LGA 1156-Compatible Performance Coolers

Där har du ett test med bland annat ACF7P och H212.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av saibot85:

Okej tack! Den ser bra ut.

Tittade även på Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2, är den något att ha?

Vid montering av dessa, behöver man komma åt från baksidan av moderkortet då?

Tack för all hjälp.

Nej den är inget å ha.

Jag körde med en 212 innan och av outgrundlig anledning bytte jag bort den mot en freezer. Inte blev det positivt av det så nu sitter jag och väntar på att 212 ska komma in på lager så jag kan beställa en ny.
Kylde bra mycket bättre men den medföljande fläkten bör antingen tvingas ner i varv ordentligt eller bytas ut mot GT 1150 eller liknande. Lite orkanvarning på den annars...

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk

Har 3 budgetgamermaskiner med Arctic Cooling Freezer 7 Pro....2 Am3 och en intel 775...funkar bra...dock tog jag en COOLIT ECO till grabbens i5rigg...tror att den behöver lite bättre kylning.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av bondenpaavo:

Nej den är inget å ha.

Jag körde med en 212 innan och av outgrundlig anledning bytte jag bort den mot en freezer. Inte blev det positivt av det så nu sitter jag och väntar på att 212 ska komma in på lager så jag kan beställa en ny.
Kylde bra mycket bättre men den medföljande fläkten bör antingen tvingas ner i varv ordentligt eller bytas ut mot GT 1150 eller liknande. Lite orkanvarning på den annars...

Det är visst en ok kylare men bättre på budgetprocessorer med låg TDP.
Har en AthlonII X3 435 som är klockad till 3,5ghz utan att höja vcore och som är sval som attan med Arctic Cooling Freezer 7 pro rev.2...dock tror jag att man skall undvika den på prestandaprocessorer med högre TDP. Då får den nog jobba lite hårdare. Min regel: Budgetprocessor (låg TDP) - Köp budgetkylare.
Ingen större mening med kylare som kostar mer än processorn:)
Prestandaprocessor (hög TDP) - Köp bättre kylare 500kr +...har funkat bra för mig:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Kan rekommendera en Hyper 212+
Billig, prisvärd och kyler kalasbra, till och med med en Scythe Slipstream 800rpm som inte alls är avsedd för att tvinga luft igenom täta flänsar såsom Hypern har.

Du ska inte ha Gentle Typhoon som chassifläkt! Nein!! De ska användas på heatsinks och radiatorer. Med andra ord: på Hyper 212:an!
Däremot är Slipstream och S-flex utmärkta chassifläktar.. om du vill ha Scythe

Permalänk

Jag har Hyper 212+, funkar bra om man vill överklocka lite, är relativt tyst!
Nu ska jag överklocka lite mer så jag har köpt Cooler Master V8, ska bli kul och se hur den funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av saibot85:

Okej tack! Den ser bra ut.

Tittade även på Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2, är den något att ha?

Vid montering av dessa, behöver man komma åt från baksidan av moderkortet då?

Tack för all hjälp.

har själv en freezer och tycker att den fungerar riktigt bra för priset, maxar 69 grader på kärnorna med min i5a klockad till 3,6 ghz

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Det är visst en ok kylare men bättre på budgetprocessorer med låg TDP.
Har en AthlonII X3 435 som är klockad till 3,5ghz utan att höja vcore och som är sval som attan med Arctic Cooling Freezer 7 pro rev.2...dock tror jag att man skall undvika den på prestandaprocessorer med högre TDP. Då får den nog jobba lite hårdare. Min regel: Budgetprocessor (låg TDP) - Köp budgetkylare.
Ingen större mening med kylare som kostar mer än processorn:)
Prestandaprocessor (hög TDP) - Köp bättre kylare 500kr +...har funkat bra för mig:)

Inget å ha kanske var att ta i men då man kan få en 212+ för samma peng så är det inte så mycket att fundera på i det fallet.
Visst har man en halvlam prolle och inte sa klocka så fungerar nog freezern... Men jag vill fortfarande hävda att 212+ är mera bang for the bucks.
För min del så hänger det hela på ljudvolymen från kylet. Är "allergisk" mot ljud. Det ska vara TYST eller så gott som.

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem

Tack för input. Det lutar åt 212:an då tycker jag.

Skrivet av Rymdvanilj:

Du ska inte ha Gentle Typhoon som chassifläkt! Nein!! De ska användas på heatsinks och radiatorer. Med andra ord: på Hyper 212:an!
Däremot är Slipstream och S-flex utmärkta chassifläktar.. om du vill ha Scythe

Om märket på chassifläkt kvittar. Vad rekommenderas då?

Permalänk
Avstängd

Ingen som tipsar om Scythe GRAND KAMA CRoss..?? Den funkar bra som fan och höll min i5 @ 4.2GHz sval och fin.. kostar inte många kronor på inet heller!

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Ingen som tipsar om Scythe GRAND KAMA CRoss..?? Den funkar bra som fan och höll min i5 @ 4.2GHz sval och fin.. kostar inte många kronor på inet heller!

MVH

Kollade lite på den tidigare men den verkar vara väldigt stor? vet inte om jag har plats för den.

Permalänk
Avstängd

Jo den är stor men borde få plats!? Vad har du för moderkort och Chassi!?

Permalänk
Medlem

jag har ett Gigabyte GA-P55-UD3 monterat i ett Antec Sonata III chassi. Känns som om grafikkortet skulle kunna vara i vägen i sådana fall? Det är ett HD 5770.

Permalänk
Avstängd

Som det såg ut på moderkortet så ska det allt få plats, jad hade ett P55-UD4 och det har ju samma layout och där fick den plats, bara att vrida så att heatpipsen inte är ner mott grafikkortet utan mott minnena ist!

MVH

Permalänk
Medlem

okej, det låter ju bra. Det tåls att fundera på.

Inga fler chassifläktar någon kan rekommendera?

Permalänk
Medlem

Kör med två Noctua 1300 på min H50, tror dom är grymma för chassi kylning också

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått en del bra förslag i alla fall.

Tack för svaren!

Permalänk

Scythe gör de bästa chassifläktarna enligt mig. Billiga, kvalitativa, tysta och bra flås
Slipstream eller S-flex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Scythe gör de bästa chassifläktarna enligt mig. Billiga, kvalitativa, tysta och bra flås
Slipstream eller S-flex.

Fast nu är det så att gentle typhoon 1850 undervoltad slår alla slipstreams och s-flex :/

Så min rekommendation är denna:

2st
Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1850rpm - Inet.se
1st
Scythe Kaze Q 3.5" fläktkontroller, Svart - Inet.se
1st
Cooler Master Hyper 212 Plus - Inet.se

Edit: glömde nästan recensionlänkarna:

Be Cool: Ultimate 120/140 mm Fans Roundup (page 18) - X-bit labs
MADSHRIMPS - Hardware Reviews ,Crazy Projects, Modding Tutorials and Overclocking

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Skrivet av InluZion:

Ingen som tipsar om Scythe GRAND KAMA CRoss..?? Den funkar bra som fan och höll min i5 @ 4.2GHz sval och fin.. kostar inte många kronor på inet heller!

MVH

Hur bra är den jämfört mot Hyper 212? Ska köpa ny kylare och kan inte välja mellan dessa två

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 Black | PowerColor Radeon 5850 pcs+ | AMD Phenom II x4 955 BE | Scythe Ninja III | Gigabyte 790XTA UD4 | Fractal Design Tesla 550w|

Permalänk
Medlem

Jag tycker den här är bra
Scythe Yasya - Inet.se

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joavels:

Jag tycker den här är bra
Scythe Yasya - Inet.se

Kyler väldigt bra.....men.......ingen backplate, den har samma fäste som intel original alltså de vita "plastpluggarna".........hade en yasya på min Core 2 Duo och visst den satt väldigt bra......fast det är en tung kylare så frågan är hur länge håller fästet? annars kan jag rekommendera den för som sagt den kyler väldigt bra......

Detta till TS som har i5.....dom som kör AMD följde med fina fästen som det såg ut så borde inte vara nåt problem

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I morse hade jag bestämt mig för att lägga en beställning på 212:an på Dustin nu ikväll. Någon knep dock sista exemplaret innan jag kom hem

Inte okej

Förresten. Varför justerar man spänningen manuellt på fläktarna? Jag trodde morderkortet justerade den beroende på temp?