Ta bort plast/lim från glas, vad för lösningsmedel?

Permalänk
Testpilot

Ta bort plast/lim från glas, vad för lösningsmedel?

Har ett litet problem med en stor glasskiva jag kommit över från en trasig plasma-TV. På Glaset satt det en filterplast limmad för att filtrera bort ljusreflexer och förstärka kontrasten från plasmapanelen. Jag slet som ett djur för att dra bort plasten men den lämnade massor av rester efter sig, dels lim på flera ställen men det verkar även som att plasten var flerlagrig och har på stora delar lämnat både lim och plast som sitter fast som in i h-e på glaset.

Har försökt få bort det med kemiskt ren bensin men det har ingen effekt på plasten eller limmet över huvud taget så jag behöver nått starkare. Eftersom det är glas tänker jag att man kan köra på med nått fruktansvärt starkt som löser upp all plast men vad skulle det vara för lösningsmedel? finns det risk att man går på för hårt och förstör glaset med vissa medel?

Har läst om folk som tar bort limrester från plast med lacknafta utan att skada plasten men eftersom det är just plast jag vill få bort verkar ju den alldeles för klen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Aceton är ju ganska bra på att äta plast, värt att testa. Sedan finns det ju många elaka lösningsmedel som inte är så lätta att få tag på, du kanske har bra kontakter?

Nitrometan går ju att köpa och det är även det rengör bra men det är bra mycket sämre om du lyckas få eld på det...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Testpilot

Är nitrometan samma som man har som bränsle i RC-bilar? hade lite sånt hemma och det hade inte mycket effekt, det enda som hände var att det klistriga försvann men det var fortfarande plast kvar.

Jag upptäckte dock att på det stället där jag trodde jag fått bort all plast redan så gick det inte ens där få det helt rent och skrapade jag lite lätt med en kniv blev det märken vilket det ju som bekant inte bli i glas. Det visade sig att det fanns ytterligare ett lager plast som jag helt hade missat, efter lite slit fick jag bort det lagret och det var helt intakt över hela glaset så alla andra trasiga plastlager följde med helt utan vidare.

Allt löste sig enkelt utan allt för farliga kemikalier, tack för hjälpen iallfall

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Är nitrometan samma som man har som bränsle i RC-bilar? hade lite sånt hemma och det hade inte mycket effekt, det enda som hände var att det klistriga försvann men det var fortfarande plast kvar.

Jag upptäckte dock att på det stället där jag trodde jag fått bort all plast redan så gick det inte ens där få det helt rent och skrapade jag lite lätt med en kniv blev det märken vilket det ju som bekant inte bli i glas. Det visade sig att det fanns ytterligare ett lager plast som jag helt hade missat, efter lite slit fick jag bort det lagret och det var helt intakt över hela glaset så alla andra trasiga plastlager följde med helt utan vidare.

Allt löste sig enkelt utan allt för farliga kemikalier, tack för hjälpen iallfall

Vad ska skivan användas till om man får fråga?

Permalänk
Medlem

Eller bara vanlig bensin.

Lika-lölser-lika

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Testpilot
Skrivet av nmc:

Vad ska skivan användas till om man får fråga?

Den ska ligga på ett bord, är en rätt så tunn skiva men är härdat glas så den är väldigt hållbar. Plasten gjorde så att saker jag tänkt ha under glaset inte syns igenom så bra, det blev dels mörkare men det blev också ett konstigt rutnät över allt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

köpte ett grymt bra lösningsmedel på colorama som läste upp plastfärg... penslade på ett fett lager och färgen bara luckrade upp sig som ett lamm till slakt... hör med dem... räckte att titta på det för att det skulle ge vika... inte rekommenderat att få i sår bara, svider som fan

Permalänk
Medlem

Aceton som Evil_AnAnAs nämnde men den löser dock inte alla plaster (aceton säljs i plastflaska)... Men har du en dåligt lösningsmedel så blir det inte lika roligt att sitta där med halvt upplöst plast-

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Testpilot

Som sagt är problemet redan löst, jag hade missat att det fanns ett ytterligare plastskikt som gick att dra bort med handkraft.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]