Permalänk
Medlem

Sony Vaio VPC-Y11S1E/S

Hej!

Jag sitter och funderar på att köpa laptopen (Elgiganten - Sony Vaio VPC-Y11S1E/S) i rubriken. Till hösten skall jag börja studera och behöver således en laptop att ta med mig. Jag hittade en annan tråd om just denna modell men tyvärr inte med särskilt många kommentarer.

Datorn skall framförallt användas till surf och skolarbeten (Word och Excel mestadels).

Det vore inte helt fel om den även klarade av spel som CS 1.6 och någon högupplöst film då och då heller.

Jag vill absolut ha en 13,3"-laptop och har även haft Asus UL30VT i åtanke. Anledningen till att jag föredrar Sonyn är för att den ser betydligt bättre ut än vad Asus-datorn gör, jag gillar inte utseendet på den andra alls.

Jag har även läst att många klagar på musplattan/knapparna samt skärmen på Asus-datorn.

Det som annars verkar skilja datorerna åt är att Asus UL30VT har ett bättre grafikkort i och med att Vaion endast har ett integrerat grafikkort och även bättre batteritid. Eftersom jag inte spelar särskilt mycket spel, i princip aldrig längre, har jag ingen större nytta av ett bättre grafikkort om inte för filmtittande då...

Om jag inte misstar mig saknar båda datorerna optisk enhet men det är inte hela världen då jag knappt kan minnas när jag använde läsaren på min stationära.

Jag har hittat Sony-datorn för 7990, det skiljer alltså tusen kroner dem emellan. Vad tror ni om köpet? Är det verkligen dumt att satsa på denna? Skulle ni själva välja Asus eller någon helt annan modell, nåt tips i så fall? Det skall vara en smidig dator som har bra batteritid framförallt.

Mvh Andreas

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gillar inte heller utseendet UL30VT , som är hemsk plastig. Känns lite som netbook kvalité.

Batteritiden är 9-10h på båda. UL30VT har två grafikkort, ett nVidia och ett intel. Det diskreta kortet kan stängas av för extra batteritid.

Permalänk
Medlem

Vad tror du om Sonyn då Emil? Kan det vara ett bra köp?

Permalänk
Medlem

Kolla på Acer TimelineX 3820TG den verkar 10ggr bättre än sony;n

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Acer TimelineX är bland de enda bra som kommer från Acer, resten har varit skit. Sony har överlag väldigt bra datorer som håller bättre än de flesta tillverkare, även om de ser ut att vara plastiga så är de bygga med kvalité i åtanke. Men i detta fall så är jag osäker om vaion är att föredra, kolla Acern och få en uppfattning av den.

Permalänk

Har du sett ul30vt irl eller bygger du din uppfattning på bilder? jag tycker at t den ser bättre ut irl iaf.

Permalänk
Medlem

Om du även menar mig så jag har sett, hållit och lekt med den. Valde den till en kompis för 6 månader sedan utifrån videoklipp och bild, ångrar faktiskt det, men har är konstigt nog nöjd med den.

Permalänk

konstigt nog är nöjd Om man bortser från utseendet (som ju är subjektivt) så är det ju en utav de bästa i sin prisklass och storlek.

Permalänk
Medlem

Jo, visst ser Acern väldigt vass ut, får nog kika lite mer på den också.

Det är ingen som testat just Vaion annars då?

Var inne på amerikanska sony.com och där verkar de ha fått in en ny y-serie med betydligt bättre specifikationer till ett bra pris. Någon som vet om de är på gång till Sverige också? Såg att denna Vaio var utgående på exempelvis Inet så kanske kommer det en ny modell inom kort(?)

Permalänk
Medlem

Brukar komma nytt varje 6 månader från sony, såg nu att y-serien är byggda i magnesium.

Har bara känt den lätt på sony centrum, "lekte" nästan enbart med de med större skärmar som jag är snart ägare för.

Den nya finns redan i EU, så den bör snart vara i Sverige.
VPCY21S1E/SI (VPCY21S1E/SI) : Technical Specifications : VAIO and Computing : Sony

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundstrom.emil:

Den där modellen finns faktiskt i Sverige: VPCY21S1E/SI (VPCY21S1E/SI) : Tekniska specifikationer : Vaio och tillbehör : Sony. Tror inte att den är särskilt ny dock.

De jag har sett på den amerikanska sidan hade i3 eller i5-processorer.

Permalänk
Medlem

Verkar vara lite mysko det hära

Den nya modellen bör ha chipset Intel® HM55 Express-kretsuppsättning som är är för i3,i5 och i7.

Inte den gamla GS45. :/

Permalänk

Jag tycker den amerikanska varianten av Y-serien man kan hitta på Sony.com verkar riktigt intressant. Det känns som den har lite snål prestanda jämfört med konkurrenterna just nu, men om det är uppdateringen av modellen man kan se på Sony.com är iaf jag mycket intresserad av den. Jag betalar gärna lite extra för att få lite fin kvalitetskänsla, snygghet och kanske lite bättre skärm än vad som sitter i UL30VT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Expertive:

Jag tycker den amerikanska varianten av Y-serien man kan hitta på Sony.com verkar riktigt intressant. Det känns som den har lite snål prestanda jämfört med konkurrenterna just nu, men om det är uppdateringen av modellen man kan se på Sony.com är iaf jag mycket intresserad av den. Jag betalar gärna lite extra för att få lite fin kvalitetskänsla, snygghet och kanske lite bättre skärm än vad som sitter i UL30VT.

Håller med dig Expertive. Dock verkar det omöjligt att ta reda på om och när vi kommer få någon liknande modell hit. Har kontaktat Sony som bad mig kontakta en återförsäljare istället...
De verkar ju dessutom inte alltför dyra i USA och skulle vi få en liknande här i ungefär samma prisklass skulle jag inte tveka att slå till.

Permalänk
Medlem

För övrigt var jag faktiskt och tittade på UL30VT idag - tycker den såg betydligt bättre ut i verkligheten än vad den gör på internet. Dock är jag fortsatt tveksam till dess skärm samt musplatta. Men med tanke på priset och prestandan får jag väl ändå ha den i åtanke även om jag tycker Vaion är 10 gånger snyggare.