Permalänk
Medlem

G73JH-TY171V vs. MSI GX740

Tjena!

Jag försöker bestämma mig vilken bärbar dator jag ska köpa, men jag har svårt att välja mellan G73JH-TY171V och MSI GX740.

Vad jag kan se i spec. så är det inga större skillnader på den, mer än utséendet och att MSI'n har lite högre upplösning.

Är det några större skillnader eller är det i princip samma dator i två olika skal?

Är det någon som vet?

Mvh Daniel

Permalänk
Inaktiv

G73JH-TY171V har 1333mhz DDR3 minnen GX740 kör 1066mhz har jag för mig. Men prestanda skillnaden är inte stor.
Sen har du bakgrundsbelyst tangentbord på G73JH-TY171V.
I övrigt väldigt lika spec precis som du skriver. Detta är ganska generellt numera på bärbara dator marknaden. CPU, Minnen och skärm tillverkas ganska centralt. De som skiljer datorerna idag är mest kvalite på moderkortet, design av chassi och diverse unika extra funktioner i kylning och ergonomi t ex.

Det är nog ingen hemlighet vilken jag hade valt dock
Gå på känsla!

Permalänk
Medlem

Kylningen i Asusen är bland de bästa på marknaden, otroligt tyst är den också

ASUS G73JH Performance, Battery Life and Conclusion

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svar!

Jag tror faktiskt jag kommer köra på ASUS:en, då jag gillar ljudnivå och temperaturer

Tack så mycket för svar!

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt funderat mellan just dom 2 datorerna nu i flera dagar.
Har också bestämt mig för Asus. Kostar visserligen 1.5-2000 extra men det jag tycker överväger är märkeskvalitet, design (!), kylning, ljudnivå och 2 års garanti kontra bara 1 år på msi.

Visa signatur

[ Asus Sabertooth z87 | Intel Core i7-4770K | Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB | Sapphire R9 280X Toxic | Intel 320 SSD 120GB | be-quiet! Straight Power 680W | Fractal Design Define R4 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedEviL:

Jag har faktiskt funderat mellan just dom 2 datorerna nu i flera dagar.
Har också bestämt mig för Asus. Kostar visserligen 1.5-2000 extra men det jag tycker överväger är märkeskvalitet, design (!), kylning, ljudnivå och 2 års garanti kontra bara 1 år på msi.

Jag har verkligen för mig att jag läst 2 år även på MSI:n men kan inte hitta det nu :S

EDIT: hittade två olika personer i "Ska köpa MSI GX740"-tråden som hävdar 2 års garanti. Skulle va kul med källhänvisningdock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBMB:

Jag har verkligen för mig att jag läst 2 år även på MSI:n men kan inte hitta det nu :S

Du har helt rätt. Två år garanti på Msin. Jag har en gx640 som jag är väldigt nöjd med.

Permalänk
Medlem

Ahh, grovt fel av mig på garantitiden. Måste läst galet någonstans.
Kommer dock välja Asus ändå.
Designen är cool och unik. Jag älskar rött men Msi designen tilltalar mig ändå inte för 5 öre, så någonting har dom misslyckat med.

Visa signatur

[ Asus Sabertooth z87 | Intel Core i7-4770K | Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB | Sapphire R9 280X Toxic | Intel 320 SSD 120GB | be-quiet! Straight Power 680W | Fractal Design Define R4 ]

Permalänk
Medlem

G73JH-TY171V

Är detta en ny modell eller varför finns det ingen som har den på lager ?

Permalänk
Medlem

Ja den är ny. Förväntas komma in i lager den sitsa Juli hos dom flesta. Jag väntar ivrigt.

Visa signatur

[ Asus Sabertooth z87 | Intel Core i7-4770K | Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB | Sapphire R9 280X Toxic | Intel 320 SSD 120GB | be-quiet! Straight Power 680W | Fractal Design Define R4 ]

Permalänk
Medlem

Samma här!

Det blir nog en köp från min sida!

Riktigt spänd! Lite tråkigt med en tvåkärnig processor dock. De kunde ha en fyrkärnig och bara skippat HT.

Mvh Daniel

Permalänk
Avstängd

Produktjämförelse hos Prisjakt

Skulle jag köpt något i den prisklassen, hade jag gått till affärer och "pillrat" på båda 2 innan jag bestämde mig.

Permalänk

Lätt asusen med tanke på kylningen och överklocknings möjligheterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Lätt asusen med tanke på kylningen och överklocknings möjligheterna

Har du länk till någon sida som visar överklockningsmöjligheterna? Är det mycket man kan kräma ur? Har självklart inte hur stora förväntningar som helst med tanke på att det är en laptop.

Mvh Daniel

Permalänk

Har läst om +3ghz med en 450m, i tråden om timelinex 3820tg på notebookreview vill jag minnas. Ska se om jag hittar länken dit..

Permalänk
Medlem

Hittade du någon länk?

Mvh Daniel

Permalänk

Hittade denna, den gäller timelineX 3820tg med i5 4xx CPU och det är ju samma som g73. Dessutom har ju g73 grym kylning så den bör ju gå att pressa ännu mer

Acer TimelineX 3820TG Owners Lounge. Info, benchmarks, tweaks, mods and upgrades

Permalänk
Medlem

Tufft! Vi får hoppas att det finns potential!

Jag kan höra av mig igen när jag fått datorn!

Mvh Daniel

Permalänk

Gör så!

Permalänk
Medlem

Tänk på att Asus har sämre upplösning på skärmen med.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits.
MSI skärmen är bakrundsbelyst (LED)?

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem

Nej, det är en vanlig CCFL LCD skärm.

Mvh Daniel

Permalänk
Skrivet av aframo:

Sitter i samma sits.
MSI skärmen är bakrundsbelyst (LED)?

Vilken typ av bakrundsbelysning skärmen har spelar typ ingen roll alla. Vid storlekar över 46" så kan led ge jämnare bakljus än CCFL(helt enkelt pga. att det blir för glest mellan rören). Det är hur bra LCD'n är som spelar roll, tror många blandar ihop OLED med LED-LCD. En fördel med led är local dimming, alltså att vissa leds kan släckas ner för bättre svärta. Men det finns bara på riktigt stora(+40" paneler) och dyra paneler.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara snabbt berätta att beställning hos Dustin har blivit gjord på en Asus! Jag får se hur jag gör, men någon liten recension blir det nog allt med tanke på att det är en väldigt ny produkt.

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0m0ney:

Tänkte bara snabbt berätta att beställning hos Dustin har blivit gjord på en Asus! Jag får se hur jag gör, men någon liten recension blir det nog allt med tanke på att det är en väldigt ny produkt.

Mvh Daniel

Ser fram emot det. Då jag velar om vilken jag ska köpa. Dock har jag även MSI-GX640 med i beräkning då jag gillar formatet på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalaklas:

Ser fram emot det. Då jag velar om vilken jag ska köpa. Dock har jag även MSI-GX640 med i beräkning då jag gillar formatet på den.

Absolut!

Du menar MSI GX740?

Den lär ju också vara nice, fast jag väljer nog Asus, mest p.g.a. kylningen, ljudnivån samt även den lilla saken som att den har CTRL längst ut och inte den FN-knappen som det gör på MSI:n Vanesak, visst, men jag föredrar nog att inte behöva vänja mig ^^

Mvh Daniel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n0m0ney:

Tänkte bara snabbt berätta att beställning hos Dustin har blivit gjord på en Asus! Jag får se hur jag gör, men någon liten recension blir det nog allt med tanke på att det är en väldigt ny produkt.

Mvh Daniel

grymt! Highfive!

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis en GX740, den är sval och tyst. I full load låter den behagligt lågt och temperaturerna kommer aldrig upp över 70~grader för mig (på överklock och bara stock bös i den).
Helt underbar maskin