Begränsad överklockning med Intel Sandy Bridge

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

Det kan verka som om att detta är precis vad AMD behöver för att hämta tillbaka på processor marknaden lite. Om Intel låser sig ute från entusiast marknaden med "Sandybridge" kommer ju AMD få en massa "gratis" kunder, så vida de inte gör likadant vill säga.

Bara en tanke...

Precis vad jag också tänkte. Svårt att uttala sig om att AMD skulle vara så mycket bättre innan man sett färdiga produkter och resultat.

Om AMD skulle göra samma sak skulle det naturligtvis vara ett ännu större klavertramp än Intels. Intel kommer iaf tjäna ekonomiskt på det här.

Permalänk
Medlem

Dåligt Intel, riktigt uselt tänkt.

Kan tänka mig att det finns fler anledningar till att dom väljer denna väg (om dom nu gör det?) men en sak står då klar, självklart vill dom inte bjuda på en massa gratis prestanda när dom skulle ha kunnat tjäna på den. Titta bara på 980X till exampel, folk köper den trots att tillverkningskostnaden m.m. inte har någon förankring i verkligheten what so ever. Intel är ett företag (ett Amerikanskt storföretag på det) och dom ser att folk är villiga att betala vilka puckade idiotpriser som helst för att få få det sk värsta, skulle inte förvåna mig om det blir en standard att man skall betala hädan efter om vill klocka.

Klocka må vara en hobby för oss, medans det för Intel är en potentiell inkomst som det bara har bjudits på hittills. Så många säger ofta att dom inte skall köpa Intel mer, å vad händer så fort Intel lanserar ny plattform som totalt mördar föregående och lägger sig bekvämt på första plats gällande prestanda? Jo folk blir som snurriga och börjar kolla bankkontot, liksom bortser från den där AMD riggen man eventuellt ville prova på.

Skulle nu typ alla entusiaster i världen börja tok nobba Intel så skulle det visserligen inte kännas bra för dom (retsamt att inte nå en del av marknaden, speciellt den där det finns störst chans till gratis publicitet osv..), men dom skulle knappast gå i graven för det pga anledningar som nämnts tidigare i tråden. Vi är en retsamt liten del av marknaden, dock så syns nog entusiaster, gamers, klockare betydligt mer.

Ifall folk lyckades få sina arbetsplatser att byta till AMD servrar så skulle det nog däremot börja brinna hos Intel kan jag tänka mig. Varje gång jag är missnöjd med Intel så skriver jag till dom och berättar vad jag är missnöjd med samt varför och kastar åt dom länkar till eventuella trådar ifall det behövs. Brukar dessutom försöka få dom att förstå varför jag/andra tycker något är fel och hur Intel eventuellt enkelt skulle kunna rätta till det, mailen brukar skickas runt till olika instanser inom Intel innan jag får svar. Ibland svarar någon mig men jag får ytterligare ett svar av den svarandes el hefe en vecka senare eller så. Dom brukar alltid svara men bryr sig såklart inte speciell mycket, men ändå, om alla entusiaster gjorde så skulle det nog vara svårare att för dom att inte låtsas om mailen?
Det skulle nog ha större effekt på Intel än att bara skriva strunt om Intel på ett forum någonstans?

Men men, det är bara mina egna spekulationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Behövs inte. Det är alldeles uppenbart hur fel han har. Min 3500+ beräknade SuperPi på nästan halva tiden jämfört med min Northwood 2.4GHz, den var _betydligt_ snabbare. Möjligen att han haft något annat som flaskhals i sin AMD-burk typ superslö hårddisk eller något, men det är knappast processorns fel.

Ja det är fel, men jag säger inte heller att den är sämre. Det jag säger är att jag personligen upplevde den som dålig. Körde en S-ATA 300GB HDD med 8MB Cache samt RAM ifrån Kingston 2GB och ett Geeforce 7800GTX. Problemet är väl att efter att fått höra så mycket gott om den så blev jag väl besviken över resultatet. Mitt inlägg beskriver hur jag själv upplevt AMD i jämförelse med Intel inte hur resultatet mellan en Intel P4 Northwood 2.4Ghz och en AMD Athlon 64 3500+ egentligen är.

Om detta ses som troll ber jag dock om ursäkt. Inte menat som något för att kasta skit på AMD, beskrev bara vad jag upplevt. Sorry bout that

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Den dyrar versionen av SandyBridge funkar att klocka med. (LGA2011)

Jo det är möjligt, men vi entusiaster är ju något mer prismedvetna än så!

Två likvärdiga processorer där den ena klockar runt 5% på grund av låst basklocka och en som går att överklocka så länge kylningen hänger med. Priset är lika, men den ena processorn går att få tag på med olåst basklocka för en godtycklig summa extra. Där blir valet ganska enkelt för den prismedvetne entusiasten...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Det här låter rätt märkligt i mina öron att man skulle plötsligt hoppa 10 år tillbaka i tiden när man hade låst divider mellan FSB och PCi-buss t.ex. Om det nu stämmer så borde det ju inte vara altför avancerat att designa ett moderkort med divider inställbar för de olika bussarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Det jag säger är att jag personligen upplevde den som dålig. Körde en S-ATA 300GB HDD med 8MB Cache samt RAM ifrån Kingston 2GB och ett Geeforce 7800GTX. Problemet är väl att efter att fått höra så mycket gott om den så blev jag väl besviken över resultatet.

Det låter som att det var hårddisken, ja.

Jag använder fortfarande en 160GB/8MB SATA(Hitachi) som systemdisk i HTPCn och den är sjukt, sjukt slö. Jag har en annan dator med exakt samma processor(E5200) som HTPCn, en speldator, fast med en modern SATA2 Samsung 500GB/16MB i och den datorn upplevs som otroligt mycket snabbare.

I mitt fall gör det inget eftersom jag bara har HTPCn för att titta på film då och då och liknande.

Ser man på, där fick man ett konkret exempel på varför SSD är så hett, där är skillnaden ännu större fast jämfört med de snabbaste hårddiskarna som finns idag. Ett tips, kolla efter SSD om du vill ha en SNABB dator

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||