Söker En Prisvärd Bra Bärbar Dator

Permalänk
Medlem

Söker En Prisvärd Bra Bärbar Dator

Vanlig topic för er medlemmar som ofta är här kanske

Iaf så söker jag en bärbar dator. Jag har kollat en del i 5000-7000 kronors klassen men där finns inget intressant. Där det börjar bli intressant är 8000 kronor och uppåt. Och som tur har min "budget" för denna dator nu stigit så jag har råd att lägga ut 7000-9000, max 10.000 kronor.

Ja och kraven då:

Ram minne: Det måste vara minst 4 gb, ddr3 (vilket verkar vara ganska standard atm), eller bättre såklart om det skulle finnas.
Hårddisk: Det är inte lika noga här, bara det är iaf 250 gb, och 5400 rpm. (5400 rpm verkar också vara ganska standard just nu)
Grafikkort: Här är jag inte så haj, så jag har frågat kompisar och kollat benchmarks, men det ska helst vara 1 GB (dock är ju de flesta det nu så bör vara lätt fixat), sen rätt snabbt, Ati eller Nvidia spelar inte så stor roll, mest för att jag inte vet vad som är bäst av dem och vilka fördelar de har.
Processor: Eftersom jag lägger ut en hel del så bör jag iaf kunna få en i5, i3 funkar väl men i5 finns de flera av mellan 8000-10.000 kronor.
Skärm: Det måste minst vara 15 tum, det har jag nu också och det tycker jag attman klarar sig på, men det får gärna vara större också, 16, 17, 18 tum.
Batteri: Batteriets enda funktion är väl hur många timmar datorn håller igång utan strömsladd inkopplad? Eller? Om det bara är det så spelar batteriet ingen roll, då jag använder datorn till 99.99% med kabeln inkopplad.

Övrigt:

Numreriskt tangentbord = Ett fint extra plus men inget måste.
Webkamera = haha, absolut inget måste, men ett litet litet extra plus detta. (verkar också vara rätt vanligt)
Design = Hur datorn ser ut, spelar ingen roll alls i princip, insidan som är viktigast <3
Upplösning = Jag har hört att 1366x768 är en inte så bra upplösning men den ser ut att vara standard på väldigt väldigt många bärbara som har framförallt 15,6 tum, så en 17 tummare med kanske 1600x900 kanske inte vore fel? (Här skulle jag också gärna vilja veta om det stämmer att 1366x768 är inte är en bra upplösning eller om det är falska rykten?)
Framtida användning = Jag har inte alls tänkt byta ut nåt i datorn, så jag lägger hellre ut en hel del pengar och har nåt som håller. Och jag vill helst inte ha en dator som kanske har jätte bra grafikkort och hårddisk men sen så suger ramminnet och processorn.. så man måste byta dem till exempel.

Kommer ej på nåt mer jag borde nämna. Min erfarenhet av datorer är inte obefintlig men den är inte heller alls stor, jag har lite koll men inte mycket, jag har mer koll på vad som är "vanligt/standard" på bärbara datorer då jag har kollat mycket på bärbara senaste månaderna.

Om det är nåt ni undrar över eller behöver veta mer för att kunna ge mig råd om en dator så är det bara att fråga

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Nån som har något bra förslag?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du kommer få så jättemånga bra förslag vid den här tiden på dygnet.

Hur som helst har jag ögnat igenom dina krav och i dagens läge tror jag att MSI GX640 är på sin plats om du kan spräcka din budget med några hundringar.
WEBHALLEN.com - MSI GX640-086NE - Core i5-430M / 4GB / 500GB / 15.4" TFT / DVD±RW / Windows 7 HP 64bit - Black/Red
MSI GX640-086NE - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Mvh
Lukas

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Kan även tillägga att det är falska rykten när det gäller den upplösningen. Jag sitter på en Envy 15 just nu som har den, och jag lovar att om det hade varit full-hd på den hade jag varit tvungen att höja DPi:n. Däremot på min BenQ 27"-skärm är det självklart att man ska ha den upplösningen, men att säga att en bärbar dator som för det första inte direkt har kraften att kunna mata moderna spel i 1080p(1920x1080), och för det andra har en så pass liten skärm att man behöver höja typsnittet, är enligt mig absurt.

Om du vill ha hög upplösning köper du en extern 22"+ och är nöjd med att du precis ser vad det står på skrivbordet.

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Okej tack för dina båda svar, den dator du länkade ser nice ut, och är precis vad jag allra max skulle kunna lägga ut.

Hittade även denna dator, vad sägs om den?
HP DV7-4035 - 16 tum eller större - Bärbara datorer - Datorer - Datorer & Kringutrustning - ONOFF

Permalänk
Skrivet av Robinccc:

Okej tack för dina båda svar, den dator du länkade ser nice ut, och är precis vad jag allra max skulle kunna lägga ut.

Hittade även denna dator, vad sägs om den?
HP DV7-4035 - 16 tum eller större - Bärbara datorer - Datorer - Datorer & Kringutrustning - ONOFF

Prisvärd, frågan är hur kvaliten på den HP'n är.

Annars är denna grymt prisvärd enligt mig med bra grafikkort:

Asus N61JA-JX079V

Intel Core i3-350M Processor 2.26GHz
Minne: 4GB DDR3 1066MHz
Grafik: ATI Radeon HD5730 1GB DDR3
Hårddisk: 500GB S-ATA (5400rpm)
16" LED 16:9 Glare (1366x768)
DVD-brännare med stöd för Dual-layer
HDMI, WLAN-n, Gbit LAN, Bluetooth,
USB 3.0, webbkamera, 8i1-kortläsare,

Alternativt denna Acer när den kommer in i lager.

Acer Aspire 5551G-N834G50Mn (LX.PUU02.021) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50