Är ett "modernt" MOBO's ljudkort bättre än ett SB Xfi Platinum

Permalänk
Medlem

Är ett "modernt" MOBO's ljudkort bättre än ett SB Xfi Platinum

Har ett nytt Gigabyte 790 XTA UD4

med ljudet Realtek ALC889 codec
HD audio 7.1
support Dolby home theatre

Hur bra är detta ljudkort mot mitt gamla Creative Xfi Platinum från 2006 ?
denna är för PCI slot med en frontpanel. (kan klara högsta inställningarna i alla PC spel. anv bara i 5.1 ljud, kan ha EAX 2 oxå )

kan mobo ljudkortet klara samma höga inställningar i spel ??
eller är detta bara ett billigt enkelt ljudkort med 7.1 i HD för filmer & inte lämpad för spel ?

- Förr var alla integrerade ljudkort usla, år 2006 iaf, men tekniken kan ju röra sig framåt...

Visa signatur

-- AMD Phenom2 X4 955, Gigabyte 790XTA-UD4, XFX HD 5830 1GB, X-Fi Platinum, 12GB Corsair, XMS3 HD = Samsung 1TB S-ATA 2 Mfl. Fractal Design Tesla 650W, Win7--

Permalänk
Avstängd

Ljug inte, jag ser nog vad du har för dator i din signatur.

Jag tror ditt soundblaster ljudkort låter bättre, det är väll bara att testa båda se hör du vilket som är bäst?

/r3mp

Permalänk
Medlem

HAHA.. ja de va sant. inte uppdaterat min nya rigg. står bara ihop monterad på golvet

Ska väl testa sen efter 1 dygn installerande av all prg. varor .

Ville fiska Erfarenheter först bara.

Visa signatur

-- AMD Phenom2 X4 955, Gigabyte 790XTA-UD4, XFX HD 5830 1GB, X-Fi Platinum, 12GB Corsair, XMS3 HD = Samsung 1TB S-ATA 2 Mfl. Fractal Design Tesla 650W, Win7--

Permalänk

Med stor sannolikhet är ditt X-FI mycket bättre.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Fick ett Creative Audigy 2 ZS av en kompis tyckte det lät bättre än det integrerade ljudet på moderkortet.

Permalänk

Har provat ett antal ljudkort genom åren och generellt låter integrerade ljudkort dåligt i jämförelse med exempelvis creative och asus. Har ett Asus P6T Deluxe V2 moderkort och har använt ett creative xfi fatality vilket låter bra mycket bättre, sedan en vecka tillbaka har jag nu ett asus xonar essence vilket i sin tur låter mycket bättre än creative-kortet.

Men som sagt, att bedöma ljud är högst personligt. Dock det som faller på integrerade är att bas ofta försvinner liksom känslan av instängdhet i ljudet upplevs. "Rymdkänsla" får du bara med ljudkort.

Och till alla eventuella inlägg efter detta med creatives vara eller inte vara, pratar om drivare så har jag aldrig någonsin haft problem med dessa. Har provat windows 98, xp, vista och nu 7. Har haft creative 5.1, xtreme music, fatality. Är bara utbrett skitsnack om att de ska vara dåliga. DOCK måste jag säga att ljudet är bättre i asuskorten, bytet från creative fatality till ett xonar essence blev ett lyft, detaljer kom fram i musik och film som jag inte hört förut, tryck i basen, otrolig detaljrikedom och mycket bra stereoljud. Har ett par sennheiser g4me 360 hörlurar.

Och till alla som inte ska använda surroundhögtalare utan endast 2.0 eller 2.1, hörlurar, och/eller kollar film och får ljudet via spdif, kör på ett xonar essence, BÄSTA kortet jag någonsin hört.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd

ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3 har SupremeFX X-FI inbyggt

Komplett.se - ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Skrivet av Hunter(Swe):

ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3 har SupremeFX X-FI inbyggt

Komplett.se - ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3

...och det är relevant för trådskaparen med ett Gigabyte 790 XTA UD4, med en realtek krets, på vilket sätt? Eller var det bara en liten offtopic anekdot som du beslutade dig för att dela med dig av?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WrongTarget:

...och det är relevant för trådskaparen med ett Gigabyte 790 XTA UD4, med en realtek krets, på vilket sätt? Eller var det bara en liten offtopic anekdot som du beslutade dig för att dela med dig av?

Nej men det bevisar i alla fall att det finns bra inbyggt ljud, för det är väl inbyggt och inget medföljande ljudkort som vissa ASUS moderkort har? Jag trodde killen ville ha det inbyggda istället för ljudkortet han pratade om

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Skrivet av Hunter(Swe):

Nej men det bevisar i alla fall att det finns bra inbyggt ljud, för det är väl inbyggt och inget medföljande ljudkort som vissa ASUS moderkort har? Jag trodde killen ville ha det inbyggda istället för ljudkortet han pratade om

Nja, han skriver:

Citat:

Har ett nytt Gigabyte 790 XTA UD4

med ljudet Realtek ALC889 codec
HD audio 7.1
support Dolby home theatre

Hur bra är detta ljudkort mot mitt gamla Creative Xfi Platinum från 2006 ?

Då kan man ju ana sig till att han undrar om hans gamla X-Fi är bättre än just den realtek-krets som sitter på Gigabytekortet han redan har.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Antielefant

...så länge man inte köper en digital receiver och kör genom den - då är det sällan någon skillnad alls.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Heh...

provade Integrerade ljudkortet och till SPEL så var det sämre. och mkt lägre utgångs signal än X-Fi kortet
samt att det integrerade bara hade EAX X-Fi har iaf EAX2 med ngt. mer lull för spel med det.

Så till spelande blev det mkt bättre ljudeffekter med X-Fi tillsammans med mina 5.1 Hörlurar !!!

Visa signatur

-- AMD Phenom2 X4 955, Gigabyte 790XTA-UD4, XFX HD 5830 1GB, X-Fi Platinum, 12GB Corsair, XMS3 HD = Samsung 1TB S-ATA 2 Mfl. Fractal Design Tesla 650W, Win7--

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scorpio:

Heh...

provade Integrerade ljudkortet och till SPEL så var det sämre. och mkt lägre utgångs signal än X-Fi kortet
samt att det integrerade bara hade EAX X-Fi har iaf EAX2 med ngt. mer lull för spel med det.

Så till spelande blev det mkt bättre ljudeffekter med X-Fi tillsammans med mina 5.1 Hörlurar !!!

Det tog visst lång tid innan du provade

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Nä. men envisades med att få igång det integrerade kortet "perfekt" vilket det Aldrig ens blev. så kunde ju skitit i det från start om jag inte skulle vart så nyfiken på skräpet....

Visa signatur

-- AMD Phenom2 X4 955, Gigabyte 790XTA-UD4, XFX HD 5830 1GB, X-Fi Platinum, 12GB Corsair, XMS3 HD = Samsung 1TB S-ATA 2 Mfl. Fractal Design Tesla 650W, Win7--