Varför går mina ägg sönder när jag kokar dem?!

Permalänk
Medlem

Varför går mina ägg sönder när jag kokar dem?!

Intresseklubben kan börja anteckna.... NU!

Anyway... jag älskar att äta kokta ägg! Allra helst köper jag de som är extra stora, men även när jag kokar mindre ägg så är det alltid ett eller flera ägg som går sönder innan vattnet ens har börjat koka (dock är det rätt nära kokpunkten, skulle gissa 90 grader eller så).

Tänkte att vattnet kanske värms för snabbt så att själva vitan expanderar för fort och därför spricker skalet, så jag provade att ta en större kastrull och mer vatten i, men det är samma resultat.

Jag har en vanlig spis med vanliga spisplattor, men jag vet med mig att den plattan jag använder är grymt snabb på att bli varm.

Är det så att plattan är för snabb? Är vattnet inte tillräckligt kallt när jag tappar upp det i kastrullen? Får jag måndagsexemplar av ägg i varje paket?

Hur lyder lösningen på mitt problem?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar har alltid hackat hål på ägget innan dom kokar det för att ägget inte ska spricka. Testa det du, då det fungerar bra för de iaf (jag kokar ägg själv väldigt sällan).
Det är i botten av äggen (den lite tjockare spetsen) där man gör ett litet hål. Där finns en liten luftbubbla mellan skalet och hinnan, och med hål i skalet där så kan äggets innehåll svälla av värmen och trycka ut luften/vattnet ur hålet isf att skalet spricker av trycket.
Mina föräldrar har en särskild ägg-pickare, men spetsen på en kniv fungerar det med.

Permalänk

Ska man inte koka upp vattnet först och sen lägga i äggen?
Jag äter inte ägg, men jag vill minnas att jag gjorde så senast jag kokade ägg.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Ska man inte koka upp vattnet först och sen lägga i äggen?
Jag äter inte ägg, men jag vill minnas att jag gjorde så senast jag kokade ägg.

Nä jag kokar upp de från början men börjar inte ta tiden förrän det kokar

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Som sagt, pickar du hål i dom först?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Ska man inte koka upp vattnet först och sen lägga i äggen?
Jag äter inte ägg, men jag vill minnas att jag gjorde så senast jag kokade ägg.

ägg koagulerar redan vid 60 grader (tror det var 60) så det går snabbare att koka ägg om du lägger i den när vattnet är kallt/ljummet än att vänta på att det ska koka vilket är vid 100c.

Hurvida de går sönder... Har aldrig själv haft något problem med det hela, kokar äggen och lägger i dem direkt som jag tidigare nämnt och lägger även i en äggtimer från teknikmagasinet som visar i vilket "kok-stadium" äggen är i, ifall de är löskokta eller hårdkokta. Jag föredrar hårdkokt så när timern visar det så häller jag ur varmvattnet o häller i kallvatten för att de ska gå lättare att skala dem.

för timern sök på "Timer Perfect Egg" på teknikmagasinet.se . de använder java eller liknande så kan inte länka direkt.

så ser den ut

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

för timern sök på "Timer Perfect Egg" på teknikmagasinet.se . de använder java eller liknande så kan inte länka direkt.

Ja det var ju svårt Om Timer Perfect Egg från Teknikmagasinet

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

använder du salt i vattnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Som sagt, pickar du hål i dom först?

Nej, det har jag inte... Visste inte ens att den metoden fanns.

Får provas!

Skrivet av mattoys:

använder du salt i vattnet?

Nepp, det gör jag inte. Vad skulle det göra för skillnad?

Tack alla för svaren, ska prova att picka hål i äggen nästa gång.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Av någon anledning kör jag salt i vattnet, vet dock inte varför

Permalänk
Medlem

Vet inte om det stämmer men eftersom koncentrationen av av olika ämne är större inuti ägget så kommer systemet "vilja" utjämna koncentrationen så att den blir ungefär lika överallt genom att späda ut koncentrationen inuti ägget >>> fylla den med vatten vilket gör att den spricker... Tror det är därför man ska ha salt i vatten då man kokar ägg > för att ingen osmotisk tryck ska uppstå tror det hete så ialf

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Man sticker hål i ägget för att luften i ägget inte ska expandera och spräcka ägget. Salt kan man ha i vattnet för att ägget ska bli lättare att skala.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Man sticker hål i ägget för att luften i ägget inte ska expandera och spräcka ägget. Salt kan man ha i vattnet för att ägget ska bli lättare att skala.

Det där med saltet hade jag inte en aning om!

Måste jag ju prova direkt efter jobbet idag.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Man sticker hål i ägget för att luften i ägget inte ska expandera och spräcka ägget. Salt kan man ha i vattnet för att ägget ska bli lättare att skala.

Det är även så att OM nu ägget spricker ändå, så läcker det inte så mycket ägg i kastrullen
om man har salt i vattnet, det koagulerar istället direkt utanpå sprickan, vilket är bättre.

För att underlätta skalning sköljer man ägg i iskallt vatten när de har kokat färdigt.
(Då slutar ju ägget att koagulera också, vilket kan vara bra om man vet hur man vill ha sitt ägg kokt.)

Den där äggtimern ger jag inte mycket för - hur vet den hur stora, eller färska, ägg jag har?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

aha du högerklickade på länken till produkten på deras hemsida, jag tänkte inte på det utan tittade bara på den presenterade url:en (rätt sagt?) uppe i webläsaren. Nu vet jag hur jag ska gör med produkter på biltemas hemsida oxå :D. Har aldrig tänkt på det sådär

__________

Ett tips ifall man hittar ett gäng ägg i kylen o undrar vilka som är hårdkokta/löskokta/råa. Hårdkokta ägg snurrar snabbast och jämnast, ju lösare ägg desto mer "ojämnt" snurrar de och då "långsammare" =).

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXelon:

Det där är bara skit. Jag skrev en mastodont-lista med skäl att inte skaffa en tidigare, men stängde fliken av misstag.

Permalänk
Medlem

Vad man sätter timer och skit på är ju altid olika för hur stora ägg man har samt så är det olika på olika spisar. Dock brukar jag köra 4-5 minuter efter att vattnet börjat koka. Blir inte jättelöst och inte för hårt.

Har kokat hundratals ägg och det är väldigt sällan som något ägg spruckit.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Kör 10min från det att vattnet börjat koka, snör i mängder med salt också, brukar inte spricka!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

På tal om ägg kan jag tipsa er om att köpa ekologiska ägg då de innehåller mer näring än konventionella. Att djuren blir bättre behandlade är också ett plus.

Källa: http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx sök på ägg respektive ekologiska ägg.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

när man gör ett hål i ägget har saltet ytterliggare en funktion, ägget blir lagom salt och man slipper salta när man senare äter det. sen kan jag tänka mig att äggen spricker för att skalen är för tunna från de företag du köper ägg, eller att du har hårt vatten kanske, kokar man för ivrigt så hoppar ju äggen = kras

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXelon:

Håller med, totalt värdelös.:S Den funkar när den är ny, sen blir den mer och mer opålitlig i avseendet att kunna koka äggen rätt... Föräldrarna köpte en sådan men nu står den undangömd i ett hörn.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

På tal om äggkokare: Mina föräldrar har en gammal äggkokare från tidigt 70-tal. Bättre än så blir det fan inte. Riktig keramik i kokplattan och grejer. Den har kokat perfekta ägg i snart 40 år

Permalänk
Medlem

Lägg i äggen efter att vattnet börjar koka. Så ska du se att dom inte spricker. Lägg i dom helst med något köksredskap.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Håller med, totalt värdelös.:S Den funkar när den är ny, sen blir den mer och mer opålitlig i avseendet att kunna koka äggen rätt... Föräldrarna köpte en sådan men nu står den undangömd i ett hörn.:P

Jag har en dylik som jag använt nästan dagligen i tio års tid nu. Funkar finfint.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Sambon lyckades med konststycket att köpa normalstora ägg, så jag ska käka upp de ägg som är kvar sen köpa mina extra stora ägg, och sen prova lägga i dem först när vattnet börjat koka.

Provade att göra hål i skalet, men det slutade med att det blev en lång liten korv av äggvita i hela kokvattnet. Och det var inget stort hål, jag använde en sån där sticka man kollar om potatisen är färdig eller inte.

Aja, experimenten fortgår!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Det låter som ett alldeles för stort hål, min hålpickare för ägg är ju ungefär som nålen till en skivspelare.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Äggen lär ju spricka lättare om man lägger i dem då vattnet kokar.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Äggen lär ju spricka lättare om man lägger i dem då vattnet kokar.

Man ska ju inte kasta i dom

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Man ska ju inte kasta i dom

Ne men då temperaturförändringen går så mycket snabbare i ägget så borde risken att det spricker vara ännu större än när det ligger i från början.

edit: Segt tangentbord.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b