Extern hårddisk vill formatera sig?

Permalänk

Extern hårddisk vill formatera sig?

Hej!

Jag har ett problem, min externa hårddisk (som jag har använt länge) har slutat att fungera. Jag hade mitt "mitt filmbibliotek" på hårddisken.
Så här började problemet, jag la över några extra filmer på hårddisken för jag skulle åka iväg och ville ha några filmer att kolla på, jaja men när jag skulle plugga in hårddisken i en laptop så fick jag först åtkomst nekad. Vi hade inget internet så jag kunde inte googla på det.
Så jag testade att starta om datorn med resultatet att datorn säger till mig att hårddisken inte är formaterad. Jag sköt upp problemet tills när jag kom hem men jag fick samma resultat när jag skulle testa här hemma.
Så vad ska jag göra? jag har ingen lust att formatera om och förlora all data på hårddisken.

Annars kanske jag kan formatera den och köra något recovery program efteråt? Eller vad tror ni?

Hårddisken är en hp simple save nånting,
os: Windows 7

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det är något recovery program som gäller. Dock bör det finnas något för att bara laga det som har blivit fel i filsystem (NTFS?).

Problemet du har brukar uppstå om man kopplar ur hårddisken utan "Safe removal".

Någon annan har förhoppningsvis tips på bra program.

Permalänk
Medlem

Hände samma sak för mig när jag krypterade ett usbminne i windows 7 med det medföljda programmet bitlocker
sedan när jag satte det i vista stod det att disken behövde krypteras.
Du har inte krypterat disken?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Hedersmedlem

ibland blir filsystemet eller något annat korrupt. Googla på testdisk och se om det hjälper.

Permalänk

Nej jag har inte krypterat disken, men jag kör en formation och sedan kör jag recover my files. Hoppas att det fungerar

Permalänk
Medlem

Recovery program ska kunna flytta dina grejer. Om man måste snabbformatera först eller inte beror på vilken man väljer.

File Scavenger
Handy Recovery

Dessa två gillar jag för de har även snabb sökning (förutom den grundliga långsamma) och räddar hela mapp strukturen så att man slipper sitta och sortera efteråt.

Testdisk kan funka att reparera men den är tyvärr inte så lätt att förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jornboaren:

Nej jag har inte krypterat disken, men jag kör en formation och sedan kör jag recover my files. Hoppas att det fungerar

Formation? Menar du formatering? Isf ge fan i det!!!

Prova testdisk som kan restaurera MBR varefter allt återställs

Permalänk
Medlem

Var ett tag sedan detta skrev men hur gick det?
Strömmen dog till min dator & nu när jag startar upp den så vill den formatera ena externa hdd.
Den är krypterad med bitlocker, så går det att rädda filer på den om den formateras eller går det att fixa på annat vis?
Håller just nu på att testa program som ska kunna fixa vissa fel.

Permalänk
Medlem

Jag har fått igång hdd nu så att den inte vill formatera, men den kan nu inte hitta nyckeln på hdd, men annars ser den ut som det gör innan man låser upp den.
Bara det att när jag trycker på den får jag upp den rutan där jag vanliga fall slår in mitt lösen, men får nu istället upp att den inte hittar nyckel på hdd. Går detta att lösa på något vis?

Permalänk
Medlem

lösen? nyckel? - låter väldigt mycket som att disken är krypterad. I så fall tror jag inte det finns så väldigt mycket du kan göra.

Edit: Jaha, en trådnekromantiker. Som sagt, kryptera diskar gör man väl just för att det ska vara svårt att komma åt den data som är lagrad på den.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

lösen? nyckel? - låter väldigt mycket som att disken är krypterad. I så fall tror jag inte det finns så väldigt mycket du kan göra.

Edit: Jaha, en trådnekromantiker. Som sagt, kryptera diskar gör man väl just för att det ska vara svårt att komma åt den data som är lagrad på den.

Det jag tänkte va att om filerna låg på den innan den blev krypterad hur är det då med de filerna om man skulle formatera den?
Finns det spår efter de eller det är kanske inge skillnad på om filerna låg där innan eller efter krypteringen gjordes.
Jag har sparat nyckel på ett usb minne, men som sagt när jag nu försöker öppna hdd så säger den att den inte hittar nyckel som finns på hdd.
Eftersom detta är ett problem som lätt kan uppstå på en extern hdd, så tänkte jag att där kanske fanns ett sätt att få nyckeln till att funka igen.