Bärbar dator till studerande max 6000:-

Permalänk
Medlem

Bärbar dator till studerande max 6000:-

Hej jag ska börja studera till hösten och behöver då en bärbardator. Eftersom att ekonomin inte är den bästa när man studerar och att jag inte behöver någon värsting dator så får den max kosta 6000:- de kan vara okej och den kostar några hundralappar mer.
Men jag vill ändå inte bli lurad och köpa någon dålig dator för 6000:-
Så då undra jag vilken bärbardator ni tycker man får mest för pengarna?

Permalänk

Elgiganten - Acer Aspire 5551G

Trippelkärnig processor, HD5650 grafik och 4GB ram. En prisvärd dator för det priset.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Med Acer Aspire 5551G får du mest för pengarna.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Keeper of Traditions

Inte så prisvärt om den skulle gå sönder dock, vilket Acer har blivit kända för, dålig kvalité.

Om du har CSN-kort/Mecenat-kort så kan du få en macbook för ~7000kr, det känns lite mer prisvärt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Elgiganten - Acer Aspire 5551G

Trippelkärnig processor, HD5650 grafik och 4GB ram. En prisvärd dator för det priset.

Vissa säger att man inte får så bra prestanda till priset när man handlar av elgiganten, siba och onoff t.ex.
Men denna verkar ju ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Inte så prisvärt om den skulle gå sönder dock, vilket Acer har blivit kända för, dålig kvalité.

Om du har CSN-kort/Mecenat-kort så kan du få en macbook för ~7000kr, det känns lite mer prisvärt.

Får man dom verkligen för så biilligt? Hur fungerar de med alla program man måste ha i skolan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pakkan:

Får man dom verkligen för så biilligt? Hur fungerar de med alla program man måste ha i skolan?

Sist jag kollade var det ca 11000kr som gällde, dvs du sparade inte särskilt mkt alls...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av pakkan:

Får man dom verkligen för så biilligt? Hur fungerar de med alla program man måste ha i skolan?

Man får laptopen för ~9000, sen kan man sälja den medföljande ipod touch och tjäna en slant till.

Skrivet av DeluxXxe:

Sist jag kollade var det ca 11000kr som gällde, dvs du sparade inte särskilt mkt alls...

Nej, 11k är det inte.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

öö... varför ska han ha en "spel" dator?

det räcker med den billigaste netbooken du hittar och med rätt codecs (cccp+coreavc) kan du kolla på 720p också på den.

kolla denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/9...

läser själv ekonomi och de program som körs på skolan klarar du dig gallant med intel grafik på.

jag skulle inte slösa mer än 3tusen på en skoldator och de andra tre skulle ja hittat på något kul för
kanske en resa i jul?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Man får laptopen för ~9000, sen kan man sälja den medföljande ipod touch och tjäna en slant till.

Nej, 11k är det inte.

Jaha men då är de ju inte 7000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_cool69:

öö... varför ska han ha en "spel" dator?

det räcker med den billigaste netbooken du hittar och med rätt codecs (cccp+coreavc) kan du kolla på 720p också på den.

kolla denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/9...

läser själv ekonomi och de program som körs på skolan klarar du dig gallant med intel grafik på.

jag skulle inte slösa mer än 3tusen på en skoldator och de andra tre skulle ja hittat på något kul för
kanske en resa i jul?

Ne de får all va en riktig dator ingen sån liten mini dator

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av pakkan:

Jaha men då är de ju inte 7000:-

Nästan, man kan väl säkert få 1500 för touch'en, så ~7500.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Nästan, man kan väl säkert få 1500 för touch'en, så ~7500.

men jag tror jag avstår mac p.g.a. utav att jag måste ha cad program som fungerar bättre med PC

Permalänk
Medlem

Hp pavilion dm3-1130

Jag hittade en som verkar hyffsad på dustin, det verkar även finnas lite olika variationer på dm3.

HP PAVILION DM3-1130 C2D 1.3 4GB/320 13.3" W7HP - Stilren lättviktare med dedikerad GeForce-grafik! - Produktinformation

Vad tror ni om den?

Permalänk
Medlem

Det som jag tycker är svårast är att vet vilken processor man ska ha i datorn. De är de som gör att jag funderar på vilken dator ja ska ta?

Permalänk

Vad tror ni om denna som är sänkt pris på komplett just nu?

Komplett.se - Acer Aspire 5738ZG 15.6"WXGA

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

Vad tror ni om denna som är sänkt pris på komplett just nu?

Komplett.se - Acer Aspire 5738ZG 15.6"WXGA

Inte prisvärd. Gammal processor och grafikkort.

Värde enligt mig 4000 kronor.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Permalänk
Medlem

Acer Aspire 5551G !

Är själv student på uni, köpte den för 5990:- inkl. frakt.

Bästa jag köpet jag gjort på väldigt länge imho. Snabb som fan är den, tyst, lätt och smart design. Lite dåligt med USB-portar kanske, och du behöver en kylplatta om du vill spela BF:BC2 för att modekortet inte ska smälta. Men vad gör det när du faktiskt KAN spela BF:BC2 med shysst grafik samt SC2 på high-specs med en laptop. Totally AWESOME! :D:D:D

Den får lätt 9/10 Muskulor av mig.

+Pris
+Vikt
+Speed och specs
+Underbart tangentbord (stor enter, stor backspace, numpad)
+SC2 High/ultra-specs på laptop (Y)

-Kylsystemet (luftutblåset kan användas som ångkokare)
-3 USB-portar

*EDIT* Köpt hos Elgiganten! */EDIT*

Permalänk

Elgiganten - Acer Aspire 5741G - INTERNETERBJUDANDE!

Denna är ju oxå ett alternativ?

Svärmor köpte HP:n och tyckte den verkade trög.. har inte kollat den själv..

Permalänk

HP:n har bättre grafikkort och större/snabbare hårddisk, men Dellen känns roligare att hålla i tyckte jag.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera denna dator.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Har nu fått reda på att jag har kommit in på högskolan så jag behöver en dator akut nu. budgeetet är den samma men finns det några bättre klipp nu?

Permalänk
Medlem

Ska man satsa på en i3 processor eller ska man köra i5 eler något annat? någon som har något bra erbjudande på bra bärbara 6000:-?

Permalänk
Medlem

Jag ska läsa ett masterprogram nu i höst. Kände att jag ville ha nåt sjysst att sitta i skolan med och även kunna ha lite skrytkraft. Kommer pendla till Göteborg och ville ha en sjysst hyffsat kompakt dator. Beställde idag en Macbook pro 13" för strax under 12000 kr. Körde med dustin där man har en sjyssta avbetalningsalternativ som student (kräver dock att du registrerar dig som student först hos dem). Kommer dock betala av halva summan nu och resterande nästa månad då man får in lite lön =).. annars kan du betala av lite varje månad (Tillkommer lite avgifter men det är inte så mycket) tkr du ska go for it! Finns alltid behov av en dator som kan köra lite mer krävande program och annat. Photoshop, indesign och olika 3D program kräver lite. Batteritiden räcker länge för långa dagar i skolan eller slöa timmar på tåg under pendlande. Förresten så är al chassit så jävla snyggt!

PS. Hade en netbook som jag sålde nyligen. Skit dålig för att sitta och arbeta med! Den lilla skärmen är allt för liten och kraften räcker inte till för att göra ett skit! Tycker du ska satsa på en datorn med minst 13" skärm. Om du ska ha den hemma och se film o annat på så kör med en 15" eller köp en bildskärm du kan koppla in annars.

Visa signatur

Core2Duo E6600, 4 GB DDR2, 3 TB, Radeon HD 4600
Soon: Macbook pro 13" 2.4 GHz, 4 GB, 250 GB, 320M

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa denna Elgiganten - Acer Aspire 5741G är den något att ha?