Permalänk
Permalänk
CS-mästare

Finns redan en tråd om detta

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem

Skulle kört på MSI GX740'n, vilket jag faktiskt precis nyss gjorde.
Den håller sig sval och skön även klockad (varmaste del blir klockad GPU som maxar på ca 70grader under full load med allt max och 1920x1080 i de spel jag lirat som FEAR2, Empire Total War, Operation Flashpoint, Just Cause 2, WoW, EvE, MW2 med mera). Flyter som en dröm.

Ser inte hur Asusen är värd den extra pengen efter att ha tallat på båda i butiker innan köp. (Plus att jag lyckades köpa min GX för 10990 under ett erbjudande som tyvärr är över).

Edit: Inte pillat på min MSI för klockningen, bara använt MSI afterburner. Har inga filurelier runtomkring eller i den.

Permalänk
Medlem

ok, det är sjukt svårt val

Permalänk
Avstängd

Vill du spara pengar så är GX740 ett klart val, har den själv och är grymt nöjd. Men vad jag hört så är den andra lite svalare och tystare så har du pengar så kan du ju lika gärna ta den som är (lite) bättre rent värme/ljud-mässigt.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk

Spelprestandan är likvärdig, asusen har dock bättre kylning osv.

Den finns nu ytterligare en ny g73 version med i7 720qm och fullHD skärmen, under 15k!

Asus G73JH-TZ127V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Permalänk
Medlem

ni som har msi gx740 berätta lite , måste man köpa en kylplatta för den överhettas?
får man nån väska och mus med när man köper gx740, för har sett det innan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jbkonve:

ni som har msi gx740 berätta lite , måste man köpa en kylplatta för den överhettas?
får man nån väska och mus med när man köper gx740, för har sett det innan

Den överhettas endast som du överklockar och lirar länge under en mycket varm dag.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem

ok, fick du väska och mus med på köpet?

Permalänk
Medlem

Hittade inget som var bättre med Asus:en, skulle nog kört på MSI:n om jag var du

Visa signatur

MSI Gx740

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

blir nog en msi gx740:D

Permalänk
Skrivet av Rekkik:

Skulle kört på MSI GX740'n, vilket jag faktiskt precis nyss gjorde.
Den håller sig sval och skön även klockad (varmaste del blir klockad GPU som maxar på ca 70grader under full load med allt max och 1920x1080 i de spel jag lirat som FEAR2, Empire Total War, Operation Flashpoint, Just Cause 2, WoW, EvE, MW2 med mera). Flyter som en dröm.

MSI´n har inte 1920x1080 utan 1680x1050

Där är iallafall en sak som g73 (full hd versionen) är bättre på.

En annan intressant sak är ju vilka fel som finns med dom olika datorerna.
Verkar som att alla snabba bärbara har något typ av "fel"
Värt att läsa om vilka fel som finns på t.ex notebookreview, där har dom ofta "owners thread"
av olika datorer och sen får man bara ta den som har minst fel eller bara fel som man kan stå ut med.

Permalänk
Medlem

En grej att tänka på med GX740 är att FN-knappen sitter till vänster om CTRL-knappen, dvs där CTRL brukar vara vilken jag tror kan vara rätt irriterande.
Sen har GX740:s skärm rätt dålig ljusstyrka och ojämn upplysning enligt notebookcheck, men o andra sidan en bättre kontrast, upplösning och proportion (16:10, smaksak dock) än G73:an. För att nämna några saker.

Jag sitter själv och väljer mellan dessa två och kan återkomma med fler + och - för respektive dator senare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBMB:

En grej att tänka på med GX740 är att FN-knappen sitter till vänster om CTRL-knappen, dvs där CTRL brukar vara vilken jag tror kan vara rätt irriterande.
Sen har GX740:s skärm rätt dålig ljusstyrka och ojämn upplysning enligt notebookcheck, men o andra sidan en bättre kontrast, upplösning och proportion (16:10, smaksak dock) än G73:an. För att nämna några saker.

Jag sitter själv och väljer mellan dessa två och kan återkomma med fler + och - för respektive dator senare.

Att ctrl sitter konstigt vänjer man sig vid, sen ska det tydligen finns moddade bios ute som byter plats på dom. Själv tycker jag skärmen är helt okej, inget att klaga på. Finns ju flera lägen på ljusstyrkan också.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

MSI´n har inte 1920x1080 utan 1680x1050

Där är iallafall en sak som g73 (full hd versionen) är bättre på.

En annan intressant sak är ju vilka fel som finns med dom olika datorerna.
Verkar som att alla snabba bärbara har något typ av "fel"
Värt att läsa om vilka fel som finns på t.ex notebookreview, där har dom ofta "owners thread"
av olika datorer och sen får man bara ta den som har minst fel eller bara fel som man kan stå ut med.

Glömde lägga till att jag menade på extern skärm, min miss!

Permalänk
Medlem

Jag själv vet inte vilken av deras småsyskon jag ska köpa i 15" klassen, en sak som väger enormt i Asus fördel är att jag tycker att MSI datorerna är enormt FUL. Panelen för play, stopp osv ser sjukt plastigt ut samt föredrar jag stillrent på mina datorer. Dessutom är tuchpaden inte centrerad den är lite åt vänster.

Sen så har MSIn grymt grafikkort och bättre upplösning på skärmen (kommer dock köra med extern skärm)

Visa signatur

Det Löser Sig...

Permalänk

Är det G51 du syftar på då? gts360m kortet är ju tyvärr ingen höjdare, kör du med extern skärm så kan du ju ha locket stängt så då slipper du se den fula play panelen

Permalänk
Medlem

tack alla för hjälpen...

jo har hittat vart man kunde köpa msi gx740 med ryggsäck och mus för endast 11300kr
ClickOK / MSI GX740-254NE 17" WSXGA+ WIN7 Home Premium
men undrar om denna kylplatta är bra till msi gx740
ClickOK / COOLERMASTER Notepal U2 Notebook Cooler Black Portable Cooling Pad Up To 17"

Permalänk
Skrivet av jbkonve:

tack alla för hjälpen...

jo har hittat vart man kunde köpa msi gx740 med ryggsäck och mus för endast 11300kr
ClickOK / MSI GX740-254NE 17" WSXGA+ WIN7 Home Premium
men undrar om denna kylplatta är bra till msi gx740
ClickOK / COOLERMASTER Notepal U2 Notebook Cooler Black Portable Cooling Pad Up To 17"

Jag har ingen erfarenhet av den kylplattan själv men verkar ju smart att man kan flytta fläktarna så det blåser rakt in i insuget under datorn. Nackdelen som kan kan se är att fläkthastigheten inte verkar vara justerbar. Det går säkert att ordna med motstånd eller andra fläktar om man är händig, vet inte alls hur högt fläktarna låter som standard. Men oftast behövs bara fläktarna när man spelar så då kan man ju köra utan när man inte spelar helt enkelt.

Hittade en snabb video recension på tuben, säger inte så mkt men men

YouTube - CoolerMaster Laptop Cooler Unboxing

Permalänk
Medlem

okej nice:D men ingen som har en sådan som kan berätta lite?

Permalänk

Dom flesta kör med zalman nc-2000(jag bland annat). Det har dock kommit en ny zalman nc-3000, den har en jättestor 220mm fläkt som är justerbar och visst ska vara väldigt tyst. Den har även inbyggd USB hub, kostar dock något mera än coolermastern.

Zalman NC-3000U - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Kylning för bärbara datorer