Foldinglaget når en miljon work units

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Tidningsartikel år 2015

Folding@home Världens största bluff avslöjad.

Tidningsartikel år 2010

Folding@home hittar botemedel mot Alzheimers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth
Du har rätt i att processorkraften inte riktigt är "överbliven", men tänk på att den energi som går till datorn för att göra beräkningarna till slut blir till värme, värme som alltså inte behöver genereras av element eller dylikt. Alltså används inte mer energi, så det kostar inte mer nu på vintern. På sommaren kan det dock vara en annan femma.

Fläktljud har du dock helt rätt i, om man inte har bytt ut till tysta fläktar med bra kylning som inte behöver varva upp för att hålla temperaturen. Personligen accepterar jag att datorn låter som en jetmotor för att stödja cancerforskningen

Precis, köper man en TRUE så räcker det med en tyst Nexus fläkt för att kyla även i full load. Men största problemet tycker jag är att kyla grafikkortet då dessa kylarna brukar vara enorma.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fegis
Å andra sidan så drar det en hel del extra ström så jag förstår alla som inte viker proteiner.

På jobbet hade vi kunnat ha igång en sådär 50datorer helt utan kostnad.. bara dra igång en turbin till på elverket.. som sagt mycket onödigt som hade kunnats användas iaf på helger om inget annat... 95% av alla datorer på företag och hos komunnen står ju ändå på!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
På jobbet hade vi kunnat ha igång en sådär 50datorer helt utan kostnad.. bara dra igång en turbin till på elverket.. som sagt mycket onödigt som hade kunnats användas iaf på helger om inget annat... 95% av alla datorer på företag och hos komunnen står ju ändå på!

Även om kommunens datorer står på, så står inte CPU på 100% och drar extra ström om ingen använder dom.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battlefield
Även om kommunens datorer står på, så står inte CPU på 100% och drar extra ström om ingen använder dom.

Ställ in CPU-användning på 20% eller något liknande i klienten bara.

Permalänk
Medlem

"För en god sak". Något jag hör ofta. Hade jag vetat att forskarna som tar del av materialet hade patenterat det och sedan släppt patentet fritt, i princip GPL:at det då hade jag kunnat köpa det. Tyvärr vet jag hur läkemedelsbolag fungerar. Väldigt ofta tar forskarna patent på det de kommit fram till och kommersialiserar idén. D v s säljer den till ex ett läkemedelsföretag eller startar ett eget företag och licensierar produkten. Detta sker även på svenska universitet och högskolor där det t o m uppmuntras (och då är det svenska skattebetalare som betalat för forskningen till stor del). Hade jag vetat att forskningen kom alla till gagn hade jag kunnat ställa upp, men inte när jag inte vet om priset för mina elräkningar hamnar i någon amerikansk forskares ficka.

edit: stavfel

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth
Du har rätt i att processorkraften inte riktigt är "överbliven", men tänk på att den energi som går till datorn för att göra beräkningarna till slut blir till värme, värme som alltså inte behöver genereras av element eller dylikt. Alltså används inte mer energi, så det kostar inte mer nu på vintern. På sommaren kan det dock vara en annan femma.

Det förmildrar bara det hela. Värmeelement har högre verkningsgrad och är placerade där de gör mest nytta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
Har du missat att det faktisk är för en bra sak.. Det är ju inte bruteforcing av t.ex gamla viaacces.

Det gör inte processorkraften mer överbliven.

Permalänk
Medlem

Hur får man
"SweClockers Folding
Statistik" länkarna under användarnamnet som jag ser att många har?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robins
Hur får man
"SweClockers Folding
Statistik" länkarna under användarnamnet som jag ser att många har?

Introduktion till Folding@Home.

Står längst ner i första posten. Leta efter rubriken Hur får jag en titel under mitt användarnamn i SweClockers forum?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth
Du har rätt i att processorkraften inte riktigt är "överbliven", men tänk på att den energi som går till datorn för att göra beräkningarna till slut blir till värme, värme som alltså inte behöver genereras av element eller dylikt. Alltså används inte mer energi, så det kostar inte mer nu på vintern. På sommaren kan det dock vara en annan femma.

Bor man i en eluppvärmd bostad och har datorn välplacerad och väl koll på luftströmmen kan det säkert vara en mindre signifikant skillnad på räkningen. Men då ska man verkligen veta vad man håller på med om man ska ersätta en radiator med ett par riktade chassifläktar. Har man, t.ex., fjärrvärme är det rätt så uppenbart att man kommer göra en massiv förlust på att använda en dator till att värma upp bostaden med.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Någon som har insikt på hur stabil linuxklienten är?
Jag testade denne klient på min server för ungefär ett halvår sedan. Den fastnade och uppdaterade aldrig statistiken.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av macher
"För en god sak". Något jag hör ofta. Hade jag vetat att forskarna som tar del av materialet hade patenterat det och sedan släppt patentet fritt, i princip GPL:at det då hade jag kunnat köpa det. [...]

Jag är inne på samma spår kan jag bara säga...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av macher
"För en god sak". Något jag hör ofta. Hade jag vetat att forskarna som tar del av materialet hade patenterat det och sedan släppt patentet fritt, i princip GPL:at det då hade jag kunnat köpa det. [...]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vattendroppe
Jag är inne på samma spår kan jag bara säga...

Låt oss först hjälpa till med att lösa medicinerna sen kan vi lösa problemen med satanister och deras patent.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av él Mero
Tidningsartikel år 2010

Folding@home hittar botemedel mot Alzheimers.

Det är viktigt att poängtera att detta projekt försöker ta fram mediciner som verkligen botar sjukdomar - inte bara piller som lindrar de symptom som sjukdomarna orsakar.

Läkemedelsföretagen blir inte rika på att bota sjukdomar, utan på att göra de sjuka beroende av diverse symptomlindrande piller som de fortsätter att köpa under resten av sina - sjuka - liv...

Visst kan all forskning missbrukas - men jag vill personligen hellre tillhöra den grupp som faktiskt löser problemen än den grupp som sitter i vägen och säger att de inte går att lösa...

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
Det är viktigt att poängtera att detta projekt försöker ta fram mediciner som verkligen botar sjukdomar - inte bara piller som lindrar de symptom som sjukdomarna orsakar.

Läkemedelsföretagen blir inte rika på att bota sjukdomar, utan på att göra de sjuka beroende av diverse symptomlindrande piller som de fortsätter att köpa under resten av sina - sjuka - liv...

Visst kan all forskning missbrukas - men jag vill personligen hellre tillhöra den grupp som faktiskt löser problemen än den grupp som sitter i vägen och säger att de inte går att lösa...

Mycket bra sagt, i stort därför man bestämt sig för att fortsätta folda en långt tag framöver.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Inaktiv

Det verkar ha börjat röra på sig i rätt riktning igen:
http://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t=...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
Det är viktigt att poängtera att detta projekt försöker ta fram mediciner som verkligen botar sjukdomar - inte bara piller som lindrar de symptom som sjukdomarna orsakar.

Läkemedelsföretagen blir inte rika på att bota sjukdomar, utan på att göra de sjuka beroende av diverse symptomlindrande piller som de fortsätter att köpa under resten av sina - sjuka - liv...

Visst kan all forskning missbrukas - men jag vill personligen hellre tillhöra den grupp som faktiskt löser problemen än den grupp som sitter i vägen och säger att de inte går att lösa...

Bra skrivet! Och grattis till 30 miljoner poäng dessutom!

Permalänk
Medlem

Även intressant och se Sweclockers lagets utveckling sedan starten, sedan 2010 har det ökat rejält.

http://folding.extremeoverclocking.com/graphs/production_mont...

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

bara jag som är dum i huvet, fatta nada vad jag skulle tanka hem eller hur det skulle installeras så jag la ner de där efter 10min, annars så hade de funnits på min filserver nu.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju ta å ladda ner klienten. Maskinen i signaturen står på 24/7 å jobbar å sover 16 timmar om dygnet så då kan den lika gärna stå å tugga.

Kan man få grafikkortet att jobba med? Är ju rätt rå beräkningskraft på det.

Visa signatur

I7 930@3.6Ghz - 12GB Kingston HyperX - HD5870 - Nått MSI X58 Mobo - 3 TB HD - Eizo Foris 24" Monitor.

Sysslar med 3D/2D Grafik, Eurodiscomusik & BFBC2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl_XII:

Visst kan all forskning missbrukas - men jag vill personligen hellre tillhöra den grupp som faktiskt löser problemen än den grupp som sitter i vägen och säger att de inte går att lösa...

Du fick mig att gå med i folding2home.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt gärna med i sweclockers foldinglag! Räkna med mig!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning om hur många burkar Dr. Fredrik förfogar över?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)