Relativt nya begagnade bilar med höga miltal

Permalänk
Medlem

Relativt nya begagnade bilar med höga miltal

Jag tycker ganska ofta man ser begagnade bilar (på blocket, kvarndammen etc) av ny årsmodell, men med ordentligt höga miltal ligga ute till försäljning. Ofta gäller det ganska vanliga modeller, tex V70. Jag tycker ofta dessa är väldigt saftigt prissatta med tanke på miltalen. Priser kring 150 k för bilar som gått 15k mil är inte ovanligt. Är det jag som lägger för stor vikt vid miltal? Hur långt kan man köra en bil med hyfsad driftsäkerthet? Är årsmodellen viktikare i denna aspekt? Eller hur får man egentligen alla dessa bilar sålda?

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zatom:

Är det jag som lägger för stor vikt vid miltal?

När det gäller nya bilar (ja, i stort sett de allra flesta nyare modellerna) så tycker jag det är viktigt att hitta bilar som inte har gått så långt. Nu skiljer det ju visserligen ganska mycket ifrån en bil till en annan. Men ifall man tar volvos bilar som exempel så är det inga av deras nya bilar som kan gå ens hälften så länge som de gamla utan att vara mer eller mindre skrotfärdiga. Kanske aningen överdrivet förvisso, men snudd på iallafall.

Något som är viktigt att kolla på är ju serviceboken, (som vissa knappt vet vad det är) så man kan se att servicen är utförd när den ska vara. Ifall det saknas STÄMPLAR ifrån en riktig verkstad är sak samma, eftersom det inte är svårare o få en stämpel i boken än o själv skriva dit informationen.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zatom:

Jag tycker ganska ofta man ser begagnade bilar (på blocket, kvarndammen etc) av ny årsmodell, men med ordentligt höga miltal ligga ute till försäljning. Ofta gäller det ganska vanliga modeller, tex V70. Jag tycker ofta dessa är väldigt saftigt prissatta med tanke på miltalen. Priser kring 150 k för bilar som gått 15k mil är inte ovanligt. Är det jag som lägger för stor vikt vid miltal? Hur långt kan man köra en bil med hyfsad driftsäkerthet? Är årsmodellen viktikare i denna aspekt? Eller hur får man egentligen alla dessa bilar sålda?

Jag personligen tycker att miltalet är viktigt även för en V70 eftersom trots allt slitdelar måste bytas efter ett visst antal mil. Jag personligen körde min gamla Volvo745:a 36000(!) mil och den gick som en klocka. Tyvärr så kom rosten krypandes och när sedan katalysatorn pajjade så fick den gå till de sälla jaktmarkerna.

Nu så kör jag en Volvo V70 -2007 Classic som inhandlades begagnad förra året och hade då gått cirka 3800 mil. Kostnaden blev 170000 för den efter en del prutande från min sida.

Kontentan är att antingen så får du lägga pengarna på en bil som gått lite eller så får du lägga motsvarande pengar på service och slitdelar.

//Calimero

Visa signatur

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zatom:

Jag tycker ganska ofta man ser begagnade bilar (på blocket, kvarndammen etc) av ny årsmodell, men med ordentligt höga miltal ligga ute till försäljning. Ofta gäller det ganska vanliga modeller, tex V70. Jag tycker ofta dessa är väldigt saftigt prissatta med tanke på miltalen. Priser kring 150 k för bilar som gått 15k mil är inte ovanligt. Är det jag som lägger för stor vikt vid miltal? Hur långt kan man köra en bil med hyfsad driftsäkerthet? Är årsmodellen viktikare i denna aspekt? Eller hur får man egentligen alla dessa bilar sålda?

150 000 kr, 15 000 mil, årsmodel?
Jag köper hellre en bil som gått många mil på få år en en tvärt om.

Bilar som körs har oftast minde bekymmer med rost, dåliga bromsar, koppling och sånt som bilar som körs lite/korta sträckor får.
Bilar som går landsväg slits inte lika mycket heller som bilarna som körs sönder på vägbulor och trottorakanter som slår sönder styrleder.

När det gäller nyare bilar så kollar jag (självklart miltal, missljud osv) mer på skicket på bilen på dörrupslag, skador på inredning och liknande då det ger ett intryck på hur förra ägaren skötte bilen.

Permalänk
Medlem

Menade snarare att beskriva en trend än en viss bil. Men de jag sett i annonserna är väl ca 07-08or. Antar att det är detta som motiverar det höga priset. Vilket jag har svårt att förstå som själv brukar kolla mer på miltal....

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Skrivet av calimero:

Jag personligen tycker att miltalet är viktigt även för en V70 eftersom trots allt slitdelar måste bytas efter ett visst antal mil. Jag personligen körde min gamla Volvo745:a 36000(!) mil och den gick som en klocka. Tyvärr så kom rosten krypandes och när sedan katalysatorn pajjade så fick den gå till de sälla jaktmarkerna.

Nu så kör jag en Volvo V70 -2007 Classic som inhandlades begagnad förra året och hade då gått cirka 3800 mil. Kostnaden blev 170000 för den efter en del prutande från min sida.

Kontentan är att antingen så får du lägga pengarna på en bil som gått lite eller så får du lägga motsvarande pengar på service och slitdelar.

//Calimero

Har haft en v70-00 och en 855-96'a som båda dem har passerat 36000mil, polarns 745 hade gått 76000mil när han sålde den.

Min nuvarande v70n -05'a har precis passerat 12000mil. En på volvo forumet som har en D5'a som gått 69000mil om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Fokusera inte på det negativa! Det omvända gäller också, det går att hitta bilar som gått väldigt lite men som har en 5 år på nacken, de är ofta värda ganska lite, ca 40% av nypriset, särskilt om det kommit en ny kaross.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

De bilar som går mycket går ju oftast ganska många varma sköna mil med högsta växeln i på motorväg. Det som är slitsamt är ju stadskörning och kortsträckor. En mil i tuff stadstrafik motsvarar ganska många mil på motorväg.

Sen brukar ju inte bilfirmor värdera miltal speciellt mycket. Har själv en en BMW 523 -98 som har gått 17K vilket är ganska lite, har funderar på att byta in den på firma och försäljaren titta bara lite snabbt på den och gav mig ett pris. Han titta inte ens på mätarställningen.

Permalänk
Medlem

Som en pararell kan jag säga att arbetsbilen jag kör just nu, har sedan 2009-06-11 till dags dato gått ca 10 600 mil.

Bilen i fråga är en Volvo V50, och nu börjar allehanda konstiga fel komma smygandes. Bilen stänger av sig själv då och då, lambdasonden har dött 2 gånger. Topplockspackningen har gått en gång. Elektroniken i stort har börjat krångla. Tex Radio, fjärrlås och halvljuset.

Så jag är ofta skeptisk till bilar som har gått väldigt långt, antingen har de gått som snälla små pendlingsbilar, eller som hårt körda arbets/taxibilar.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Som en pararell kan jag säga att arbetsbilen jag kör just nu, har sedan 2009-06-11 till dags dato gått ca 10 600 mil.

Bilen i fråga är en Volvo V50, och nu börjar allehanda konstiga fel komma smygandes. Bilen stänger av sig själv då och då, lambdasonden har dött 2 gånger. Topplockspackningen har gått en gång. Elektroniken i stort har börjat krångla. Tex Radio, fjärrlås och halvljuset.

Så jag är ofta skeptisk till bilar som har gått väldigt långt, antingen har de gått som snälla små pendlingsbilar, eller som hårt körda arbets/taxibilar.

Fast det beror nog på bilmärke också, som Volvo du tog som ett bra exempel

Min flickväns mormor och morfar har en Volvo 850 -96 som gått ca 4000 mil, vet inte ifall det är så bra heller då den i princip aldrig fått värma upp sig riktigt.

Permalänk
Medlem

Det är just detta so gör det så svårt att lära sig värdera bilar. De flesta bygger sin slutsats på sin egen och sina vänners erfarenhet av hur deras bilar gått vid olika åldrar/miltal, och det blir ju ett ganska litet material

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Som en pararell kan jag säga att arbetsbilen jag kör just nu, har sedan 2009-06-11 till dags dato gått ca 10 600 mil.

Bilen i fråga är en Volvo V50, och nu börjar allehanda konstiga fel komma smygandes. Bilen stänger av sig själv då och då, lambdasonden har dött 2 gånger. Topplockspackningen har gått en gång. Elektroniken i stort har börjat krångla. Tex Radio, fjärrlås och halvljuset.

Så jag är ofta skeptisk till bilar som har gått väldigt långt, antingen har de gått som snälla små pendlingsbilar, eller som hårt körda arbets/taxibilar.

kolla kamaxel läges sensorn/givaren. Stänger av bilen då och då om den tappar bort sig. Är en pryl som brukar gå mellan 10-15k mil

Får väl tilläga att min senaste bil var en 855a som hade gått strax över 74000 mil när jag sålde den. Köpte den när den gått 65xxx någonting mil. Sålde för att den drog för mycket bensin.

Permalänk

Jag skulle säga att serviceintervall och skick avgör, inte miltal. Det är inte miltal som sliter på en såpass "ny" bil utan misskötsel och/eller missade servicar. Många mil på få år är bättre än lite färre mil spridda över fler år av misskötsel! Se de höga priserna som prutläge

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteFFoo:

Fast det beror nog på bilmärke också, som Volvo du tog som ett bra exempel

Min flickväns mormor och morfar har en Volvo 850 -96 som gått ca 4000 mil, vet inte ifall det är så bra heller då den i princip aldrig fått värma upp sig riktigt.

Motorn slits som sagt minst om den har en jämn arbetstemperatur. Så långa motorvägs mil e inte så farligt om den inte har rullat på autobahn i 250.

Permalänk
Medlem

Vår bil är 4 veckor gammal ca 600mil hade en 07 saab 9-5 innan hade gått runt 14000mil fick inte mycket för den inte!