Styrkretsar för Intel Sandy Bridge i oktober

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gramner:

Är det bara jag som inte riktigt förstår vitsen med integrerad grafik i annat än budgetmodeller? Quad core kan knappast räknas som budget och det känns ju bara onödigt om man ändå använder ett vanligt grafikkort.

Perfekt som server cpu. En Sandybrigde kommer dra mindre ström än CPU och GPU separat. En server behöver bara enkel grafik. Men, servern behöver dra lite minne.

Grafiken i Intels Sandybridge kommer vara mycket sämre än AMDs Fusion. AMD har ju ATI som kan högpresterande grafik. Intel har inte nåt gäng som kan grafik lika bra som ATI. ATI krossar Intel på grafik.

Till Moderator: En fråga. När man ska posta ett inlägg, så trycker man ofta på "citera" knappen. Men den första knappen är "anmäl", och det händer att man trycker på "anmäl" knappen av misstag. Kanske inte så bra design? Är det inte bättre att lägga "anmäl" knappen långt bort, den används ju inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja Intels frekventa socketbyten gör att man inte vet när man ska hoppa på tåget..... Sen att den nya mainstrean sockeln blir på 1155 pins gentemot den gamla på 1156 känns ganska konstigt? Högre siffror = bättre så tänker många. Detta kan nog bli väldigt förvirrande för många konsumenter som automatiskt tror att 1156 är fetare tack vare den högre siffran.

Så du tror att folk jämför antalet pins på en sockel för att bedömma prestanda? Wow, s939-processorerna (K8, dual core som bäst) måste ju alltså varit överlägsna s775-processorerna (Core 2, quad core som bäst). Eller så är det bara du som tänker så.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Skrivet av m3tr0:

Så du tror att folk jämför antalet pins på en sockel för att bedömma prestanda? Wow, s939-processorerna (K8, dual core som bäst) måste ju alltså varit överlägsna s775-processorerna (Core 2, quad core som bäst). Eller så är det bara du som tänker så.

Nej jag tänker inte så. Men försäljare kan tex ta till ett sånt argument mot en kund. Denna är fetare för den har 1 extra pin! Sen att man lägger det så nära är bara irriterande. Skulle dem inte kunna lägga det på 1156 och på så sätt slippa ha 4 stycken olika plattformar ute samtidigt och på så sätt få bra kompabilitet mellan nya och gamla produkter?

Sen lär ju dessa blandas ihopa med gamla Core i7, i5 och i3 produkter vilket också bidrar till att det blir ännu mera rörigt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Nej jag tänker inte så. Men försäljare kan tex ta till ett sånt argument mot en kund. Denna är fetare för den har 1 extra pin! Sen att man lägger det så nära är bara irriterande. Skulle dem inte kunna lägga det på 1156 och på så sätt slippa ha 4 stycken olika plattformar ute samtidigt och på så sätt få bra kompabilitet mellan nya och gamla produkter?

Sen lär ju dessa blandas ihopa med gamla Core i7, i5 och i3 produkter vilket också bidrar till att det blir ännu mera rörigt.

Sällan. En säljare hade aldrig vågat göra så (Är säljare själv) har köparen minsta lilla koll så är butikens rykte förstört. Aldrig ljuga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Nej jag tänker inte så. Men försäljare kan tex ta till ett sånt argument mot en kund. Denna är fetare för den har 1 extra pin! Sen att man lägger det så nära är bara irriterande. Skulle dem inte kunna lägga det på 1156 och på så sätt slippa ha 4 stycken olika plattformar ute samtidigt och på så sätt få bra kompabilitet mellan nya och gamla produkter?

Sen lär ju dessa blandas ihopa med gamla Core i7, i5 och i3 produkter vilket också bidrar till att det blir ännu mera rörigt.

Det bästa är väl att inte låta antalet pinnar på sockeln bestämma namnet på den. T ex AMD's gamla Socket 940 har samma antal pinnar som Socket AM2/AM2+/AM3 men det är nog svårt att blanda ihop dem. Och Socket A tycker jag är lättare att komma ihåg än Socket 462 (egentligen 453 pinnar). Verkar som AMD har börjat med endast namn nu.

Men jag håller med att namnsystemet med i7/i5/i3 är väldigt rörigt (och alldeles för många socklar). Enklare att bara prata om kodnamnen egentligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Skrivet av m3tr0:

Det bästa är väl att inte låta antalet pinnar på sockeln bestämma namnet på den. T ex AMD's gamla Socket 940 har samma antal pinnar som Socket AM2/AM2+/AM3 men det är nog svårt att blanda ihop dem. Och Socket A tycker jag är lättare att komma ihåg än Socket 462 (egentligen 453 pinnar). Verkar som AMD har börjat med endast namn nu.

Men jag håller med att namnsystemet med i7/i5/i3 är väldigt rörigt (och alldeles för många socklar). Enklare att bara prata om kodnamnen egentligen.

Intel namnger också sina processorer efter bokstäver.
Till exempel så heter s1366 även "socket B".

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberkyckling:

Intel namnger också sina processorer efter bokstäver.
Till exempel så heter s1366 även "socket B".

Oj, ser ut som jag missat det totalt. Jag kollade lite på andra socklar och ser nu t ex att LGA 1156 = Socket H, LGA 775 = Socket T, LGA 771 = Socket J, ... Och sen kommer LGA 1155 = Socket H2 och LGA 2011 = Socket R. Enligt Wikipedia iaf. Ser det aldrig annars.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

xeorix: Det har du helt rätt i. Jag har dock själv varit med om säljare som försökt tuta i en att produkt A är bättre än B när man själv vet att B är det bästa. Sen ska man inte dra alla över en kam givetvis. De flesta försäljare är seriösa. Så jag ber om ursäkt om du tog illa upp.

Sen det där med sockel grejen som jag tog upp var kanske lite väl extrem. Jag tycker ändå att man gör det väldigt svårt för sig när man har så många plattformar igång samtidigt. Dessutom med så närbesläktade sockels 1155 och 1156 syftar jag då på.

Sen hela det här med Core kan man tycka är ganska rörigt. Det vill ju till att konsumenten vet vilket namn/serienummer Sandy Bridge har så man vet att man får det allra senaste. Det stod väl i någon nyhet att Sandy Bridge modellerna skulle betäcknas med nummer 2000 ? Tex Core i3 2000 nånting åt det hållet!

Ha en trevlig lördag allihopa! =D

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Men för vanliga konsumenter spelar det nog inte så stor roll. Många kollar bara på antalet kärnor och klockfrekvenserna. Något annat känner de flesta inte till.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Tror jag klarar mig ett tag.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt jag kommer försöka avvakta med processorsuppgradering tills nästa generations konsoller kommer ut...Så länge man bara spelar på datorn, så duger ju faktiskt en Core 2 Quad än idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Tror faktiskt jag kommer försöka avvakta med processorsuppgradering tills nästa generations konsoller kommer ut...Så länge man bara spelar på datorn, så duger ju faktiskt en Core 2 Quad än idag

Där sa du några sanna ord. Det lär inte ske några större revolutioner förrän de skissat klart på nexgen konsollerna och måste klämma fram dem för tillverkning. Alla spel kommer att vara spelbara på Core2 och nyare med ett modernt grafikkort.

Core2 visar sig bli en generation som håller ovanligt länge; utgår man från en Core2 @ ~3GHz eller mer så är det bara de som har äldre datorer än så eller ingen dator alls som behöver de nya processorerna/chipseten/moderkorten för prestandans skull.

I övrigt är det finesser som USB3/SATA6 och liknande som bjuds, inte värt att uppgradera för om man spelar spel i första hand.

För laptops gör nyare chipset och processorer större nytta, eftersom det kan förbättra batteritiden.

Det enda som varit värt att uppgradera till ett bra tag nu är grafikkort mest pga att större skärmar blivit vanligare och till SSD eftersom det ger en kraftig generell prestandaboost. Men SSD och helt nya grafikkort fungerar så länge riggen har SATA och PCIE. Nyare än så behövs faktiskt inte.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sanazin:

Det är ju helt jävla fail att det är ett nytt socket. 1156 är ju skit för tillfället.

Varför är 1156 skit!? presterar ju inte alls långt ifrån 1366 och i visa fall bättre än 1366 i spel.
Dom clockar ju även bra och kostar inte så mkt, okej, du har bara 8x8 SLI/CF om du inte klöpa EVGA kort som har NF200 chipet som gör att det blir 16x16, men skillnaden är inte den största mellan 8x8 och 16x16

MVH

Permalänk
Medlem

Kan man på något sätt köra integrerade grafiken för desktopanvändning för att på så sätt spara ström, och sedan aktivera det diskreta vid behov?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Kan man på något sätt köra integrerade grafiken för desktopanvändning för att på så sätt spara ström, och sedan aktivera det diskreta vid behov?

Känner inte till om det är något likande på gång till stationära, med det finns redan i bärbara, Nvidia har en teknologi för just det som heter Optimus som automatiskt byter mellan inbyggda grafikkretsen och externa GPU:n beroende på vad som körs. Detta är för att spara batteri när man kör enklare desktop funktioner.
Optimus Technology

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Känner inte till om det är något likande på gång till stationära, med det finns redan i bärbara, Nvidia har en teknologi för just det som heter Optimus som automatiskt byter mellan inbyggda grafikkretsen och externa GPU:n beroende på vad som körs. Detta är för att spara batteri när man kör enklare desktop funktioner.
Optimus Technology

AMD håller på att utveckla något liknande just nu. Det är inte omöjligt att det kommer att funka på stationära datorer också.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000