Permalänk
Medlem

i5 450M VS i7 720QM - Hjälp

Ska inhandla en bärbar snarast. Vill inte att den ska kosta för mycket men samtidigt vill man ju ha så mycket prestanda som möjligt för pengarna. Jämföra grafikkort är dödsenkelt med notebookreviews i bakhuvudet.

CPU är svårare. Frågan är helt enkelt om det är värt att punga ut någon tusenlapp+ till på att få en i7 istället för i5? Vad jag ska göra på datorn? Förutom vardagligt användande som knappt kräver något alls så ska jag spela en del. Faktum är att spel som Starcraft2, WoW, BF2 och framtida D3 är det mest krävande jag ska göra på datorn.

Behöver jag verkligen en i7 för det? Är det värt pengarna?
Vore tacksam för alla råd, som sagt jämföra CPU's har aldrig riktigt varit min grej.

/ Nicklas

Visa signatur

[ Asus Sabertooth z87 | Intel Core i7-4770K | Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB | Sapphire R9 280X Toxic | Intel 320 SSD 120GB | be-quiet! Straight Power 680W | Fractal Design Define R4 ]

Permalänk
Medlem

i7 på en bärbar är inte värt pengarna imo. tror inte en bärbar i720qm gör någon skillnad alls mot en i5 i spel.

Permalänk

I testerna på BF2 så verkar skillnaden vara ungefär samma fps med i5 i high som i7 i very high.

Eftersom den i5 du tittar på även har mindre pixlar på skärmen så flyter det nästan likadant.
Verkar som sagt bara vara ett hack på grafiken som skiljer.

Du kan ju också dra ner AA och AF lite så flyter det nog lika bra skulle jag gissa.

Jag skulle också vilja ha en i5 för den drar mindre ström, men jag vill ha fullhd så det skiter sig

Permalänk

Jag har läst att i5 450M kan överklockas ganska rejält. Sedan drar i7 som sagt mer ström.

Permalänk
Medlem

Om man ska använda datorn för redigering av HD video och man inte spelar alls är väll i7 ett självklart val?

Permalänk
Inaktiv

i5:an är dual core, i7:an quad core.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jo jag vet att i7 är quad och i5 dual.
Och i7 gör ingen större skillnad i spel?

Ja just nu pendlar jag mellan i5 och 1600x900 eller i7 och 1920x1080.
Tror inte jag vill betala det extra för det senare. Speciellt inte om i7 gör någon större skillnad för mina behov. Större upplösning är såklart alltid nice. Men känns som att jag kan leva utan det.
Såvida ni inte ger mig ett argument jag inte kan motstå.

Visa signatur

[ Asus Sabertooth z87 | Intel Core i7-4770K | Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB | Sapphire R9 280X Toxic | Intel 320 SSD 120GB | be-quiet! Straight Power 680W | Fractal Design Define R4 ]

Permalänk

i7 gör ytterst minimal skillnad i spel. Är det asus G73 du ska köpa?

Permalänk
Medlem

Stämmer bra. Pendlar just nu mellan 2 modeller.

Asus G73JH-TY171V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
Asus G73JH-TZ127V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Har faktist redan lagt en beställning på Misco i fredags eftermiddag på TY171V.
Hade då inte märkt att den andra modellen dykt upp.
Gick på ~12100 inkl frakt och sweclockers rabatt och jag har redan fått 5-6e Aug som preliminärt datum.

Därför fick jag lite ångest när den andra dök upp och funderade starkt på att avbeställa från Misco.
Men just nu lutar det faktist åt att jag skippar det. Hade från början satt en budget på 10k.
Sen hoppade jag lite diskret upp till 11k för MSI-GX740. Och nu ytterligare en tusenlapp för Asus.
Så att hoppa upp 3k till känns inge vidare.

Skillnaderna är i5 kontra i7, 4gb minne kontra 6gb och 1600x900 (hd+) kontra 1920x1080 (fullhd)
i5 verkar inte prestera sämre ispel än i7 så då gör det mindre skillnad. i5 verkar också klocka ganska bra? Även minnen känns otroligt lågprio. 4gb räcker mer än väl till spel, och vill jag i framtiden uppgradera så är det busekelt.

Så då handlar det främst om att betala det extra för fullhd skärm. Och känns som att jag skulle klara mig alldeles utmärkt med hd+. Vad är den största nyttan jag kan dra av en fullhd skärm?
Går ju också vilken dag som helst att köpa en extern skärm som är fullhd för hemmabruk.
Min ~3 år gamla 22' Acer med upplösning 1680x1050 kan behöva en uppgradering snart.

Det jag trotts allt mestadels ska göra är spela, och det är likadana grafikkort i båda.

(Sorry for "wall of text")

Visa signatur

[ Asus Sabertooth z87 | Intel Core i7-4770K | Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB | Sapphire R9 280X Toxic | Intel 320 SSD 120GB | be-quiet! Straight Power 680W | Fractal Design Define R4 ]

Permalänk
Inaktiv

jag ska också köpa G73JH-TY171V, jag resonerade lite som så: spel ser ju alltid bäst ut när man kör dem i skärmens native upplösning(tycker jag) och att köra nya spel i FullHD e jävligt krävande, så jag föredrar nog nästan HD+ skärmen och kör native upplösning och troligtvis flyter spelen bättre.
Skillnaderna mellan i5 450 och i7 720 i spel är knappt märkbar. Vissa hör jag t om säga att en i5 är att föredra pga av diverse tekniska saker.

Skrivet av RedEviL:

Stämmer bra. Pendlar just nu mellan 2 modeller.

Asus G73JH-TY171V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
Asus G73JH-TZ127V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Har faktist redan lagt en beställning på Misco i fredags eftermiddag på TY171V.
Hade då inte märkt att den andra modellen dykt upp.
Gick på ~12100 inkl frakt och sweclockers rabatt och jag har redan fått 5-6e Aug som preliminärt datum.

Därför fick jag lite ångest när den andra dök upp och funderade starkt på att avbeställa från Misco.
Men just nu lutar det faktist åt att jag skippar det. Hade från början satt en budget på 10k.
Sen hoppade jag lite diskret upp till 11k för MSI-GX740. Och nu ytterligare en tusenlapp för Asus.
Så att hoppa upp 3k till känns inge vidare.

Skillnaderna är i5 kontra i7, 4gb minne kontra 6gb och 1600x900 (hd+) kontra 1920x1080 (fullhd)
i5 verkar inte prestera sämre ispel än i7 så då gör det mindre skillnad. i5 verkar också klocka ganska bra? Även minnen känns otroligt lågprio. 4gb räcker mer än väl till spel, och vill jag i framtiden uppgradera så är det busekelt.

Så då handlar det främst om att betala det extra för fullhd skärm. Och känns som att jag skulle klara mig alldeles utmärkt med hd+. Vad är den största nyttan jag kan dra av en fullhd skärm?
Går ju också vilken dag som helst att köpa en extern skärm som är fullhd för hemmabruk.
Min ~3 år gamla 22' Acer med upplösning 1680x1050 kan behöva en uppgradering snart.

Det jag trotts allt mestadels ska göra är spela, och det är likadana grafikkort i båda.

(Sorry for "wall of text")

Permalänk
Skrivet av RedEviL:

Stämmer bra. Pendlar just nu mellan 2 modeller.

Asus G73JH-TY171V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
Asus G73JH-TZ127V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Har faktist redan lagt en beställning på Misco i fredags eftermiddag på TY171V.
Hade då inte märkt att den andra modellen dykt upp.
Gick på ~12100 inkl frakt och sweclockers rabatt och jag har redan fått 5-6e Aug som preliminärt datum.

Därför fick jag lite ångest när den andra dök upp och funderade starkt på att avbeställa från Misco.
Men just nu lutar det faktist åt att jag skippar det. Hade från början satt en budget på 10k.
Sen hoppade jag lite diskret upp till 11k för MSI-GX740. Och nu ytterligare en tusenlapp för Asus.
Så att hoppa upp 3k till känns inge vidare.

Skillnaderna är i5 kontra i7, 4gb minne kontra 6gb och 1600x900 (hd+) kontra 1920x1080 (fullhd)
i5 verkar inte prestera sämre ispel än i7 så då gör det mindre skillnad. i5 verkar också klocka ganska bra? Även minnen känns otroligt lågprio. 4gb räcker mer än väl till spel, och vill jag i framtiden uppgradera så är det busekelt.

Så då handlar det främst om att betala det extra för fullhd skärm. Och känns som att jag skulle klara mig alldeles utmärkt med hd+. Vad är den största nyttan jag kan dra av en fullhd skärm?
Går ju också vilken dag som helst att köpa en extern skärm som är fullhd för hemmabruk.
Min ~3 år gamla 22' Acer med upplösning 1680x1050 kan behöva en uppgradering snart.

Det jag trotts allt mestadels ska göra är spela, och det är likadana grafikkort i båda.

(Sorry for "wall of text")

Kör på i5'an skulle jag säga