Ny bärbar som ersätter stationär. Förslag?

Permalänk
Medlem

Ny bärbar som ersätter stationär. Förslag?

Hej gott folk!

Jag ska snart flytta till en lite mindre bostad och kommer lämna min stationära bakom mig för en bärbar. Den bärbara kommer att användas som en stationär dvs, jag kommer inte hålla på att ta med mig den osv.

Det jag är ute efter är väl en bärbar som har en bra byggkvalité samt prestanda. Det jag kommer nyttja den för är spel, film och "vanligt användande". Det är inga värsting spel som kommer liras men jag vill ändå ha något med bra prestanda som ändå kan hänga med en bit in i framtiden. Datorn kommer användas mycket så kylningen känns ju lite prio också (går väl under byggkvalité)..

De som jag har intresserat mig för nu är dessa 2;

WEBHALLEN.com - MSI GX640-086NE - Core i5-430M / 4GB / 500GB / 15.4" TFT / DVD±RW / Windows 7 HP 64bit - Black/Red

Vet inte så mycket om MSI personligen men av vad jag har läst så verkar de vara väldigt bra. Någon som har koll på kylningen osv? Egna erfarenheter av MSI?

Acer Aspire AS5943G-724G50Mnss 15,6-tums laptop med Core i7 och snabbt grafikkort! - Dator - Laptop - Laptop 15 - 16 tum

Acern har jag inte hittat mycket info om alls. Acer verkar ha ett rätt dåligt rykte då det kommer till byggkvalité, har de kanske fixat till det med denna? Den verkar nästan lite för billig sett till vad man får i den. Har även kikat lite på Timeline x 5820tg. Den var jag och klämde lite på och den kändes väl lite plastig.

Mac är uteslutet trots att de har väldigt bra byggkvalité.

Har någon nåt annat förslag? Jag sträcker mig nog inte över 10.500:-

Tack!

Permalänk

Har du övervägt ett mini-ITX-chassi (Lian Li PC-Q06B mini-ITX Svart - Inet.se

Permalänk
Medlem

Acer Aspire 5943G - Inet.se Bättre val än acern du länkade..

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Har du övervägt ett mini-ITX-chassi (Lian Li PC-Q06B mini-ITX Svart - Inet.se

Nej det har jag inte, är ute efter en bärbar.

Skrivet av isak88:

Acer Aspire 5943G - Inet.se Bättre val än acern du länkade..

Varför? Det sitter en i7a i den jag länka men ett lite sämre grafikkort. Jag väljer en kraftigare processor före grafikkortet.

Nu hitta jag denna;
Asus N61JA-JX008Z

Asus har jag noll erfarenhet av också..
Riktig beslutsångest här.

Permalänk

hur mkt kan du lägga ut på datorn?

annars skulle jag rekomendera denna med den 17" LED skärm

HP Pavilion dv7-3198eo Entertainment 17,3-tums laptop med 6 GB DDR3 RAM! - Dator - Laptop - Laptop 17 - 18 tum

lrr denna om du inte vill lägga ut så mkt pengar
HP Pavilion dv7-3118so Entertainment Laptop med 17,3-tums LED-skärm och HDMI-utgång! - Dator - Laptop - Laptop 17 - 18 tum

(har båda modellerna)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

hur mkt kan du lägga ut på datorn?

annars skulle jag rekomendera denna med den 17" LED skärm

HP Pavilion dv7-3198eo Entertainment 17,3-tums laptop med 6 GB DDR3 RAM! - Dator - Laptop - Laptop 17 - 18 tum

lrr denna om du inte vill lägga ut så mkt pengar
HP Pavilion dv7-3118so Entertainment Laptop med 17,3-tums LED-skärm och HDMI-utgång! - Dator - Laptop - Laptop 17 - 18 tum

(har båda modellerna)

Går nog inte över 10.500:-
Vad jag har hört om HP så har de flesta strulat väldigt mycket. Blir de väldigt varma?

Såg att MSIn blev otroligt varm, vilket inte gjorde mitt beslut lättare.

Permalänk
Skrivet av bUb`:

Går nog inte över 10.500:-
Vad jag har hört om HP så har de flesta strulat väldigt mycket. Blir de väldigt varma?

Såg att MSIn blev otroligt varm, vilket inte gjorde mitt beslut lättare.

mja hp blir rätt varma speciellt när de är en intel I series just nu när ja bara är ute på internet så är CPU 55 grader (är i tunisien vilket är lite varmt så vet inte vad temps är i sverige)

EDIT: på den för 12k:- har en intel I5 520m 2,4ghz (den OC upp till 3ghz ibland)

men ja skulle nog satsa på ASUS om du inte gillar HP

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk

Ska du spela så ska du ha en laptop med 5850/70m(med gddr5), dvs. MSI GX640/740. Skillnaden på dom två är storleken, identisk gpu. 640 har något lägre klock från fabrik bara(lätt att klocka upp om du vill) 5650m eller 5730m kommer inte i närheten vad gäller spelprestanda.

Men det beror hur högt du priotiterar spel. Skulle glömma allt vad HP heter rakt av bara, problem med kvalité och inte speciellt prisvärda.

Vad har du för stationär nu och vilka spel kör du? 5870m är ej att jämföra med 5870 desktop.

MSI GX640-265NE - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

MSI GX740-238NE - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ska du spela så ska du ha en laptop med 5850/70m(med gddr5), dvs. MSI GX640/740. Skillnaden på dom två är storleken, identisk gpu. 640 har något lägre klock från fabrik bara(lätt att klocka upp om du vill) 5650m eller 5730m kommer inte i närheten vad gäller spelprestanda.

Men det beror hur högt du priotiterar spel. Skulle glömma allt vad HP heter rakt av bara, problem med kvalité och inte speciellt prisvärda.

Vad har du för stationär nu och vilka spel kör du? 5870m är ej att jämföra med 5870 desktop.

MSI GX640-265NE - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

MSI GX740-238NE - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Just nu spelar jag inget krävande spel, halkar in på HoN lite då och då. Tyngre spel kör jag på min älskade xbox. Så grafikkortet behöver inte vara ett monster.

Börjar luta lite mer mot Acern eller Asusen. Det som lockar med Acern är i7an men frågan är hur bra byggd den är jämfört med Asusen.
Någon med erfarenhet av båda eller bara ett märke?

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Jag börjar allt mer falla för ASUSen (Asus N61JA-JX008Z).
Jag kommer inte spela några jättekrävande spel så grafikkortet är väl helt ok? Och processorn är väl också den okej? Vad skiljer egentligen den från 450M?

Tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bUb`:

Jag börjar allt mer falla för ASUSen (Asus N61JA-JX008Z).
Jag kommer inte spela några jättekrävande spel så grafikkortet är väl helt ok? Och processorn är väl också den okej? Vad skiljer egentligen den från 450M?

Tack

Mycket dumt val, för dom pengarna bör du ta en gx640. Allt annat är bara idioti.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Skrivet av bUb`:

Jag börjar allt mer falla för ASUSen (Asus N61JA-JX008Z).
Jag kommer inte spela några jättekrävande spel så grafikkortet är väl helt ok? Och processorn är väl också den okej? Vad skiljer egentligen den från 450M?

Tack

Skillnaden är i praktiken ingen alls, klockfrelvenserna är exakt samma. 520m har AES instruktioner vilket 450m saknar, men det är inget du behöver ens fundera på vid normalt användande.

Permalänk
Medlem

Alltså jag har en Hp Pavilion DV6-1341 här hemma och den blir varken varm eller strular. så länge man inte trixar med drivrutiner eller kör den med eget windows.

Så alltså så länge den körs med Windows 7 som finns på Recovery skivan så funkar den prima förutom att den lilla media fjärrkontrollen strular lite ibland. Men den är ju inget man använder dagligen heller.

Maxar CoD MW2 på den och den droppar aldrig under 30 fps.

Men min lillebrors Hp Pavilion med AMD prolle har vi fått lämna in och göra återköp på efter att cpu'n brann i den när han satt och spelade ett av dom medföljande skit spelen som hp erbjuder.

Och då hade han den liggande på en Zalman NC-2000 notebook-kylare.

Så Hp med AMD verkar va nå skit. För min med C2D prolle funkar bra.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Alltså jag har en Hp Pavilion DV6-1341 här hemma och den blir varken varm eller strular. så länge man inte trixar med drivrutiner eller kör den med eget windows.

Så alltså så länge den körs med Windows 7 som finns på Recovery skivan så funkar den prima förutom att den lilla media fjärrkontrollen strular lite ibland. Men den är ju inget man använder dagligen heller.

Maxar CoD MW2 på den och den droppar aldrig under 30 fps.

Jag har en nästan exakt likadan fast en 1240(t6500 cpu) och den har aldrig krånglat på något sätt, den blev dock ganska så varm innan jag undervoltade cpu'n.

Har dock svårt att rekommendera HP med tanke på att dom inte är speciellt billiga och fortfarande har ganska många problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av St4lin:

Mycket dumt val, för dom pengarna bör du ta en gx640. Allt annat är bara idioti.

Den verkar vara det bästa alternativet om man ska spela krävande spel men som sagt så kommer jag inte göra det. Jag läste också att den blir var som fan (Notebookcheck: Review MSI GX640-i5447LW7P Notebook). Ett grafikkort som kommer upp i 110 grader låter sådär.

Permalänk

Det var iofs på ett felaktigt ex dom fick. Men den verkar låta en hel del också vilket för mig är oacceptabelt.

Permalänk
Medlem

om utseendet inte spelar någon roll så är msi gx640 ett mkt bra val.