AMD Radeon säljer bättre än Nvidia Geforce

Permalänk
Medlem

Nu får vi bara hoppas att ATi gör samma sak - en gång till med 6XXX Serien!

Permalänk
Medlem

De borde anställa ray adams o erbjuda ati tray tools som alternativ till ccc. Atis display driver + ATT = outstanding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Bra att marknaden svänger lite fram och tillbaka mellan "lagen". Båda blir triggade till att trycka utvecklingen framåt!

För dom lär ju sluta utveckla om dom har ett stort övertag..

Permalänk
Medlem

Jag kan gissa mig fram till de flesta "drivrutins problem", jag antar att någon plockar hem ett gfx kort stoppar i den i burken och kör på samma OS de kört på i 3-4 år. Kör inga drive sweeps eller rensar datorn, de kör även utan noscript och installerar massa skit program.
Har haft massa gfx kort och hjälpt många med massor med liknande problem och i de flesta fallen är brist på kunskap och dåligt användande lösningen för dåliga drivers.
Visserligen görs det självklart dåliga drivers men de är mer sällsynta än vad man kan ana eftersom att de flesta kan fixas rätt lätt.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Under Xx00 serien var ATI fortfarande större. Det började svänga neråt med X1800 som definitivt inte var ett dåligt kort men det var försenat jämfört med 7800 serien. Vi vet vad förseningar kan få för konsekvenser. nVidias 400-serie är ju inte heller dålig men den långa förseningen gav AMD ett klart försprång.

Jag håller med dig men ATI börjar redan dala då X700-serien var inte lyckad i gemförelsen med nVIDIA 6600-serien.

Skrivet av MultiMan:

Stämmer det? Vad jag minns av senaste rapporten så kunde de inte tillverka fler 5000-serie grafikkort eftersom de behövde waferkapaciteten hos TSMC för en mängd vunna kontrakt gällande just bärbara och det var viktigare prioritering.

Eller gällde detta ATi-grafik med Intel-CPUer?

Jag var lite otydlig. Jag menar AMD’s CPU-sida på bärbara markanden, AMD’s grafik avdelning sköter sig väl.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd

tycker ni inte att AMD har haft det lite för lättsamt på grafikfronten, mu har ioförsig nVIDA lanserat gtx 460 så vi får se.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

Men jag förstår dom, jag vill inte heller säga hur stor min är. Känns jobbigt o.0

Permalänk
Skrivet av OggeB:

För dom lär ju sluta utveckla om dom har ett stort övertag..

Det är ingen hemlighet att marknadsledare stundom slutar att skapa innovativa produkter.

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Jag kan fortsätta, MultiMan.

Jag undrar hur stor andel nVidia har gentemot AMD om man bara räknar DX11-kort. I Steam's undersökningar är ju AMD's andel extremt överlägsen. Dock är förmodligen Steam lite förskjutet åt prestandasegmentet och eftersom nVidia endast har prestandakort med DX11-stöd så är antagligen AMD's andel ännu större totalt sett (AMD har inga IGP med DX11 ännu men däremot diskreta kort i allt från budget till prestanda).

Att nVidia fortfarande har en sådan hög andel totalt sett (jag pratar inte bara DX11 nu) är väl för att de har kvar en hel del gamla chipset med IGP. De har dock ingen chipset-utveckling kvar så de kommer ju försvinna med tiden. De säljer säkert en del diskreta kort i budget-segmentet också (dock gamla DX10/DX10.1-kort). I vilket fall som helst kommer de inte kunna sälja några IGP eller budgetgrafikkort i framtiden pga Intel's och AMD's Fusion-koncept så hela den marknaden är död för dem i framtiden såvida inte nVidia kan ta fram en egen x86/AMD64-kompatiblel processor (utanför x86-världen finns det säkert en marknad dock).

Om inte nVidia har något att möta AMD's "southern islands" och "northern islands" så är det möjligen kört för dem. Det är inte direkt en nyhet att deras ekonomi och framtid ser allt sämre ut. Undrar vem som ev kommer köpa upp dem? Eller så drar de sig tillbaka, likt Matrox, och börjar ägna sig åt att endast bygga proffskort i stil med Quadro och Tesla. Möjligen någonting likt Tegra också.

edit: MultiMan, 3Dfx's SLI och nVidia's SLI är väl inte direkt samma sak. Samma funktion men nVidia's SLI funkar på ett annat sätt som jag förstått.

Vet inte vart du får din information, men nu när jag kollar så är NVIDIAs kort överlägset ATi på STEAM. 59,11% Nvidia vs 32,98% ATi.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vexo:

Vet inte vart du får din information, men nu när jag kollar så är NVIDIAs kort överlägset ATi på STEAM. 59,11% Nvidia vs 32,98% ATi...

Varför läser du inte inläggen du svarar på? Det gällde DX11.

§1
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Vet inte vart du får din information, men nu när jag kollar så är NVIDIAs kort överlägset ATi på STEAM. 59,11% Nvidia vs 32,98% ATi.

Skrivet av MultiMan:

Varför läser du inte inläggen du svarar på? Det gällde DX11!

Enligt Steam översikten i juni månad har AMD 93,3% av DX11-kakan mot 6,7% för nVidia.
Detta inkluderar även bärbara DX11-kretsar såsom GTX 480M. Givetvis kommer detta att ändras iom lanseringen av GF104, GF106, GF108 osv. Innan Fermi-arkitekturen lanserades hade ju AMD monopol på DX11-grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Tror du missförstod igen. Självklart svänger det men jag pratar om vem som får in mest pengar och säljer bäst. Nvidia brukar alltid ha rent procentuellt större delar av marknaden precis som Intel, just därför detta är en nyhet.
Men det är klart att det varierar.

Det betyder inte att dom har bäst produkter.

Intel har iof använt sig av affärsmetoder som varit olagliga. Inom några år kan nog amd börja hämta sig igen.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Ja, vi har hört tillräckligt många dåliga skämt om AA i SC2, det räcker nu.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Är själv en kappvändare när det gäller hårdvara i min burk, är inte trogen någon sida, har haft ati radeon 9700, sedan blev det nvidia 8800GTX och nu sitter jag åter med ati 5850. Tror att alla tillverkare någon gång under sin produktuteckling kommer att ha sina ups n downs med måndagsexemplar.
Jag väljer helt enkelt det jag tycker är bäst för stunden när jag beställer nytt (kompatibilitet med övrig hårdvara/mjukvara och plånboken förstås )

Lite offtopic:
Får passa på att tacka redaktionen + alla swec:are som genom åren som ändå gett mig och övriga på forumet bra info med tester eller andra källhänvisningar som betytt mycket i valet av grafikkort (trots stunder av hårdför pajkastning till höger och vänster mellan fanbois ).

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Intel har iof använt sig av affärsmetoder som varit olagliga. Inom några år kan nog amd börja hämta sig igen.

Hoppas det :/

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Intressant utveckling... hmmm, kan det möjligtvis bli en mer jämn kamp mellan företagen (AMD vs Nvidia) framöver för nya (goda) produkter ut till konsumenthandeln?

/Saint25

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

De borde anställa ray adams o erbjuda ati tray tools som alternativ till ccc. Atis display driver + ATT = outstanding.

Definitivt!

Jag läste faktiskt att han fick ett 5870 av AMD, så nån på AMD verkar ju ha uppmärksammat honom iaf. Hoppas det leder till nåt mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Definitivt!

Jag läste faktiskt att han fick ett 5870 av AMD, så nån på AMD verkar ju ha uppmärksammat honom iaf. Hoppas det leder till nåt mer.

Vem är Ray Adams?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Vem är Ray Adams?

Skaparen av ATI Tray Tools.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Inte så undra på, nvidia har ju i princip inget nytt att komma med sen 8800, allt dom har gjort egentligen är ju att döpa om deras kort ett antal gånger. till på råga på allt så saknas DX11.
Fermi är fortfarande ett kort för high end budgeten, alltså inget som vanligt folk tar sig råd till.

Men, det kommer att vända när Nvidia väl får ut Fermi ända ner till budgetklassen.

Är det inte så att just Geforce 4xx är en helt ny arkitektur medans radeon 5xxx fortfarande bygger på en gammal arkitektur?

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Hedersmedlem

x86-arkitekturen är från 70-talet, så ska man fundera över vilken ålder underliggande arkitektur har, så blir det inte mycket man kan köpa till sin PC. Prestandan är väl det intressanta för de flesta?
SSD-tekniken av idag är från 1980 som ett annat exempel.

nVidia återanvänder lyckade bitar från tidigare arkitekturer, precis som AMD/ATi, även om GF100 är en ovanligt stor förändring på många sätt. ATi kommer troligen ändra sin shaderarkitektur rejält genom att gå från 5 beräkningsenheter/shader till 4, men ha fler istället. Detta ska troligen ske redan nu i höst/vinter. Det kommer fler förändringar också, ändå tror jag inte att 6000-serien kommer anses som helt ny. Allt beror på vilken utgångspunkt man väljer att ha.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Är det inte så att just Geforce 4xx är en helt ny arkitektur medans radeon 5xxx fortfarande bygger på en gammal arkitektur?

Ny och ny, bägge är ju nya men det är en fråga om hur många och stora förändringarna är. Själv tycker jag inte det har någon betydelse. Vad som spelar roll är resultatet. Just nu är nvidias kort varma, slukar mycket ström för sin prestanda och överprissatta samt att de levererar för få funktioner, bara 2 aktiva utgångar för bildskärmar per kort. Så denna generations nvidia kort känns som en stor besvikelse.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Jag ladde upp uppgifter som sade något annat.

Faktum kvar står att det finns två källor och ingen oberoende källa som bekräftar eller dementerar de.

Nu har det kommit fram lite bilder på GF104-kärnan som ser ut att bekräfta Charlie's siffror (367 mm^2).

ÏÆÆðÄãµÄÍ·¸Ç¹Ç£ºGTX 460ºËÐÄÕæÈÝ̽ÃØ-GTX 460 ӯͨ YESTON GTX460-768GD5·âÉñ°æ-Çý¶¯Ö®¼Ò
ÏÆÆðÄãµÄÍ·¸Ç¹Ç£ºGTX 460ºËÐÄÕæÈÝ̽ÃØ-GTX 460 ӯͨ YESTON GTX460-768GD5·âÉñ°æ-Çý¶¯Ö®¼Ò
ÏÆÆðÄãµÄÍ·¸Ç¹Ç£ºGTX 460ºËÐÄÕæÈÝ̽ÃØ-GTX 460 ӯͨ YESTON GTX460-768GD5·âÉñ°æ-Çý¶¯Ö®¼Ò
ÏÆÆðÄãµÄÍ·¸Ç¹Ç£ºGTX 460ºËÐÄÕæÈÝ̽ÃØ-GTX 460 ӯͨ YESTON GTX460-768GD5·âÉñ°æ-Çý¶¯Ö®¼Ò
ÏÆÆðÄãµÄÍ·¸Ç¹Ç£ºGTX 460ºËÐÄÕæÈÝ̽ÃØ-GTX 460 ӯͨ YESTON GTX460-768GD5·âÉñ°æ-Çý¶¯Ö®¼Ò
ÏÆÆðÄãµÄÍ·¸Ç¹Ç£ºGTX 460ºËÐÄÕæÈÝ̽ÃØ-GTX 460 ӯͨ YESTON GTX460-768GD5·âÉñ°æ-Çý¶¯Ö®¼Ò

Själv använde jag en av bilderna ovan (http://news.mydrivers.com/Img/20100801/10081968.jpg) och den kända storleken på minneskretsarna (12,0 x 14,0 mm vilket går att hitta på Samsung's websida) för att uppskatta storleken på GF104. Perspektivet gör det lite jobbigt men jag kom fram till nåt slags minimum på 360 mm^2 och maximum på 425 mm^2.

En forumdeltagare på Beyond3D verkar ha gjort en smartare mätning genom att utgå från den kända storleken av en 1/4 US dollar. Se Beyond3D Forum - View Single Post - NVIDIA GF100 pre-release speculation. Han fick det alltså till 366 mm^2. Jag har inte orkat göra hans beräkningar/mätningar själv dock.

Egentligen borde Charlie presentera evidens själv men han kanske vill skydda sina källor (alltså personer som riskerar sina anställningar eller nåt sånt kanske).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Nu har det kommit fram lite bilder på GF104-kärnan som ser ut att bekräfta XXX's siffror (367 mm^2).
**

Själv använde jag en av bilderna ovan (http://news.mydrivers.com/Img/20100801/10081968.jpg) och den kända storleken på minneskretsarna (12,0 x 14,0 mm vilket går att hitta på Samsung's websida) för att uppskatta storleken på GF104. Perspektivet gör det lite jobbigt men jag kom fram till nåt slags minimum på 360 mm^2 och maximum på 425 mm^2.

En forumdeltagare på Beyond3D verkar ha gjort en smartare mätning genom att utgå från den kända storleken av en 1/4 US dollar. Se Beyond3D Forum - View Single Post - NVIDIA GF100 pre-release speculation. Han fick det alltså till 366 mm^2. Jag har inte orkat göra hans beräkningar/mätningar själv dock.

Egentligen borde XXX presentera evidens själv men han kanske vill skydda sina källor (alltså personer som riskerar sina anställningar eller nåt sånt kanske).

GPU size = 332 mm2 -> InsideHW - ASUS GeForce GTX 460 TOP: Finally a Proper Fermi!
Och som tidigare länkades (320mm2) Nvidia's GeForce GTX 460 graphics processor - The Tech Report - Page 2

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Varför redigerade du mitt inlägg? Och istället för att komma med en massa hjärndöda länkar kan du väl hjälpa oss att finna den riktiga storleken på GF104 och evidens för det så klart.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem

Beyond3D Forum - View Single Post - NVIDIA GF100 pre-release speculation

"The PCIe connector seems to be ~85mm in size: http://www.interfacebus.com/PCIe_16x_Connector.gif

That gives a spreader size of ~45.7mm * 35mm and a die size of 364mm². Seems like Charlie was right after all."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Beyond3D Forum - View Single Post - NVIDIA GF100 pre-release speculation

"The PCIe connector seems to be ~85mm in size: http://www.interfacebus.com/PCIe_16x_Connector.gif

That gives a spreader size of ~45.7mm * 35mm and a die size of 364mm². Seems like Charlie was right after all."

Nu när jag sett bilderna m3tr0 länkade till kände jag för att bilda mig en egen uppfattning om GF104's egentliga storlek. För att minimera perspektivvinkelns inverkan på måtten räknade jag ut det procentuella förhållandet mellan kärnan och skalet.

Resultatet jag kom fram till är att det inte kan vara långt från 370 mm², vilket får mig att inse att Charlies post var korrekt. Det var verkligen "some mad scientists" som hade mätt upp kärnans area till 367 mm². Detta är även det värde som var uppgett i wikipedia som jag länkade till här tidigare.

Edit: Detta ger att R870 har 2,15 miljarder transistorer på 334 mm² över 6,43 miljoner/mm² jämfört med
GF104 som har 1,95 miljarder på 367 mm² eller ca 5,31 miljoner/mm².

Permalänk
Medlem

Sista är verkligen fin som 'bevis'.
Eftersom storleken är okänd anger vi den mest frekventa siffran som cirkulerar på nätet.

"
Uniquely among the major players in PC semiconductors, though, Nvidia refuses to divulge die sizes for its chips. That's a quirky thing, in a very Nvidia sort of way, since finding out a chip's die size isn't especially difficult. Heck, I'd have measured the GF104 myself by now if my X-Acto knife blade could wedge in just a little further under the metal cap that covers it. I'll get there eventually.

In the meantime, we have our highly scientific "find the most widely reported number that looks right to you" method of obtaining Nvidia die sizes. This information could be wrong, especially in the case of a new chip like the GF104, but it's probably not far off.
"

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

In the meantime, we have our highly scientific "find the most widely reported number that looks right to you" method of obtaining Nvidia die sizes.

Haha... pekar på "highly scientific" alltså... jag hoppas verkligen för skribentens skull att det var ironi.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

En till site med 320 mm2.

Citat:

As a result, the new chip comes out rather compact with a transistor count of 1.95 billion and a die size of 320 square millimeters. This is comparable to AMD’s RV870 Cypress with its 334 square millimeters and 2.15 billion transistors.

Nvidia GeForce GTX 460 1 GB Graphics Card Review (page 2) - X-bit labs

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"