Permalänk

Boende i Skövde!

Tjena!
Jag har kommit in på högskolan i Skövde där jag ska läsa programmet Datorspelsutveckling Grafik.
Jag och en kompis som också ska läsa där trodde vi hade hittat boende, men visade sig att tidigaste tillträde är i november. Börjar få lite panik nu. Hittar inga studentlägenheter, eller vanliga hyres nu till terminstarten.
Det blir min första flytt så jag vet inte riktigt hur man bör gå tillväga när man söker bostad.
Har skickat in ett par intresseanmälningar där jag frågar om mer info på ett par lägenheter (inte student), men har inte fått svar än.

Ska också ringa upp nån jag såg skulle hyra ut sin lägenhet privat.
Jag funderar med på vandrarhem. Kanske går att bo billigt under hösten? Men då är ju frågan hur man under den tiden ska göra med sina möbler. Och datorn. Kanske t.o.m. behöver dator hemma för att kunna plugga bra.

Bara snurrar i huvudet just nu.
Vet inte vad jag ska göra.

Boendet planen är att flytta in på i november är en liten korridor med 3 rum, och delat kök + badrum. Vi tänkte i så fall dela detta på 3 (3 kompisar) för att kunna bo ganska billigt, men ändå ha sitt eget space. Inte jag som har koll på detta och måste kolla upp med polaren att detta verkligen är hundra att vi kan få det.

Men i så fall fram till dess som sagt.
Tips? Kaos i huvudet nu...

Permalänk

Jag känner en del av människorna som sitter i Studentkåren i Skövde. Det är vad jag rekomenderar, hör med Studentkåren. Dom brukar alltid kunna erbjuda en mängd olika alternativ och jag vet mycket väl att deras ordförande är mycket lätt att ha med att göra och väldigt väldigt hjälpsam.

[EDIT] Här har du deras hemsida, Studentkåren i Skövde - Start

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Skrivet av TroNi:

Jag känner en del av människorna som sitter i Studentkåren i Skövde. Det är vad jag rekomenderar, hör med Studentkåren. Dom brukar alltid kunna erbjuda en mängd olika alternativ och jag vet mycket väl att deras ordförande är mycket lätt att ha med att göra och väldigt väldigt hjälpsam.

[EDIT] Här har du deras hemsida, Studentkåren i Skövde - Start

Inbillade jag mig bara eller stod det först din "förra tjej" och nu "en del människor"?
Ser ingen edit, tror jag börjar bli knäpp :P.

Hur som helst. Tack så mycket för tipset. Ska kolla upp detta!

Permalänk

Haha jo de är sant, jag tänkt att det kanske vart onödigt att hänga ut den stackarn så på ett nördforum. Men sen kollade jag efter henne på deras sida och kunde konstigt nog itne hitta hennes namn någonstans. Trots att hon blev vald till årets Kårordförande, i alla fall vad jag vill minnas.. Hon kanske har hoppat av eller något jag vet inte.

Men kolla med dom i alla fall.. Och om dom kan hjälpa dig, glöm då för tusan inte att betala din studentkårsavgift för att stödja dom! Den är ännu viktigare nu när kårobligatoriet har försvunnit!

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Skrivet av TroNi:

Haha jo de är sant, jag tänkt att det kanske vart onödigt att hänga ut den stackarn så på ett nördforum. Men sen kollade jag efter henne på deras sida och kunde konstigt nog itne hitta hennes namn någonstans. Trots att hon blev vald till årets Kårordförande, i alla fall vad jag vill minnas.. Hon kanske har hoppat av eller något jag vet inte.

Men kolla med dom i alla fall.. Och om dom kan hjälpa dig, glöm då för tusan inte att betala din studentkårsavgift för att stödja dom! Den är ännu viktigare nu när kårobligatoriet har försvunnit!

Ok

Permalänk
Medlem

Lista på bostadsförvaltare i Skövde

Tråd på studentkårens forum som kan vara av intresse

Forumskategori på studentkårens forum som kan vara av intresse

Lycka till med att hitta bostad. För det mesta brukar det ordna sig för folk och en del tillåter att en del är temporärt inneboende hos dem också. Skriv en ansökan eller se om det inte redan finns en i forumet

EDIT: Jag antar att du är bostadssökande hos Skövdebostäder (url verkar inte fungera just nu men säkert problem hos dem bara). Även om man inte är bland de första i kön kan man ha tur med att få en lägenhet, flickvännen lyckades bland annat med det och bor kvar i den än

EDIT 2: Stavfel.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Har inte ögnat igenom länkarna men när jag började plugga i Skövde så lyckades jag få en studentlägenhet genom skövdebostäders "först till kvarn". Jag vet inte hur det är idag om de fortfarande kör med "först till kvarn". Om de fortfarande kör med det så är det bara att kolla deras hemsida flera gånger om dagen efter studentboende.
Registrera dig där som sagt snarast och ställ dig i kö. Det är bra att samla på sig lite poäng om du vill byta till en bättre lägenhet framöver.

Permalänk

Tack för tipsen!
Är registrerad på Skövdebostäder, men de verkar köra med "köpoäng".
Jag har också följt lägenheter på blocket. Hittade t.ex. en 2a som lades ut idag (Lite trångt, men bättre än inget!). Ringde ett par timmar efter att annonsen kommit in. Frågade om många hade ringt. "30-40st" fick jag till svar. Då sjunk hoppet...
Vad är det som avgör vilken intresserad som får en lägenhet i det läget förresten? (Förstahandskontrakt, blocket).

Ska ringa studentkåren i morgon tänkte jag. Missade idag (10-12 = öppettider). Se vad de säger.
Tänkte också börja söka lägenhet i typ Mariestad/Skara och andra städer i närheten. Vad som helst är bättre än inget. Kan ju alltid leta bättre sen när man väl har lägenhet. Och Kungsbacka är lite väl långt bort för att pendla (Runt 18 mil).

Just nu har jag lite panik. Känns som att jag inte kommer hitta något..

Permalänk
Medlem

Är väl bara ringa runt och kolla på nätet har en polare här som kanske ska sova i min lägenhet annars kan jag kanske offra mig någon gång låna soffan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Tack för tipsen!
Är registrerad på Skövdebostäder, men de verkar köra med "köpoäng".
Jag har också följt lägenheter på blocket. Hittade t.ex. en 2a som lades ut idag (Lite trångt, men bättre än inget!). Ringde ett par timmar efter att annonsen kommit in. Frågade om många hade ringt. "30-40st" fick jag till svar. Då sjunk hoppet...
Vad är det som avgör vilken intresserad som får en lägenhet i det läget förresten? (Förstahandskontrakt, blocket).

Ska ringa studentkåren i morgon tänkte jag. Missade idag (10-12 = öppettider). Se vad de säger.
Tänkte också börja söka lägenhet i typ Mariestad/Skara och andra städer i närheten. Vad som helst är bättre än inget. Kan ju alltid leta bättre sen när man väl har lägenhet. Och Kungsbacka är lite väl långt bort för att pendla (Runt 18 mil).

Just nu har jag lite panik. Känns som att jag inte kommer hitta något..

Om du kan tänka dig att pendla en kortare sträcka finns det utöver Mariestad/Skara även Tibro. Buss tar cirka 20 minuter och det finns i alla fall en student jag känner som bor i Tibro och har gjort det ett par år. Det finns dessvärre ingen cykelväg vad jag vet.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Bott i skövde i 6 år, först som inneboende hos min farmor i typ 10 mån sen min första lägenhet år 2004 en etta på 26m2 för 30 000 och ~2000/mån såld 2007 för ~110 000, min andra lägenhet blev en tvåa år 2007 55m2 för 380 000 och runt 2400/mån.. Dvs priset på lägenheter steg ganska kraftigt då. Mina kompisar har dock aldrig haft några problem att få tag i hyreslägenheter antingen på Östermalm eller i Havstena. Eller om du orkar ta dig en bit så finns det möjligtvis billigare lägenheter i Ryd eller Hentorp.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ryden:

Bott i skövde i 6 år, först som inneboende hos min farmor i typ 10 mån sen min första lägenhet år 2004 en etta på 26m2 för 30 000 och ~2000/mån såld 2007 för ~110 000, min andra lägenhet blev en tvåa år 2007 55m2 för 380 000 och runt 2400/mån.. Dvs priset på lägenheter steg ganska kraftigt då. Mina kompisar har dock aldrig haft några problem att få tag i hyreslägenheter antingen på Östermalm eller i Havstena. Eller om du orkar ta dig en bit så finns det möjligtvis billigare lägenheter i Ryd eller Hentorp.

Hmm ok.
Jag vet inte vad jag gör fel, men problem med att hitta lägenhet har jag uppenbarligen! ^^
Har som sagt aldrig flyttat förr så vet inte riktigt vad det finns för tricks så att säga. Men skövdebostäder verkar som sagt köra med nån sorts "köpoäng" och med tanke på att man är förhållandevis nyregistrerad går nog det bort då. Förstår dock inte hur det fungerar riktigt. Och hyres på blocket (se föregående exempel) verkar inte heller vara lätt. Får väl muta nån.

fullebulle: Nu vet jag inte hur pass seriös du var där, men annars var det ett mycket generöst erbjudande. Hoppas dock att jag kan hitta något eget och att det inte ska behövas. Men som du säger som nödlösning nån enstaka natt om det skulle behövas hade ju varit grymt skysst. Men kommer nog inte behövas, tack ändå :). Blev bara imponerad över att du erbjöd nåt sånt till nån du inte ens känner!

Kuufukuji: Just nu känns det som ett alternativ tycker jag. Ska träffa polarna imorgon och se vad de säger, men alltid inom ett par mil /20min är ju helt klart acceptabelt. Då tillkommer visserligen månadskort etc, men bara det är förstahandskontrakt så bör man ju utan större problem kunna byta lägenhet senare om man hittar nåt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Kuufukuji: Just nu känns det som ett alternativ tycker jag. Ska träffa polarna imorgon och se vad de säger, men alltid inom ett par mil /20min är ju helt klart acceptabelt. Då tillkommer visserligen månadskort etc, men bara det är förstahandskontrakt så bör man ju utan större problem kunna byta lägenhet senare om man hittar nåt bättre.

Tibro funkar ju men det är ju segt att bo där. Men du kan ju börja där och flytta in till Skövde så fort du hitta något. Dock är väl inte Skövde det roligaste stället heller men klart roligare än Tibro. Har dock ett gäng polare i Tibroområdet. Men tar du Hentorp , Skultorp, eller ställen lite längre ifrån stan som ändå har bra cykelförbindelser så är det ju gött. Skultorp ligger bara 10-15 minuter ifrån stan med buss tar kanske 45 minuter att gå och kanske 20 att cykla om du inte har bråttom.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Skövdebostäders kösystem är att du får en poäng per dag du har anmält intresse. Vanliga hyresrätter är ju bara glömma. Nuförtiden måste man nästan få uppemot 1200 poäng innan man är först i kön på en lägenhet. I vilket fall så går du ju före i kön på studentlägenheter om du ska börja plugga. Men konstigt nog är det väldigt dåligt med studentlägenheter för stunden. När min polare började plugga för dryga två år sedan var det mängder påstår han. Sen om ni är tre som ska bo i samma lya blir det väl inte lättare när det gäller just studentlägenheter.

Har du kikat något på www.stundentlya.se också? Vet inte hur pass bra sidan är, känner bara till den.
Min bror lyckades få lägenhet hyffsat snabbt via Akelius Fastigheter, bostad, lägenheter och lokaler. . Tror han ringde till dem. Fast nu vill du ju ha något boende på rätt snabba ryck så.

Ledsen att man inte kunde hjälpa mer

Ledsen att man inte kan hjälpa till jättemycket.

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Medlem

Kollade skövdebostäders hemsida och de kör fortfarande med "först till kvarn" på studentlägenheter.

"Studerande vid Högskolan i Skövde?
Studentbostäder hyrs ut endast till studerande vid Högskolan i Skövde. De förmedlas via tjänsten Bostad Direkt. Detta innebär att den som först anmäler intresse för en utannonserad studentlägenhet på Mina sidor kommer först ifråga för den, ”först till kvarn”."

De har rss på den listan så prenumerera alt. kika in ett par gånger om dagen.

Permalänk

Det finns hopp.
Ringde på en lägenhet i Mariestad och slutade med att tjejen vi pratade med kollade i sina papper och hittade en lägenhet i Skövde. Lägenheten ligger inte "ute" än och vi ska på privat visning på fredag. Jag förstod det som att vi får den om vi vill efter visningen. Hoppas det och att allt verkar bra.

Ska vara där 11:00 (Timmervägen. Kollade eniro och verkar ligga i södra Ryd).
Någon som vet hur man smidigt tar sig dit från Kungsbacka/Göteborg?
Jag drog en sökning på västtrafik och förslaget lät en aning osmidigt:
Fjärrtåg 100,-- Regiontåg 60,-- Gå,-- Buss 1. Fattas dessutom prisuppgift.

Permalänk
Medlem

Finns ju direkttåg till Skövde från Göteborg. Sen är det nog buss som gäller från resecentrum i Skövde ut till Ryd. Bil tar ju runt 2 timmar till Skövde om du har den möjligheten. Kanske lättare att komma ut till Södra Ryd då också.

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk

Konstig dag. Men känner att jag nog får skriva så att ni som hjälpt till i tråden får veta hur det gick.

Gick upp strax före 07:00 idag och träffade kompisen. Tog sedan x2000 till Skövde.
Jag har aldrig varit i Skövde och hade tänkt mig en riktigt postapokalyptisk håla, där allt är grått och brunt. Blev positivt överraskad av allt det gröna, fontäner etc.

Hur som helst. Vi hade ganska gott om tid så bestämde oss för att gå till Södra Ryd där lägenheten vi skulle på visning i låg. För att se mer av staden. Kom dit i ganska perfekt tid och träffade hon som hade hand om vår visning. Lägenheten (3a) visade sig ha en hall som ledde till en liten "korridor" som alla rum (2 sovrum + 1 "vardagsrum") var anslutna till. Det skulle vara perfekt då vi ska dela på tre och gör att vardagsrummet kan användas som sovrum. Det fanns 2 badrum, badkar, tvättmaskin/torktumlare och hela köret. Ganska stort kök, med vitvaror stor kyl/frys etc.

Lägenheten i sig var väl inte "vacker" och hade plastmatta i alla rum utom vardagsrummet där det var parkett, och tråkiga, men neutrala tapeter. Hur som helst. Vi tyckte att det verkade perfekt och sa att vi var intresserade. Hon hade "nån/några" mer som skulle kolla på den och vi kände hur hoppet sjunk. Vi snackade dock ganska mycket och kom bra överens med hon som hjälpte oss och hon sa att hon skulle återkomma på måndag om vi fått den eller ej. När vi började gå tillbaka mot centrum ringde min mobil. Det var hon och hon sa att lägenheten var vår!

Vi blev skitglada och flummade runt i Skövde resten av dagen. Snackade med randomfolk osv. (Vi måste ha haft tur. Alla var hur trevliga som helst. Satt t.ex. och softade på en gräsplätt och tänkte fråga några pensioner som gick förbi om vägen till sportex. Slutade med att vi tjötade som fan med dom. Hur sköna som helst ).
SJ lyckades dock dra ner vårat humör en del mot slutet. X2000 som skulle komma klockan 20:11 kom klockan 22:00.
Ingen dålig försening... Vill ha tillbaka mina pengar för den biljetten alltså.

Permalänk
Hedersmedlem

Pengarna tillbaka från SJ borde inte vara några större problem, dock troligen inte hela summan. Men ta en titt här:
SJ.se - Resor med tg - ett Bra Miljval - SJs resevillkor

Kan förövrigt säga att Skövde är en ganska trevlig stad. Finns en hel del bra områden såväl inom staden som utanför.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hej, jag flyttar dit imon blir roligt se hur staden ser ut. Varit i högskolan men inte sett "stan" kollat på nätet verkar ha media markt onoff siba elgiganten mm så verkar ha lite utbud iaf. Får hoppas man blir nöjd! Roligt att det ordnade sig!

Permalänk

Skrev ett jättefint och välformulerat meddelande. Men swec-servern fuckade tydligen ut när jag skulle posta och allt försvann.
Så kör ett kortfattat:

Oskar: Jag har mailat SJ, men har inte fått svar än.

fullebulle: Kul, då blir blir vi nästan grannar :). Vad ska du plugga?
Jag promenerade omkring som fan i Skövde efter visningen. (2-3mil ). Vad jag kunde se fanns det butiker + nåt köpcentrum i själva centrum, nära stationen. Sedan fanns också Coop, Sportex, EB games, mataffär, elgiganten etc ett par kilometer från stationen snett mot ryd till. Tror jag ;). 0 lokalsinne. Hade tänkt köpa cykel där!
Såg ingen bio/nattklubbar. Men bör ju finnas.

Permalänk

Skrev ett jättefint och välformulerat meddelande. Men swec-servern fuckade tydligen ut när jag skulle posta och allt försvann.
Så kör ett kortfattat:

Oskar: Jag har mailat SJ, men har inte fått svar än.

fullebulle: Kul, då blir blir vi nästan grannar :). Vad ska du plugga?
Jag promenerade omkring som fan i Skövde efter visningen. (2-3mil ). Vad jag kunde se fanns det butiker + nåt köpcentrum i själva centrum, nära stationen. Sedan fanns också Coop, Sportex, EB games, mataffär, elgiganten etc ett par kilometer från stationen snett mot ryd till. Tror jag ;). 0 lokalsinne. Hade tänkt köpa cykel där!
Såg ingen bio/nattklubbar. Men bör ju finnas.

Permalänk

Skrev ett jättefint och välformulerat meddelande. Men swec-servern fuckade tydligen ut när jag skulle posta och allt försvann.
Så kör ett kortfattat:

Oskar: Jag har mailat SJ, men har inte fått svar än.

fullebulle: Kul, då blir blir vi nästan grannar :). Vad ska du plugga?
Jag promenerade omkring som fan i Skövde efter visningen. (2-3mil ). Vad jag kunde se fanns det butiker + nåt köpcentrum i själva centrum, nära stationen. Sedan fanns också Coop, Sportex, EB games, mataffär, elgiganten etc ett par kilometer från stationen snett mot ryd till. Tror jag ;). 0 lokalsinne. Hade tänkt köpa cykel där!
Såg ingen bio/nattklubbar. Men bör ju finnas.

Edit:
Oook... Trippelpost. Swec-servarna verkar fucka sönder?

Permalänk

Har bott där sedan April, pluggar också, dock ej på högskolan.

Bio finns, även nattklubb. Har inte den största kollen på dom. Men vet att det finns åtminstone tre. Ligger rätt nära stationen, vid den stora kyrkan.
Så allt är centralt, förutom Esplanenaden som ligger upp emot ryd, där det finns fler och större butiker.

Skövde är rätt mysig om man väl kommer på något att göra. Annars är den rätt tråkig, men det är alla städer så. Går bra med tåg, både till Sthlm och Göteborg. Billigt som få.

Hoppas ni trivs!

Permalänk
Medlem

Kul att höra att det gick bra med boendet Är det något du undrar över så är det bara hojta.

Är väl tre större områden med butiker nuförtiden - Centrum, Elins Esplanad och gatan därifrån ner mot stan har en del butiker samt Stallsiken som har många större butiker såsom mediamarkt, biltema osv.

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Skrev ett jättefint och välformulerat meddelande. Men swec-servern fuckade tydligen ut när jag skulle posta och allt försvann.
Så kör ett kortfattat:

Oskar: Jag har mailat SJ, men har inte fått svar än.

fullebulle: Kul, då blir blir vi nästan grannar :). Vad ska du plugga?
Jag promenerade omkring som fan i Skövde efter visningen. (2-3mil ). Vad jag kunde se fanns det butiker + nåt köpcentrum i själva centrum, nära stationen. Sedan fanns också Coop, Sportex, EB games, mataffär, elgiganten etc ett par kilometer från stationen snett mot ryd till. Tror jag ;). 0 lokalsinne. Hade tänkt köpa cykel där!
Såg ingen bio/nattklubbar. Men bör ju finnas.

Hej adda mig på msn så skriver vi mer! Jag såg biograf! Saga! Vart den ligger någonstans i stan så är mitt lokal sinne! Skulle jag hitta dit igen? Nej

Permalänk
Medlem

Det jag hört om skövde är ju inte direkt att det är en håla stor nog att gå vilse i.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Skrivet av kode:

Det jag hört om skövde är ju inte direkt att det är en håla stor nog att gå vilse i.

Beror på lokalsinne.
Jag kan gå vilse i ett köpcentrum och har verkligen 0 känsla för åt vilket håll saker och ting ligger. I spel kollar jag nog mer på minikartan om sådan finns, än på själva spelet ;).

Permalänk
Medlem

Bor själv i Hjo (utanför skövde), flyttade förra veckan och jag har vart och strosat omkring i Skövde i närmre 4år snart Det är som ni säger en trevlig liten stad med alla dem butiker man behöver.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kode:

Det jag hört om skövde är ju inte direkt att det är en håla stor nog att gå vilse i.

Håller man sig till centrum så brukar det vara lätt att hitta rätt efterssom kyrkan är ganska lätt att håll koll på.

Däremot så är det värre när man sätter sig i bilen och snurrar runt lite för mycket i rondellerna och väljer fel avfart. Vid de tillfällena har i alla fall jag lyckats kollra bort mig totalt innan jag kommit på rätt spår igen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||