Permalänk

Endless reboot på GA-P35 DS4

Det hela började när jag skulle klocka min E8400 lite försiktigt. Ställde FSB på 400 för att matcha minnena, avslutade och sparade, datorn försökte boota ett par gånger utan att lyckas, efter 3-4 försök bootade datorn, men när Windows startade så såg jag att överklockningen var borta.

Jaha, tänkte jag, och återvände till BIOS. Satte lite lösare timings på minnena och höjde Vcore ett snäpp för att se om det blev någon skillnad. När jag sparar stänger datorn av sig igen, men nu lyckas den inte boota alls, den startar i ca 3s och stänger sen av sig. Sen står den och repeterar detta i oändlighet.

Jag har försökt det mesta nu. Det första jag gjorde var självklart att resetta CMOS, vilket inte hjälpte. Det jag har provat är: resetta CMOS, ta ur BIOS-batteri i ca. en timme, bryta strömmen helt när den försöker reboota, försökt starta med andra minnen, försökt boota helt utan minnen. Ingen lycka med något alls.

Av det jag har googlat fram är det inte alls ovanligt med detta fenomen på p35-brädor, men ingen av de lösningar jag hittat har fungerat hittills. Någon som har något förslag man kan prova?

Permalänk
Medlem

Jag "har" ett P35-DS4, det har inte varigt några problem att klocka med det. Kan du på något sätt sabbat moderkortet eller processorn?

Kör standardproceduren: kolla ur alt utom minne, CPU, RAM, PSU och moderkort. Fungerar det ändå inte, ja då är det värre.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av muppens:

Jag "har" ett P35-DS4, det har inte varigt några problem att klocka med det. Kan du på något sätt sabbat moderkortet eller processorn?

Kör standardproceduren: kolla ur alt utom minne, CPU, RAM, PSU och moderkort. Fungerar det ändå inte, ja då är det värre.

Det tvivlar jag på, har inte gjort något som skulle kunna sabba varken moderkortet eller processorn. Av det jag har läst på andra forum så verkar det hända att DS4:orna inte håller klockningen och hamnar i en reboot-loop. Har nu låtit moderkortsbatteriet legat ur datorn över natten i hopp om att BIOS-inställningarna ska släppa och gå tillbaka till default, men det gjorde den självklart inte.
DS4 har ju dubbla BIOS för just såna här tillfällen, någon som vet om det går att tvinga moderkortet att boota med backup BIOS:et?

Permalänk

Jag har för mig att jag tog mig ur nån sådan endless reboot loop genom att manuellt trycka reset några gånger när den höll på och startade om hela tiden.

Jag rekommenderar dig att testa att endast ha ett ramminne i datorn då din överklockning kanske har gjort att moderkortet inte orkar köra flera minnen.

Det går att tvinga datorn att starta från backup-bioset genom att kortsluta två pinnar på primary-bioset precis när du startar datorn. Googla lite så hittar du nog, men testa ovanstående tips först då kortslutningstricket är lite risky...

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Hedersmedlem

Låt den stå och försöka boota, den kommer troligen efter ett antal försök. Hade samma problem med ett P45-kort och det kunde ta upp till tio minuter innan den fattade att den skulle starta...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem med min ruttna P35-DS4. Hade till en början 4x1gb minnen... Tillslut fungerade det bara att starta datorn med ett minne samt att datorn bootade i ca 10min för att starta, dem andra tre är tydligen brända och fungerar inte alls, säkert brädan som bränt alla minnen.
Nu i helgen fick jag låna 2st minnen som en polare hade liggande. Stoppade i båda och datorn startade på en gång utan någon ombootning! Har nu även uppdaterat BIOS till F14 (mitt kort är en rev 1.0) och nu verkar det fungera bra igen.
Stoppa in andra minnen, helst en sticka till att börja med.
Testa starta, ta ut batteriet ur kortet vänta 20sekunder, etc etc... Det ska nog gå tillslut ska du se

Visa signatur

Dator 2006 :: E6420 @ 3.2Ghz :: GA P35 DS-4 :: HD2900XT:: 4GB Ballistix 1000mhz@5.5.5.15 ::
Dator 2010 :: i5 760 @ 2.8Ghz :: GA P55A UD3 :: GB GTX 460 :: 4GB Corsair DDR3 1600mhz
Dator 2016 ::

Permalänk
Medlem

En annan metod med Gigabyte P35 är att bryta strömmen till hela datorn typ stänga av nätagget eller dra ur nätsladden och medan det är urdraget trycka på startknappen på lådan flera gånger för att tömma alla kondingar på moderkortet på ström. Något skit verkar lagras i någon random konding på korten. Sen är det bara att sätta i strömmen igen och starta.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Nu har jag testat det mesta som skrivits här, den har fått stå och försöka boota i över en timme. Har stått utan ström över natt, testat med tre olika ramminnen, både 2.1V och 1.8V, plockat ut allt utom ett grafikkort, ramminne och cpu. Blir till att försöka kortsluta fram backup BIOS i eftermiddag, annars förklarar jag brädan död.
Ny rigg är ändå beställd. Var sugen på nytt redan innan så det här var knuffen som behövdes för att beställa

Permalänk

Hittade detta på ett annat forum:
BIOS Recovery procedures

Originally Posted by nijel

"This procedure is rather Motherboard/BIOS chip specific.
I have Gigabyte GA-P35-DS4 with МХ25L8005 BIOS chip. Here is the chip Data sheet:
http://www.mct.net/download/macronix/mx25l8005.pdf
I was playing with the BIOS file, flashed it successfully, but there was a problem. The M/B boots OK till "Verifying DMI Pool Data....... " and that was it. No booting from any storage device, couldn’t enter in BIOS Setup, couldn’t start Qflash utility to reflash the BIOS. Basically dead board. This M/B has a BIOS auto recovery function, which keeps healthy BIOS backup on a special sectors of the HD and activates when the BIOS is corrupted. You can't recover it manually. But because the BIOS boots initially, the Auto Recovery wouldn't start. I needed to force corrupt my BIOS, so the recovery would start. After some experiments I discovered how to fool the M/B that the BIOS is corrupt and reflash itself automatically. Here is it – I kept pins 5 and 6 (see PDF) shortened with screwdriver while powering on the M/B, the board turned on and immediately off, I removed the screwdriver, the board turned on itself and "BIOS CHECKSUM ERROR...RECOVERING...." showed up. Success. Back to a healthy BIOS again.
Hope this is helpful."

En post längre ner nämde att om pin 5-6 inte funkar så kan man testa pin 6-7.

Lycka till!

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Skrivet av SubMarine:

Hittade detta på ett annat forum:
BIOS Recovery procedures

Den tackar jag för!

Permalänk
Medlem

Jag har hört att man kan bli av med detta problem genom att stänga av "Legacy USB support" i bios, koppla ur alla USB-anslutningar och använda PS/2 tangentbord/mus, ställa in minnesspänningen till 1.8 V (ej på "Auto" alltså) eller genom att uppdatera till ett nyare bios. Själv har jag hittills fått igång P35'an genom att rycka ur strömsladden och hålla startknappen intryckt i någon minut (sedan tillbaka med strömkabeln och starta direkt).
Eftersom detta tar tid och inte alltid lyckas har jag låtit datorn vara på dygnet runt (jag kör folding på den) men jag ska prova de tidigare nämnda tipsen också... I övrigt är P35 ett utmärkt bra moderkort, tycker jag.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Skrivet av Carl_XII:

Jag har hört att man kan bli av med detta problem genom att stänga av "Legacy USB support" i bios, koppla ur alla USB-anslutningar och använda PS/2 tangentbord/mus, ställa in minnesspänningen till 1.8 V (ej på "Auto" alltså) eller genom att uppdatera till ett nyare bios. Själv har jag hittills fått igång P35'an genom att rycka ur strömsladden och hålla startknappen intryckt i någon minut (sedan tillbaka med strömkabeln och starta direkt).
Eftersom detta tar tid och inte alltid lyckas har jag låtit datorn vara på dygnet runt (jag kör folding på den) men jag ska prova de tidigare nämnda tipsen också... I övrigt är P35 ett utmärkt bra moderkort, tycker jag.

Kom inte ens in i BIOS där på slutet så det var svårt att göra någon ändring där. Fast nu är ny dator köpt och gamla P35 är utslängd!

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått samma skit. Den försöker och försöker bota hela tiden. Men kommer inte så långt att man kommer in i bios.

Kan det vara moderkortet eller nätagget?

hur testa?

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhffan:

Nu har jag fått samma skit. Den försöker och försöker bota hela tiden. Men kommer inte så långt att man kommer in i bios.

Kan det vara moderkortet eller nätagget?

hur testa?

har du löst detta?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Fick samma problem efter att ha lagt in 2 moduler med minne ( 4 totalt). Löste det genom att om och om trycka på reset som en galning för att förstöra moderkortet (för att returnera på garanti). Det hände inte, istället så bootade den om och efter 3 år fungerar moderkortet fortfarande.

Permalänk
Medlem

Detta är tyvärr ett mycket vanligt problem på på gigabyte p35 kort. Som andra sagt är det enda man kan göra att jävlas så mycket som möjligt med bios för att få bios recover att hoppa igång, ibland går inte alls dock.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Jag la det åt sidan och köpte en ny rigg

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

Håller på och meckar med en bekants dator här

Ga-p35-ds4 moderkort, q6600processor,
har bytt grafikkort och nätagg och kört stickorna var för sig.

fail-safe settings i bios.

starta upp en gång, fungerar kalas, klarar stresstest flera timmar, på processor, grafikkort och ram.
stänger av, och sedan går den inte att starta igen, grafikkortet står och blåser för full patte och ingen bild, ur med strömkabeln, vänta en stund, och sedan går det igen.

någon som har ide vad det kan vara?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

Håller på och meckar med en bekants dator här

Ga-p35-ds4 moderkort, q6600processor,
har bytt grafikkort och nätagg och kört stickorna var för sig.

fail-safe settings i bios.

starta upp en gång, fungerar kalas, klarar stresstest flera timmar, på processor, grafikkort och ram.
stänger av, och sedan går den inte att starta igen, grafikkortet står och blåser för full patte och ingen bild, ur med strömkabeln, vänta en stund, och sedan går det igen.

någon som har ide vad det kan vara?

Har du senaste bios? Jag hade även problem med minnena i mitt förra system (EP35-DS4), då höll datorn på som du beskrev. Efter byte till andra minnen fungerade det fint. Vad har du för minnen?

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av SubMarine:

Har du senaste bios? Jag hade även problem med minnena i mitt förra system (EP35-DS4), då höll datorn på som du beskrev. Efter byte till andra minnen fungerade det fint. Vad har du för minnen?

håller på och försöker dra in senaste bios här nu,
ett par Kingston HyperX minnen är det som sitter i, tänkte ta och skicka i den 667mhz minnen jag har liggandes och pröva med, går inte och köper ddr2 minnen för överpris bara för att "det kanske är det som är felet"

prövar med bios uppdatering och VEM FAN ANVÄNDER DISKETT???!!
det står att det ska gå med USB-minne i manualen, och ja det är fat32 formaterat, det hittar det inte alls

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Du måste aktivera legacy usb eller något i den stilen i bios för att kunna uppdatera via USB.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Jaha då var det min tur att råka ut för detta problem med ombootning.

Har haft mitt GA-EP35-DS4 i flera år och har inte haft några större problem. Men det har hänt ibland efter att jag bytt någon hårdvara att kortet bara bootar om efter några sekunder när man försöker starta datorn. Det har dock alltid löst sig efter att jag har mixtrat och fipplat lite med att stänga av och reseta datorn.

Har nu uppgraderat datorn med nytt moderkort m.m. och satte då in GA-EP-35-DS4 moderkortet i ett annat chassie och då började problemet med ombootning igen. Har testat att uppdatera bios, koppla ur alla diskar och kort, nollställt cmos m.m. Det enda som hjälper mot ombootningen verkar vara om jag tar ur alla minnesstickorna förutom en, då bootar datorn normalt.

Nån som har några ideér på vad man kan testa mer? Har alltid haft fyra minnesmoduler (totalt 8GB) men nu funkar det bara med en. Det som är nytt är chassiet och nätagget. Kan det ha något med spänningen från nätagget att göra?

Visa signatur

PC: Cooler Master Cosmos 1000 | Intel i5-4670K | Asus Z87-PRO | Radeon HD 5770 | Linux Mint 17.2 Cinnamon / Windows 10 Pro
Amiga: Amiga600HD | 40MB HDD | 1MB RAM
Commodore C-64 med bandstation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

håller på och försöker dra in senaste bios här nu,
ett par Kingston HyperX minnen är det som sitter i, tänkte ta och skicka i den 667mhz minnen jag har liggandes och pröva med, går inte och köper ddr2 minnen för överpris bara för att "det kanske är det som är felet"

prövar med bios uppdatering och VEM FAN ANVÄNDER DISKETT???!!
det står att det ska gå med USB-minne i manualen, och ja det är fat32 formaterat, det hittar det inte alls

Sent svar men kanske kan vara till nytta om någon annan råkar ut för problem med att USB-minnet inte hittas när man försöker uppdatera bios. Jag hade samma problem men till slut formaterade jag USB-minnet som fat, inte fat32 alltså. Sedan fungerade det och jag kunde uppdatera bios via Q-flash. Hade även Legacy USB enabled i bios som någon ovan nämnde.

Visa signatur

PC: Cooler Master Cosmos 1000 | Intel i5-4670K | Asus Z87-PRO | Radeon HD 5770 | Linux Mint 17.2 Cinnamon / Windows 10 Pro
Amiga: Amiga600HD | 40MB HDD | 1MB RAM
Commodore C-64 med bandstation

Permalänk
Medlem

hade legazy grejerna och allt annat som det skulle, slutade med att jag skickade in en diskettläsare, fungerade den vägen, och minns jag rätt löste det även mitt problem,

gjorde en film jag postade till youtube men sen kastade.

i med usb-pinnen i dator ett, lägg över filer, i med pinnen i datorn som skulle uppdateras, hittade inga filer, backuppade dåvarande bios till pinnen, gick bra, och sparades. flera olika på rad dessutom, så typ fem backupper,

kopplade in på dator nummer ett igen, inga backuppfiler, men de gamla filerna den datorn la in låg kvar.

kopplade in på biosuppdateringsdatorn, inga filer utöver alla backuppfiler som låg där fint och väntade.

---
ungefär där gav jag upp, och det var även droppen som fick mig att för alltid (änsålänge) lämna Gigabyte åt andra, hänt väldigt mycket skumma grejer med deras prylar för mig. ASUS fungerar kalasfint, likväl ASrock, så tycker inte det borde vara skit bakom spakarna

tack för svar iaf kunde kanske ha fungerat

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

ungefär där gav jag upp, och det var även droppen som fick mig att för alltid (änsålänge) lämna Gigabyte åt andra, hänt väldigt mycket skumma grejer med deras prylar för mig. ASUS fungerar kalasfint, likväl ASrock, så tycker inte det borde vara skit bakom spakarna

tack för svar iaf kunde kanske ha fungerat

Ja det kanske är tur att man köpte ett asus-kort den här gången.

Men gigabytekortet har ju iofs fungerat bra i 5-6 år så man kan väl inte klaga allt för mycket. Ska testa att laborera lite med att ändra spänningen till minnena och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

PC: Cooler Master Cosmos 1000 | Intel i5-4670K | Asus Z87-PRO | Radeon HD 5770 | Linux Mint 17.2 Cinnamon / Windows 10 Pro
Amiga: Amiga600HD | 40MB HDD | 1MB RAM
Commodore C-64 med bandstation