Permalänk
Medlem

Spotify dator

Jag är riktigt sugen på en laptop bara för spotify.
Tanken är att han en dator på stereon i vardagsrummet bara för att köra spotify kopplat till stereon.

Frågan är vad man ska köpa för dator, jag har redan en stationär för att spela och en laptop för surf och diverse nyttoprogram.

Det enda kravet jag har på laptopen är att den är tyst och att den klarar att leverera bra ljud till stereon.
Eftersom den inte kommer användas till något annat så är priset avgörande, alltså så billigt som möjligt.
Jag behöver inget operativsystem.

Någon som har några förslag, funderar ev. på någon liten variant men vet inte vilken.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

En nettop med digital out altenativt en netbook med samma sak, altenativt stunra i detta krav och köp till ett externt usb ljudkort som håller ljudkvaliten du kräver!

Permalänk
Medlem

Då kan du nästan köpa en mobil med wifi och symbian
Kanske inte bästa ljudet.
Fast du måste ha premium då...

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Jag har premium och vill komma åt en enkel och billig lösning att
1# Lyssna på musiken i stereon utan långa kablar genom hela huset.
2# Kunna manövrera spotify från stereo bänken.

Jag har ingen aning om vad som skulle vara den bästa lösningen, jag är öppen för alla förslag.

Vad är wifi och symbian?

Jag väntar på en beställd HTC desire, tror ni den skulle kunna leverera bra ljud till stereon??

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

En ARCHOS 9 att hänga på väggen kanske?

Visa signatur

"En vis man sa en gång"

Permalänk
Medlem

Valfri billig netbook och en USB DAC om du tycker att ljudet inte duger/vill han något bättre än inbyggda.
Alternativt bygga/köpa en dator baserat på ett minitx kort med atom/VIA CPU om man har en gammal skärm liggande, kan bli snyggare eller inte beroende på ambitionsnivå
Inte direkt insatt i netbook, men skulle rekommendera en Nuforce uDAC eller möjligen en HRT Music Streamer II om du vill lägga en slant extra på ljudkvalitén.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd

Mina två favvo spelare, är dels en ASUS Eee PC 701 finns att få tag begagnat på Tradera och Blocket med mera.
701 eller varianter har en 7" skärm och smidiga som få, samtidigt som kör WinXP som en dröm.
Nackdelen är att dessa dator börjar bli slitna, de kom 2007 och de flesta är tillverkade 2008.
Min 701 har OS:et på 4GB SSD:n+program medan musiken ligger på ett 32GB SDHC i inbyggda SD-läsaren.
Spotify funkar kanon (kör XPsp1 för att spara plats på SSD:n). 701 är även resedator, då den har längst batteritid med ett nyköpt 10400mAh batteri ca: 6 timmar.

Just nu har dock 701 förpassats till en låda i skrivbordet (har ingen vettig möjlighet att koppla upp den till Spotify, hemma )

Använder en SE X10mini istället kopplar den med Bluetooth antingen via vardagsrumsstereon och från den till köksstereon för multirum ljud, Eller bara i köket alt vardagsrummet.
Android/X10 är som klippt och skuren för Spotify men kräver Spotify Premium.

Visa signatur

Vill bli avregistrerad från Sweclockers
Har tröttnat på det löjliga forumet...