AMD backar om kantutjämning i Starcraft II

Permalänk
Medlem

Kan dom inte fixa med sina drivrutiner så man kan spela cs med voiplay istället?

Permalänk
Skrivet av neo_rtr:


Kör på 2X HD4870x2
Har inte provat med AA, men ikväll.

Men är det typ 60-70 FPS ni får?

Jag har en 5870+5850 crossfire (typ lika som 5970), jag får typ 40fps med 4xAA vanliga. Utan AA så har jag 60fps låst med D3DOverrider, mer än 60 är onödigt ändå, men jag har inga problem med 60 utan AA. Om Blizzard fixar ordentligt "native" aa, så kommer prestandan och IQ;n bli bättre! Så blizzard får fixa det här ordentligt, för tvinga AA från CCC är väldigt dyrbart prestanda mässigt.

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk

De borde lägga lite krut på att fixa till sina drivar till OS X i stället där de ligger hopplöst efter.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Skrivet av SueCia:

http://www.sweclockers.com/forum/119-aktuellt-starcraft-ii/93...

Vi såg vad du tyckte om grafiken där. Du verkar ju uppenbart avsky starcraft 2, varför hänger du så mycket på SC2 forumet och läser SC2 nyheterna?

Bra att du har lite koll Suecia.

Avskyr inte Sc2, har bara svart att förstå alla dessa anhängare som hissar det till skyarna. Någon måste ju granska eländet kritiskt och är det att hata så fine med det.

Finns spel som är snyggare, mindre resurskrävande, billigare och framförallt mer hållbart i längden.
Att flytta små figurer fram och tillbaka på en spelplan kanske är outstanding kul.
Sedan att ingen av dessa "pro" spelare bryr sig om grafiken är lite tråkigt då utvecklingen bör sträva framåt.

Jag fick i tråden du nämner bassning på huruvida reklam säljer, och ja de har nog sålt en hel del tack vare sin reklam och mindre på vad de faktiskt leverarar. Om inte konsumenterna sätter några krav lär det inte levereras något bättre heller.

Skönt att man får ha fria åsikter i detta land...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yestomtom:

De borde lägga lite krut på att fixa till sina drivar till OS X i stället där de ligger hopplöst efter.

Det lär nog bli bättre nu när Apple har börjat använda grafikkort från AMD i (alla?) sina datorer.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Bra att du har lite koll Suecia.

Avskyr inte Sc2, har bara svart att förstå alla dessa anhängare som hissar det till skyarna. Någon måste ju granska eländet kritiskt och är det att hata så fine med det.

Finns spel som är snyggare, mindre resurskrävande, billigare och framförallt mer hållbart i längden.
Att flytta små figurer fram och tillbaka på en spelplan kanske är outstanding kul.
Sedan att ingen av dessa "pro" spelare bryr sig om grafiken är lite tråkigt då utvecklingen bör sträva framåt.

Jag fick i tråden du nämner bassning på huruvida reklam säljer, och ja de har nog sålt en hel del tack vare sin reklam och mindre på vad de faktiskt leverarar. Om inte konsumenterna sätter några krav lär det inte levereras något bättre heller.

Skönt att man får ha fria åsikter i detta land...

Du bashar grafiken i ett spel där grafiken inte ligger i fokus. De leverar ett fan så mycket mer balanserat spel än något annat strategispel på marknaden.

Mer hållbart i längden? Jag lirade SC i 10 år, i korea är SC fortfarande mer eller mindre deras nationalsport, SC2 kommer säkerligen bli lika stort det.

Att flytta små figurer på en spelplan är precis vad strategispel handlar om, hört talas om schack t.ex?

Men du kanske kan sluta leta dig in i varenda SC2tråd och basha grafiken nu? Vi har sett det i minst 2 trådar nu och dina argument har inte fungerat i någon av dom.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

What? Betala?

Jag menar att det kostar att ha folk som utvecklar AA när de istället kunde gjort annat.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur man kan göra ett spel utan kantutjämning från början. Är grafikmotorn så kass?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

Jag fattar inte hur man kan göra ett spel utan kantutjämning från början. Är grafikmotorn så kass?

Unreal 3-motorn har inte stöd för native AA heller.
Anledningen till att det inte går i unrealmotorn är att Direct3D 9 inte stödjer HDR lighting och AA samtidigt. Det var samma problem i Oblivion där man sedermera kunde tvinga AA om man hade ett ATI-kort.
Så har jag uppfattat det iaf men någon får gärna rätta mig...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av Guteklockaren:

Bra att du har lite koll Suecia.

Avskyr inte Sc2, har bara svart att förstå alla dessa anhängare som hissar det till skyarna. Någon måste ju granska eländet kritiskt och är det att hata så fine med det.

Finns spel som är snyggare, mindre resurskrävande, billigare och framförallt mer hållbart i längden.
Att flytta små figurer fram och tillbaka på en spelplan kanske är outstanding kul.
Sedan att ingen av dessa "pro" spelare bryr sig om grafiken är lite tråkigt då utvecklingen bör sträva framåt.

Jag fick i tråden du nämner bassning på huruvida reklam säljer, och ja de har nog sålt en hel del tack vare sin reklam och mindre på vad de faktiskt leverarar. Om inte konsumenterna sätter några krav lär det inte levereras något bättre heller.

Skönt att man får ha fria åsikter i detta land...

Skulle nog säga att SC2 är det mest hållbara spel som du kan få tag på just nu, eller som någonsin har skapats! Jag kör fortfarande custom games på WC3 ibland och det är lika kul som det var för 5 år sedan!

och även om det inte är "bra" grafik så ser det fortfarande snyggt ut. T.ex. så har wow riktigt dålig grafik men det är fortfarande 10ggr snyggare än t.ex. age of conan ( enligt mig, jag tycker age of conan ser förjävligt ut ) som är 10ggr mer krävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldMasterGollum303:

Jag har en 5870+5850 crossfire (typ lika som 5970), jag får typ 40fps med 4xAA vanliga. Utan AA så har jag 60fps låst med D3DOverrider, mer än 60 är onödigt ändå, men jag har inga problem med 60 utan AA. Om Blizzard fixar ordentligt "native" aa, så kommer prestandan och IQ;n bli bättre! Så blizzard får fixa det här ordentligt, för tvinga AA från CCC är väldigt dyrbart prestanda mässigt.

Jag har inte testat men utan aa har ja runt 100-120fps med ett ati 5870... har 120hz skärm så är värt det

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan ingen AA och utan AA är noll. Däremot skillnaden mellan ingen AA och med AA är en annan femma.
Jag tycker det märks mest på hus (typ tegel eller någon annan repitterande fasad med mycket linjer), när kameran rör sig, utan AA så får man ett väldigt flimmrigt intryck. med AA så ser det mera normalt ut.
Ingen aning hur det påverkar SC2 dock..

Rent generellt så har jag svårt att förstå varför AA ska strula så förbannat ofta som det gör.
Kantutjämning är väl ändå något som skall skötas internt i grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

"Nu verkar det dock som om mjukvaruutvecklarna hos AMD vänt kappan efter vinden"

Om jag förstått det rätt valde Blizzard att INTE inkludera kantutjämning i spelet. Så Nvidia och AMD har fått komma upp med egna lösningar. Jag skulle inte kalla det för att dem "vänt kappan efter vinden" snarare att dem lyssnar på sina konsumenter. Och inkluderar det trots att det blir rejäla FPS drops i spelet.

Men kappan efter vinden menar nog dom att AMD följer i nVIDIA's spår.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m1n1h0p:

Jag menar att det kostar att ha folk som utvecklar AA när de istället kunde gjort annat.

Dom har ju redan tekniken, tror det bara handlade om nån kod-rad eller två att aktivera det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Dom har ju redan tekniken, tror det bara handlade om nån kod-rad eller två att aktivera det..

Jag tror inte att det är så enkelt p.g.a att Blizzard använder Deferred rendering så att AA är svårt implementera.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Om jag ska vara ärlig ser jag ingen större skillnad.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Ps. Det heter Smoothvision Hd Anti Aliasing, eller hur???
Provade på 16 med filter box.
(kanske dum fråga med ändå)

Permalänk
Medlem

SC2 är inte ett spel där AA behövs i min åsikt.
Spelat en hel del under betan, samt startat lite smått på "historien" nu.

Under beta fasen då man bara kunde spela online matcher så fanns inte ens tanken där att det behövdes, Nu när jag spelar genom "historien" så kan det tyckas ibland när man klickar sig runt i Farkosten att det skulle vart lite skojj med AA men det är så liten del av vad spelet igentligen är så där av tycker jag AA blir rätt överskattat.

Det finns massor av spel där ute som är ett bra exempel på där AA är viktigt. Assassins Creed II t.ex. Ser sjukt snuskigt ut utan AA, Blir en helt ny värld när man skruvar up den till 4x. ps. Pc'n klarar inte 8x i AC2:)

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt onödigt med AA till RTS om jag ska vara ärlig.

Sen på tal om WC3 så kör jag det fortfarande väldigt mycket, är nog det spel jag har spelat mest det senaste året.
Är i o för sig Cheiftain i VFR klanen på Northrend så det kan ha något med det att göra.

Men det är fortfarande ett sjukt bra spel då man kan göra så mycket i World Editorn.
Vi håller nu på med en Vampirism Fire till SC2.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Men kappan efter vinden menar nog dom att AMD följer i nVIDIA's spår.

Åhå så Nvidia är "pappa vända kappan efter vinden" och AMD följer efter?

Seriöst dock, om AMD följde Nvidias fotstpår, skulle de väl tex också skapa egna låsta standarder och låsa konkurrenten ute?
Eller varför inte också skapa stoora strömslukande GPUer som tenderar generera väldigt låga yields?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Unreal 3-motorn har inte stöd för native AA heller.
Anledningen till att det inte går i unrealmotorn är att Direct3D 9 inte stödjer HDR lighting och AA samtidigt. Det var samma problem i Oblivion där man sedermera kunde tvinga AA om man hade ett ATI-kort.
Så har jag uppfattat det iaf men någon får gärna rätta mig...

Kan nog stämma, vill bestämt minaas att AA inte fungerar i Gears Of War t.ex utan att man samtidigt har DX10 aktiverat.

Dock tror jag Batman kör DX9 o där fungerar AA iaf med Nvidia-kort, så möjligt att ha AA till Unreal3-motorn i DX9 verkar det ju vara, möjligen är det bara ett himla krabb att implantera det

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Inaktiv

ok om man fortfarande kör 1024*768..

men dundrar man på med 1920*1200 eller motsvarande upplösningar märks ju typ ingen skillnad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Guteklockaren:

Bra att du har lite koll Suecia.

Avskyr inte Sc2, har bara svart att förstå alla dessa anhängare som hissar det till skyarna. Någon måste ju granska eländet kritiskt och är det att hata så fine med det.

Finns spel som är snyggare, mindre resurskrävande, billigare och framförallt mer hållbart i längden.
Att flytta små figurer fram och tillbaka på en spelplan kanske är outstanding kul.
Sedan att ingen av dessa "pro" spelare bryr sig om grafiken är lite tråkigt då utvecklingen bör sträva framåt.

Jag fick i tråden du nämner bassning på huruvida reklam säljer, och ja de har nog sålt en hel del tack vare sin reklam och mindre på vad de faktiskt leverarar. Om inte konsumenterna sätter några krav lär det inte levereras något bättre heller.

Skönt att man får ha fria åsikter i detta land...

Ändå så skriker bara dina kommentarer ut att du hatar SC2 och förakter dem som "fallit" för dessa trailers.. kan ju säga att SC2 är en lysande spel precis som 1:an var och jag kan sitta timtals och spela både offline och online. Om du nu inte gillar starcraft varför sitter du och kommenterar dem då??

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av avicenna:

Åhå så Nvidia är "pappa vända kappan efter vinden" och AMD följer efter?

Seriöst dock, om AMD följde Nvidias fotstpår, skulle de väl tex också skapa egna låsta standarder och låsa konkurrenten ute?
Eller varför inte också skapa stoora strömslukande GPUer som tenderar generera väldigt låga yields?

Jag tycker att du blandar in för mycket orelevant snack, det spår jag syftade på (och nyheten) är AA i SC2. Vilket är ännu ett exempel på vilken inställning företagen har till konsumenterna.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ändå så skriker bara dina kommentarer ut att du hatar SC2 och förakter dem som "fallit" för dessa trailers.. kan ju säga att SC2 är en lysande spel precis som 1:an var och jag kan sitta timtals och spela både offline och online. Om du nu inte gillar starcraft varför sitter du och kommenterar dem då??

Tycker han har rätt att vädra sin åsikt precis som vi andra, eller ska vi börja censurera folk från forumet beroende på om de gillar produkten i nyheten?
Skulle göra ATI/nVIdia och Intel/AMD-nyheter mycket renare, men ack så fanboy-fulla, eller hur?

Jag gillar Starcraft, och kan med säkerhet säg atat 2:an var en ren besvikelse jämfört med det första spelet.
Grafiken är usel, så svårt daterad att man undrar om de optimerat för förra konsolgenerationen, att AA och LAN helt saknas är ju vidare tecken på "genialitet" och att "utnyttja PCn fördelar som plattform".
Nyheterna är väldgt, väldigt få, många trevliga enheter har förändrats och försämrats, satsa helt på de nya enheterna och du har en lätt seger.
Att man sen inte ens får ha med allt i multiplayer är ju lysande. Vad sen då, jo att du får 1/3 av spelet, medan de andra 2 kampanjerna ska släppas som "expansioner"/DLC senare, bra sätt att mjölka pengar. Det är f*n värre än mappacks till MW2, men som vanligt så tackar folk och tar emot med nöje, att betala extra är bra.
Inga nämnvärda nyheter, begränsad multiplayer, daterat spelande, väldigt lite innehåll, mycket att hurra för. Det enda som var riktigt bra var hubbvärlden man var i mellan uppdragen, och att uppdragen var varierade.

Dock så är det ett bar spel, även om det rä så otroligt mycket mindre än både sin föregångare och vad det borde vara. Hela spelet är mer 1998 än 2010, tyvärr. Får hoppas SC3 inte är fast i det förgångna :/

Permalänk
Medlem

Känns som jag inte fattar något alls när jag läser dessa SC2 forum om AA.
Har inte ATI haft AA inbyggt i CCC ett bra tag redan?

Catalyst™ Version 10.4

Fungerar inte detta i SC2?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jag tror inte att det är så enkelt p.g.a att Blizzard använder Deferred rendering så att AA är svårt implementera.

Så lösningen är att rendera till större yta i hårdvarutillverkarnas drivrutin och sampla lite värden.
Billigt och smidigt. (kostar väl en faktor 2 ca)

Klart val av Blizzard att inte inkludera AA. Tittar man på bilder utan och med så tycker jag det är marginell skillnad med den här metoden. Förstår inte vad folk gnäller på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Guteklockaren:

Bra att du har lite koll Suecia.

Avskyr inte Sc2, har bara svart att förstå alla dessa anhängare som hissar det till skyarna. Någon måste ju granska eländet kritiskt och är det att hata så fine med det.

Finns spel som är snyggare, mindre resurskrävande, billigare och framförallt mer hållbart i längden.
Att flytta små figurer fram och tillbaka på en spelplan kanske är outstanding kul.
Sedan att ingen av dessa "pro" spelare bryr sig om grafiken är lite tråkigt då utvecklingen bör sträva framåt.

Jag fick i tråden du nämner bassning på huruvida reklam säljer, och ja de har nog sålt en hel del tack vare sin reklam och mindre på vad de faktiskt leverarar. Om inte konsumenterna sätter några krav lär det inte levereras något bättre heller.

Skönt att man får ha fria åsikter i detta land...

Om man ska tänka så, då ska man kanske försöka fixa till CS 1.6 med oxå, då det ser ut som TETRIS.
och där lirar ju dom felsta PROsen med typ 640*480

Permalänk
Medlem

Spelade SC2 betan med ett 5870 i 1920x1200, allt maxat.

Märkte inte av att kantutjämning saknades om jag ska vara ärlig, sedan känner jag inte att grafiken är särskilt imponerande heller visserligen men den är mysig och jag tror att den kan hålla länge.

Anledningen till att jag fortfarande inte har köpt spelet är för att om spelet ska bli kul för mig så måste man investera alldeles för mycket energi och tid i det tills det att man har nått en viss nivå (som i SC1 och WC3). Egentligen värt då det inte finns mycket annat att spela för stunden men befinner mig i en tid av mitt liv då det finns riktiga saker som måste göras först.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag håller med Grumbledock om att man ska få vädra sin åsikt. För mig är det väldigt viktigt med fritt tal och att censur inte ska ingå, även om det inte är jämt positivt. Tur för det, tråkigt med ensidighet.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed