Geforce GTX 460 2 GB från Gainward

Permalänk
Medlem

Fett najs, antar jag.

Någon som har en susning om hur mycket bättre deta kort blir än någon 1Gigs varant? Funderat ett tag på att köpa detta kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joi93:

Någon som har en susning om hur mycket bättre deta kort blir än någon 1Gigs varant? Funderat ett tag på att köpa detta kort.

Väldigt få spel som får nytta av det. Det kan vara en fördel om spelet kräver mycket grafikminne, man spelar i väldigt hög upplösning + hög anti-alisasing. Det enda spel jag vet på rak arm kan kräva mer än 1GB är GTA IV om man ställer upp view distance (och kör med high på textures förstås).

Men jag skulle nog själv gilla att ha marginal ändå om det inte kostar så mycket mer, mest för att jag köpte ett kort med lite för lite minne sist.

Permalänk
Medlem

Lär knappast vara mycket bättre till och med i högre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Väldigt få spel som får nytta av det. Det kan vara en fördel om spelet kräver mycket grafikminne, man spelar i väldigt hög upplösning + hög anti-alisasing. Det enda spel jag vet på rak arm kan kräva mer än 1GB är GTA IV om man ställer upp view distance (och kör med high på textures förstås).

Men jag skulle nog själv gilla att ha marginal ändå om det inte kostar så mycket mer, mest för att jag köpte ett kort med lite för lite minne sist.

Tack iallefall för att du förklarade

Jag spelar inte i så hög upplösning så 1 Gigs varianten duger nog bra för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joi93:

Jag spelar inte i så hög upplösning så 1 Gigs varianten duger nog bra för mig.

Kommer man klara sig på många år till.

Idag så begränsas PC-spel en hel del av konsollmarknaden. Men om det någon gång blir en övergång till större spel, t.ex. spel som använder 64-bit minneshantering och är dedikerade för PC så kan även 1GB på grafikkortet så småningom börja bli lite lite. Men det handlar om en bra bit in i framtiden.

Permalänk
Medlem

någon som vet när detta kort släpps?

Permalänk
Medlem

Värt att notera är också att Gainward har så gott som NOLL garanti. Har själv haft ett 7800GT GOLDEN SAMPLE som brändes, fick inget ersättningskort. Har vänner som har haft andra märken, de har fått ersättningskort, tom bättre än det de hade tidigare pga det som skickades ut är den nya motsvarigheten, exempelvis 7800GTX->8800GTX, 9800 GX2->GTX 285. Gainwards "garantivillkor": http://www.gainward.com/main/support_detail.php?id=3

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calle2003:

Värt att notera är också att Gainward har så gott som NOLL garanti. Har själv haft ett 7800GT GOLDEN SAMPLE som brändes, fick inget ersättningskort. Har vänner som har haft andra märken, de har fått ersättningskort, tom bättre än det de hade tidigare pga det som skickades ut är den nya motsvarigheten, exempelvis 7800GTX->8800GTX, 9800 GX2->GTX 285. Gainwards "garantivillkor": http://www.gainward.com/main/support_detail.php?id=3

Det är ju bara att vända sig till återförsäljaren om det blir något fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Det är ju bara att vända sig till återförsäljaren om det blir något fel.

Och sedan är det återförsäljaren uppgift att vända sig till distributören? För det kan man väl inte som konsument. Nya villkor här: http://www.gainward.com/support/docs_uk/Warranty_Policy_in_En...
Undrar hur det skulle vara om man fick ett exemplar som är fel från fabrik? Någon som har erfarenhet av detta och Gainward?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Verkar väl vara i princip "ändra/misshandla något på kortet så ryker garantin" som jag kan se.

Men det verkar som det kommer 2GB kort från andra också, t.ex. Zotac och Sparkle. Så är man intresserad kommer det alternativ.

Permalänk
Medlem

Komplett.se - Gainward GeForce GTX 460 2GB PhysX CUDA
Tillgänglighet: Inte i lager. 200 st. 18.aug.2010 (Preliminärt)
bara jag som sätter $$ på att dom kommer ta slut på ca 48H? (tar själv 4st för system som ska byggas inom jobbet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Verkar väl vara i princip "ändra/misshandla något på kortet så ryker garantin" som jag kan se.

Men det verkar som det kommer 2GB kort från andra också, t.ex. Zotac och Sparkle. Så är man intresserad kommer det alternativ.

Garantin ryker om man inte dammar av kortet, men om något klistermärke ramlar av när man rengör så ryker den då också. Eller om det värdefulla klistermärket ramlar av under transport eller Gainwards hantering. Likaså ryker garantin om man sätter dit en bättre kylare eller om olyckan är framme och kortet bränns.

Jag är också intresserad av ett GTX 460 2GB men tyvärr hittar jag bara Gainward i Sverige: GTX 460 2GB - sökning på Prisjakt

Här är andra som råkat ut för Gainwards "garanti".
Om du mot förmodan skulle få ett på garanti (knappast troligt) får du vänta över en månad som ni ser i en av dessa trådar:
Gainward warranty experiences - Graphics cards - Monitors/video
Don't buy a gainward. Anyone recommend a card with decent warranty? - Graphics-Cards - Graphic-Displays
Gainward Warranty (owners read)! - Overclockers Australia Forums
Gainward GeForce warranty. - HEXUS.community discussion forums

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Inaktiv

Palit har också ett 2GB kort på väg, om man vill undvika Gainward: techPowerUp! News :: Palit Unveils its Own GeForce GTX 460 2 GB Graphics Card

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Palit har också ett 2GB kort på väg, om man vill undvika Gainward: techPowerUp! News :: Palit Unveils its Own GeForce GTX 460 2 GB Graphics Card

Är inte Gainward ägt av Palit? De har samma design och se denna post:

Citat:

Gainward warranty experiences - Graphics cards - Monitors/video - Whirlpool Forums
>saying it had to be sent back to Germany (wtf)

That's correct, if their source of the card was the Sydney Gainward importer.

Gainward has 2 lines of supply to two different importers in Australia - 1 from the Belgium-based remainder of the original Gainward company that does business in Europe, and 2-from the Tainwanese Palit-owned remainder.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calle2003:

Är inte Gainward ägt av Palit? De har samma design och se denna post:

Hm, udda isåfall att de lanserar två likadana kort.. om det ändå är samma företag i grunden. Avsett för olika marknader kanske?

Det kommer förmodligen fler 2GB kort så det bör ju finnas alternativ framöver. Känns som att de närmaste partnertillverkarna bör lansera något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Garantin ryker om man inte dammar av kortet, men om något klistermärke ramlar av när man rengör så ryker den då också. Eller om det värdefulla klistermärket ramlar av under transport eller Gainwards hantering. Likaså ryker garantin om man sätter dit en bättre kylare eller om olyckan är framme och kortet bränns.

Jo, men de har ju försäkrat sig för sånt som ändå är rätt givet. Om man nu har en extremt dammig miljö och inte sköter datorn, är det då användarens fel eller datorns fel när den går sönder pga fläktar stannat av damm? Nu har de hårddragit allt, men jag tror knappast det är mycket annorlunda mot andra tillverkare. Kanske lite sämre.

Att lappen med serienummret faller av kan dock inte skyllas på användaren om det är dåligt klistrat, men man får väl hoppas att Gainward använt värmetåligt klister. Tror knappast de kan vägra byta ett kort som har skötts och lappen ramlat av pga deras slarv och inte användarens. Vägrar de i ett sånt fall så är det ok att kalla dem idioter och sen kontakta myndigheter om att de bryter mot garantilagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Hm, udda isåfall att de lanserar två likadana kort.. om det ändå är samma företag i grunden. Avsett för olika marknader kanske?

Det kommer förmodligen fler 2GB kort så det bör ju finnas alternativ framöver. Känns som att de närmaste partnertillverkarna bör lansera något.

Orkade inte vänta längre så köpte och monterade ett MSI GTX460 1GB idag, kör mitt gamla 8800 GTS 512 som PhysX kort.

Skrivet av Buio:

Jo, men de har ju försäkrat sig för sånt som ändå är rätt givet. Om man nu har en extremt dammig miljö och inte sköter datorn, är det då användarens fel eller datorns fel när den går sönder pga fläktar stannat av damm? Nu har de hårddragit allt, men jag tror knappast det är mycket annorlunda mot andra tillverkare. Kanske lite sämre.

Att lappen med serienummret faller av kan dock inte skyllas på användaren om det är dåligt klistrat, men man får väl hoppas att Gainward använt värmetåligt klister. Tror knappast de kan vägra byta ett kort som har skötts och lappen ramlat av pga deras slarv och inte användarens. Vägrar de i ett sånt fall så är det ok att kalla dem idioter och sen kontakta myndigheter om att de bryter mot garantilagarna.

Nu är jag kanske nojig men mitt nya MSI GTX460 1GB kort är rätt så naggat på övre kanten av PCB:n (vitt istället för svart med flera cirka 1 millimeter djupa spår), inte så perfekt som mitt Gigabyte 8800 512. Precis som maskinen skurit en stor bulk av dem dåligt på ovansidan. Men det funkar iaf. Sett på bilder i reviews att deras exemplar också är så:

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8