Permalänk

för varmt !? vad gör man?!

tja ! jag köpte en laptop från netonnet förra sommaren, dvs den är 1 år gammal..

För några månader sedan fick jag lämna in den på lagning, då den i princip kokade, när man kände på tagentbordet så var det hur varmt som helst och fläkten där bak var också varm, vilket jag berättade för netonnet också, och dom skickade den på lagning, sen när jag hämtade ut den så hade dom blåst med med tryckluft .. och killen på netonnet sa att de skulle funka, vilket det gjorde också, fram tills igår..

och eftersom min garanti gick ut för någon vecka sen så vet jag inte hur jag ska göra, om det går på reklamation eller inte ? ..

Någon som har tips på vad man ska göra ? .. mvh !

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Hedersmedlem

Finns väl inget annat än regelbunden rengöring och en kylplatta med fläktar som förbättrar ventilationen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vet ej hur du ställer din laptop men ett förslag är att ställa den på en bok eller dylikt så att datorn blir vinklad och inte står 100% på bordet utan kommer upp en bit i luften. Brukar hjälpa ganska mycket.

//Daniel

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Skrivet av erdraug:

Vet ej hur du ställer din laptop men ett förslag är att ställa den på en bok eller dylikt så att datorn blir vinklad och inte står 100% på bordet utan kommer upp en bit i luften. Brukar hjälpa ganska mycket.

//Daniel

ja okej , .. ja det stämmer som du säger, jag har den 100 % direkt på bordet.. Men okej, ska kolla upp med bok eller dyligt..

men det är inte någon som vet om det man kan reklamera ? ..
Dom har ju samma problem uppskrivet i sitt data system , så då kanske man kan hävda att dom kände till att problemet fanns sen innan.. ? ..

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk

Sänkte tempen på cpun på syrrans dator från 80c till cirka 40c bara genom att öppna den och rengöra samt byta kylpastan.

Permalänk
Skrivet av RealMadrid:

Sänkte tempen på cpun på syrrans dator från 80c till cirka 40c bara genom att öppna den och rengöra samt byta kylpastan.

ja okej, men jag vetifan om jag vågar mig på att öppna den.. du vet jag är inte så teknisk av mig.. vill inte förstöra nått liksom..

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av shqiptari:

ja okej, men jag vetifan om jag vågar mig på att öppna den.. du vet jag är inte så teknisk av mig.. vill inte förstöra nått liksom..

Du känner säkert någon som kan göra det annars...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av flashen:

Du känner säkert någon som kan göra det annars...

det är just det jag inte gör.. har flyttat Ner till Lund och har alla mina gamla vänner uppe i Jönköping, hehe tror inte dom är så sugna på att åka ner hit för att öppna en dator osv

Men liksom, hur svårt är det på en skala liksom? ..

har liksom aldrig öppnat en bärbar dator innan ..

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Skrivet av shqiptari:

det är just det jag inte gör.. har flyttat Ner till Lund och har alla mina gamla vänner uppe i Jönköping, hehe tror inte dom är så sugna på att åka ner hit för att öppna en dator osv

Men liksom, hur svårt är det på en skala liksom? ..

har liksom aldrig öppnat en bärbar dator innan ..

Inte alls svårt, det är en lucka på baksidan som sitter med kanske 6 st skruvar. Skruva bort den så ser du moderkortet med allt som tillhör. Där kan du egentligen bara blåsa bort dammet osv (inte med dammsugare dock).

Överkurs är ju att ta väck cpu-kylaren och byta kylpasta. Kylaren sitter fast med två skruvar och så är fläkten kopplad till moderkortet. Inte särskilt svår att ta väck.

Permalänk
Skrivet av RealMadrid:

Inte alls svårt, det är en lucka på baksidan som sitter med kanske 6 st skruvar. Skruva bort den så ser du moderkortet med allt som tillhör. Där kan du egentligen bara blåsa bort dammet osv (inte med dammsugare dock).

Överkurs är ju att ta väck cpu-kylaren och byta kylpasta. Kylaren sitter fast med två skruvar och så är fläkten kopplad till moderkortet. Inte särskilt svår att ta väck.

jaha okej, vad kan blåsa rent med då? .. nej jag vet att damsuga är inte särskilt smart.
jaha okej fan vad lätt det låter hehe hoppas det är så lätt också ska testa idag

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

jaha okej, vad kan blåsa rent med då? .. nej jag vet att damsuga är inte särskilt smart.
jaha okej fan vad lätt det låter hehe hoppas det är så lätt också ska testa idag

Köp en burk tryckluft så kan du blåsa rent det mesta. Finns att köpa överallt i princip (claes ohlsson etc).

Permalänk

Precis, det vanliga är att damm sätter igen kylningen. Går fint att blåsa ur med tryckluft på burk, du kan dammsuga försiktigt vid utblåsen det ska inte va nån fara.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på samma problem som dig grabben och det är inte ballt. Tempen på datorn med ett firefox fönster och mediaplayer (musik) igång ligger på över 70 gradera. Sätter jag igång ett spel når den 90 gradera och det känns. Jag skruvade loss baksidans alla 15(?) skruvar för ett par dagar sedan, men den satt fast i "hakar" runt om så jag fick ändå inte upp hela datorn, synd nog. Hoppas du lyckas iaf.

Permalänk
Skrivet av puttek:

Jag sitter på samma problem som dig grabben och det är inte ballt. Tempen på datorn med ett firefox fönster och mediaplayer (musik) igång ligger på över 70 gradera. Sätter jag igång ett spel når den 90 gradera och det känns. Jag skruvade loss baksidans alla 15(?) skruvar för ett par dagar sedan, men den satt fast i "hakar" runt om så jag fick ändå inte upp hela datorn, synd nog. Hoppas du lyckas iaf.

ja ja ska man börja spela spel osv. då blir det förbannat varmt liksom, jag vet inte hur det blir hos dig, men hos mig blir det så varmt att själva tagentbordet blir varmt.. steka ägg på det liksom..

funkade inte för mig heller veti fan hur man ska göra .
Fan ! hatar bärbar !! .. Ångrar mig som fan att jag la ut nästan 8 k för en bärbar skit dator !

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk

Vad är det för laptop? HP?

Permalänk
Medlem

Hp är fan rena elementen!

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Vad är det för laptop? HP?

Nej det är en packrad Bell.;-(

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5